Agenda Zilei, noiembrie 2006 (Anul 11, nr. 258-283)

2006-11-25 / nr. 279

12 ! «jigml« «/£«/ INTERFERENȚE 25 noiembrie 2006 Primul loc de muncă al unor personalități locale Viorel Șasea, consilier județean al Partidului Național Țărănesc Creștin Democrat, s-a angajat pentru prima dată într-o vacanță studențească, la Uzina chimică Alumina Oradea, ca operator. ..Mi-au prins incredibil de bine lunile acelea ca operator, am învățat toate trucurile meseriei”, spune Viorel Șasea. După ce a absolvit cursurile Facultății de Chimie Industrială, nu s-a gândit nici o secundă să facă altceva și s-a angajat la Combinatul Chimic Arad, iar din 1981 a venit la Centrul de Chimie din Timișoara, devenit între timp institut. Deși s-a apucat ulterior și de politică, consilierul județean spune că în continuare va rămâne mereu fidel chimiei. Halasz Ferenc, președintele filialei județene a UDMR și inspector școlar general adjunct, a lucrat pentru prima dată la Vinalcool, înainte de a se înscrie la facultate. Pentru o lună de zile, în perioada vacanței de vară, meseria sa a fost să pună sticlele goale pe o bandă rulantă pentru a fi spălate. După ce a absolvit facultatea, Halasz Ferenc a început să predea istoria la Școala generală cu clasele 1-10 din Valea lui Mihai, în județul Bihor. A făcut o întrerupere de un an când a venit, tot ca profesor de istorie, în Timiș, la școala din Otelec, după care s-a reîntors în Bihor. Din 1996, a venit definitiv la Timișoara, la Liceul de Matematică Fizică Béla Bartok, fidel profesiei de dascăl. Ioan Petru Jeleriu, directorul Direcției Sanitare Veterinare Timiș, a început să lucreze abia după ce a absolvit cursurile Facultății de Medicină Veterinară, iar ca prim loc de muncă a fost trimis cu repartiție guvernamentală la circumscripția veterinară Găvojdia. Din 1984 și până în 1989 a activat ca medic veterinar, după care a venit în Timișoara, unde s-a angajat la Circumscripția veterinară pentru controlul alimentar de lângă abatorul Comtim. Acum lucrează tot în domeniu, însă funcția este una cu mult mai multă răspundere: „în vremea studenției mele, școala era școală și lucrul era lucru”, își motivează Jeleriu opțiunea de a nu lucra pe timpul facultății. Mihaela Tomiță, șefa Biroului regional al ---------------------------------------------- Agenției Naționale Antidrog Timiș, a absolvit secția de Mașini hidraulice a Facultății de mecanică, iar primul său loc de muncă a fost la Uzina din Caransebeș, între anii 1986 și 1989, unde a lucrat ca și inginer hidraulician. Ulterior, Mihaela Tomiță a absolvit și Facultatea de drept, după care a înființat și a și condus Centrul de probațiune, începând cu anul 2000, înainte de a ajunge la Biroul regional al Agenției Naționale Antidrog Timiș, a mai lucrat la Penitenciarul din Timișoara, ca ofițer. Consideră că fiecare dintre aceste locuri de muncă au însemnat o experiență necesară pentru a merge mai departe. Rodica Surducan, directoarea Cantinei Sociale Timișoara, a intrat în câmpul muncii în 1979, ca profesoară de sport la Clubul Sportiv Școlar din Satu Mare, prin repartiție guvernamentală, după ce a absolvit Facultatea de Educație Fizică și Sport din Timișoara. în 1982 a venit, tot ca profesoară de sport, la actualul Liceu Maghiar din Timișoara, iar din 1985 a început să predea aerobic la Cooperativa Igiena. Rodica Surducan s-a privatizat în 1990, înființându-și propria școală de manechine, unde a predat în continuare aerobic, iar din 1996 a intrat și în politică. S-a lăsat de aceasta, iar în 2004 a absolvit facultatea de drept. Mircea Purceld, deputat de Timiș și președintele filialei județene a Partidului România Mare, și-a început cariera profesională în 1971, la terminarea Facultății de Științe Economice, ca economist stagiar la Corpul de control financiar intern din cadrul Consiliului Județean Caraș-Severin, în 1972 a venit la Timișoara la întreprinderea de Industrie Locală Banatul, a cărei activitate a fost preluată în 1978 de întreprinderea de Prelucrare a Lemnului, unde, ulterior, ajuns director general. Din 2000 a ales cariera parlamentară, însă și aici s-a îndreptat spre Comisia Economică, pentru că „ar fi bine dacă fiecare s-ar ocupa de ce se pricepe cel mai bine”, după cum declară: Adrian Orza, viceprimarul municipiului Timișoara, s-a angajat în perioada studenției la Fabrica de țigări, unde a făcut munca de jos, adică muncitor la depozitul de materiale. De acolo, a trecut la oficiul de calcul, unde a fost programator și de unde a fost avansat ca șef de marketing și apoi ca director. Adrian Orza povestește că munca de muncitor necalificat a facut-o timp de șase luni, pentru că trebuia să se întrețină singur pe perioada facultății; în paralel, tot în studenție, actualul viceprimar a mai lucrat și ca redactor la un ziar, însă „pe vremea aceea presa era mult mai romantică și mai liberă”, spune acesta. Vânătorilor și Pescarilor din Timiș și consilier județean al Partidului Social Democrat, a lucrat pentru prima dată cu adevărat, pe bani, imediat după terminarea liceului, în 1976. Slujba era de desenator tehnic la fabrica de cherestea din Mănăștur și presupunea o muncă destul de dificilă, cu un program strict. Cornel Lera spune că a fost totuși o perioadă frumoasă. „Eram tânăr și pe atunci totul era frumos. Nu realizam eu foarte bine ce se întâmplă, însă acea perioadă la fabrică a fost cu siguranță un imbold ca să merg mai departe la studii”, își amintește consilierul județean. Liviu Borha, președintele filialei județene a Partidului Național Liberal și vicepreședinte al Consiliului Județean Timiș, a fost, în perioada studenției, figurant la Teatrul Național și la Opera Română din Timișoara, chiar dacă urma cursurile Facultății de Construcții. A lucrat în aceste două instituții timp de trei ani de zile, pentru a se întreține, deoarece bursa de student era destul de mică și avea nevoie de bani. Liviu Borha povestește că s-a dus și la câteva spectacole la Arad sau Reșița, însă partea cea mai frumoasă a acestei meserii a fost că avea acces gratuit la toate spectacolele de teatru, operă sau balet care se țineau pe scena Operei. 3 Cornel Lera, directorul Asociației Județene a Pagină realizată de SIMONA BADER