Agenda Zilei, decembrie 2004 (Anul 9, nr. 285-310)

2004-12-01 / nr. 285

1 decembrie 2004 , ZI Milid jeiLti 5 I Ziua Naționala a României, la Timișoara Manifestările începute ieri vor continua azi și se vor încheia cu focuri de artificii Era absolut necesară apariția unei lucrări precum cea intitulată Din cronologia județului Timiș, carte lansată ieri, în preambulul Zilei Naționale a României, la sediul CIT. Publicată la Editura Marineasa și realizată, sub coordonarea lui Vasile Dudaș, de un colectiv compus din Ioan Hațegan, Sorin Berghian, Constantin C. Gomboș și Mariana Cernicova, cartea a fost întâmpinată cu vorbe bune de către Matei Suciu, subprefectul de Timiș, și de Paul Pârșan, președintele Comisiei pentru Cultură a CJT, dar de la Vasile Dudaș am aflat mai multe despre conținutul ei și perioadele de care s-au ocupat autorii - Mariana Cernicova (1989-2004), Constantin C. Gomboș (1939-1989), Sorin Berghian (1919-1938) și Ioan Hațegan (perioada medievală), în cadrul unui proiect inițiat de Răzvan Hrenoschi. Colega noastră Mariana Cernicova s-a referit la dificultatea consemnării istoriei recente. Sărbătoare pentru elevi împreună de Ziua României a fost numele care i-a adunat pe liceenii de la Colegiul Național Ion Vidu și cei cu cerințe speciale de la Școala Paul Popescu-Neveanu într-un program artistic comun cu jocuri, expoziție și concursuri tematice. Și Școala cu clasele I-VIII nr. 7 a sărbătorit Ziua Națională prin concursuri, expoziție și o interesantă masă rotundă, urmată de un atractiv program artistic cu cântece și poezii. Azi, o suită de manifestări va marca Ziua Națională a României. De la ora 10,00, vor avea loc depuneri de coroane la monumente, la ora 12,00 se va oficia un Te Deum la Catedrala Mitropolitană, iar de la ora 13,30 în Piața Victoriei va avea loc un spectacol folcloric încheiat cu un foc de artificii la ora 19,45. C. D. TOMOV, ANICA Lansarea cronologiei județului Timiș a prefațat ziua de 1 Decembrie Noi fișe de calcul la închirierea terenurilor intravilane începe operațiunea de stabilire a chiriei pentru terenurile imobilelor naționalizate Având în vedere prevederile Hotărârii Consiliului Local nr. 15 din 20 iulie a.c. privind închirierea terenurilor intravilane aferente imobilelor cu destinația de locuință dobândite în baza Legilor 112/1995 și 79/1997, viceprimarul Adrian Orza a anunțat ieri că s-au luat măsuri pentru întocmirea fișelor de calcul a chiriei lunare pentru suprafața de teren aferentă acestor imobile. Astfel, toți proprietarii care dețin locuințe în imobile naționalizate sunt invitați să se prezinte la centrele de zonă ale Biroului Locuințe, respectiv pentru zona de sud a orașului, în bd. 16 Decembrie 1989 nr. 39 și pentru zona de nord, în str. Oituz nr. 1. Chiria aferenta suprafețelor de teren se calculează prin înmulțirea suprafeței de teren aferentă locuinței cu un tarif de bază lunar de 100 de lei/ metru pătrat, înmulțit cu un coeficient de zonă stabilit prin hotărâre de Consiliul Local. în acest sens, toate persoanele aflate în această situație se vor prezenta personal, cu buletinul de identitate, contractul de vânzare-cumpărare și extrasul de Carte Funciară, în cadrul programului cu publicul, la Birourile locuințe, pentru întocmirea fișei de calcul a chiriei. Informații se pot obține la numărul de tel. 294 310, biroul din str. Oituz, și 204 251, biroul din bd. 16 Decembrie 1989. C. CĂLĂRĂȘANU Cu ochii jurnalistului Ancorare în timp Cine suntem, de unde venim, către ce orizont ne îndreptăm? Poate că tocmai de Ziua Națională se cuvine să ne punem astfel de întrebări. Pentru mulți, e