Agenda Zilei, decembrie 2004 (Anul 9, nr. 285-310)

2004-12-01 / nr. 285

8 —AvnelB tiir i MAPAMOND 1 decembrie 2004 Vizită Liderul spiritual al Tibetului, Dalai Lama, a sosit în sudul Rusiei, pentru o vizită de trei zile în regiunea Kalmikia, unde aproape jumătate din populație este de religie budistă. Dalai Lama, care trăiește în exil în India, nu a mai fost în Rusia de la începutul anilor 1990, iar autoritățile ruse i-au acordat viza după o serie de tergiversări diplomatice. China se opune unor vizite de acest tip, considerând că ele încurajează separatismul în Tibet. Decizia autorităților de la Moscova de a permite vizita liderului spiritual tibetan ar putea da naștere la tensiuni diplomatice cu autoritățile chineze. Guvernul de la Beijing a avertizat Rusia în legătură cu acordarea vizei pentru Dalai Lama, considerat de autoritățile chineze drept „un lider spiritual obișnuit“. Rusia a reafirmat că Tibetul este o parte integrantă a Chinei și a subliniat că vizita lui Dalai Lama are un caracter strict religios, răspunzând solicitărilor făcute în acest sens de comunitatea budistă a țării, care numără mai mult de un milion de persoane. ■Crimă la școala Un elev de 15 ani de la o școală din Manchester a murit ieri după o încăierare cu alți doi elevi de 14 ani, aceștia fiind arestați de poliție. Autoritățile au declarat că nu au fost folosite arme în timpul incidentului. în urmă cu patru luni un elev de 16 ani a fost condamnat la închisoare pe viață pentru uciderea unui coleg de școală, la Lincolnshire, în estul Angliei. Incidentul de ieri a șocat Marea Britanie, neobișnuită cu astfel de violențe. ■ Arestați Cinci turiști germani au fost arestați și condamnați la trei luni de închisoare în Algeria, precum și la plata unei amenzi de 500 000 de dolari, pentru furtul unor artefacte arheologice dintr-un complex turistic din deșertul Sahara. O instanță din localitatea Djanet i-a condamnat pe cei trei bărbați și două femei pentru furtul a 130 de obiecte cu valoare arheologică de la complexul din Tassili și pentru daunele aduse monumentelor protejate de UNESCO. Germanii dispăruseră cu prada și autoritățile s-au temut că au fost răpiți de teroriști, fiind căutați în toată țara. Pagini realizate de SILVIU GENESCU Grupaj foto: REUTERS Duel pentru Haider Doi bărbați s-au luptat cu săbiile pentru onoarea liderului extremist austriac Heinz-Christian Strache, 35 de ani, a ținut un discurs pasionat la Salzburg, în fața colegilor săi din Partidul Libertății, comparându-l pe Jorg Haider, mentorul partidului, cu un „dulău țicnit“ care intră la Lună. Aceste comentarii l-au înfierbântat însă pe un alt membru de partid, Roman Strassl, tot 35 de ani, medic de profesie. Acesta a discutat în contradictoriu câteva ore cu Strache, încercând să-l facă să retracteze afirmațiile făcute în plen; în cele din urmă, Strache a aruncat mănușa, provocându-l pe doctor la duel, cu sabia. Ambii sunt membri ai unor frății secrete care mai există încă în Austria de pe vremea imperiului, când duelurile erau singura cale posibilă de rezolvare a disputelor. Duelul a avut loc, dar secretarul Partidului Libertății, Harald Vilimsky, a refuzat să spună cine a învins, spunând că a fost „o chestiune privată între doi oameni de onoare“. El a precizat doar că nu au existat victime, însă alte surse au declarat că ambii spadasini au fost răniți în duel și că scena a fost de un grotesc oribil. Putin nu mai vrea „oligarhi“ Liderul de la Kremlin le-a cerut ieri magistraților să-l ajute să reducă influența în societate și economie a noilor îmbogățiți Marile afaceri din Rusia sunt controlate de un mic grup de indivizi, supranumiți „oligarhi“, datorită forței lor financiare. Potrivit unui studiu al Băncii Mondiale, 23 de indivizi din Rusia și