Agenda, octombrie-decembrie 1991 (Anul 2, nr. 40-52)

1991-10-05 / nr. 40

«yenum Sâptămînal de informații și divertisment Anul II (87) TIMIȘOARA Nr. 40 5 OCTOMBRIE 1991 Apare simbătă Preț : 10 lei SHi P3 BSn !» taam am uaa mai la m «■■ ama ■■ u wmm mm m an apa er« mm mtm w rm om kmm mm mm mm> mmm« mm mm . — mm ■— uu arm STIMAȚI CITITORI ! In această săptămînă „AGENDA“ apare în 24 de pagini, ceea ce înseamnă că fiecare dintre dumneavoastră va primi de la vînzătorii noștri volanți o publicație de 16 pagini și un supliment de 16 pagini mici. Deși numărul de pagini este sporit, prețul de vînzare ramine neschimbat, 10 lei. Suplimentul nu se comercializează separat, el neavînd preț. Vă rugăm să nu acceptați numere descompletate. AFLĂM DE LA VAMA Autoritățile vamale ungare au introdus noi reglementări. Turiștii români pot intra în Ungaria numai cu mașini in Stare perfectă (inclusiv cauciucuri corespunzătoare) și avînd asupra lor valută convertibilă, echivalentul a 1000 de forinți de persoană, pentru fiecare zi. T.I.B. In 10 octombrie 1991, în cadrul complexului expozițional din Piața Presei Libere din Capitală va avea loc inaugurarea Tîrgului Internațional București — ediția de toamnă. Pe parcursul a șapte zile, mai mult de 1000 firme din 34 de țări vor expune diverse produse ca: tehnică de calcul, electronică industrială, echipamente de automatizare, energetice, electrotehnice, armături industriale, mașini-unelte, utilaje de construcții, mijloace de transport etc. Republica Moldova și România își vor prezenta exponatele împreună în Pavilionul Central. Program de vizitare : zilnic, 10—14, pentru comercianți și 14—18, pentru vizitatori PENTRU AMATORII DE MAȘINI STRĂINE Potrivit unei știri apărute în presa centrală, Ministerul de Interne, prin Direcția Circulație, a hotărît ca mașinile străine importate în România de către persoane fizice ori juridice să nu mai fie înmatriculate dacă de la data fabricației lor au trecut mai mult de opt ani. Cu toate că, pe moment, această hotărîre nu se aplică, apariția ei în Monitorul Oficial o va face aplicabilă. LA ÎNCHIDEREA EDIȚIEI • Președintele Ion Iliescu a transmis o scrisoare președintelui Statelor Unite, George Bush, în care se exprimă angajamentul președintelui și al Guvernului României de a continua procesul de reforme și democratizare a societății. • Guvernul demisionar, condus de dl. Petre Roman, s-a reunit în ședință de lucru, în cursul căreia a fost dezbătută situația aprovizionării energetice a țării ; s-a precizat că nu s-au asigurat stocuri corespunzătoare, în special la cărbune și păcură. • După datele deținute de Ministerul Sănătății, în țară s-au înregistrat 181 cazuri de holeră în județele Tulcea, Brăila, Constanța, Argeș, Dîmbovița, municipiul București și Sectorul Agricol Ilfov. • în ultimele două zile armata federală iugoslavă a preluat controlul asupra a 300 de localități croate ; este pe punctul de a cuceri orașul Vukovar și desfășoară lupte în zona orașului Dubrovnik. • Vicepreședintele conducerii colective a Iugoslaviei, Branko Kostici, a convocat o nouă reuniune a prezidiului federal pentru a stabili activitatea de viitor a acestuia. • Republica Moldova a hotărât să nu mai participe la rambursarea datoriilor externe ale Uniunii Sovietice, contractata după 1 ianuarie a.c. — Domnule Borza, de mai bine de trei luni ați fost numit prefect de Timiș. Ați putea să faceți un scurt bilanț al activității ? — In această perioadă am încercat, atît eu personal, cit și întreaga echipă din Prefectură să ne îndreptăm eforturile în unele direcții prioritare ale vieții județului. In acest context, am accelerat mult ritmul aplicării prevederilor Legii fondului funciar Săptămînă aceasta sperăm să finalizăm una din importantele faze ale procedurii, și anume : aceea a validării, de către comisia județeană, a documentelor prezentate de către primării. Ca un rezultat al aplicării Legii fondului funciar, în județul Timiș se va atribui persoanelor îndreptățite o suprafață de 348 773 hectare, din care Aproximativ 38 095 hectare reprezintă terenuri ce trebuie restituite (viitorilor proprietari) de către fostele I.A.S.