Agenda Zilei, octombrie 2003 (Anul 8, nr. 230-256)

2003-10-11 / nr. 239

—UME SĂNĂTATE Cazuri de dislipidemii sunt frecvent întâlnite în Banat Regimul, exercițiile fizice și medicamentația sunt principalele mijloace terapeutice Dislipidemiile sunt afecțiuni caracterizate prin perturbări cantitative și calitative ale lipidelor plasmatice dintre care cele mai importante sunt: hipercolesterolemiile, hipertriglicidemiile și scăderea HDL colesterolului. Dacă analizele și bilanțul lipidic indică unele anomalii, riscul de a suferi de o boală coronariană este mare. Alți factori de risc ai bolii coronariene alături de dislipidemie sunt: diabetul, obezitatea, fumatul, sedentarismul. O frecvență a cazurilor de dislipidemii se apreciază a se înregistra în regiunea Banatului, la 30-40 la sută din populație. Excesul de colesterol poate proveni prin sinteza la nivel hepatic sau și printr-o alimentație bogată în grăsimi, în special a celor de origine animală. Trigliceridele pot proveni din alimentație, fiind prezente în toate grăsimile consumate. Pot fi însă produse și de către organism, din glucide și alcool. Principalele mijloace terapeutice pentru dislipidemii sunt reprezentate de un regim alimentar, exerciții fizice și medicație. Dieta este obligatorie la toți pacienții cu această afecțiune, pentru toată viața, și se pune accent pe scăderea progresivă a conținutului de lipide din alimentație. Reducerea grăsimii și a colesterolului se obține prin reducerea consumului de carne grasă (de exemplu: porc, rață, gâscă, pește gras, pateu, mezeluri, smântână, untură, slănină, frișcă). Important este ca prepararea să se facă prin fierbere, frigere sau înăbușire. Este permisă însă utilizarea fructelor, legumelor, precum și a lipidelor de origine vegetală. SilB. Legumele și fructele sunt indicate în dislipidemii „în cazul în care după regimul alimentar nu se înregistrează o reducere la valori normale a parametrilor lipidici, este indicat tratatT.s’îîtu jțo/îi_ camentos, dar numai la recomandarea medicului. Pentru reducerea colesterolului se folosesc statinete (atorvastatin, sinvastatin, pravastatin, lovastatin, fluvastatin), iar pentru scăderea trigliceridelor, fibrații (fenofibrat, betafibrat, genfibrozil). Tratamentul dislipidemiilor este obligatoriu, aceste afecțiuni fiind cei mai importanți factori de risc cardiovasculari“. Dr. Carmen Tărniceru homeopat. ___________ mum se adresează organismului ca întreg și administrarea lui va aduce în majoritatea cazurilor, alături de o mai bună funcționare a întregului organism, și reglarea metabolismului lipidic. Desigur că fiecare caz este unic. Deci prin urmare și tratamentul este strict individualizat“. Pentru consultații, tratament sau alte informații puteți suna la telefonul 0721 269 779. Dr. Ioan Ometa acupunctor: „Din punct de vedere energetic, reglarea funcțiilor biliare și hepatice asociate cu reglarea meridianului splină-pancreas duce de . _1 * n, cole mai multe ori la scăderea colesterolului și lipidelor. La tratament, obligatoriu se asociază și reglarea energetică, acesta fiind însoțit și de un regim alimentar care constă în stimularea vezicii biliare cu ulei de măsline, unt și niciodată margarină, care trebuie eliminată definitiv din alimentație“. Pentru consultații sau informații vă puteți adresa la telefon 1 0723 545 800.’ Este o afecțiune care este pusă în evidență prin examene de laborator și se manifestă prin ■creșterea colesterolului și a lipidelor. Refr.pH::;! cirr.ili Sunteți neliniștită? Unul dintre simptomele depresiei, chiar dacă este în formă ușoară, este starea de neliniște, care împiedică somnul odihnitor. Pentru calmare și relaxare soluția vine de la îmbinarea a două tipuri de alimente: lactatele și zahărul. Laptele, brânzeturile și iaurtul sunt bogate în triptofan, un aminoacid ce acționează ca precursor al serotoninei. Practic, furnizează organismului substanțe ce permit fabricarea acestui important