grupurile conduse de ei controlează 17% din bănci și mai mult de o treime din industrie și comerț. Se pare că președintelui Vladimir Putin nu-i convine această situație și intenționează să se răfuiască cu așa-numiții „oligarhi“. Ieri, la congresul național al magistraților, Putin a declarat că „sarcina noastră este să folosim mijloacele democratice, legale, pentru a evita ca oligarhii să controleze situația“. După ce a devenit președintele Rusiei, în 2000, Putin a promis că le va „tăia“ aripile oligarhilor, micul grup de magnați. Tocmai legăturile apropiate ale acestora cu Kremlinul administrației Elțîn i-au ajutat să acumuleze averi incredibile, între timp, majoritatea magnaților ruși s-au distanțat de politică după ce au văzut ce au pățit Vladimir Gusinski, Boris Berezovski și Mihail Hodorkovski. Primii doi au plecat din Rusia părăsindu-și imperiile de afaceri, făcute țăndări, iar al treilea se mai află și acum la închisoare. Puțin, la congresul magistraților Tragedii aviatice Un aparat al unei companii aeriene indoneziene a derapat la aterizare, iar în Afganistan s-a prăbușit un avion american Un avion McDonell Douglas al companiei aeriene indoneziene Lion Air, având 153 de pasageri și membri ai echipajului, a derapat pe pista unui aeroport din Java în timpul aterizării. Autoritățile indoneziene au comunicat că accidentul s-a soldat cu 31 de morți și 24 de răniți, dar acest bilanț trebuie privit drept unul provizoriu. Aparatul indonezian, un McDonnell Douglas MD-82, a aterizat pe aeroportul din Solo, venind din Jakarta, dar a derapat puternic pe pistă, depășind-o. Avionul s-a rupt în două la impactul cu terenul accidentat și s-a oprit în... cimitirul din apropierea aeroportului. Un avion american cu trei pasageri militari și un echipaj civil format din trei persoane s-a prăbușit în munții din regiunea centrală a Afganistanului. Potrivit autorităților militare SUA, avionul era un aparat CASA 212, varianta civilă, pentru transport. Avionul fusese dat dispărut sâmbătă, fiind căutat de atunci de echipe de recunoaștere ale armatei și aviației SUA. Se crede că aparatul s-ar fi prăbușit în regiunea Hindu Kush, existând șanse foarte slabe să fie găsiți supraviețuitori. Temperaturile în regiune sunt foarte scăzute acum, ca urmare a apropierii iernii. Cadavrele victimelor accidentului, depuse la morga spitalului din Solo Fratele cancelarului german Gerhard Schröder speră să-și vândă cartea Lothar Vosseler, șomer de aproape nouă ani, și-a lansat un volum autobiografic nu foarte elogios la adresa actualului om politic Cancelarul Gerhard Schröder nu are motive de teamă pentru că fratele său mai tânăr, Lothar Vosseler, a scris o carte destul de răutăcioasă la adresa sa; în fond, volumul autobiografic insistă mai mult asupra unor întâmplări din copilăria celor doi și acestea nu vor avea nici un ecou politic; în schimb, Lothar Vosseler, programator șomer, rămas fară loc de muncă de aproape nouă ani, speră să facă ceva bani cu această carte, intitulată „Cancelarul, din nefericire, fratele meu“. Vesseler a declarat că speră ca apariția editorială să pună capăt tăcerii înghețate instalate între ei de circa un an și că mai nădăjduiește să încaseze drepturi de autor substanțiale. Lothar Vosseler și cancelarul Gerhard Schröder au aceeași mamă, Erika Vosseler, care s-a recăsătorit după război, tatăl cancelarului fiind căzut în luptă. „Dacă dau lovitura cu această carte va mai urma una“, a declarat Vosseler. Volumul va fi lansat în decembrie și are un tiraj de 128 000 de exemplare. Gerhard Schröder și-a ignorat total fratele în ultimul an. Dezvăluirile din carte vorbesc despre copilăria lor sărăcăcioasă și despre unele întâmplări ale tinereții, imagini care nu sunt întotdeauna favorabile lui Schröder. Fratele