Agenda Zilei, noiembrie 2002 (Anul 7, nr. 257-282)

2002-11-25 / nr. 277

2 zilei EVEN IM EIM ! 25 noiembrie 2002 Președintele SUA ne-a asigurat că vom beneficia de protecția „umbrelei" NATO Președintele american George W. Bush a sosit, sâmbătă, la București, fiind întâmpinat pe aeroport de o delegație condusă de premierul Adrian Năstase. La câteva minute după aterizarea celebrei aeronave Air Force One, președintele Statelor Unite ale Americii și soția sa, Laura Bush, au apărut în ușa avionului salutându-i pe cei prezenți, după care, la coborâre, au fost întâmpinați de o fetiță și un băiețel, care le-au oferit flori și chiar au schimbat câteva cuvinte în engleză cu cei doi oaspeți. Din delegația americană au făcut parte secretarul de stat Colin Powell, consilierul prezidențial pentru securitate Condoleezza Rice, purtătorul de cuvânt al Casei Albe, Ari Fleischer, consilierul pentru comunicare, Dan Barlett, șeful staff-ului de la Casa Albă, Andrew Card. Președintele american a fost primit de șeful statului român Ion Iliescu în cadrul unei ceremonii oficiale care a avut loc pe platoul Marinescu al Palatului Cotroceni. Cei doi președinți s-au îmbrățișat, au pășit pe covorul roșu, trecând în revistă regimentul de gardă, care a prezentat onorul. Au fost intonate imnurile celor două țări. Cei doi șefi de stat i-au salutat apoi pe oficialii români și americani prezenți la ceremonie. După o scurtă plimbare prin parcul Palatului Cotroceni, în cadrul căreia au purtat o discuție între patru ochi, Iliescu și Bush au salutat asistența de la balcon. Au urmat convorbiri în plenul delegațiilor, după care s-a desfășurat ceremonia de decorare a lui George W. Bush cu Ordinul „Steaua României” în grad de Colan. Președintele Statelor Unite ale Americii a declarat că a venit în România pentru că America a văzut caracterul brav al poporului român. „God bless Romania!” (Dumnezeu să binecuvânteze România - n.r.), și-a încheiat discursul președintele american. Moment istoric, președinții Bush și Iliescu salută România Zeci de mii de români i-au urat „Welcome“ lui Bush în Piața Revoluției f I Măsuri de securitate fără precedent în țară Vizita la București a celui mai puternic om de pe planetă a pus în mișcare un impresionant dispozitiv de securitate. Cu câteva zile înaintea evenimentului, la București au sosit agenți ai diverselor structuri de securitate americane. Unii dintre ei au intrat în România ca simpli turiști, însă au avut misiunea de a verifica „la sânge” traseul pe care a circulat șeful Casei Albe. La nivel oficial, pregătirile legate de vizita președintelui american au fost coordonate de Serviciul de Protecție și Pază (SPP) și de Secret Service (serviciu specializat în asigurarea protecției și securității președintelui SUA). Piața Revoluției a fost supravegheată de lunetiști și agenți speciali aflați pe acoperișul clădirilor situate în zona unde George W. Bush și-a rostit discursul. Trăgătorii de elită au putut fi observați la maginea acoperișurilor de pe Palatul Regal, Hotelul Hilton, Senat sau clădirile din preajma Pieței, în Piața Revoluției și Piața George Enescu au fost dislocate peste 3 500 de persoane însărcinate cu asigurarea ordinii, în mulțime au intrat și agenți acoperiți ai serviciilor secrete și forțelor de ordine. De asemenea, zona a fost survolată de elicoptere; în ultimele zile, autoritățile au dispus și sudarea gurilor de canal din centrul Capitalei. Președintele american și-a rostit discursul protejat de un geam antiglonț. Cele mai drastice măsuri au fost luate la cele șase puncte de acces în piață, unde au existat mai multe filtre, precum și porți de acces dotate cu aparatură electronică de detectare a metalelor. Pentru executarea misiunilor, Ministerul de Interne a folosit, sâmbătă, peste 10 000 de polițiști, jandarmi, polițiști de frontieră, pompieri, lucrători ai protecției civile și ai unității de informații și protecției interne. Au fost folosite 400 patrule pedestre și 1 300 autovehicule. Surse oficiale au indicat faptul că asemenea măsuri de securitate nu au mai fost luate niciodată în România. Publicul prezent în Piața Revoluției s-a comportat civilizat, neînregistrându-se incidente, Ciuhandu a lipsit Bucuros că a fost singurul reprezentant al opoziției timișorene invitat în tribuna oficială la discursul președintelui George W. Bush, primarul Gheorghe Ciuhandu a plecat, vineri noaptea, spre Capitală cu autoturismul de serviciu. Din nefericire, în apropierea localității Turnu-Severin, șoferul Vasile Paraschiv a făcut o criză de ulcer, fapt care a împiedicat continuarea călătoriei spre București. Cu regret, primarul Timișoarei a fost nevoit să se întoarcă acasă, transmițând regretele sale reprezentanței diplomatice a Statelor Unite, prin intermediul conducerii centrale a PNȚCD. Ciuhandu a fost invitat la acest eveniment de ambasadorul american în România, Michael Guest. Municipiul Timișoara a fost catalogat de