Agenda Zilei, iulie 2008 (Anul 13, nr. 152-178)

2008-07-22 / nr. 170

2 «£«• ÎN ACTUALITATE 22 iULIE 2008 PUNCTUL De ce cred că e bună amprentare. Episodul amprentării persoanelor străine lipsite de documentele legale din Italia a fost elaborat emoțional și politic. Este, în fond, o afacere internă a italienilor, care încearcă să rezolve această problemă care le-a creat, și lor și nouă, destule probleme. Simplificând până la exces, toată afacerea s-a rezumat - în presă și în declarațiile unor politicieni - la o „atitudine fascistă” față de o minoritate greu încercată: cea a romilor. Romii sunt, într-adevăr, o minoritate-problemă. Ei pun la grea încercare nu doar Italia, ci întreaga Europă. Ei nu reprezintă o problemă a României sau a Italiei, ci o problemă a unei Europe ce trebuie să-i găsească o rezolvare globală. De peste o mie de ani ei constituie o realitate a acestor locuri. Spiritul nomad i-a purtat, din îndepărtata Indie, până în mai toate colțurile continentului, închiderea frontierelor i-a prins, care încotro, acordându-le - fără ca ei să o dorească - o anumită aparență națională. Țiganii constituie una dintre etniile care s-au lăsat cel mai greu asimilate, care și-au păstrat modul de viață și cultura, indiferent pe unde s-au aflat. Europa Unită și creșterea ei, după evenimentele de la finele secolului trecut, au revigorat spiritul și apetența nomadă a țiganilor, care au descoperit că unele țări sunt mai primitoare decât altele și apte să le ofere condiții mai bune de viață. Așa s-a făcut că puhoaie de șatre au dat buzna, din România, Bulgaria, fosta Iugoslavie, spre călduroasa și primitoarea Italie, unde au creat un pol de presiune, adesea greu de suportat de băștinași. Țiganii au venit acolo cu obiceiuri păstrate și de-a lungul conviețuirii cu sistemul comunist. Cea mai mare problemă a autorităților a fost identificarea persoanelor, țiganii neținând morțiș să aibă astfel de documente. îmi amintesc dificultățile pe care le creau milițienilor și judecătorilor când, după comiterea unor infracțiuni, nu puteau fi judecați și condamnați pentru că nu, existau! Asta se întâmplă și acum în Italia. Nu că autoritățile au devenit brusc fasciste, ci datoriă imposibilității de a fi înregistrați și direcționați spre centre de ajutorare se procedează la amprentarea lor. Și nu doar a lor. Sunt și alți imigranți, în special din Africa, ce împărtășesc această tehnică și se bucură de avantajele ei. Așa că n-aș cârti prea tare nici împotriva președintelui Băsescu, care a acceptat această operațiune considerând-o îndreptățită. Cât despre problema, în general, a țiganilor, cred că ea a încetat să mai fie a țărilor din care provin grupurile de imigrație, ea este, deja, a Uniunii Europene și Comisia trebuie să fie cea care trebuie să o trateze unitar și care să facă ordine. Altfel, vom asista la un soi de joc idiot, cu cohorte de țigani întoarse cu avionul în țările de baștină, pentru a se răspândi apoi, pe toate căile, spre locurile unde se simt ei cel mai bine. PE OCTAVIA NI ANDRONIC I Investigații ale inspectorilor de integritate Un număr de 90 de persoane sunt verificate, iar rezultatele sunt așteptate în aproximativ două luni Agenția Națională de ....1 "7'r'r'"""rTV ■ ■ *......w majoritatea lor în urma lori și 20 funcționari ducă numele celor verificați blici. Verificările ANI în nu pot fi făcute publice aceste cazuri au pornit în deocamdată. Integritate investighează unor autosesizări, doar situația averii pentru un 29 dintre acestea fiind număr de 90 de persoa semnalate instituției de ne cu statut de funcție- diverse persoane fizice iar public, primele rezul sați juridice. La soluțiotate fiind așteptate înclinarea acestor cazuri lnca două luni, a declarat creată în prezent 42 de Cătălin Macovei, preșe- inspectori ai ANI. Policiintele ANI. Dintre cele țiștii argeșeni de la per90 de persoane verifica mise auto, șefa Fondate, unul este prefect, lui Proprietatea și cea a unul este președintele Comisiei de Suprareconsiliu județean, 17 ghere a Asigurărilor sunt sunt parlamentari, 14 pri- printre cele 90 de primari și viceprimari, 15 scane verificate în preconsilieri, trei magistrați, 7eci de inspectorii ANI, trei medici, șase rectori, cazurile lor fiind semnaopt directori ai diferitelor late instituției de către instituții de stat, 15 poli- jurnaliști. Cu toate acestiști, trei inspectori scotea, Macovei a precizat Cătălin Macovei nu a dat prea multe detalii despre persoanele investigate Traficul de persoane e în creștere 20 de cauze au fost soluționate prin rechizitoriu de către procurorii de la