Agenda Zilei, februarie 2004 (Anul 9, nr. 26-49)

2004-02-24 / nr. 45

24 februarie 2004 « ^ ^ ACTUALITATE **»«»»•#« ...,. 3 Irlanda sprijină aderarea României la UE Primul-ministru Adrian Năstase afirmă că Executivul va continua reformele Irlanda, țara care deține președinția semestrială a UE, sprijină „din toată inima” aderarea României la Uniune și va încerca să accelereze negocierile cu țările candidate, a declarat, ieri, prim-ministrul irlandez Bertie Ahemn, la sfârșitul întâlnirii de la Dublin cu premierul Adrian Năstase. El a precizat că Irlanda va sprijini România în discuțiile pentru închiderea capitolelor de aderare restante. Năstase a explicat omologului său irlandez că Executivul este hotărât să continue reformele instituționale pentru a asigura aplicarea acquis-ului comunitar și a amintit că restructurarea Guvernului, care se va produce în aproximativ zece zile, are ca principal obiectiv armonizarea instituțiilor românești cu structurile similare europene. Năstase a mai precizat că autoritățile române intenționează să trimită ofițeri de legătură din Ministerul Administrației și Internelor ca atașați pe lângă ambasada României din Dublin, pentru a contribui la accelerarea procedurii de ridicare a vizelor pentru cetățenii români care doresc să viziteze Irlanda. România, ca viitor stat membru al UE, dorește să contribuie la demersurile UE de combatere a virusului HIV/SIDA, a afirmat premierul Adrian Năstase, la reuniunea de la Dublin pe tema acestui flagel. „România nu mai este țara cu un număr uriaș de copii infectați”, așa cum a fost etichetată la începutul anilor ’90 a spus Năstase. El a arătat că numărul cazurilor de copii din România infectați cu HIV/SIDA a scăzut în ultimii ani de la aproximativ 400-500 noi cazuri pe an, situație înregistrată în perioada 1991- 1998, la 65 de noi cazuri în 2002. Adoptarea, în 2002, a Legii pentru prevenirea transmiterii HIV și protejarea persoanelor infectate sau afectate de HIV/SIDA, majorarea până la 30 milioane dolari a fondurilor alocate pentru tratament și elaborarea strategiei naționale pentru perioada 2004-2007 privind combaterea HIV/SIDA reprezintă unele dintre măsurile adoptate de Executiv și amintite de premier la conferința de la Dublin. D. BARANGA Premierul Adrian Năstase a discutat cu omologul său irlandez, Bertie Ahem Legea integrării în NATO Parlamentul va dezbate problema Parlamentul se va reuni, joi, în ședință comună, pentru a dezbate proiectul de lege pentru aderarea României la Alianța Nord-Atlantică, a anunțat, ieri, secretarul Biroului Permanent al Camerei Deputaților, Tudor Mohora. Comisiile parlamentare de apărare și cele de politică externă au avizat proiectul în cursul săptămânii trecute. Proiectul privind aderarea la NATO va fi singurul pe ordinea de zi a ședinței comune de joi. Parlamentarii au luat această decizie întrucât pentru introducerea altor puncte suplimentare ar mai fi fost nevoie de încă o ședință comună a conducerilor celor două Camere. NATO va primi în rândurile sale șapte noi membri din Europa de Est, printre care și România, în cadrul unei ceremonii care va avea loc, cel mai probabil, la 2 aprilie, la sediul de la Bruxelles. Data de 2 aprilie este stabilită în proporție de 98 la sută. Cu această ocazie, Letonia, Lituania, Estonia, România, Bulgaria, Sovacia și Slovenia vor deveni oficial membre cu drepturi depline ale NATO. DANIELA BARANGA Președintele nu vrea panică Raportul european nu trebuie tratat isteric Președintele Ion Iliescu a declarat, ieri, că din raportul Nicholson, adoptat, săptămâna trecută, de Comisia pentru Afaceri Externe a Parlamentului European, trebuie luată esența remarcilor, inclusiv a celor critice. Șeful statului a precizat că nu este adevărat că nu