Agenda Zilei, decembrie 2004 (Anul 9, nr. 285-310)

2004-12-01 / nr. 285

1 decembrie 2004 MAPAMOND nr ftB tdffl 9 ! Ucraina se găsește în prag de blocaj politic total Parlamentul s-a bâlbâit pe tema moțiunii de neîncredere în guvern, iar opoziția s-a retras de la tratativele cu putereare, pentru două zile, a insubordonare civilă, dezbaterilor. Liderii opoziției ucrainene au anunțat ieri că s-au retras de la tratativele cu puterea în vederea rezolvării crizei politice. „Autoritățile, Kucima și Ianukovici, s-au folosit de aceste tratative ca să ne trișeze“, a declarat Taras Steșkiv, membru al Parlamentului, naționalist cunoscut. Discuțiile dintre grupul lui Iușcenko și cel al puterii au progresat foarte puțin. Există însă șanse ca Ucraina să treacă printr-un nou scrutin, după ce rezultatele ultimului au provocat criza gravă în care se află țara. Cu această idee, de rechemare a alegătorilor la urne, par să fie de acord și președintele Kucima, o parte dintre liderii politici ai puterii și, evident, opoziția. Chiar și premierul Viktor Ianukovici înclină să accepte asta, resemnându-se în fața inevitabilului. Președintele Rusiei, Vladimir Putin, a declarat ieri că va recunoaște rezultatele unui nou scrutin în Ucraina. Parlamentul de la Kiev nu a reușit însă să dezamorseze criza politică printr-o moțiune de neîncredere în guvern, iar deputații opoziției au cerut demisia lui Ianukovici și a guvernului. Cum acest lucru nu s-a întâmplat, protestatarii din Piața Independenței au blocat, din nou, sediul guvernului și al președinției. Nu și Parlamentul, căruia i se mai dă astăzi „o nouă șansă“ de rezolvare a crizei, Curtea Supremă a Ucrainei dezbate contestația făcută de Iușcenko pentru anularea scrutinului fraudat și a respins cererea echipei de avocați ai lui Ianukovici de suspenda Speranțele pentru o rezolvare politică se diminuează Mikola Tomenko, unul dintre liderii opoziției ucrainene, a declarat ieri că dacă Parlamentul nu-și va folosi ultima sa șansă de demitere a guvernului Ianukovici, mijloacele de rezolvare politică a crizei se vor fi epuizat și va începe „rezistența de stradă“. „Nu sunt autorizat să vă spun ce vom face dacă Parlamentul ratează, dar să ne ajute Dumnezeu“, a declarat Tomenko mulțimii adunate în Piața Independenței. „Dacă deciziile nu survin rapid, autoritățile vor vedea acțiunile de stradă pe care le vrea populația“, a avertizat el. Tomenko sugera lansarea unei acțiuni de Referendumul a fost amânat Regiunea Donețk, din estul Ucrainei, care amenințase cu un referendum asupra autonomiei, va ține acest plebiscit mult mai târziu decât se anunțase, au declarat oficialitățile locale. Referendumul fusese propus duminică, drept replică la susținerea de către vestul Ucrainei a candidatului opoziției, Viktor Iușcenko, apărând temeri serioase că țara s-ar putea „rupe“ în două regiuni. „Referendumul nu poate avea loc mai devreme de o lunănouă, după ce se ia decizia potrivită.. Vom propune un proiect pentru o nouă constituție națională“, a declarat guvernatorul din Donețk, Anatoli Blizniuk. Scandal în holul Parlamentului, unde au pătruns protestatarii scrutinului Celularul biodegradabil Telefon mobil care se transformă într-o floare Cercetătorii de la Universitatea Warwick din Marea Britanie au creat primul telefon mobil ecologic și biodegradabil, care dacă este îngropat în pământ se transformă într-o floare. Această invenție revoluționară pemite, potrivit unui comunicat al universității, rezolvarea problemei reciclării telefoanelor mobile, din ce în ce mai serioasă. Cercetătorii au lucrat în colaborare cu o companie britanică de înaltă tehnologie, PWAXX Research, și cu producătorul american de telefoane mobile Motorola. Aparatul 100% ecologic este fabricat din polimeri