Ambasada SUA la București drept un oraș de cinci stele. D.B., S.L. ,Cu mândrie vă invităm în NATO" Piața Revoluției era aproape plină la ora 15.15, cu o oră înaintea venirii președintelui american George W. Bush, iar oamenii continuau să sosească, în ciuda ploii și a frigului. Președintele Ion Iliescu, care a avut cuvântul de deschidere, a salutat, în numele poporului român, prezența președintelui american la București. „Domnule președinte, nu am reușit să reglăm vremea, să stopăm ploaia. Sperăm ca, însă, căldura inimilor noastre să compenseze această deficiență a naturii”, a spus Iliescu. Șeful statului român a vorbit, de asemenea, despre dorința autorităților de a reforma economia, punctând și faptul că este necesară amplificarea luptei împotriva corupției. George W. Bush și-a început discursul spunând „Salut”, în limba română: „Cu mândrie vă invităm să aderați la NATO, această măreață alianță a libertății”, a afirmat șeful administrației SUA, adăugând că alianța dintre România și SUA va fi una de durată. Bush a promis că NATO va fi „umăr la umăr” cu România în cazul în care va fi amenințată sau atacată. Președintele american a privit de mai multe ori către curcubeul care s-a ivit pe cer în timpul discursului său, spunând că „Dumnezeu ne zâmbește astăzi”. Bush și-a amintit că în această zonă se aflau birourile Securității, exprimându-și regretul pentru momentele de opresiune la care au fost supuși românii. „Nimeni nu va putea să ia libertatea acestei țări”, a adăugat el. George W. Bush a atras atenția asupra pericolului pe care îl reprezintă în continuare pentru lumea liberă Saddam Hussein. Președintele SUA consideră că România va întări NATO, va fi un punct de legătură cu Rusia și va juca un rol important în ceea ce privește cooperarea la Marea Neagră. „Rusia are nevoie de vecini pașnici și stabili cum ar fi România”, a arătat George W. Bush. Președintele american și președintele Ion Iliescu au coborât în rândul celor peste 100 000 de persoane adunate în Piața Revoluției și au dat mâna cu cei aflați în față. Președintele SUA a părăsit Bucureștiul la ora 18.15. Președintele Ion Iliescu l-a însoțit pe șeful administrației ameri cane la aeroport. Reacții Premierul Adrian Năstase s-a declarat extrem de emoționat de vizita lui George W. Bush: „Președintele Bush crede sincer în relația specială dintre România și SUA, apreciază eforturile pe care le-am făcut și ne privește ca pe un partener real, stabil și loial”, a afirmat premierul. Liderul democrat Traian Băsescu a fost impresionat de faptul că George W. Bush s-a adresat mulțimii, în Piața Revoluției, stând în ploaie, fără umbrelă, ca majoritatea celor prezenți. „Nu cred că există vreun politician care să fi făcut oamenii să nu plece pe o asemenea vreme”, a declarat Traian Băsescu. „Discursul președintelui George W. Bush mi-a făcut o impresie excelentă, pentru că omul este realmente sincer, popular și are o logică impecabilă”, a spus Vadim Tudor. Vicepreședintele executiv al UDMR Laszlo Borbely consideră că vizita președintelui SUA George W. Bush în România reprezintă „cel mai important moment de după anii ’80" din istoria țării. Nu au lipsit copiii și florile Entuziasmul, mai tare ca frigul Entuziasm. Acesta este cuvântul ce poate caracteriza cel mai bine atmosfera din Piața Revoluției din Capitală . Peste o sută de mii de români au uitat de griji și de frigul de afară, venind pentru a-l vedea pe George W. Bush . Presa de peste Ocean a notat faptul că foarte rar șeful Casei Albe se bucură de astfel de primiri din partea publicului . „Am venit tocmai de la Câmpulung- Muscel, cu acceleratul, în sfârșit, văd că au venit americanii”, spune un bătrân care merge șchiopătând. Pentru el, Bush a adus o veste bună: nu numai că americanii au venit, dar promit solemn că nu vor pleca • „Am venit din Călărași să-l văd pe președintele Americii, că am așteptat 50 de ani momentul ăsta”, afirmă un om între două vârste, care ține să precizeze că nu a venit la București într-un grup organizat de PSD • Cu câteva clipe înaintea sosirii președinților Bush și Iliescu în Piața Revoluției, a fost difuzată piesa „All for Love” (Toți pentru dragoste) interpretată de Bryan Adams, Sting și Rod Stewart, extras de pe coloana sonoră a filmului „Cei trei mușchetari”. Mesajul central al piesei se referă la solidaritate și conține deviza mușchetarilor: „Toți pentru unu și unu pentru toți” (All for One and One for All), asemănătoare cu principiul funcționării NATO • „Only freedom can make such miracles” (Numai libertatea poate face asemenea miracole) scria pe un afiș care acoperea aproape jumătate din clădirea Senatului . La tribuna oficială se aflau mai multe personalități, printre care membrii familiei regale, Patriarhul Teoctist, fostul președinte Emil Constantinescu, reprezentanții Guvernului și ai partidelor politice, precum și Nadia Comăneci, Ilie Năstase și Gheorghe Hagi. Pagină realizată de MOREL BOTA