Agenda, aprilie-iunie 1991 (Anul 2, nr. 14-26)

1991-04-06 / nr. 14

p»g * ________________ _ ____________________________ AGENDA ® terra © terra ® terra 0 terra ® terra © terra ® JHanaroonfl • Anul trecut, in Nicaragua inflația a depășit 13 000% din această cauză, în martie 1991, moneda națională, cordoba, a fost devalorizată drastic în raport cu dolarul — acum 2, dolar = 25 milioane cordoba... m In 19S9, Hong Kong (care are o populație de cca 5,5 milioane) a exportat mărfuri textile in valoare de 16 miliarde dolari și aparatură electronică in valoare de 25 miliarde dolari. • 51 milioane de americani posedă un videocasetofon — dar jumătate dintre ei nu știu cum să programeze aparatul ca să înregistreze o emisiune in altă zi Anual, americanii cheltuiesc 15 miliarde dolari pentru televiziunea prin cablu și cumpără 10 milioane videocasetofoane. • Aproape 40 000 muncitori britanici ai firmei Ford au primit câte un voucher de 300 lire sterline în vederea achiziționării unui automobil Ford nou-nouț. Beneficiind și de anumite reduceri rezervate numai salariaților firmei, un muncitor britanic de la Ford își poate cumpăra un Ford Escort de 1,3 l (care în mod normal costă 7 545 lire sterline) cu mai puțin de 5 600 lire sterline. έn fiecare an, școlile generale din Marea Britanie suferă pagube in valoare de 60 milioane lire sterline provocate de acte de vandalism, furturi și incendii — toate atribuite elevilor. • Școlile de stat din Marea Britanie intenționează să-și vindă o parte din terenurile de sport pentru a face rost in total de vreo ISO milioane lire sterline. • In 1990, veniturile reale ale fermierilor britanici s-au diminuat cu 14%, atingînd cel mai scăzut nivel de la cel de al doilea război mondial încoace. Așa se face că anul trecut cca 6 000 fermieri s-au lăsat de agricultură. • In timp ce în Japonia sunt utilizați în jur de 275 000 roboți industriali, in SUA sunt folosiți doar 37 000 (din care o bună parte în întreprinderi japoneze). Datoria globală a întreprinderilor din fosta RDG se cifrează la 100 miliarde mărci. Cintăreața franceză Regine posedă peste 2 006 perechi de pantofi. NICOLAE IOAN Soarta reginelor este (uneori) crudă! Cîruiva, cu ani sau decenii în urmă, cele mai frumoase fete au cîștigat titlul de „Miss World“, dar multora dintre ele, frumusețea nu le-a adus noroc, ci dimpotrivă, doar durere și necazuri. In cele ce urmează, cîteva exemple : Australianca Belinda Green (acum 38 ani) a fost aleasă în 1972 Miss World. A avut o scurtă aventură amoroasă cu starul rockului Rod Stewart, după care acesta nu a mai vrut să audă de ea. A luat o doză mare de somnifer, iar apoi — după ce a fost salvată — a stat luni de zile într-ur spital de psihiatrie. Miss World 1973 — americanca Marjorie Wallace (acum 37 ani). Dintre toate, a avut, poate, cel mai mult de suferit. Soțul ei, Peter Revson, concurent la cursele automobilistice pentru Grand Prix, a murit într-un accident. Marjorie a vrut să se sinucidă, dar a fost salvată la timp. De atunci poartă mereu doliu. In anul 1974, Helen Morgan a fost doar timp de patru zile regina frumuseții. A trebuit să restituie coroana, deoarece s-a aflat că are un copil nelegitim și o relație cu un bărbat însurat. Ulterior și-a cîștigat existența in filme sexi de mina a treia, turnate în Filipine. După acest incident, coroana a fost decernată sudafricancei Anneline Kriel (acum 35 ani). După cucerirea titlului, l-a părăsit pe prietenul ei, a suferit un șoc nervos, s-a măritat, a divorțat, s-a căsătorit din nou cu armatorul Rodolfo Parisi, dar acesta a avut o moarte tragică, fiind călcat de un autobuz ... Marea pasiune și dragoste a reginei anului 1977, Mary Staven, se numea George Best, starul fotbalului nord irlandez. Dar acesta o înșela după toate regulile artei. Suedeza nu a mai suportat și s-a angajat ca dansatoare de striptiz la Los Angeles. Apoi s-a măritat cu un actor obscur, de care s-a despărțit repede. In prezent trăiește singură, părăsită de toți G:na Swainson, frumoasa din Insulele Bermude, a fost aleasă în 1979 Miss World. S-a îndrăgostit de un bunic, care avea deja patru nepoți. Bunicul — Hubert Smith — a implicat-o în afaceri cu droguri. A fost judecată, condamnată și și-a pierdut întreaga avere. Acum lucrează ca asistentă la un spital. Kimberley Santos — frumoasa anului 1980, din insula Guam , s-a îndrăgostit de un campion de natație, Francois Reyes. Dar dragostea