Agenda Zilei, iunie 2007 (Anul 12, nr. 126-151)

2007-06-02 / nr. 127

Clinicile ORL sunt asaltate de pacienții cu rinite alergice Strănutul, lăcrimarea sau rinoreea sunt simptomele care îi deranjează pe cei mai mulți Rinita alergică se încadrează în grupa rinitelor cronice, clasifică medicii specialiști această afecțiune, care aduce în această perioadă tot mai mulți pacienți în cabinetele ORL. Strănutul, lăcrimarea, congestia nazală, rinoreea (curgerea nasului), obstrucția nazală sunt doar câteva dintre simptomele deranjante ale rinitei alergice descrise de pacienți. Pentru că în astfel de cazuri intră în discuție o posibilă componentă genetică, medicul va trebui să afle dacă rudele pacientului, membrii familiei sale, au aceleași manifestări. De asemenea, intoleranța la anumite medicamente sau alimente poate cauza astfel de probleme. Anumite alte semne precum pruritul nazal sau de văl palatin și gât pot sugera că este vorba de o rinită alergică, iar culoarea și consistența mucoasei nazale pot fi de ajutor unui specialist experimentat în diferențierea unei rinite alergice de una nealergică. Medicii precizează că în prezent varietățile de alergeni sunt foarte mari și atunci și numărul cazurilor de rinite alergice a crescut, neputându-se face o diferențiere a numărului de pacienți copii sau adulți. Ambele categorii de pacienți sunt la fel de numeroase. Tratatele de specialitate spun că scopul tratamentului unei astfel de afecțiuni este acela de a diminua hiperfuncția mucoasei nazale și a elementelor vasculare și de a conserva funcția nazală normală. Spălăturile nazale, sprayurile nazale, antihistaminecele și decongestionantele nazale sunt astfel frecvent utilizate cu acest scop. Ceea ce este important de reținut este faptul că tratamentul se face după sfatul medicului și în dozele stabilite de el. Aceeași regulă se aplică și în cazul în care pacientul apelează la metode de tratament alternativ, modul de abordare a bolii trebuind să fie bine respectat de către pacient pentru a avea rezultatele așteptate. D. S. B. în rinitele alergice, strănutul e foarte deranjant în rinitele alergice, tratamentul urmărește pe de o parte o desensibilizare specifică: întâi se fac testele de alergeni, se depistează alergenul și se trece la o serie de vaccinări în doze crescânde, pe mai mult timp, în desensibilizarea nespecifică, indiferent de natura alergenului, se aplică tratamentul antialergic fie pe cale generală prin administrare orală de antialergice, fie pe cale locală, la nivelul nasului se aplică corticoizi sub formă de picături sau pufuri, fie se fac injecții locale cu diprofos. Medicul hotărăște ce variantă alege. Homeopatia are rezultate foarte bune în rinitele alergice și acestea se pot chiar vindeca dacă pacientul urmează un tratament de unuldoi ani. Tratamentul se accentuează pe identificarea remediului similimum și pe maceratele glicerinate, cu efect antialergic. Și pentru medicul homeopat este utilă cunoașterea alergenului pentru că remediul similimum se poate administra și înaintea remediilor preparate din alergenii la care este sensibil pacientul. Este bine ca pacientul alergic să urmeze un tratament specific cu câteva luni înainte de declanșarea perioadei alergice astfel încât organismul să fie pregătit. Dr. Ioan Ometa acupunctor. Rinita alergică se dovedește o afecțiune foarte jenantă pentru pacient, în special la cei la care simptomatologia este foarte accentuată, cu zeci de strănuturi, un nas care curge ca la robinet. Posibilitățile de tratament sunt foarte reduse deoarece se știe că nu există un tratament eficient, după care odată luat să poți spune că te-ai vindecat. Pentru a atenua simptomatologia trebuie utilizată continuu medicație specifică. Acupunctura poate ajuta foarte mult în sensul că reduce remarcabil numărul de strănuturi, lăcrimarea și rinoreea, uneori chiar cu dispariție completă. Dr. Carmen Tărniceru homeopat: Un remediu alternativ Ceaiul verde, asociat unui regim alimentar corect, poate ajuta la pierderea în greutate Pentru persoanele ce doresc să slăbească urmând un stil de viață denumit „alternativ”, există posibilitatea alegerii unor metode aparte. Specialiștii consideră că nu există nici un medicament sau remediu natural care poate înlocui o dietă hipocalorică echilibrată. Se poate recurge însă la ajutorul remediilor homeopatice și fitoterapeutice pentru a predispune organismul nostru la pierderea în greutate și la