neurotransmițător. Care atinge un asemenea prag, încât poate regla somnul și ridica tonusul bunei dispoziții. Dacă se combină cu zahărul, cu mierea și carbohidratele (pastele, pâinea și orezul), care sunt zaharuri complexe, acțiunea lactatelor devine și mai eficientă. Motivul. Zaharurile stimulează producția de insulină, un hormon ce permite triptofanului să ajungă mai rapid la creier. Cu alte cuvinte, insulina creează șansa triptofanului de a ajunge înaintea altor aminoacizi la creier. Iată de ce vechile sfaturi ale bunicilor noastre de a bea un pahar de lapte cu miere înainte de culcare sunt cu adevărat valide. Mierea, printre altele, este și o injecție de energie vitală, este absorbită mai încet decât zahărul și rămâne mai mult timp la dispoziția organismului. D. M. Atenție la sărurile metalice! Nu puține sunt bolile produse de acestea Au trecut aproape 30 de ani de când doctorul E. Eckmann afirma într-un discurs că sărurile metalice, în special cele ale metalelor grele, se depun în vasele limfatice ale organismului uman. Alți specialiști au evidențiat modul în care aceste săruri pot obstrucționa rinichii. S-a constatat mai târziu că ele rămân depuse în coloana vertebrală și că pot provoca neplăceri după ani de zile. Observațiile au fost făcute în special pentru arseniu. Și substanțele toxice vegetale sunt foarte periculoase, dar, în general, ele sunt eliminate foarte ușor, în timp ce substanțele toxice metalice se depun în corp. Neplăcerile apar mult mai târziu, în unele cazuri după zeci de ani de zile. Nu se știe încă în ce măsură substanțele toxice metalice contribuie la apariția atrofiilor musculare, a granulațiilor limfatice, a diferitelor boli ale coloanei vertebrale și a măduvei spinării, a paraliziilor. Cum ingerăm aceste săruri? Spre exemplu, sărurile metalice întrebuințate la conservare. Apoi pesticidele, ce conțin cupru, plumb, arsen etc. Vaporizate, ele sunt periculoase dacă sunt inhalate, fiind fixate pe legume și fructe, provoacă mari neplăceri deoarece nu dispar complet prin spălare. Să mai amintim și diferitele medicamente care conțin săruri metalice, cum sunt cele recomandate pentru sânge, pe bază de fier și cupru. Salvasanul, spre exemplu, conține mercur și arsenic. Astăzi, conform unor specialiști, nu știm câte dintre bolile apărute recent sunt cauzate de intoxicații ascunse cu săruri minerale. Ele se manifestă diferit, adesea prin paralizii parțiale sau totale. Infirmități datorate, foarte probabil, nu numai efectelor radiațiilor, ci și sărurilor metalice. D. C. Și substanțele toxice vegetale sunt periculoase Cronoterapia și organismul ora potrivită pentru aspirină? Din nou despre cronobiologie, acea știință ce studiază variațiunile condiției psihofizice a organismului nostru în timp. Cronoterapia, în schimb, indică ora potrivită pentru asumarea diferitelor medicamente. Și aceasta pentru că, spre exemplu, bolile cardiovasculare se înrăutățesc în orele dimineții, când frecvența cardiacă și presiunea arterială înregistrează valori de vârf. Tot în primele ore ale dimineții se înrăutățește și starea bolnavului de astm sau a celui care suferă de artrite reumatoide. Se înțelege astfel de ce pastila pentru reglarea presiunii arteriale se ia dimineața. Medicamentele își au tabloul lor oral care, dacă se respectă, le amplifică eficacitatea. Iată un mini ghid rapid al cronoterapiei, în funcție de boala de care suferă pacientul. • Hipertensiune: împotriva tensiunii ce prezintă valori prea ridicate se recomandă ca medicamentele specifice, indicate de medic, să fie luate în primele ore ale zilei. • Riscuri cardiovasculare: nitroderivatele și antiagregantele se iau în primele ore ale zilei. • Artrite reumatoide: antiinflamatoarele non-steroide se iau seara, în timp ce cortizonul, dimineața devreme. • Astma: steroizii, imediat după-masă, în timp ce teofilina, seara. • Gripă : aspirina se ia seara. D. M. Și pastilele se iau după un program anume