lor a sfîrșit tragic. Francois era de o gelozie de nedescris. Aceasta nu a mai suportat și astfel s-a iscat cearta. Francois a scos pistolul și s-a sinucis. Austriaca Ura Weigersdorfer a avut, după alegerea ei ca Miss World 1987, doar necazuri : mai întîi presa a criticat-o și batjocorit-o, apoi prietenul ei, un avocat vienez (de altfel acesta era tatăl a trei copii) a vrut să se folosească de ea și să cîștige bani grei din comercializarea unor fotografii pornografice cu Uîla. M. S. J. R. EWING Acum 13 ani, Lary Hagman, cel care interpretează pe cel mai controversat personaj din serialul „Dallas“, primea 7 500 de dolari pe episod. De atunci, pretențiile lui au crescut substanțial. în prezent cere (și primește) 250 mii dolari (da, nu este o greșeală de tipar) pentru fiecare episod. Producătorii plătesc suma scrîșnind din dinți, dar nu au încotro, deoarece momentan el este unicul personaj ce nu poate lipsi nici măcar un episod. După cum spun criticii, prezența lui asigură sarea și piperul (pe românește conflictul) acestui serial, care și după atîția ani se bucură de succes la telespectatori atît în America, cit și în Europa. Zvonurile că în curînd turnarea acestui serial se va întrerupe, nu-l mai deranjează pe L. H. Este multimilionar, are o excepțională vilă în Los Angeles (la Malibu). Pe lîngă onorariile ce se încasează de la producătorii serialului, venitul lui este rotunjit și de sumele încasate pentru diferite spoturi publicitare de la marile firme din toată lumea. In prezent, apare des pe micile ecrane din Germania (în afara serialului Dallas), făcînd publicitate firmei de lactate Möller. Cu încasează pentru aceasta ? Nu se știe, dar sigur nu țin litru de lapte și ceva cașcaval . K. SĂRBĂTORI OFICIALE Zile de sărbătoare în Elveția. In anul 1991 : 1 ianuarie (marți) — Anul Nou, 6 ianuarie (duminică) — Bobotează . 29 martie (vineri) — Vinerea Mare, 31 martie (duminică) — Paștele, 1 aprilie (luni) — Lunea Paștelui, 1 mai (miercuri) — Ziua Muncii, 9 mai (joi) — Ziua Victoriei, 19 mai (duminică) — înălțarea, 20 mai (luni) — Lunea înălțării, 30 mai (joi) — Fronleichnam (numai în cantoanele catolice), 1 august (joi) — Sărbătoarea Națională (numai în Zürich, Schaffhausen, Thurgau și Tessin), 15 august (joi) — Știnta Maria Mare (numai în cantoanele catolice), 5 septembrie (joi) — Postul Genevei (numai în Genive), 16 septembrie (luni) — Postul Federal (numai în Vaud) , 1 noiembrie (vineri) — Ziua Tuturor Sfinților (numai în cantoanele catolice), 25 decembrie (miercuri) — Crăciunul, 26 decembrie (joi) — A doua zi de Crăciun, 31 decembrie (marți) — Știutul Sylvester (numai în Geneve). Miracol! Sue Smithers ajunge cu greu la scaunul ce o așteaptă în mijlocul camerei. Această femeie de 59 ani, originară din Londra, are dureri de șase atât de mari, vicit și cu ajutorul cifrelor de abia poate umbla. Doamna Smithers se lăsă în scaun, fața îi tresare de durere. Bărbatul din fața ei, Geoff Boltwood, începe să-și frece umplele cu rapiditate. Rezultatul este miraculos : în palmele lui se creează un lichid de culoare alb-gri. Cu acest lichid masează prima dată umplele pacientei, după care trece la masajul șoldurilor. După cîteva minute se adresează femeii cu glas hotărit. Sculați-vă și umblați. Doamna Sue se întinde după circe, dar este apostrofată : — De ciz je nu aveți nevoie nici acum și, sperăm, că nici un viitor. Cei doi specialiști care au asistat la acest ritual neobișnuit, doctorii Tony Scofield și David Hodges (ambii profesori universitari la o facultate din Londra), se uită cu mirare la bolnavai care se ridică din scaun și pornește încet, dar fără cîrje, spre ieșire. — Posibilitatea înșelăciunii a fost exclusă — declară domnul Hodges ziariștilor. Deocamdată nu știm in urma cărei reacții se formează acel lichid in palmele fizicianului și nici de ce acesta are efect vindecător. Dar laboratoarele noastre au început cercetările și sperăm ca in curîtul să putem desluși acest secret miraculos. :o. p. TIRGURI IN LEIPZIG După ce săptămîna trecută am prezentat manifestările de primăvară ale tîrgurilor și expozițiilor din Leipzig din anul 1991, iată calendarul manifestărilor de toamnă: 31 august—6 septembrie — Tîrg de produse tehnice ; 31 august—4 septembrie — Tîrg de bunuri de consum; 18—21 septembrie — TGA ’91 — Expoziție de industrie ușoară ; 10—15 octombrie — Expoziție de computere și materiale din domeniul informaticii ; 1—6 noiembrie — Expoziție de construcții și materiale de construcții; 21—26 noiembrie — Expoziție de comerț ; 5—10 decembrie — Expoziție de turism și camping. Un bordel în Italia De cînd Italia a desființat în 1958 bordelurile administrate de stat, producătorii de film au trăit mereu cu nostalgia acestor „case chiuse“ (case închise). „Erau niște locuri fascinante, misterioase, spune Federico Fellini. Așa că de ce să trăiești fără ele ?