Agenda, iulie-septembrie 2007 (Anul 18, nr. 27-39)

2007-09-15 / nr. 37

In luna septembrie câștigafi cu noi un autoturism HLEZEZ SZ XSSSBHH WWtKF ^ ^ 2 lei 1 TIMIȘOARA ANUL XVIII NR. 37 (919) 15 septembrie 2007 88 pagini Ediția I TIRAJ: 55 000 ex. Program modificat Noua numerotatie telefonică „Agenda“ pagina 7 Laborator de analize „Agenda“ pagina 8 „Tosca“, pentru Festivalul Enescu „Agenda“ pagina 12 „Agenda“ pagina 5 Aproape de calificare „Agenda“ pagina 27 „Stelele baletului rus“ „Agenda“ pagina 32 Noul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române Daniel Ciobotea s-a născut în satul Dobrești din județul Timiș în 12 septembrie. Colegiul Electoral Bisericesc l-a ales pe Î.P.S. Daniel, mitropolitul Moldovei și Bucovinei, ca Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române. Ales din al doilea tur de scrutin, acesta a primit voturile a 95 de membri ai Colegiului Electoral Bisericesc față de 66 câre a obținut contracandidatul său, Î.P.S. Bartolomeu. In primul său mesaj, noul Patriarh Daniel și-a exprimat dorința de a sluji Biserica Ortodoxă Română, așa cum a făcut și predecesorul său, Patriarhul Teoctist. Noul patriarh, care va avea titulatura „Prea Fericirea Sa, Arhiepiscop al Bucureștilor, Mitropolit al Munteniei și Dobrogei și Prea Fericitul Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române”, va fi învestit în funcție duminică, 30 septembrie. P.F. Daniel, al șaselea Patriarh al Bisericii Ortodoxe Române, s-a născut la 22 iulie 1951, în satul Dobrești, comuna Bara, din jud. Timiș, ca al treilea copil în familia învățătorului Alexie și Stela Ciobotea. După absolvirea școlii în satul natal, studiile liceale la Buziaș și Lugoj, înaltul ierarh a urmat cursurile unor instituții teologice universitare din Sibiu, București și în străinătate: între martie și iunie 1990, Daniel Ciobotea a fost episcop-vicar al Arhiepiscopiei Timișoarei, cu titlul „Lugojanul”, iar la 1 iulie 1990 a fost înscăunat ca Arhiepiscop al Iașilor și Mitropolit al Moldovei și Bucovinei. LILIANA SCRIPCĂ Î.P.S. Daniel , al șaselea patriarh al B.O.R. Suntem model pentru Serbia în ceea ce privește integrarea europeană La invitația Senatului României, o delegație a Adunării Naționale a Republicii Serbia, condusă de secretarul general adjunct, dl Marko Danilovic, a efectuat o vizită în țara noastră. Prima escală în România a fost la Timișoara, unde oaspeții sârbi s-au întâlnit cu autoritățile locale, cu membrii comunității sârbe și au vizitat principalele obiective de interes. Luni, 10 septembrie, dl prefect Ovidiu Drăgănescu a avut o întrevedere cu delegația reprezentanților Parlamentului țării vecine, care a fost însoțită de consulul Serbiei la Timișoara, dl Dragomir Radenkovic, și de un reprezentant al Parlamentului României. Discuțiile au vizat posibilitățile de sprijinire a minorităților sârbă, respectiv română din cele două țări vecine, iar în acest sens se consideră benefică deschiderea de noi puncte de trecere a frontierei, idee susținută de ambele părți. Apreciind că România este un model pentru Serbia în ceea ce privește integrarea europeană, șeful delegației a declarat că țara sa ar putea beneficia de experiența noastră în domeniul aderării, acesta fiind și scopul întâlnirilor de la București. La întrevederea cu primarul Gheorghe Ciuhandu, dl Marko Danilovic, impresionat de aspectul Timișoarei, a declarat că trebuie insistat ca municipiul să devină un important punct de atracție al zonei. L. SCRIPCĂ A începe școala! Deschidere festivă Luni, 17 septembrie, toate școlile își deschid porțile pentru începerea noului an de învățământ. Un an care aduce o serie de noutăți, începând cu legile educației și terminând cu tezele cu subiectele unice și desființarea testelor naționale. Posturile au fost ocupate, manualele sunt asigurate, programele sociale continuă și în acest an, totul este pregătit pentru începerea cursurilor. în județul Timiș, deschiderea festivă a anului școlar 2007 - 2008 va începe la ora 9,30, la Grădinița cu program prelungit nr. 23 din Timișoara, unde, cu această ocazie, se constituie o grupă cu predarea limbii spaniole și se inaugurează un centru de documentare și informare pentru educatoare și părinți. Manifestările vor continua la ora 11, la Liceul Teoretic „J. L. Calderon”, unde, ca urmare a acordului de colaborare între Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului din România și instituția similară din Spania, se constituie o secție bilingvă românospaniolă, susținută de autoritățile spaniole. La evenimente vor participa, alături de conducerea Inspectoratului Școlar al Județului Timiș și de cea a unităților respective, ambasadorul Spaniei în România, Pablo Garcia Berdoy, atașatul cultural al Ambasadei Spaniei, Gonzalo Zaragoza Ruvira, dar și profesorul spaniol care, în urma unui concurs, a câștigat dreptul de a preda limba spaniolă la