Agenda Zilei, noiembrie 1997 (Anul 2, nr. 256-280)

1997-11-25 / nr. 276

_ ____ __ ______ ___ wamiti POLITICA EXTERNA 25 noiembrie 1997 Avatarurile generalului Libera Afacerea Oleksy, în urma căreia fostul premier socialist polonez a demisionat din funcție, i se datorează în mare măsură și generalului Bogdan Libera, șef al serviciilor secrete poloneze, UOP (Biroul de Protecție a Statului). Alegațiile apărute în presa de opoziție în anul 1995, conform cărora Jozef Oleksy, premier la acea vreme, fusese agent plătit al KGB-ului, i-au spulberat acestuia cariera politică, însă după ce procuratura a respins acuzațiile ca nefondate, unul dintre cei care au fost destituiți a fost și generalul Libera. Iezi, la Varșovia, actuala coaliție de centru-dreapta aflată la guvernare a decis reinstalarea lui în funcția pierdută. Blocat la frontieră Șoferi de camioane aflați la frontiera polono-germană au blocat ieri căile rutiere de acces în semn de protest față de formalitățile vamale greoaie și lente de la frontieră. Șoferii, care solicită înființarea unei benzi speciale de mare viteză pentru camioanele care pleacă după marfa, precum și pentru cele încărcate cu produse perisabile, au provocat ieri un blocaj de proporții,peste 2 000 de camioane așteptând să intre în Germania. In prezent, traficul camioanelor pe frontiera comună este blocat în ambele sensuri. ,"Svoboda" nu mai apare... Principalul ziar independent din Belarus, „Svoboda“ (Libertatea) a încetat ieri să mai apară după ce autoritățile de la Minsk au ordonat suspendarea activității sale. Ziarul, o raritate în presa oficială din fosta republică sovietică, prin faptul că era editat în limba belarusă, și-a încetat apariția pentru că l-a deranjat pe președintele Lukașenko. Redactorul șef al publicației a declarat ieri că această decizie este un atac la libertatea presei și că are o conotație politică. Licența ziarului a fost ridicată, iar personalul amendat cu un milion de ruble belarus (37 de dolari). Bill Clinton și premierul Canadei, Jean Chretien BUI CAnton este optimist Președintele SUA încearcă să liniștească spiritele privind situația financiară din Asia Puși la curent cu situația de criză survenită în Asia ca urmare a colapsului numit Yamaichi, liderii statelor asiatice participante la summitul Cooperarea Economică Asia-Pacific au luat parte la ceremonia de deschidere de ieri, de la Vancouver, fără să-și poată ascunde îngrijorarea. Bill Clinton, prezent la summit, a încercat să readucă speranța în sufletele participanților. „Cred că este vremea să ne exprimăm încrederea în viitorul economic al Asiei“, a declarat el la inaugurarea lucrărilor. Pentru a-și demonstra starea de relaxare și calm, el nu a ratat ieri ocazia de a juca o partidă de golf cu premierul canadian, Jean Chretien, și cel singaporez, Gokchok Tong. Tema principală a discuțiilor care vor avea loc la Vancouver, unde participă reprezentanții a 18 state asiatice, va fi, fără îndoială, noua deteriorare a climatului financiar din regiune. In afară de aceasta, miniștrii comerțului prezenți în metropola canadiană au anunțat un acord pentru anularea barierelor birocratice din calea relațiilor de afaceri. Președintele SUA s-a întreținut și cu președintele chinez, Jiang Zemin, comentând în termeni elogioși noua deschidere apărută în relațiile dintre cele două state Se pare că naționaliștii sârbi au pierdut alegerile Rezultatele parțiale indică o victorie la limită a Alianței Poporului Sârb, al Biljanei Plavski Alegerile parlamentare desfășurate sâmbătă și duminică în Republica Srpska au fost o probă decisivă în lupta pentru putere care se dă de luni de zile între Biljana Plavsici, președinta entității statale sârbe din Bosnia, și sprijinitorii naționaliștilor, în frunte cu Momcilo Krajisnik. Runda electorală a confruntării pare să se fi terminat printr-o victorie a partidului Biljanei Plavsici, pro-occidentală și favorabilă aplicării prevederilor tratatului de la Dayton. Rezultatele parțiale indicau ieri că Alianța Partidului Sârb a obținut 38% în regiunea Banja Luka și în jur de 20% în circumscripții electorale unde naționaliștii considerau că vor domina scrutinul. SUA și aliații occidentali au făcut presiuni pentru organizarea acestor alegeri parlamentare în speranța că prin rezultatul de la urne, naționaliștii (vegheați din umbră de Radovan Karadjici) vor pierde majoritatea parlamentară în Srpska. Fapt care nu este departe de confirmare. Victoria Alianței Partidului Sârb față de Partidul Democratic Sârb și cel Radical este cam la limită, dar îi revine majoritatea într-un parlament cu 83 de locuri. Pentru ca totul să se desfășoare fără dificultăți și blocaje, OSCE a dizlocat în regiune peste 1500 de observatori internaționali, vegheați de un puternic dispozitiv al trupelor SFOR din Bosnia. Boris Elțin critică guvernul lui Victor Cernomîrdin Președintele Rusiei a solicitat reformiștilor să-și pregătească „apărarea“pentru ședința de