Agenda Zilei, iunie 2007 (Anul 12, nr. 126-151)

2007-06-25 / nr. 146

2 MMirnett B gilet IN ACTUALITATE Democratizarea audienței Am abordat, recent, subiectul într-o emisiune găzduită de TVRM - România de Mâine. Un canal cultural, educativ, cu ținte care ies din sfera comercialului banal care invadează pe zi ce trece audiovizualul, sub privirile pline de bunăvoință ale sinecuriștilor de la CNA. Când s-a dat legea audiovizualului, în ’93 sau ’94, peisajul nu era deloc popular. TVR domina liniștită audiența, ciupită stângaci de un SOTI menit parcă să arate ce înseamnă neprofesionalismul. A venit apoi „canalul 38“ al lui Sârbu, ca o trambulină de lansare pentru viitorul PRO TV și, exploziv, Tele7abc. Rețelele de cablu își întinseseră deja păienjenișul peste toată țara și figurau deja printre cele mai cablate țări din Europa, cu un spectaculos 80%. Pe această sărăcie de date, Legea Audiovizualului a adus ce putea și ce știa, rămânând la stadiul unei radiografii a momentului. De atunci datează una dintre lacunele majore ale legii: nefireasca libertate lăsată operatorilor de cablu în a decide pe cine bagă și pe cine nu în grila pe care o transmit către abonați. Evident că pe atunci nu se punea problema netransmiterii unor posturi românești. Astăzi se pune: Sunt cel puțin o duzină de noi posturi românești care n-au loc pe cablu, în timp ce se transmit canale turcești, nemțești, ungurești pentru care nu se face nici traducere, cum mai zice legea. Concentrarea care a avut loc în acest domeniu a dus la poziții de monopol pentru două-trei companii care-și împart discreționar piața. Cel mai adesea, motivul care se invocă de către operatori este că noile posturi n-au audiență. De unde să aibă, dacă nu sunt transmise? De asemenea, legea a omis orice precizare legată de rolul social, cultural și educativ al programelor. Acestea sunt primele sacrificate, în fața ofensivei tabloidismului video. Și un alt aspect: audiența. Există o concurență aproape sălbatică între posturile principale, pentru câștigarea de audiență și, implicit, de contracte de publicitate. Dacă ideea „audienței de post“ era o realitate a primilor ani în care s-au făcut măsurători, lucrurile s-au schimbat. Audiența s-a democratizat și s-a deplasat spre nișele tipurilor de emisiuni. Există o audiență puternică ce nu ține cont de canal. Nu mai există fanatici ai unui post care aruncă telecomanda și rămân 24 de ore prizonierii acestuia. Telecomanda sancționează prompt orice lipsă de calitate. Or, acesta mi se pare că e primul lucru de care ar trebui să se țină cont în crearea de noi ierarhii, mai realiste și bazate pe criterii mai productive în ceea ce înseamnă cultură și civilizație. PUNCTUL PE OCTAVI AL ANDRONII Liderii europeni s-au pus de acord cu un nou proiect de tratat Traian Băsescu consideră că actul este un compromis care nu afectează pe fond lucrurile Liderii europeni au stabilit, la summitul de la Bruxelles, o foaie de parcurs pentru negocieri detaliate pe marginea unui nou tratat, care să înlocuiască Tratatul constituțional și să reformeze structurile instituționale ale blocului comunitar. Noul tratat european se bazează pe elementele fundamentale ale Tratatului Constituțional, cu toate că, proclama oficial anularea acestui document. Liderii Uniunii Europene s-au arătat optimiști în ceea ce privește acest acord, manifestându-și speranța ca tratatul să fie ratificat de toate țările membre până în anul 2009. Principalele prevederi ale acordului se referă la patru puncte distincte: la instituțiile comunitare, la sistemul de vot și drepturile cetățenilor și la rolul parlamentelor naționale. Liderii europeni vor alege un președinte al reuniunilor Consiliului European, care va avea un mandat de doi ani și jumătate. Acesta va lua locul actualei președinții semestriale, exercitată prin rotație de țările membre. Sistemul de vot se bazează pe procedurile stipulate în Tratatul de la Nisa, până în anul 2014. După această dată, votul se va baza pe sistemul dublei majorități, care necesită acordul a 55% din statele membre, pentru adoptarea unei