biodegradabili care se transfomă în prafuri organice atunci când sunt îngropate în pământ, explică cercetătorii. In aparat se pune și sămânța unei flori, care va încolți atunci când telefonul este îngropat. Echipa doctorului Kerry Kirwan a ajuns la concluzia că planta cu cele mai mari șanse să crească este floarea-soarelui. Panouri solare orbitoare Captatoarele de pe acoperiș „au ajuns“ în instanță Panourile solare instalate de cetățeanul francez Gerard Sommier pe acoperișul casei sale din localitatea Conquet (în departamentul Finistère), pentru care primise subvenții din partea Agenției Mediului și a Controlului Energiei, l-au costat scump... injustiție. Vecinul lui se plângea că este „orbit“ de captatoare. Tribunalul din Brest i-a dat dreptate reclamantului, condamnându-l pe producătorul de energie ecologică la plata unor daune și interese în valoare de 1 600 de euro. Pe de altă parte, Gerard Sommier trebuie să își deplaseze „de urgență“ instalația. Potrivit unui expert trimis la fața locului, „o jenă intensă" putea fi constatată timp de 35-45 de minute, în intervalul orar 17,15-18,30, inclusiv „o jenă enormă, la ora 18,15, în camera de la etajul întâi, panourile neputând fi privite și chiar statul în încăpere fiind imposibil“ Acuzații O organizație americană pentru drepturile omului, Centrul American pentru Drepturile Constituționale, a depus o plângere penală la Procuratura din Berlin cerând urmărirea penală a secretarului american al Apărării. Donald Rumsfeld și alți oficiali SUA sunt acuzați de organizația americană de comiterea unor crime de război. Plângerea penală este susținută și de patru irakieni care afirmă că au fost torturați și umiliți de militarii americani la închisoarea Abu Ghraib din Bagdad. ■ Hoț prost Un hoț care și-a lăsat la locul faptei telefonul mobil cu fotografia sa a fost declarat „cel mai prost delincvent“ din Marea Britanie. David Kelly, 30 de ani, și-a lăsat telefonul mobil în biroul unei agenții imobiliare, „vizitată“ după ora închiderii, în timp ce complicele său pregătea mașina de evacuare. Prada a fost de circa 6 000 de lire sterline, dar, datorită telefonului mobil, Kelly a fost identificat de poliție și condamnat la șase ani închisoare. în telefonul mobil stocase un întreg album foto cu el și soția sa. Italia, paralizată de greva națională Trei dintre cele mai importante sindicate au declanșat ieri o campanie de proteste împotriva politicii economice a guvernului condus de Silvio Berlusconi Marile uzine din Italia, băncile, trenurile și avioanele, ca și majoritatea transporturilor publice, au încetat ieri să funcționeze după ce angajații din aceste sectoare au răspuns chemărilor la grevă națională. Astfel, cele trei sindicate importante din Italia au cerut încetarea lucrului pe o perioadă între patru și opt ore. Motivul grevei naționale este recenta reducere de impozite adoptată de guvernul premierului Silvio Berlusconi, despre care sindicatele afirmă că este special făcută spre beneficiul celor bogați. Fostul președinte al Comisiei Europene, Romano Prodi, s-a alăturat protestelor de la Roma, folosind greva pentru a marca revenirea sa pe scena politică italiană. El a declarat că speră să conducă o alianță lărgită de stânga împotriva premierului Berlusconi în alegerile generale din 2006. „Acest protest și demonstrația de stradă semnifică începutul unei acțiuni unificate pentru readucerea acestei țări pe picioarele ei“, a declarat Romano Prodi, adversar „tradițional“ al premierului Berlusconi. Sindicatele au anunțat că 80% dintre membrii lor, milioane de angajați, au luat parte la grevă. Compania aeriană Alitalia a anulat ieri 136 de zboruri. Oficiile poștale și cele guvernamentale au fost și ele închise toată ziua și chiar medicii