ar fi avut nici o reacție după adoptarea raportului, dar că până acum nu a exprimat public un punct de vedere referitor la acest document, deoarece nu a vrut să intre „în ciorba isterizărilor pe care le promovează unii”. Președintele a declarat că nu este de acord nici cu „tratarea superficială a lucrurilor”, dar nici cu „intrarea în panică” și crearea de „stări isterizante”. Șeful statului a afirmat că „nu este corect” să se spună că integrarea europeană este tema disputei electorale din acest an. Președintele a deplâns și faptul că marile posturi de televiziune cultivă „prostul gust”, „fleacurile”, „chestiuni de slabă factură intelectuală și morală”, apreciind că ar trebui să promoveze mai mult cultura. DANIELA BARANGA Aurel Pană s-a întors în PD Controverse la Senat, privind grupul democrat Senatorul Aurel Pană a revenit, ieri, în PD, după ce în urmă cu aproximativ o lună părăsise acest grup parlamentar în favoarea celui al PRM. O dată cu reîntoarcerea lui Aurel Pană, numărul senatorilor democrați se ridică din nou la șapte, el putând astfel activa ca grup parlamentar, a declarat senatorul PD Maria Petre. „Nu rămâne decât ca plenul Senatului să revoce hotărârile pripite luate săptămâna trecută, în legătură cu desființarea grupului și cu pierderea funcțiilor din structurile de conducere ale Senatului”, a susținut Maria Petre, în ceea ce-l privește pe Pană, acesta a motivat reîntoarcerea în rândurile senatorilor democrați prin faptul că nu-și poate asuma dizolvarea unui grup parlamentar, lucru ce, în opinia sa, ar însemna „un atentat foarte grav la democrația și așa firavă din țara noastră”. O explicație asemănătoare a fost oferită și liderului PRM Corneliu Vadim Tudor, într-o scrisoare pe care Aurel Pană i-a adresat-o acestuia. Pană a mai spus că nu a negociat pentru nici o funcție în interiorul grupului sau al PD. Posibilitatea reconstituirii grupului parlamentar al PD din Senat face obiectul unei controverse, liderul senatorilor PSD, Ion Solcanu, susținând că refacerea acestui grup nu este posibilă, dar a precizat că este vorba doar de un punct de vedere personal, Comisia juridică fiind cea care va analiza această situație, urmând să prezinte un punct de vedere. La rândul său, senatorul PNL Nicolae Vlad Popa, membru al Comisiei juridice, a susținut că Regulamentul nu interzice revenirea unui senator la un grupul pe care l-a părăsit anterior. Președintele Senatului, Nicolae Văcăroiu, a anunțat că nu dorește să se pronunțe până la prezentarea unui punct de vedere al Comisiei juridice. DANIELA BARANGA PSD va propune 3% prag la locale Hrebenciuc susține că seara nu vom vedea calupuri electorale PSD ar putea propune micșorarea pragului electoral la alegerile locale de la 5% la 3%, ca urmare a protestelor partidelor extraparlamentare, a declarat, ieri, liderul grupului parlamentar PSD din Camera Deputaților, Viorel Hrebenciuc. Hrebenciuc a precizat că grupul PSD intenționează să introducă mai multe amendamente la legile electorale, printre care și reducerea pragului electoral la 3% la alegerile locale. „Analizăm foarte serios acest lucru la cererea partidelor extraparlamentare, cum ar fi Uniunea pentru Reconstrucția României și PUR”, a spus Hrebenciuc. Pe de altă parte, PUR a negat că ar fi făcut o asemenea solicitare. PSD va propune amendamente la Legea alegerilor locale, privind campania electorală pe posturile de televiziune, prin care va reglementa publicitatea electorală astfel încât vor fi fixate anumite ore de campanie în care partidele vor prezenta ce doresc, a declarat Hrebenciuc. „Va fi ca în anul 2000, vor fi anumite ore de campanie electorală în care partidele prezintă ce doresc, în timpii de antenă pe care îi au la dispoziție, în funcție de algoritm, de