Agenda Zilei, decembrie 2004 (Anul 9, nr. 285-310)

2004-12-01 / nr. 285

1 decembrie 2004 E CU IM O MIE #««£«» ùU i 7 J Plagiatul se practică și în domeniul cercetării științifice Coaliția prointelect adună tot mai mulți membri în orașul nostru, fiindu-i apreciată activitatea Coaliția prointelect a fost înființată în vederea promovării proprietății intelectuale și a protejării acesteia. Ideea s-a dovedit una de succes la Timișoara, oraș unde cultura oamenilor în domeniu este mai puternică. Ca dovadă și numărul tot mai mare de membri care au aderat la coaliție. Aceștia provin din cele mai diferite domenii ale economicului, culturii și socialului. Unul dintre ultimii sosiți în cadrul prointelect, Universitatea Tibiscus din Timișoara, a fost ieri după-masă gazda unei noi întâlniri a organizației de luptă împotriva pirateriei. Cum era normal, subiectul abordat de interlocutori a fost legat de lumea academică. Dreptul de proprietate intelectuală în cercetarea științifică. Acest domeniu este unul destul de costisitor, iar efectele obținute nu se văd întodeauna în primul moment. Ca atare și realizarea cercetării este dificilă. In aceste condiții, apariția furtului intelectual în acest sector este ceva cotidian. Rectorul Universității Tibiscus, Cornel Hărănguș, a vorbit despre modalitățile în care rezultatele cercetării științifice pot fi preluate, legal sau prin metode mai puțin ortodoxe. In primul rând există rescrierea sau transcrierea unui text științific, operațiuni care pot fi considerate normale, autorul fiind menționat, iar metoda nelegală este cea a plagiatului. în acest caz, un autor preia informațiile obținute de cercetător și le folosește în vederea redactării unei lucrări proprii, bineînțeles autorul textului original nefiind menționat. Chiar dacă ideea pare frumoasă, dar nu prea are suport în practică, un cod deontologic ar trebui să funcționeze și în acest sector al domeniului academic. De obicei, cercetarea științifică presupune un important volum de lucru, iar în aceste condiții apariția plagiatului nu este ușor „digerată“ de cei care au realizat efortul. MARCEL HOSTER BWrmSBIA. Proprietatea intelectuală în cercetare a fost dezbătută la Tibiscus Centrală modernizată Investiție de peste 2,2 miliarde de lei Colterm a inaugurat, ieri, centrala termică Diana, situată în zona Sălii Olimpia, unitatea făcând obiectul unor investiții de peste 2,2 miliarde de lei. Conform afirmațiilor lui Ion Pițurcă, președintele Colterm, modernizarea centralei a implicat lucrări de mai mare amploare decât se întâmplă în cazul punctelor termice. Aceasta pentru că centralele sunt unități care realizează atât producția, utilizând combustibil gazos, cât și distribuția energiei termice. Un alt element de noutate îl contituie arzătoarele, care pe lângă fiabilitatea sporită asigură un grad ridicat de protecție a mediului. Centrala alimentează consumatorii de pe străzile Diana, 1 Decembrie, Aleea Ripensia, Cluj, bd. Eroilor, Constanța, Craiova, Gladiolelor, Retezat și Vâlcea, în total 51 de imobile. T. M.LENGHER Sistemul de Taloane de Participare Civică în discuție sunt trei proceduri de direcționare a procentului din impozit către ONG Octavian Rusu, consultant juridic la Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile, a prezentat, recent, alăturate, cele trei proiecte de procedură privind direcționarea de către fiecare cetățean a unui procent din impozitul său spre beneficiul unei organizații neguvernamentale. Ministerul Finanțelor a renunțat la obligativitatea încheierii unui contract de sponsorizare prevăzut în propriul proiect al „Initiațivei 1%“. Sunt în curs de finalizare Normele metodologice pentru „Inițiativa 1%“, prin care organizațiile neguvernamentale pot primi cu titlu de sponsorizare câte un procent din impozitul contribuabililor. Astfel, societatea civilă propune Sistemul de Taloane de Participare Civică, prin care contribuabilul își manifestă opțiunea de a direcționa 1% din impozit bifând pe fișa finală sau pe declarația de venit global. Proiectul Ministerului Finanțelor are la bază sistemul din Ungaria, dar impune încheierea contractului de sponsorizare și depunerea acestuia împreună cu o declarație la angajator, în perioada 1-15 ianuarie, sau administrația financiară o dată cu declarația de venit global. Toate comisioanele generate de transferurile bancare