Agenda, ianuarie-martie 2000 (Anul 11, nr. 1-13)

2000-01-15 / nr. 3

săptămânal de informații și divertisment ANUL XI TIMIȘOARA 15 ianuarie 2000 ^pare sâmbăta tsMit»nmiat+ anaitfrant wrf«*sin + anait»na&ta - 84 de pagini TIRAJ: 89 000 ex. Ediția a Il-a 9 Reparații de străzi „Agenda“ pagina 5 Rezervația de la Satchinez „Agenda“ pagina 7 Tabere pentru elevi „Agenda“ pagina 8 Repere ale vieții artistice Pregătirile piloților de Formula 1 „Agenda“ pagina 11 „Agenda“ pagina 21 Furnizarea căldurii „Agenda“ pagina 28 I zvONIIRI I NESERIATE Oricum, bănățenii pot fi liniștiți în eventualitatea producerii unui cutremur Predicțiile profesorului Vergil Hâncu, cel care a anunțat producerea unui cutremur catastrofal în România, cu epicentrul în zona Vrancea, în jurul datei de 15 ianuarie 2000, a creat o adevărată istorie națională, e drept și cu aportul mijloacelor de informare în masă, care au mediatizat excesiv evenimentul. Din dorința de a mai liniști spiritele, ne-am adresat dlui inginer Dan Rău, șeful Observatorului seismologic Timișoara, care ne-a declarat că teoria dlui Hâncu nu are nici un fundament științific. Pentru cei neinițiați însă, terminologia folosită poate face impresie. Pentru a combate această teorie este suficient să menționăm că și metoda de prevenire a cutremurului, avansată tot de dl Hâncu, este irealizabilă pentru că, pe de o parte, nu se pot face foraje la adâncimi de peste 100 de km, iar chiar dacă, prin absurd, s-ar realiza, prin acel orificiu nu se poate introduce o cantitate suficientă de explozibil, prin detonarea căruia să se elimine tensiunile acumulate în scoarța terestră. Ca atare, afirmațiile sunt gratuite, nici chiar țările cele mai avansate din punct de vedere tehnologic nereușind să prevadă cutremurele, cu atât mai mult să le și prevină. Afirmații de genul celei avansate de profesorul Vergil Hâncu nu ar trebui făcute publice, ele având doar darul de a crea panică în rândul populației. Domnul Hâncu ar putea fi acuzat mai degrabă de alte interese, dacă ne gândim numai la numărul mare al asigurărilor de clădiri care s-au făcut în ultima perioadă. Observatorul timișorean face parte din rețeaua națională de stații seismice din cadrul Institutului Național de Cercetare Dezvoltare pentru Fizica Pământului București, al cărui director a menționat că pe termen scurt nu există nici o predicție, iar pe termen lung nu ne putem aștepta la un cutremur major în zona Vrancea înainte de anul 2005-2006. Într-un comunicat semnat de domnul Dumitru Enescu, directorul general al Institutului, se menționează: „Prezicerea cu exactitate a unui cutremur, oriunde pe glob, este imposibilă la ora actuală prin metode științifice. Aceasta este doar apanajul vrăjitoarelor și al falșilor oameni de știință. Metodologia domnului Hâncu, studiată de specialiștii Institutului, dar și de alți reputați cercetători, nu are probitate științifică“, în ceea ce privește zona Banat, un cutremur major în zona Vrancea nu ar produce pagube la noi. Iar un cutremur în Banat, cu epicentrul în zona Banloc, prin natura sedimentară a solului nu poate depăși în nici un caz 6 grade pe scara Richter. E adevărat, se pot produce oricând cutremure minore, de foarte slabă intensitate (până la 4,5 grade pe scara Richter), fără efecte asupra clădirilor, dar probabilitatea de producere a unor cutremure peste această intensitate este foarte mică. 1. RONKOV Aderarea la U.E. Șanse și condiții Vizita pe care președintele Comisiei Europene, Romano Prodi, și comisarul pentru extindere, Günther Verheugen, au efectuat-o la București, precum și întâlnirile pe care le-au avut cu președintele Emil Constantinescu, premierul Mugur Isărescu, ministrul de externe Petre Roman, reprezentanții confederațiilor sindicale și membri ai partidelor politice a fost calificată drept „un eveniment istoric“, menit să sublinieze faptul că procesul de integrare este ireversibil. Oaspeții au anunțat că vor face toate demersurile necesare pentru ca țara noastră să atingă, în câțiva ani, ritmul de dezvoltare al celorlalte state din regiune, însă au atras atenția că și autoritățile române trebuie să depună eforturi pentru îndeplinirea criteriilor de aderare. S-a accentuat că obiectivul U.E. este ca din punct de vedere economic și politic, România să devină