depurare. Cu specificația că fiecare organism va reacționa în felul lui. Există produse din natură ce pot ajuta corpul să-și amelioreze linia, tinzând spre armonie prin pierderea în greutate.Unul dintre exemple este CEAIUL VERDE. Principiile active ce ajută la pierderea în greutate și la depurare sunt în esență trei: • Catechinele ajută echilibrul metabolic, adică echilibrul reacțiilor chimice și fizice care au loc în organism. De altfel, metabolismul bazal este cantitatea de energie utilă organismului pentru a-și îndeplini toate funcțiunile sale de bază: menținerea constante a temperaturii corporală, transformarea alimentelor în energie, bătăile inimii, regenerarea noilor țesuturi și noilor celule și multe altele. Dacă în condiții normale metabolismul bazal este de 1500 Kcal pe zi, este suficient să se introducă în organism un maximum de 1400 Kcal pentru a se produce slăbirea. Important este ca dieta să fie echilibrată, nu prea rigidă. Flavonolii sunt substanțe ce fac parte din grupul de compuși chimici prezenți în florile, fructele și frunzele a numeroase plante. Funcția lor este antioxidantă. • Xantinele. Pentru a înțelege mai bine rolul lor, se poate aminti că un derivat al lor este cafeina, ca și teobromina, conținută în ciocolată. Xantinele se găsesc și în Ginseng și în alte produse naturale. Funcția lor pre-slăbire se concretizează prin aportul dat la topirea grăsimilor depozitate pe diferite zone ale corpului, în concluzie, cale liberă ceaiului verde, dar și în acest caz specialiștii recomandă să nu se exagereze. O cantitate excesivă ar putea avea efecte nedorite asupra cantității și calității somnului. D. M. Ceaiul verde salvează suplețea corpului Fără menstruații Autoritatea de aprobare a medicamentelor din SUA, Food And Drug Administration, a dat unda verde primului contraceptiv hormonal care elimină complet menstruațiile. Noul medicament, numi Librel (de la Libertate), conține doi hormoni sexuali ce se regăsesc și în alte contraceptive. Spre deosebire însă de schema clasică de administrare de 21 de zile cu 7 zile pauză, Lybrel se administrează continuu, astfel încât mucoasa uterină mujgi1ialmează. Acțiunea contraceptivă a medicamentului ybrel este la fel de eficientă ca a altor pilule, inșa apare inconvenientul că, în cazul în care apare totuși o sarcină-surpriză, aceasta este mai greu de recunoscut deoarece menstruațiile și așa nu mai sunt prezente Lybrel are însă și un mare avantaj: elimina cu totul fenomenele neplăcute care le chinuie pe multe femei în timpul menstruațiilor cefalee, senzație de tensiune mamară, crampe abdominale, grețuri. _ C-C Sportul contracarează îmbătrânirea Mișcarea duce la revigorarea proceselor biochimice din mitocondrii, centralele energetice ale celulelor Până nu demult se considera că, o dată cu înaintarea în vârstă, se produce o pierdere ireversibilă a țesutului muscular care duce la o veritabilă topire a musculaturii la bătrânețe. Cercetătorii canadieni de la Universitatea McMaster din Ontario au descoperit însă recent că lucrurile nu stau nicidecum în felul acesta. Dimpotrivă, exercițiul fizic la persoanele de vârsta a treia duce la reactivarea mitocondriilor, adevărate „uzine energetice” ale celulelor, și astfel celulele musculare se pot reface. Și nu este deloc vorba de efort fizic epuizant, care să nu le fie accesibil celor trecuți de o anumită vârstă, ci de efort fizic moderat, care poate fi efectuat oricând. Experimentul amintit a fost făcut pe o grupă de adulți trecuți de 65 de ani care au efectuat câte două ore de sport pe săptămână, timp de șase luni, iar rezultatele lor au fost comparate cu performanțele unor adulți tineri, de 20-35 de ani. înainte de orele de sport, performanța vârstnicilor a fost cu 59% mai slabă decât a tinerilor, însă după o jumătate de an ei au ajuns la o diferență procentuală de doar 38% față de aceștia. Studiind procesele metabolice la nivel molecular, cercetătorii au observat că metabolismul a cunoscut o adevărat revigorare și au tras concluzia că sportul nu doar îmbunătățește starea de sănătate, ci este capabil să schimbe sensul procesului de îmbătrânire - cu alte cuvinte, să întinerească organismul. Un stil de viață sedentar duce la pierderea graduală a masei musculare începând cu vârsta de 35 de ani însă, din fericire, acest proces nu este ireversibil, așa că nu e niciodată prea târziu să vă apucați de sport. C. C. Activitatea fizică e benefică la orice vârstă