săptămâna viitoare Boris Elțîn a criticat ieri prestația guvernului Cernomîrdin, evenimentul survenind la puțină vreme după destituirea din funcțiile de miniștri ai finanțelor și energiei a lui Anatoli Ciubais și Boris Nemțov. Președintele rus a programat o reuniune guvernamentală neobișnuită, pe data de 1 decembrie, într-un efort de ultimă oră de a face pe plac criticilor reformei grupați pe băncile comuniștilor din Duma de stat. El speră ca astfel să obțină acordul lor în discutarea bugetului de stat al Rusiei pe anul 1998. „Este o nouă formulă de lucru, un raport făcut președintelui referitor la activitatea guvernului. Cred că va fi o discuție foarte serioasă“, a declarat ieri Boris Elțîn, pe parcursul unei apariții televizate. De fapt, unii comentatori ai vieții politice moscovite consideră că apariția de ieri, precum și decizia de a-i chema la ordine pe guvernanți au fost orchestrate cu scopul de a atrage atenția publicului asupra faptului că liderul rus a revenit la Kremlin, după o ședere destul de îndelungată la reședințele sale de lîngă Moscova, fapt care a alimentat veșnicele zvonuri privitoare la starea sănătății sale. Egiptul acuză Marea Britanie Autoritățile de la Cairo au avertizat de multă vreme Londra să nu mai acorde azil militanților islamici . Tragedia de la Luxor, soldată cu moartea a 68 de persoane, are toate șansele să se înscrie într-o serie de evenimente care generează efecte surprinzătoare, întâi, autoritățile elvețiene au descoperit că două din cadavrele expediate cu avionul Egypt Airlines nu aparțin unor cetățeni elvețieni, iar în prezent Cairo aproape că acuză direct Londra pentru regimul prea permisiv afișat față de militanții islamici refugiați în Marea Britanie. Egiptul transmisese de mai multă vreme semnale de avertizare, atenționându-i pe britanici că riscă să „ardă în focul terorismului islamic“. Președintele Mubarak este mult mai precis acum, după Luxor: „Dacă nu vreți ca fiii voștri să fie uciși, de ce-i protejați pe asasini? Există persoane condamnate în Egipt pentru crime grave și care trăiesc acum în Marea Britanie și în alte țări“, a declarat el. Masacrul de la Luxor s-a soldat cu uciderea a șase britanici, printre care o fetiță, mama sa și bunica. Marea Britanie a fost criticată și de alte state pentru ușurința cu care acordă azil politic militanților extremiști de toate nuanțele. Winnie Mandela a fost acuzată de crimă Fosta soție a președintelui Africii de Sud a ordonat uciderea unor persoane pentru a-și consolida puterea Winnie Mdikizela-Mandela, fosta soție a lui Nelson Mandela, a compărut ieri în fața Comisiei de Reconciliere, prezidată de faimosul episcop Desmond Tutu, fiind acuzată de către un fost militant antiapartheid de asasinarea unui membru al organizației de gherilă care lupta împotriva regimului de la Pretoria și de uciderea altor persoane stânjenitoare. Evenimentele s-au petrecut în ultimul deceniu al regimului de apartheid, pe când Winnie Mandela conducea Mandela United Football Club, organizație „sportivă“ cu îndeletniciri cel puțin ciudate. Thami Hlatswayo, fost militant al Congresului Național African, este primul dintre cei 35 de martori care au acuzat-o prin depozițiile sale de ieri, arătând cum a fost împușcat un lider al unității de gherilă și cum au fost lichidați și alți oameni care „știau prea multe“. Afișând o mină gânditoare, Winnie, la cei 63 de ani ai săi, simte că lațul justiției începe să se strângă în jurul ei. Winnie Mandela ascultând depozițiile Faliment răsunător în Japonia Cea mai veche societate de brokeraj, Yamaichi Securities, și-a închis porțile în ultima lună, activitatea bursieră și bancară niponă a fost puternic perturbată de colapsul băncii Hokkaido Takushoku și al societății de brokeraj Sanyo Securities, unda de șoc propagându-se în toată Asia de sud - vest. La acestea se adaugă și falimentul răsunător, anunțat ieri, al celei mai vechi societăți de brokeraj din Japonia, Yamaichi Securities, care și-a terminat definitiv orice activitate, prăbușindu-se sub o datorie de peste 2 miliarde de dolari, bine ascunsă timp de luni de zile. Evenimentul a provocat scăderea acțiunilor bursiere pe mapamond, pagubele fiind sesizate de la Wall Street până în Frankfurt. Cel mai puternic lovit a fost chiar genul nipon. Președintele societății Yamaichi a anunțat, cu lacrimi în ochi, întreruperea activității societății. De fapt, ultimul cui bătut în sicriul firmei a fost ședința din dimineața de seri a comitetului director, unde, pe parcursul a 45 de minute s-a decis lichidarea voluntară a societății. Majoritatea acționarilor societății și angajații acesteia nu pot să nu blameze conducerea ei pentru faptul că falimentul a fost ascuns până în ultimul moment. Circumstanțele în care acesta s-a produs sunt în directă legătură cu anumite tranzacții off-shore, care s-au dovedit a fi catastrofale. Pagină realizată de SILVIU GENESCU Șefii societății Yamaichi Securities, copleșiți de rușine