au intrat în grevă. Transporturile locale au fost blocate în toată țara. Prințul Harry s-a îndrăgostit Vlăstarul familiei regale britanice a fost cucerit de o blondă din Africa de Sud Prințul Harry, recent revenit din Argentina, s-a îndrăgostit de o studentă din Africa de Sud. Ziarul Mail on Sunday relatează că blonda Chelsey Davy l-a însoțit pe prințul Harry în cele două săptămâni de ședere în Argentina și au stat în aceeași casă de oaspeți. Prințul va începe în ianuarie cursurile la academia militară Sandhurst și nu se știe ce curs va avea povestea romantică dintre el și tânăra sud-africană. „Harry a petrecut aproape întreaga vacanță în Argentina împreună cu Chelsey, cei apropiați lui considerând că aceasta este prima lui mare dragoste“, comentează tabloidul. Luată la înrebări de reporteri, la Cape Town, Chelsey Davy a recunoscut imediat: „îl cunosc pe Harry de când eram la școală“. Ea a frecventat cursurile școlii de elită Highrove din vestul Angliei. Potrivit ziarelor, cei doi, Harry și Chelsea, sunt împreună de opt luni, prințul făcând călătorii discrete în Africa de Sud. Tatăl studentei este un bogat om de afaceri, proprietar al unui parc de vânătoare în Zimbabwe. Cu radiografiile pe Internet o actriță olandeză vrea să demonstreze că nu și-a pus silicoane Georgina Verbaan a ajuns vedetă în Olanda la vârsta de 16 ani, jucând în telenovele, în anii ’90, gustate de „marele public“. Pentru a contracara zvonurile conform cărora și-ar fi mărit sânii punându-și silicoane, ea a postat pe website-ul ei de pe Internet radiografiile făcute în zona toracică. Controversa este atât de încinsă în Olanda încât pe motorul de căutare Google numele ei a fost pomenit ca și keyword de peste 250 000 de ori în ultimele săptămâni. Presa olandeză consideră cazul drept „Bookgate“ (books - „balcoane“, în slang). Georgina a fost deranjată de faptul că fotografiile sale din Playboy, ediția din decembrie, au alimentat controversele legate de ea. Formele pline ale pieptului ei au stârnit comentarii privind operația de implant cu silicoane. Ca să reteze răul din rădăcină, actrița și-a postat radiografiile pe site-ul ei www.georgiaagerbaan.nl, remarcând totodată că nu mai are 16 ani, însă asociața radiologilor olandezi, NVMBR, a relatat că vedeta se folosește de mamografii în scopuri ilegale și că a încălcat legea. Inundații catastrofale Peste 300 de persoane și-au pierdut viața în Filipine Cel puțin 306 persoane au căzut victime inundațiilor declanșate în nordul arhipelagului filipinez. Trei orașe de coastă se aflau ieri sub ape, după ce regiunea a fost devastată de viituri și alunecări masive de teren. Bilanțul victimelor ar putea însă să crească, echipele de salvare fiind incapabile să ajungă în unele regiuni unde s-au înregistrat inundații masive și alunecări de teren, aduse de furtuna tropicală Winnie. Filipinezii nu vor putea răsufla ușurați prea curând. Ei se pregătesc de loviturile unei alte furtuni tropicale în formare în regiune. Majoritatea victimelor de ieri au decedat în orașele Real, Infanta și General Nakar, în provincia Quezon, la circa 80 de kilometri est de Manila. La Real sunt date dispărute circa 150 de persoane, deci bilanțul pierderilor s-ar putea să crească. Defrișările ilegale de pădure sunt, în mare parte, de vină pentru masivele alunecări de terenuri din regiune. Pădurea fixa solul, care a rămas acum vulnerabil la astfel de „plimbări“ devastatoare peste localitățile din apropierea loturilor defrișate, în provincia Luzon și-au pierdut viața cel puțin 12 persoane. Inundațiile s-au declanșat la o săptămână după ce furtunile tropicale din regiune au făcut 160 de victime, morți sau dispăruți. Pasagerii unor autobuze surprinse de ape s-au refugiat pe acoperișul vehiculelor