doar o zi liberă. Ce bine! Câte restanțe nu avem, fiecare, în gospodărie? Câte lucruri nu reușim să împlinim în ritmul amețitor al vieții cotidiene? Numai bine, le mai măntuim într-o „liberă“ peste plan. Dar e și Ziua Unirii. Pentru spațiul nostru, o zi spectaculoasă. Dintre multele variante pe care le-ar fi putut alege bănățenii anului 1918, între care și izolarea într-o provincie independentă s-a discutat, cu argumente serioase, cei de atunci au ales să fie cu Țara. Scrisă cu majusculă, pentru că întreaga suflare trăia incandescența deciziilor istorice. „Și noi am fost acolo“, au spus bănățenii, cu tărie, indiferent că unirea nu s-a săvârșit de îndată și au trecut opt luni până când administrația românească a putut fi instaurată și în Banat. Prea multe evenimente dedicate zilei de 1 Decembrie sunt apreciate, acum, drept apanajul reflexului festivist. Prea puține, însă, ne-ar face în egală măsură nemulțumiți că nu s-a găsit suflu și gând pentru cinstirea unui moment eroic al istoriei moderne. Știm, oare, să ne bucurăm cu adevărat? Cât de voioși suntem la vederea horei încinse în centrul orașului, la auzul cântecelor neamului, la evocarea figurilor ilustre ale generației unioniste? Unirea s-a făcut nu doar cu voința românilor, ci și a naționalităților trăitoare în acest spațiu, care au aderat la proiectul României întregite. Ar fi păcat, din neglijență, din grabă, din necunoaștere să irosim acel spirit al lucrului făcut împreună. Zi națională zi liberă. Cum ne-o petrecem, ce decidem să ne asumăm ca eveniment, simbol, acțiune depinde de noi. Și totuși, parcă nu este vorba doar de o zi liberă ca oricare alta. Deși avem libertatea de a ne-o petrece așa cum o simțim, ca pe o sărbătoare de suflet sau ca pe un binemeritat răgaz înainte de o altă perioadă agitată din an. MARIANA CERNICOVA Controale necesare La începutul sezonului rece marea majoritate a posesorilor de autoturisme le duc în autoservice pentru a le pregăti pentru iarnă. Firesc cum peaza municipiului Timișoara sunt o sumedenie de autoservice autorizate, acestea au suficient de lucru în acest sezon. Totuși, trebuie menționat ca nu în toate aceste autoservice particulare, multe dintre ele improvizate într-o curte sau un garaj, ceea ce i se promite clientului se face. Din contra, o mașină intrată acolo pentru a fi pregătita pentru sezonul rece poate ieși din firmă cam cum a intrat iar clientul care a plătit, de multe ori chiar substanțial, se trezește în situația mai mult decât neplăcută,că mașina fie nu-i pornește, fie nu î - a sschimbat apa din radiator cu un antigel corespunzător... însă, când vor să reclame la organele de drept, clienții păcăliți de aceste firme se vad in situații mai mult decât imposibile, din cauza ca, in marea majoritate a cazurilor, nu au primit nici o l chitanță sau alt act care să dovedească faptul ca și-au reparat mașinile în respectivele autoservice, ceea ce înseamnă că au rămas și cu banii dați, cu mașinile... bine de dus în alte unități pentru a fi pregătite pentru sezonul rece. D. BARANGA Hotel Restaurant axă Boavista Timișoara nunți, botezuri zile onomastice (și pentru copii) banchete și recepții și tot felul de mese festive Crăciunul și Anul Nou 50 euro/persoană CATERING MENIUL ZILEI (290 (MX) lei) Q?7emai ap* • IcU : • Tel.: 309 424 www.hotelboavista.ro 0722 920 839 Au început demersurile pentru un ANL local Pe listele de priorități pentru locuințe sunt înscrise 4 600 de persoane Viceprimarul Adrian Orza a preluat, de câteva luni, președinția Comisiei pentru repartizarea locuințelor și a impus un nou stil. Edilul spune că există o ordine dată de