-uri. în altă ordine de idei, am încercat să reactivăm munca primăriilor din județ și, în special, a celei din Timișoara. Personal, consider că numirea domnului Vasile Marinescu în funcția de viceprimar a adus un plus de organizare și disciplină în activitatea Primăriei municipiului nostru. Cu toate acestea, mă declar nemulțumit de activitatea regiilor autonome subordonate Primăriei și, în special, de activitatea URBIS-ului (fostul ICRAL) și al R.A. SALUBRITATE. La nivelul acestor regii, trebuie să se producă transformări esențiale pentru ca activitatea lor să devină ordonată și eficientă. în tot acest timp am făcut eforturi pentru îmbunătățirea aprovizionării cu produse alimen tE EXCLUSIVITATE PENTRU „AGENDA“ SCURT BILANȚ DUPĂ TREI LUNI DE ACTIVITATE Convorbire cu domnul Dorel Borza, prefectul județului Timiș oare. Astfel, constatîndu-se grave abateri în activitatea Societății Comerciale TIMCAR GRUP (fostul Abator), am schimbat întreaga echipă de conducere. Ca urmare, s-a observat o mai bună aprovizionare în cele 15 magazine deservite de această unitate, deși sîntem departe de a spune că lucrurile merg acum perfect. De asemenea nu ne putem declara mulțumiți de activitatea societății BEGAPAM (fosta Fabrică de pîine), în ceea ce privește calitatea pîinii. Deși știm că există unele cauze obiective (calitatea drojdiei, calitatea făinii), totuși, în această unitate s-au constatat și multe lipsuri organizatorice, care, implicit, contribuie la neajunsurile existente în acest domeniu. Am avut mai multe discuții cu conducerea societății și sperăm să se înțeleagă ce responsabilitate au față de sutele de mii de cetățeni ai Timișoarei. — Domnule prefect, se apropie iarna. Cum vedeți rezolvarea multiplelor probleme care se ridică în fața județului Timiș pentru această perioadă ? — Deși am venit in Prefectură in luna iulie, am fost conștient de la început că se apropie o perioadă deosebit de dificilă pentru noi toți iarna. De aceea am încercat să finalizăm o serie de investiții menite să îmbunătățească alimentarea cu energie termică a populației. Astfel, prin această acțiune s-a micșorat sensibil dezechilibrul existent între sursă și consumator — de la 265 Gcal/h la 115 Gcal/h, însă situația aprovizionării cu combustibil pentru centralele noastre termice nu este deloc liniștitoare. Momentan avem asigurat doar circa 50 la sută din cantitatea necesară. Pînă acum am făcut nenumărate apeluri la forurile competente, dar cererea noastră a rămas fără ecou. Chiar de aceea, luni mă voi deplasa la București pentru a încerca o nouă intervenție în acest sens: în ceea ce privește aprovizionarea cu alimente de bază pentru perioada de iarnă, am obținut de la Guvern o repartiție de 6 000 t de cartofi din import, ceea ce înseamnă că, împreună cu recolta obținută, vom putea asigura necesarul ce se ridică la circa 8 000 t. La celelalte alimente de bază vom încerca să obținem cantitățile care ne lipsesc din alte județe, la schimb de marfă. — Vă mulțumesc, domnule prefect, pentru acest interviu. Sperăm că măsurile luate de dumneavoastră și de Prefectura județului Timiș ne vor permite să depășim perioada de iarnă fără dificultăți deosebite. Dar, se pare că și alții trebuie să ne ajute. ZOLTAN KOVACS „COMTIM” în plină dezvoltare Discuție cu domnul Florentin Cârpanu, director general al COMTIM Holding — Pe lingă dezvoltarea producției și modernizarea acesteia, în ultima perioadă ați făcut tot mai mult pentru a pătrunde și în sfera comerțului... — Așa este. In momentul de față dispunem de 7 magazine în Timișoara și de 8 magazine în provincie. Avem un program vast în domeniul comercial și, in acest context, în a doua parte a lunii octombrie vom da în folosință un magazin la Caransebeș, iar pînă la finele lunii noiembrie vom inaugura magazinele noastre proprii în Lugoj, Reșița și Deva, urmînd ca pînă la sfirșitul anului să avem unități comerciale și in Petroșani și Vulcan. In aceste magazine, peîngă desfacerea cărnii și a preparatelor din carne, dorim să asigurăm și produse calde pentru consum pe loc. In primăvara anului viitor vom deschide noi unități în Timișoara. Cele din Circumvalațiunii, Piața Dacia și Zona Soarelui vor fi unități de cartier, unde se vor putea procura produsele atit în formă preambalată, cit și clasică. In Piața Văcărescu preconizăm să deschidem o hală de mare capacitate, unde, pe lingă produsele de carne să se găsească in permanență și organe, respectiv subproduse, în cantități îndestulătoare. Dorim să dezvoltăm magazinul en gros ce funcționează în str. Polonă, unde atit diferitele firme, cit și persoanele particulare