Agenda Zilei, august 1999 (Anul 4, nr. 180-205)

1999-08-05 / nr. 183

George Robertson este noul secretar general al NATO Consiliul Alianței Atlantice a votat ieri alegerea ministrului britanic al apărării, George Robertson, în funcția de secretar general al NATO, el urmând să ocupe această funcție după expirarea actualului mandat al lui Javier Solana. Alegerea lui Robertson nu a fost una lejeră. Favoritul alianței pentru acest post, Rudolf Scharping, ministrul german al apărării, a respins oferta, deși funcția era ca și a lui, iar nominalizarea lui Robertson a stârnit iritarea Belgiei, Olandei și Luxemburgului, care au tergiversat numirea, acuzând SUA, Marea Britanie, Franța și Germania că fac singure jocurile în NATO, fără să le mai pese de aliații mai mici. Se pare că vociferările au încetat. Alegerea ministrului britanic al apărării în funcția supremă în NATO a stârnit entuziasmul Statelor Unite, firește, al britanicilor, Franței. S. G. Pagina 12 , ' "vW - ul ‘ J Paginile 4-5 I cotidian de informații și divertismente d ln joi, 5 august 1999 , r Democrații își văd de propriile Petre Roman își vede în continuare de drumul său jocuri și interese încet, dar sigur, mai pe față, mai cu sprijinul adversarilor din opoziție deveniți prieteni, democrații se apropie de o nouă victorie. Subiect de neodihnită zâzanie între senatorul PD Triță Făniță și ministrul țărănist al agriculturii, Ioan Mureșan, proiectul legii privind privatizarea fostelor IAS începe să prindă contur în comisiile senatoriale, dar în forma agreată de Făniță și nu în cea propusă de Executiv. Oricum, zarurile n-au fost încă aruncate, pentru că urmează examenul greu al plenului. Dar, și la această remarcă, se impun unele precizări, majoritatea coaliției guvernamentale în Senat a ajunsă ca și inexistentă, fiind necesară prezența premierului la vot pentru ca puterea să-și poată trece legile organice prin această Cameră. N. S. Pagina 3 Cântece și Dansuri Vlahe La Prahovo-Vidin, în Bulgaria, se va desfășura, începând de mâine, cel de-al doilea Festival Intefnațional de Cântece și Dansuri Vlahe. Festivalul este organizat de Asociația Vlahilor din Bulgaria, cu sprijinul Departamentului pentru Relațiile cu Românii de peste Hotare din cadrul Guvernului României (DRRH). La manifestare, care este patronată de vicepreședintele Bulgariei, au fost invitați secretarul de stat Viorel Badea, șeful DRRH, ambasadorul României la Sofia și alți oficiali. Au fost invitați 600 de artiști români din Albania, Macedonia, Iugoslavia, Ucraina, Basarabia, Bulgaria și România. Alocațiile sunt în pericol Dacă secretarul de stat din Ministerul Muncii și Protecției Sociale, Mariana Basuc, reprezentant al PSDR, nu va semna normele metodologice de funcționare a Fondului Național de Solidaritate, pentru ca acestea să fie discutate în ședință de guvern, alocațiile pentru copii ar putea să nu mai fie plătite la timp. Mariana Basuc, cea care îi ține locul în aceste zile ministrului Alexandru Athanasiu, aflat în concediu, nu împărtășește, „din diverse motive“, inițiativele PD. Fondul Național de Solidaritate rămâne singura soluție pentru continuarea plății alocației pentru copii, întrucât contul din care se plăteau până acum respectivele sume este aproape de zero. Confruntat cu o scădere puternică a consumului de electricitate, CONEL se vede pus în situația de a se orienta spre singura soluție care mai există, exportul, a declarat, ieri, directorul general al companiei de electricitate, Silviu Lucian Boghiu. Consumul intern a scăzut de la 10-11 000 MWh, la jumătate, iar la sfârșitul săptămânii ajunge și la 3 800 MWh, a afirmat Boghiu, considerând că, „în domeniul energetic, am ajuns la fundul gropii, iar interesul nostru este exportul, unde avem clienți“. Pentru export, România dispune de capacități de producție, dar apar probleme legate de tranzitul țărilor cu care țara noastră nu are linii directe - Ungaria sau Bulgaria -, dar și de situația financiară a altora, cum este cazul Republicii Moldova. Statistic, a crescut, în plan intern, numai consumul pentru iluminatul public (cu aproape 11%) și cel casnic (cu 2%), dar marile minusuri sunt cauzate de căderea consumului industrial. N. S. A fost găsit cadavrul casierei arădene Cazul casierei de la casa de schimb valutar „Oscar 91“ SRL din incinta stației CFR Arad a luat o altă turnură. Ieri a fost găsit cadavrul femeii, prezentând urme de violență. Decesul pare să fi survenit, având în vedere starea de putrefacție, în urmă cu patru-cinci zile. Corpul neînsuflețit a fost descoperit chiar în gară, într-un spațiu de acces spre podul clădirii, rar folosit de angajați. La sfârșitul săptămânii trecute, Inspectoratul de Poliție Transporturi Timișoara a fost anunțat că Viorica Rășinar, de 44 de ani, agent de schimb valutar, plecase într-o direcție necunoscută, în urma inventarierii casei de bani s-a constatat dispariția unor sume în valută, echivalentul a circa 300 milioane de lei. Ultima dată, ea a fost văzută în holul caselor de bilete în compania unui bărbat care, astfel, devine suspect în acest caz deosebit de complex. C. TENCHE IY&i'sWm i'AWTÎTi sî In I iTÎTi îm F’TFTI IMWnBl . 1 . . După ce România a cedat locul Macedoniei pentru discuția de ieri în Consiliul Director al FMI, ministrul finanțelor, Decebal Traian Remeș, a anunțat, tot ieri, că are confirmarea faptului că analiza acordului de împrumut stand-by pentru țara noastră va avea loc, cu certitudine, astăzi, 5 august. Frecușurile autorităților române cu reprezentanții FMI au fost legate de contractarea unui împrumut de pe piața privată externă, din acest punct de vedere Remeș subliniind că negocierile cu Credit Suisse First Boston „au ajuns la un capăt“. ..Este un eveniment de o importanță deosebit de mare, pentru că de aceasta depinde punerea în aplicare a mai multor programe de finanțare semnate de Guvernul român cu Uniunea Europeană și cu Banca Mondială“, a precizat Gheorghe Banu, secretar de stat în MF, care consideră benefică semnarea acordului chiar dacă va include o clauză referitoare la un termen de 30 de zile până la care România va trebui să contracteze împrumutul privat extern, drept condiție pentru eliberarea primei tranșe. N. S.