calculator, pe baza criteriilor aprobate de Consiliul Local, iar locuințele se atribuie acum listelor, nu persoanelor, primindu-le cei ce sunt primii pe listă, fără intervenții, plânsete și teatru. La nivelul Primăriei există cereri de la 4 602 persoane, pe cinci liste, tineri căsătoriți până în 35 de ani - 1 825, tineri care au crescut în casele de copii - 261, pensionari - 345, evacuați - 322, cazuri sociale - 1 849. Iar dosarele depuse în 2004 se jurizează în 2005. Locuințele disponibile au fost orientate către lista celor evacuați în temeiul Legii 10, de retrocedare către foștii proprietari. Și cum s-a mai acreditat ideea unui ANL la nivel local, Adrian Orza a declarat ieri că a început demersurile pentru crearea unui sistem similar. Primăria vine cu terenul și introduce utilitățile și se face un parteneriat cu o bancă. „Putem controla și prețurile și nu mai depindem de pixul unui ministru care se dă grande“, a spus Orza. Totuși, viceprimarul consideră că Municipalitatea ar trebui să se ocupe doar de cazurile sociale, iar sistemul economic să rezolve această problemă, însă admite că la noi majoritatea sunt cazuri sociale, oameni care nu își permit ratele la casă, prea mari față de salarii: „construcțiile se fac la prețuri europene, iar salariile sunt balcanice“. îngrijorarea viceprimarului că și dacă se rezolvă cele 4 600 de cazuri, se vor trezi cu încă pe atâtea solicitări, ar putea să fie contrazisă însă de numărul mult mai mic al cererilor depuse în acest an, adică vreo 400 pe toate cele cinci liste: tineri căsătoriți - 98, crescuți la casa copilului - 20, pensionari - zece, evacuați - 89, cazuri sociale - 197. LĂCRĂMIOARA CONDEA Viceprimarul Adrian Orza propune o nouă abordare ■■■str. Stan Vidrighin nr. 5, titular al proiectului „Construire cură rezervoare" pe platforma industrială proprie, anunță publicul interesat următoarele: 1. Depunerea solicitării de obținere a acordului de mediu pentru proiectul numit mai sus; 2. Decizia etapei de încadrare a proiectului este urmarea procedurii simplificate de avizare, fără acord de mediu și fără realizarea evaluării impactului asupra mediului. Informațiile privind potențialul impact asupra mediului al proiectului propus pot fi depuse la sediul ARPM timișoara bd. M. Viteazul nr. 32, zilnic între orele 9-11. Observațiile publicului se primesc zilnic, la sediul ARPM Timișoara, în termen de zece zile lucrătoare de la apariția anunțului. Consiliul de Administrație al S.C. CONFORT S.A. cu sediul în Timișoara, str. Bander nr. 11 Convoacă Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor, în data de 20.12.2004, ora 15, la sediul societății, cu următoarea ordine de zi: 1. Majorare capital social; 2. Cesiune acțiuni; 3. Diverse. In cazul în care, la prima convocare, nu vor fi îndeplinite condițiile legale, A.G.E.A. se va reprograma pentru data de 21.12.2004, în același loc și la aceeași oră. Președintele Consiliului de Administrație al S.C. Confort S.A., ec. Cornu Georgică Romania» International Bank SUCURSALA ___ TIMIȘOARA STr. PARIS nr. 1, www.roib.ro, tel: 202630; fox: 202294. 100% CAPITAL AMERICAN NOI DOBÂNZI MAI MICI LA CREDITE PERSOANE FIZICE consum person achiziție bunuri _______ achiziție bunuri din magazine de specialitate____________ 1.4. cumpărare autoturisme noi 1.5. credit imobiliar 26.0 1.1. consum persona __ achiziție bunuri_______ 2.3. achiziție bunuri din magazine de specialitate 4. .... cumpărare autoturisme noi 2.5. credit imobilar 3.1. credit imobiliar IFI Variate USD 29.0 27.0 25.0 ÎC 27,0 29,0 277■n 26,0 9,0 EUR 10,0 10,0 10 To 10,0 fixe Rot 24,1 24,0 240 24,0 24,0