pot depune comenzi, in cazul in care solicită marfă in valoare de peste 2000 lei. Prin formarea unor societăți mixte, prin schimb de marfă, dorim ca în aceste unități să putem comercializa și alte produse, sosite din import, in funcție de cerințele populației. Suntem in tratative avansate pentru o premieră absolută. Dorim să deschidem in Timișoara, in colaborare cu Fabrica de bere și cu o firmă străină, o berărie de tip german, unde pe lingă berea la halbă să se servească produse și preparate specifice din carne (ciolan afumat, cîrnați prăjiți). ■ Ce alte planuri aveți ? - Suntem pregătiți pentru ca, în momentul in care vom obține un spațiu adecvat, să deschidem o bancă atit pentru societățile noastre din cadrul Holding-ului, cit și pentru a da o mină de ajutor agricultorilor particulari. Tot pentru ei, dorim ca, în unele zone, să contractăm lucrări agricole, să le asigurăm reparații la utilajele agricole proprii și servizarea acestora. De asemenea, în perspectivă intenționăm să executăm diferite construcții agricole in gospodăriile țărănești. — Și acum, o întrebare mai delicată. In Timișoara se zvonea că, într-un fel sau altul, erați vizat pentru postul de prim-ministru și că ați fost chemat la București în acest sens. Este adevărat ? — Nu. Vineri, cînd s-a răspîndit acest zvon, eram acasă, abia sosit cu o zi înainte de la București, unde am avut de rezolvat probleme economice ale Holdingului. Am mai spus-o și o repet, nu doresc nici un fel de funcție politică și chiar dacă aș fi rugat, nu aș accepta. Pînă, cînd este nevoie de mine vreau să conduc COMTIM-ul, iar după aceea, după ani și ani de muncă, voi deveni și eu pensionar ... — Vă mulțumim pentru amabilitatea cu care ați răspuns la solicitarea noastră de a ne acorda acest interviu. Consemnat de Z. KOVACS O JUMĂTATE DE VEAC ÎN SLUJBA COMUNITĂȚII Joi, după-amiază, a avut loc un eveniment de importanță majoră în viața religioasă și spirituală a Timișoarei. Domnul dr. Ernest Neumann, prim-rabin, și-a sărbătorit 50 de ani de păstorire. Ritualul și festivitățile au avut loc la Sinagoga din Cetate, monument religios construit acum 126 de ani, unde, pe lingă enoriași, au fost prezente o seamă de personalități marcante din localitate și țară. Domnul dr. Ernest Neumann a fost felicitat prin scurte alocuțiuni de către domnul vicar Ilie Maier, reprezentantul personal al Mitropolitului Banatului, care nu a putut participa lipsind din țară, de preasfințitul Timotei, episcop al Aradului, de domnul Sebastian Kräuter, episcop catolic, de domnul vicar ortodox sîrb, Velimir Marcovici, de domnul Lászlo Tökes, episcop reformat, de eminența sa, domnul șef rabin, dr. Moses Rosen, în afara conducătorilor diferitelor culte religioase au mai rostit alocuțiuni domnul prefect Dorel Borza, domnul academician Pius Brânzea, președintele Asociației România-Israel, domnul Ion Oprea, care a transmis o scrisoare din partea domnului prof. Gheorghe Vlădescu, secretar de stat cu problemele cultelor în Guvern. în aceeași seară, la hotelul Continental din Timișoara a fost oferită o recepție oficială; în încheierea acesteia am solicitat domnului prim-rabin, dr. Ernest Neumann, o scurtă declarație, în exclusivitate, pentru cititorii noștri. Domnia sa ne-a spus : „In primul rînd sînt bucuros să mă reîntîlnesc cu dumneavoastră in calitate de redactor șef al unei publicații apreciate astăzi, pentru că nu pot să nu fiu sentimental și să nu mă gîndesc, că, locuind în aceeași casă cu bunicii dumneavoastră, sînt poate unicul din această sală care v-a citit primele încercări în domeniul ziaristicii, atunci cînd aveați 12—13 ani. Mă bucur că, revăzîndu-vă după atiția ani pot să vă felicit pentru că ați făcut carieră în domeniul în care ați dorit .. Sîntem după o zi obositoare, dar înălțătoare. Din 1942 slujesc comunitatea din Timișoara, din perioada cînd aici trăiau 18 mii de evrei. Astăzi comunitatea mai are circa 900 de membri, dar eu îi slujesc și îi călăuzesc cu același entuziasm. Acum, la această sărbătoare omagială, consider că anii care au trecut nu au fost irosiți, iar menirea mea și-a împlinit rostul. Ce va aduce viitorul... vom vedea în încheiere — fără să pară cuvinte goale — trebuie să mărturisesc că sînt bucuros că astăzi am asistat din nou la un moment de unitate între toți fiii acestui pămînt, fără diferența de etnie și de religie. Vă mulțumesc.“ Z. R.