“ Dar, de curînd, un nou film provocator a aruncat țara într-o dezbatere pasionantă : e bine sau nu să se revină la bordeluri ? „Paprika" de Tinto Brass (regizorul lui „Caligula“) prezintă aventurile unei tinere prostituate care începe să lucreze într-un bordel din orașul Trieste al anului 1957. Criticii sînt de părere că filmul nu va fi un succes de boxoffice, dacă nu va beneficia de publicitate pe măsură. Critica cea mai vehementă a venit din partea unui grup de feministe ofensate. „Așa cum Papa nu dorește să vorbească despre controlul nașterilor", spune Brass, „feministele nu vor să discute despre prostituție". Este însă cineva care dorește să spună ceva pe această temă: parlamentara italiană a Partidului Radical, Ilona Staller, alias Cicciolina (celebrul star al filmelor porno). Ea a introdus un proiect de lege care ar permite deschiderea acestor „case", bineînțeles nu fără un anume profit pentru statul italian. Bordelurile ar intra în proprietatea unor asociații de prostituate care vor plăti impozite și taxe ca toată lumea. Dar Brass are o altă propunere : să se deschidă bordeluri de bărbați pentru femei, „care se plîng că bărbații de azi nu mai au pic de fantezie“. O A. de a I AWe adunate Strugurii sunt acri, dar și mai acră e lămîia. Dar mai acru, decît lămîia cea mai acră, este „Premiul Lămîia", care se înminează înaintea decernării Premiilor Oscar. Pe lista „favoriților“ pentru acreală se află Sylvester Stallone pentru interpretarea celui de-al cincilea Rocky. Stallone a mai fost propus de șase ori pentru acest premiu (anul trecut a „reușit“ să obțină titlul de „Cel mai prost actor al deceniului” pentru Rambo ...). Printre ceilalți propuși se află actorii Mickey Rourke (Orhideea sălbatică), Prince (Graffiti Bridge) și George C. Scott (Exorcistul, partea a 3-a). Anul acesta, în fruntea listei celor mai proaste actrițe se află Bo Derek, care, de altfel, s-a obișnuit cu asemenea „distincții" (are mai multe Lămii), urmată de Melanie Griffith, Bette Midler și Sofia Coppola (fiica lui Francis Ford Coppola). M ©NUL UMANE REVISTE ȘI FILME • Cea mai veche revistă care apare și in zilele noastre este publicația „Rapoarte filozofice ale Societății Regale", care este editată la Londra, prima ediție datînd din 6 martie 1665. • Cel mai mare tiraj al unui săptăminal l-a atins revista „TV Guide“ din Statele Unite. Tirajul săptămânal a depășit 16 milioane de exemplare, tirajul anual a trecut de un miliard de exemplare. • Cel mai mare supliment magazin american este „Parade", care apare duminica și este difuzat concomitent de 319 cotidiene. Tirajul săptămînal depășește 33 milioane exemplare. Cea mai mare revistă ilustrată europeană este „Stern", care apare la Hamburg. Tiraj săptămînal : 1,31 milioane exemplare. • Cea mai mică revistă europeană, care a apărut vreodată, este „Diario di Roma", tipărită la 38 februarie 1829 din ordinul Papei. Formatul revistei : 12,7X6,8 cm. Ivo Krähenböhl de lingă Zürich (Elveția) editează minuscula revistă „Der Mond“ (Luna), avînd formatul de 57X80 mm. Apare din 6 în 6 luni. • Decanul de vîrstă al periodicelor este „Old Moore’s Almanack". Apare anual, începând din 1697, prima ediție avînd forma unui afiș, în care medicul Francis Moore din Southwark, dengă Londra, își făcea reclamă pentru leacurile sale. Se apreciază că au fost vindute pînă acum mai mult de 108 milioane de exemplare. Anul acesta, Batman — alături de clasicul Superman — împlinește 52 de ani. Figura îndrăgită în Statele Unite este creația lui Frank Miller, în romanul de succes „întoarcerea cavalerului întunecat", în care descrie un Batman îmbătrânit, care și-a agățat de mult costumul în cui, dar îmbracă din nou mantia de liliac pentru a mai rezolva o ultimă sarcină. Filmul „Batman“, turnat în S.U.A. a adus în primele trei zile de la apariția pe ecrane suma record de 42,7 milioane de dolari, dar asta și datorită faptului că muzica a fost compusă de idolul rockului, Prince. (GUINNESS BOOK)