decizii. Tratatul conferă caracter coercitiv actualei Carte a Drepturilor Fundamentale în toate statele membre. Marea Britanie a cerut și a obținut o exceptare de la această regulă. Este vorba despre dreptul la grevă, Londra nefiind de acord să îi fie impuse din afară anumite prevederi în acest sens. Parlamentele naționale vor avea capacitatea de a respinge propunerile legislative ale Comisiei Europene care contravin competențelor naționale. Președintele Traian Băsescu a declarat, la Bruxelles, că rezultatul summitului UE reprezintă „un compromis care nu afectează pe fond lucrurile” și a menționat că România are, conform ambelor criterii de vot, 14 voturi. Premierul Călin Popescu Tăriceanu, prezent și el la summit, a menționat, ca și președintele Băsescu, că summitul a fost un succes din punct de vedere politic, pentru că pune bazele dezvoltării instituționale a UE și creează premise favorabile pentru procesul de extindere. Tăriceanu a mai precizat că la summit s-a ajuns la puncte de vedere comune în legătură cu politica externă a UE, prin crearea instituției reprezentantului Uniunii pe politică externă. Premierul a menționat și succesul legat de acordul statelor în problema securității energetice. Acordul CE a fost obținut după aproximativ 36 de ore de negocieri intense, care s-au concentrat în jurul blocajului polonez privind sistemul de vot prevăzut de proiectul de tratat. 2007 CE După 36 de ore de negocieri, liderii europeni au ajuns la un punct de vedere comun Români repatriați din Fâșia Gaza Un grup de 31 de femei și copii s-a întors în țară Cei 31 de români din Fâșia Gaza, femei și copii, au ajuns la București ieri noapte, încheindu-se astfel operațiunea de repatriere a lor. Grupul a părăsit Gaza sâmbătă dimineață, prin punctul de frontieră de la Brez, fiind transportat cu un autocar până la frontiera cu Iordania. Apoi, cele 31 de persoane au fost preluate de un alt autocar și duse la Amman, de unde au venit la București, cu o aeronavă pusă la dispoziție de Guvern. Adrian Cioroianu, ministrul de externe, le-a urat bun venit românilor din Gaza, care au fost repatriați ieri noapte și le-a mulțumit celor care au sprijinit această operațiune. Adrian Cioroianu, șeful diplomației,a făcut totodată apel către cetățenii români aflați în străinătate, în special în zone sensibile de pe glob, de a „ține legătura cu reprezentanțele diplomatice ale României și de a avea permanent în atenție actualizarea documentelor românești de identitate”. Cioroianu a mulțumit autorităților israeliene și iordaniene care au înțeles și sprijinit efortul de repatriere, dar și Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, Ministerului Internelor și Reformei Administrative, precum și celorlalte instituții implicate în această acțiune. Culturi afectate Decebal Traian Remeș, ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, a declarat, la Constanța, că lipsa precipitațiilor va afecta și culturile însămânțate în primăvară, deoarece conform previziunilor meteorologice seceta va dura până în septembrie. Ministrul agriculturii a mai afirmat că în prezent nu există o criză a grâului, în Europa, fiind un excedent de grâu de 12 milioane de tone, în aceste condiții și prețurile păstrându-se la nivelurile actuale. La nivelul întregii țări, seceta a afectat culturile de pe aproximativ 1,7 milioane de hectare, potrivit datelor centralizate până miercuri, suprafața asigurată fiind de 700 000 de hectare. Un candidat mai bun Cristian Adomniței, președintele PNL, consideră că Bogdan Olteanu ar fi un candidat la Președinție mai bun decât Adrian Cioroianu, întrebat despre declarația liberalului Bogdan Olteanu, președintele Camerei Deputaților, potrivit căreia actualul ministru de externe ar putea fi candidatul PNL la alegerile prezidențiale din anul 2009, Adomniței a afirmat că nu poate decât să aprecieze poziția lui Olteanu. El a mai adăugat că promovarea tinerilor în funcții de conducere în politica centrală a României atestă faptul că PNL demonstrează, astfel că nu este doar adeptul unor declarații politice menite să