numărul de parlamentari pe care îi au”, a afirmat Viorel Hrebenciuc, vicepreședinte PSD. Hrebenciuc a precizat că nu va mai fi permisă publicitatea electorală după ora 20. D. BARANGA Aprobare Secretarul Camerei Deputaților, Tudor Mohora, a precizat, ieri, că în procedura de aprobare „tacită“ intră numai proiectele depuse după modificarea Constituției, în timp ce Codul Penal nu, fiind depus înaintea revizuirii Constituției. Mohora a precizat că doar o mică parte din lista de 143 proiecte și inițiative legislative, a Camerei Deputaților, intră în procedura „aprobării tacite“. (D. B.) Parcare Suma de 100 de miliarde de lei este alocată parcării subterane de la Parlament. Potrivit celor aprobate de Biroul Permanent al Camerei Deputaților, parcarea subterană necesită fonduri pentru lucrări de construcții și instalații, precum și cheltuieli pentru taxe și supraveghere tehnică pe șantier. Lucrările pentru spațiile în care se mută Senatul costă 34 de miliarde. (D. B.) ■I v • Țigări Pachetele de țigări care conțin mai puțin de 20 de bucăți mai pot fi comercializate până la data de 31 decembrie 2004, au decis, ieri, deputații. Membri ai Comisiei de sănătate au propus 1 ianuarie 2007, ca dată limită de comercializare, dar secretarul de stat Vasile Cepoi, a pledat pentru de 31 ianuarie 2004, propunere care a fost aprobată. (D. B.) Un nou acord cu FMI, până în anul 2006 Ministrul Mihai Tănăsescu spune că negocierile vor fi definitivate în martie Viitorul acord al României cu FMI ar trebuie să vizeze o perioadă de trei ani, pentru a conferi stabilitatea necesară realizării reformelor necesare integrării României în UE în anul 2007, a declarat, ieri, ministrul finanțelor publice, Mihai Tănăsescu. „Acordul trebuie să acopere și perioada 2005-2006. Sigur că trebuie împărțit foarte clar pentru perioada mandatului actualului Guvern și pentru viitorul Guvern de după alegeri”, a afirmat Tănăsescu. Două delegații ale FMI se află la București pentru consultările macroeconomice anuale, finalizarea unei noi scrisori de intenție pentru un acord de tip „precautionary stand-by” și pentru efectuarea unei analize „ex post” a relațiilor României cu FMI din ultimii 14 ani. In luna octombrie a anului trecut, cele două părți au finalizat cea mai mare parte a scrisorii de intenție, acordul fiind preconizat să dureze un an. Potrivit lui Tănăsescu, primele discuții au ca temă consultările macroeconomice și ar putea fi definitivate până la sfârșitul săptămânii. Negocierile ar putea fi definitivate la începutul lunii martie. Documentul privind evaluarea relațiilor României cu FMI după 1990 va fi prezentat board-ului instituției financiare internaționale în luna martie, urmat de noua scrisoare de intenție și raportul privind consultările economice anuale DANIELA BARANGA Contraofensivă guvernamentală Mircea Geoană afirmă că raportul exagerează Premierul Adrian Năstase va prezenta, mâine, la Bruxelles, la întâlnirile pe care le va avea cu oficialii europeni, un plan de măsuri concrete, meticulos, ca un răspuns la raportul adoptat de Comisia de Afaceri Externe a Parlamentului European cu privire la România. Ministrul de externe, Mircea Geoană, a precizat, ieri, că Guvernul pregătește o „contraofensivă europeană“, arătând că Executivul elaborează un răspuns la raportul Comisiei de Afaceri Externe a Parlamentului European pe care premierul îl va înainta, la Bruxelles, președintelui Comisiei Europene, Romano Prodi, comisarului pentru Extindere, Günter Verheugen, președintelui PE, Pat Cox, parlamentarilor europeni. Mircea Geoană a spus că trebuie luate măsuri pentru corectarea observațiilor critice făcute în raport, dar trebuie să fie contracarate și explicate elementele din raport care conțin exagerări. D. BARANGA