DIICOT Fenomenul traficului de persoane pentru exploatare la muncă a crescut, potrivit Ministerului Public: „La nivelul Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, combaterea infracțiunilor de trafic de persoane pentru exploatarea prin muncă constituie o prioritate. Analiza datelor statistice realizată la finele semestrului I al acestui an relevă faptul că acest fenomen este în creștere: numărul cauzelor soluționate prin rechizitoriu de către procurorii DIICOT a fost de 20, dispunându-se trimiterea în judecată a 85 de inculpați”, se arată într-un comunicat al Parchetului înaltei Curți de Casație și Justiție. în aceeași perioadă, numărul românilor traficați în străinătate pentru muncă a fost de 142. „Numărul total al victimelor traficate înregistrat, de asemenea, la finele semestrului I este de 142, iar țările în care se realizează cu predilecție exploatarea prin muncă sunt Italia (69 de persoane), Spania (55 de persoane) și Grecia (șase persoane)”, se mai arată în document. Atac la Regulament PD-L a sesizat Curtea Constituțională . PD-L a atacat, ieri, Regulamentul Senatului la Curtea Constituțională, solicitând ca începerea urmăririi penale împotriva miniștrilor senatori să se facă nu cu majoritatea voturilor tuturor senatorilor, ci cu majoritatea celor prezenți la ședință. Președintele democrat-liberal Emil Boc a criticat Regulamentul Senatului, care prevede că cererea de urmărire penală se adoptă cu votul majorității tuturor senatorilor. El a arătat că, din totalul de 37 senatori, trebuie să fie prezenți la ședință minimum 69 dintre ei, cererea de începere a urmăririi penale fiind aprobată doar dacă toți cei 69 votează pentru ea. Conform Constituției, „legile ordinare și hotărârile se adoptă cu votul majorității membrilor prezenți din fiecare Cameră”. I se cer public scuze Dosarul privatizărilor - „sensibil politic” Asociația Procurorilor din România solicită Lidiei Bărbulescu, președintele CSM, să prezinte public scuze procurorilor, ca urmare a „declarațiilor jignitoare” făcute în cadrul unui interviu, vizavi de dosarul privatizărilor. Potrivit APR, Bărbulescu a încălcat dispozițiile Legii 304/2004, potrivit cărora procurorii și judecătorii nu își pot exprima public opinia cu privire la procese aflate în curs de desfășurare sau asupra unor cauze cu care a fost sesizat Parchetul, precum și practica CSM în materia apărării reputației profesionale. Totodată, asociația susține că președintele CSM nici măcar nu s-a informat cu privire la soluția la care se făcea referire în interviu. Președintele CSM, judecătoarea Lidia Bărbulescu, a declarat că soluția de neîncepere a urmăririi penale dată în cazul Șereș-Nagy, un dosar sensibil politic, „decredibilizează justiția”, afirmația sfidând prezumția de nevinovăție, Constituția și Legea privind statutul magistratului. Lidia Bărbulescu a vorbit despre dosarul privatizărilor Pinocchio Național Liberal . flE'M ÎUVEfUNi7 e<scm PfMiQ'M iÿ n ssi ă(O _QI Protestul aleșilor locali ZÂMBETE ZÎMJIRE Consilierii locali din Eforie ai PD-L au pichetat ieri timp de două ore sediul Prefecturii Constanța, solicitând prefectului să atace în contencios administrativ hotărârile luate la ultima ședință a Consiliului Local Eforie, pe motiv că aceasta nu ar fi fost legal constituită. La protest au participat și reprezentanți ai Biroului Permanent Local al PD-L Eforie, care contestă ședința CL Eforie de la sfârșitul săptămânii trecute. Gigi Chim, liderul PD-L Eforie, a declarat că cei șapte consilieri ai PD-L nu au fost convocați la ședința din 18 iulie, iar la respectiva întrunire a Consiliului Local Eforie au participat trei consilieri PSD și trei consilieri PNL, dar și doi consilieri PSD care nu fuseseră validați. Consilierii PD-L de la Eforie îi solicită prefectului Dănuț Culețu să atace în contencios administrativ hotărârile luate la ședința din 18 iulie a CS Eforie, în vederea anulării acestora. Deoarece prefectul de Constanța, Dănuț Culețu, nu se află în localitate, fiind plecat la București, membrii PD-L au fost primiți de subprefectul Cosmin Andrei. El le-a transmis reprezentanților democrat-liberali că au fost depuse la Prefectură hotărârile luate în ședința din 18 iulie a Consiliului Local Eforie, iar acestea și memoriul consilierilor PD-L vor fi analizate de un consilier jurdic. Gigi Chim a mai spus că PD-L a atacat în instanță și hotărârea de constituire a Consiliului Local Eforie, în urmă cu două săptămâni, iar în prezent acest dosar se află pe rolul Tribunalului Constanța, urmând să fie luată o decizie în această săptămână. ZÂMBETE ZÎMfIRE