secția bilingvă de la Liceul Teoretic „J.L. Calderon”, Jorge Gonzalez Garrido. Deschideri festive ale anului școlar vor fi organizate însă în fiecare unitate de învățământ. LUCIAN RONKOV Municipalitatea timișoreană a câștigat o nouă apreciere la nivel național pentru soluțiile informatice promovate de Executiv. Cu prilejul Conferinței anuale a Asociației Naționale a Informaticienilor din Administrația Publică (A.N.I.A.P.), eveniment dedicat exclusiv soluțiilor IT&C pentru administrația publică, desfășurat în perioada 7-9 septembrie, la Mangalia, Primăria Timișoara a obținut premiul cel Premiu pentru Timișoara. In domeniul informatizării Primăriei mare, „Comunitatea virtuală”, la concursul celor mai bune web-site-uri ale instituțiilor administrației publice. Ca urmare a acestei distincții, municipalitatea timișoreană va reprezenta România la „EuroCrest”, concurs similar, de nivel european, care va avea loc în primăvara anului viitor, la Praga. Dl viceprimar Adrian Orza a mai precizat că, în ultimii ani, Primăria a câștigat premii importante în domeniul informatizării atât la nivel național, cât și european, motiv pentru care va propune ca Adunarea generală a A.N.I.A.P. din martie 2008 să se desfășoare la Timișoara. Merită de reținut că, în acest an, pe site-ul www.primariatm.ro s-a introdus serviciul de „Sugestii și reclamații online”, cel de urmărire a stadiului de rezolvare a cererilor, precum și eliberarea de certificate fiscale online și alte facilități. LILIANA SCRIPCĂ V, Jtuna guvernare la romani” Orașul Jimbolia - exemplu pozitiv Luni, 10 septembrie, în organizarea Asociației Pro Democrația (APD) împreună cu Centrul de Resurse pentru participare publică (CeRe), Agenția de Monitorizare a Presei (AMP) și Prefectura Timiș, la Palatul Administrativ din Timișoara a avut loc o masă rotundă intitulată „Buna guvernare la noi acasă”. Evenimentul face parte din proiectul „Parteneriat pentru o bună guvernare”, din cadrul Programului de Consolidare a Societății Civile din România, finanțat de U.S.A.I.D. și implementat de cele trei organizații. Profitând de participarea numeroasă a primarilor sau a reprezentanților primăriilor timișene, prefectul Ovidiu Drăgănescu s-a adresat acestora cu probleme de actualitate, cum ar fi cele referitoare la situația pregătirii școlilor pentru noul an de învățământ, necesitatea urgentării cheltuirii fondurilor guvernamentale alocate școlilor din județ, problema construcțiilor ilegale, aspecte de fond funciar și punerea în posesie a terenurilor, considerând că astfel de subiecte țin de buna guvernare locală. Organizatorii au oferit participanților câte o broșură intitulată „Buna guvernare la români” . Principii, metodologie și studii de caz. Deoarece orașul Jimbolia constituie unul din studiile de caz ale programului, fiind reprezentativ pentru implicarea cetățenilor în problemele urbei, s-a discutat despre acest exemplu pozitiv. Dl Nicolae Vânători, viceprimar al Jimboliei, a prezentat parteneriatele Primăriei cu Consiliul Consultativ al Reprezentanților de Străzi și Grupul de Inițiativă Cetățenească, prin intermediul cărora s-a realizat o comunicare mai eficientă între administrație și locuitorii orașului. L. S. Inflație la limită 4,96% în august Ținta de inflație stabilită de Guvern și de Banca Națională a României pentru 2007 este de 4% plus/minus un punct procentual, în urma creșterii mari a prețurilor la produsele alimentare și la servicii, inflația anuală în august a ajuns la 4,96%, foarte aproape de limita maximă prognozată. Astfel, mărfurile alimentare s-au scumpit cu 1,68% în august față de luna precedentă, iar serviciile s-au majorat cu 1,06% (la mărfurile nealimentare, creșterea prețurilor a fost de doar 0,08%). Scumpiri spectaculoase s-au înregistrat la unele mărfuri alimentare: ouă 13,5%, fasole boabe și leguminoase 9,5%, legume și fructe - 3,83%, pâine 3,64%, produse de morărit și panificație 3,03%, ulei - 2,2%, făină - 1,75%, brânză - 1,3%, lactate - 0,63%, și mai puțin la carne și preparate/conserve din carne - 0,24%. Creșterea prețurilor la servicii (1,06% față de iulie 2007) a fost influențată în cea mai mare măsură de scumpirea serviciilor poștale cu 23,2%. Mărfurile nealimentare nu au înregistrat o creștere considerabilă la prețuri, cele 0,08% față de luna precedentă datorându-se îndeosebi scumpirii autoturismelor și pieselor de schimb cu 1,07%. Mugur Isărescu, guvernatorul B.N.R., a explicat că politica băncii centrale vizează în continuare o consolidare a procesului dezinflaționist, însă politica de venituri, în special cea salarială, rămâne în continuare principalul pericol pentru reducerea inflației, mai ales având în vedere că urmează o perioadă cu mai multe procese electorale. B.N.R. a anunțat pentru 2008 o țintă de 3,8% plus/ minus un punct procentual, iar pentru 2009, centrul țintei a fost stabilit la 3,5%.