atragă capital electoral, ci își pune în practică ideologia Borbely e în vizorul PC Dan Voiculescu, președintele PC, a anunțat că vrea să îl dea în judecată pe ministrul Borbely Laszlo, pe care îl acuză că nu a folosit fondul pus la dispoziție de la buget pentru construirea de locuințe destinate pensionarilor și celor evacuați din casele naționalizate. „Vrem să-l obligăm să răspundă pentru că nu și-a făcut datoria”, a declarat Voiculescu, în opinia căruia Borbely „doarme pe acest fond”. Tot legat de activitatea ministrului, președintele PC a recunoscut că a fost iritat de atitudinea acestuia când i s-a adresat în limba maghiară. „Este o obrăznicie pentru un om politic”, a comentat Voiculescu. Militar român rănit Un militar român, aflat într-o misiune de patrulare în provincia Farah din Afganistan, a suferit, la sfârșitul săptămânii trecute, un traumatism în zona capului, provocat de suflul exploziei unei încărcături de aruncător de grenade, trasă dintr-o direcție necunoscută, potrivit Ministerului Apărării Naționale. Conform comunicatului, este vorba despre sergentul Gabriel Crețu care a fost transportat imediat cu un elicopter MEDEVAC la un spital militar britanic, unde primește îngrijiri medicale, care îi sunt necesare în urma incidentului. Militarul este în afara oricărui pericol și rămâne în spital sub supravegherea medicilor britanici. Furtunile au făcut ravagii Un bărbat din Buzău a fost lovit de fulger Furtunile au făcut pagube în aproape întreaga țară, la sfârșitul săptămânii trecute. Pasajul gării din localitatea brașoveană Predeal a fost inundat în urma unei ploi puternice, iar vijelia a produs mai multe pagube în județul Brașov, acoperișul unei școli fiind distrus și mai mulți copaci fiind scoși din rădăcină. O furtună puternică a smuls copacii de pe marginea DN 2B, Brăila - Focșani, blocând carosabilul timp de peste două ore, acoperișurile a două blocuri din Brăila au căzut, iar mai multe imobile au rămas fără curent electric. Aproximativ 50 de localități au rămas fără energie electrică în urma unei furtuni care a avut loc în județul Sibiu, două persoane fiind rănite de acoperișuri distruse de vânt. Alimentarea cu curent electric a fost întreruptă în partea de nord a județului Galați, după ce o furtună extrem de puternică a afectat mai multe linii electrice aeriene. Vântul puternic s-a abătut și asupra județului Buzău, un bărbat fiind lovit de fulger (el a fost transportat cu arsuri la spital) și în peste două sute de localități fiind semnalate defecțiuni la rețeaua de alimentare cu energie electrică. Un număr de 14 localități din nordul județului Galați au rămas fură curent electric, în urma unei furtuni violente care a afectat liniile aeriene de electricitate. Minorități absente Smaranda Enache, copreședintele Ligii Pro Europa, a declarat, la seminarul Minoritățile naționale în UE, organizat de fundația Kernady Gyorgy, că într-un Parlament unicameral, minoritățile vor fi aproape absente. Potrivit Smarandei Enache, există o tendință de a urma modelul francez în România, ceea ce înseamnă o involuție în domeniul drepturilor minorităților în România. Smaranda Enache a reclamat și o „alterare a respectului față de minorități”, arătând că România este singurul stat din UE cu un președinte sancționat de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării, făcând referire la incidentul în care era implicat președintele Traian Băsescu și o jurnalistă. Ultimatum pentru Guvern Ioan Cindrea, deputat al Partidului Social Democrat, a declarat, ieri, că social-democrații solicită Guvernului ca până miercuri să prezinte un punct de vedere în legătură cu legea pensiilor, rezervându-și dreptul de a depune o moțiune de cenzură, în funcție de răspuns. Deputatul social-democrat a menționat că Partidul Social Democrat îl somează pe Gheorghe Barbu, președintele Comisiei de muncă a Camerei Deputaților, să reintroducă de urgență pe ordinea de zi de astăzi a Comisiei proiectul de lege privind majorarea punctului de pensie, proiect propus de către Partidul Social Democrat. Pagină realizată de L.IEDU