său i-a reproșat că nu l-a ajutat nici măcar un moment să-și găsească de lucru, sau măcar să-i recomande un loc de muncă. Vezi totul și ••• Spionaj în fața calculatoarelor Vincent Tao, cercetător al Universității York din Toronto, a pus la punct un sistem specializat de mapare și supraveghere numit LAME (See Everywhere, Map Anywhere - Vezi Totul, Cartografiază Totul) capabil să producă imagini atât de clare încât simplele coordonate geografice inserate pe un website ar putea ajuta la obținerea de fotografii foarte detaliate. Tao afirmă că sistemul său SAME operează prin urmărirea pe satelit a unor locații de pe Pământ, combinate cu datele furnizate de senzorii care monitorizează traficul auto și vremea în timp real. Informația introdusă de utilizator este reformatată special pentru căutarea de imagini la sol, fără nici o buclă de întârziere, imagini atât de clare încât se poate descifra și numărul de înmatriculare al unei mașini. Pagini realizate de SILVIU GENESCU Grupaj foto: REUTERS DVD Toshiba este susținut la Hollywood Marea bătălie pentru stabilirea formatului pentru discurile optice de ultimă generație pare că va fi câștigată de japonezi Corporația Toshiba a anunțat luni că și-a asigurat sprijinul a patru studiouri importante de la Hollywood pentru formatul noii generații de discuri DVD. Bătălia care se dă similară cu cea dintre formatele Betamax, Video 2000 și VHS pentru casetele video are ca protagoniști corporațiile NEC, Sanyo Electric Co și Toshiba, pentru stabilirea formatului favorit al noii generații de DVD- uri de mare definiție (HD DVD). Sony și alți giganți ai industriei electronice au dezvoltat un standard competitiv numit Blu-ray. Susținerea afișată de Hollywood pentru formatul Toshiba reprezintă o lovitură pentru grupul din spatele tehnologiei Blu-ray, dar susținătorii acesteia au declarat că lupta pentru stabilirea formatului standard pentru DVD-uri este departe de a se fi încheiat. Oficialii studiourilor care sprijină Toshiba au afirmat că vor continua să lucreze și cu tehnologia Blu-ray. La mijloc se află o afacere de 10 miliarde de dolari pe an pentru industria DVD- urilor, playere și recordere, precum și o piață pentru periferice PC cam de aceleași dimensiuni. Câștigătorul va avea dreptul să licențieze tehnologia aleasă, ceea ce înseamnă miliarde de dolari încasați numai din drepturile de folosire a patentului. Kofi Annan, dezamăgit de propria odraslă Kojo era pe statele de plată ale unei companii implicate în programul petrol-contra-hrană din Irak Kojo Annan a primit bani pentru activitatea de „consultanță“ pentru compania Corecna Inspection, din Geneva, angajată să verifice dacă alimentele, medicamente și alte bunuri care intrau în Irak erau pe lista aprobată pentru programul ONU „petrol-contra-hrană“, în valoare de 64 de miliarde de dolari. Din nefericire, acest program și activitatea companiei au făcut obiectul unor anchete pentru corupție și deturnare de fonduri. Kofi Annan a aflat din ziare că fiul său a continuat să primească bani de la Cojecna chiar și după izbucnirea scandalului. El s-a declarat „dezamăgit și surprins“ să afle asta. La ONU se afirmase că plățile încetaseră imediat ce Kojo Annan a părăsit compania, în 1997, dar banii l-au „ajuns“ din urmă, oriunde se afla în lume. Oficiali ai ONU au declarat că fiul secretarului general a continuat să primească bani de la Corecna Inspection până în februarie 2004, confând unui acord de neconcurență cu firma. Cel puțin șase anchete pentru corupție sunt în desfășurare pentru aflarea dedesubturilor defunctului program din Irak. Câteva din anchete se derulează în cadrul Congresului SUA, iar la ONU activează o comisie independentă condusă de fostul președinte al Băncii Federale de Rezerve, Paul Volcker.