în câțiva ani parte a Europei, iar investițiile românești să fie la fel de importante ca cele din alte state europene. Președintele Emil Constantinescu le-a conferit președintelui C.E., Romano Prodi, și comisarului european pentru extindere, Günther Verheugen, Ordinul Național „Steaua României“ pentru eforturile lor în sprijinul integrării europene a țării noastre. Eveniment medical la Timișoara , în domeniul transplantului de organe La sfârșitul săptămânii trecute, la Spitalul Clinic Județean s-au efectuat două operații de transplant de rinichi, beneficiare fiind Doina Ilieș (47 de ani) și Mihaela Bereș (28 de ani). Reamintim că primul transplant de rinichi s-a realizat la Timișoara acum 20 de ani, de către dl prof. dr. Petru Drăgan, șeful Clinicii de Urologie. între timp, Spitalul Județean Timișoara a fost acreditat în domeniu, transplantul de rinichi constituind (aproape) o operație de rutină. Transplantul la care ne referim deține, însă, datele unui eveniment medical. Directorul spitalului, dl prof. dr Florin Miclea, ne-a informat că, pentru prima dată, de la un singur donor - Marian Călin S., aflat în stadiu de moarte cerebrală - s-au prelevat inima și ambii rinichi, ceea ce a impus o cooperare multifuncțională între echipele medicale din Timișoara și Târgu-Mureș. Astfel, după prelevare, inima pacientului a fost transportată la Centrul de Boli Cardiovasculare din Târgu-Mureș și transplantată, în aceeași zi, unui bolnav aflat în stare critică, pe nume Gheorghe Nagy. Faptul că atunci când - în ciuda tuturor eforturilor medicilor pentru Marian Călin nu mai exista nici o șansă de viață, părinții și-au dat imediat acordul ca fiul lor să devină donor pentru a fi salvate alte trei vieți, reprezintă o atitudine de civilizație, care echivalează eforturile medical-științifice ale doctorilor. Și aceasta deoarece funcționarea sistemului donatorilor de organe, preconizat de Legea prelevării și transplantului, depinde în bună măsură de generalizarea unor asemenea gesturi de noblețe umană, de înțelegerea faptului că din propria durere se poate alina suferința altor semeni. Ieri, la închiderea ediției (ora 12), starea pacientului din Târgu-Mureș și a celor din Timișoara era bună. OCTAVIAN NICA IZOMETAL s.a. ► Țeavă instalații: 3/8"; 1/2"; 3/4"; 1"; 1 1/4"; 1/2"; 2"; 2 1/2"; 3"; 4" negre și zincate Ciment • Var • Ipsos • Carton • Mecabit - Vată minerală • Plăci azbociment Țevi PVC • Tub bergman • Pat de cablu Conductori și cabluri electrice • Becuri Tuburi neon • Aparataj electric Țeavă și fitinguri HENICO O OFERTĂ pe care trebuie s-o vedeți! Aracet • Prenandez • Vopsea lavabilă Oxizi • Emailuri Frigidere • Congelatoare • Aragaze Mașini de spălat • Televizoare Scule și dispozitive • Discuri abrazive Mașini de găurit • Flexuri Gresie • Faianță • Adezivi Placaj • Parchet • Palmar • Sediu, depozit și magazine - str. Baader nr. 13, tel. 056-1340 01, luni-vineri 3-18, sâmbăta 8-13 • Magazin - str. Daciei nr. 11 A, tel. • Magazin-depozit CARANSEBEȘ, Calea Orșovei nr. 3, tel. 055-229. • Magazin HUNEDOARA, Bd. Dacia br. 6r. parter, tel. 054-71 17 03. 44 31. 03296. Rugăciune ecumenică , în perioada 16-23 ianuarie Comisia ecumenică de la Geneva a hotărât, în urmă cu peste 30 de ani, ca, timp de o săptămână, la nivelul comunităților locale, cultele să conlucreze prin adresarea de rugăciuni comune. Pentru anul 2000, săptămâna de rugăciune ecumenică se desfășoară în perioada 16-23 ianuarie și are ca motto: „Binecuvântat să fie Dumnezeu...“. Această manifestare ecumenică va debuta la Timișoara duminică, 16 ianuarie, la Biserica Reformată (str. Timotei Cipariu) cu o liturghie oficiată de protopopul reformat Bânyai Francisc. în continuare, în fiecare zi a acestei săptămâni, de la ora 17, la Biserica Reformată vor avea loc slujbe de rugăciune, ce vor fi oficiate de reprezentanți ai cultelor timișorene. încheierea săptămânii de rugăciune ecumenică va avea loc la Catedrala Mitropolitană, duminică, 23 ianuarie, ora 17, prin oficierea unui serviciu religios susținut de Î.P.S. Nicolae Corneanu, mitropolitul Banatului, cu participarea reprezentanților cultelor timișorene care vor rosti rugăciuni și vor da o binecuvântare. La rugăciunea comună își vor mai aduce aportul și corurile bisericilor din Timișoara. LILIANA SCRIPCA