vor fi suportate de către ONG beneficiare. A treia procedură luată în calcul este propusă de deputatul Mona Muscă, contribuabilul va completa o fișă suplimentară cu toate datele de identificare ale acestuia, precum și cu cele ale organizației către care dorește să direcționeze 1 % din impozit. L. SAVA Lumea Copiilor, o premieră expozițională în zonă La Casa Tineretului, 33 de filme își vor prezenta oferta în perioada 3-5 decembrie, la Casa Tineretului, evenimentul expozițional Lumea Copiilor va pune la dispoziția publicului jocuri, jucării, cărți, reviste, muzică, mobilier și decorațiuni pentru camera copilului, articole pentru nounăscuți, produse pentru gravide și mămici, îmbrăcăminte și încălțăminte, puericultura, igienă, sănătate, produse parafarmaceutice, alimentație, servicii specializate (naștere, botez, aniversare, cadouri). Este vorba de o premieră pentru zona de vest a țării, după cum afirmă Vladimir Culea, directorul Expotim, societate organizatoare. Sunt prezente în standuri 33 de firme și instituții. Manifestarea e organizată în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Timiș, care a mediatizat acțiunea în școli și grădinițe, iar instituțiile participante sunt Centrul Județean de Asistență Psihopedagogică, Direcția pentru Protecția și Drepturile Copilului, Palatul Copiilor fiind și el prezent cu un stand în care copii vor putea desena și vor avea la dispoziție și alte activități de divertisment. Pentru cei mici vor fi organizate zilnic momente ca parade de carnaval și de modă, reprezentații de dans, teatru, iar Moș Nicolae va fi nelipsit. TUDOR M.LENGHER Ofertă de zboruri charter VIP și de afaceri Cursele aeriene sunt disponibile începând de astăzi, la Aeroportul Traian Vuia Timișoara De astăzi, 1 decembrie, Aeroportul Traian Vuia Timișoara le oferă o oportunitate remarcabilă oamenilor de afaceri și persoanelor din categoria VIP. Prin intermediul companiei Eurojet România, celor interesați le sunt puse la dispoziție zboruri charter VIP, cursele fiind flexibile din punct de vedere al programului, care poate fi adaptat în funcție de solicitările clienților. Pasagerii vor putea călători, utilizând zborurile puse la dispoziție de Eurojet pe aeroportul timișorean, înspre destinații din Europa, Comunitatea Statelor Independente, Orientul Apropiat și Africa. Zborurile vor fi efectuate cu aeronave Cessna Citation Encore, tip business class, fabricate în noiembrie 2004, dispunând de 8 locuri. „Din punct de vedere al confortului, acest tip de aeronavă excelează, ca lider de necontestat, iar în ceea ce privește siguranța, Eurojet îndeplinește standardele de operare punctuală, procedurală și cu piloți experimentați“, se precizează în comunicatul dat publicității de Aeroportul Traian Vuia Timișoara. Informațiile suplimentare și rezervările pot fi obținute contactând Eurojet România, la nr. telefon 021 30 30 809 sau la adresa de Internet www.eurojet.ro. T.M.LENGHER i C^pi Monitorizare Pentru a preveni selecția unor oferte necorespunzătoare și contestațiile, Agenția SAPARD va delega, de la nivel central sau din teritoriu, observatori la licitațiile de achiziții publice organizate de consiliile locale în cadrul programului SAPARD. Posibilitatea desemnării de observatori e stipulată în manualul de achiziții publice de lucrări. Personalul agenției care va participa la monitorizarea licitațiilor nu va avea drept de vot în cadrul comisiilor de evaluare. (T. M. L.) Parteneriat Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timișoara organizează vineri, 3 decembrie, de la ora 12,30, la Casa Tineretului, sala 103, un parteneriat de afaceri româno-maghiar. Societățile din Ungaria care vor avea reprezentanți la eveniment sunt interesate în identificarea de parteneri români, pentru derularea unor activități de producție, joint-venture, servicii și comerț sub diferite forme. Informații suplimentare, la fel. 490 771,490 772 sau e-mail: cmpe@colat.ro. (T. M. L.) m * mm începând de la Disponibile imediat în REȚEAUA PEUGEOT www.peugeot.com.ro IlRELYnc="TMrc:i"1 nordman ÏYM (f) preț pentru o anvelopa tip Nordman 175/65 R14 82T Pachet service echipare anvelope de iarnă/roată 13 € Prețurile nu conțin T.V.A. PEUGEOT. PENTRU CA AUTOMOBILUL SĂ FIE ÎNTOTDEAUNA O PLĂCERE MEGA GROUP - CONCESIONAR PEUGEOT - Calea Aradului nr. III, Timișoara, Tel.: 0256/ 28 2049 j F PEUGEOT