Agenda, octombrie-decembrie 2009 (Anul 20, nr. 40-52)

2009-12-04 / nr. 49

VVA www.agenda.ro SAPTAMANA PE SCURT 4 decembrie 2009 - pag. 2 știrea săptămânii larafare în data de 1 Decembrie, în sala Consiliului Local Timișoara a fost parafat Parteneriatul pentru Timișoara. Semnatarii au fost Mircea Geoană, candidatul PSD la președinție, Klaus Johannis, primarul Sibiului, Crin Antonescu, președintele PNL, și Gheorghe Ciuhandu, primarul Timișoarei. Prin acest acord, edilul șef al municipiului de pe Bega și-a exprimat susținerea pentru candidatul PSD la Președinție. Principalele obiective ale documentului sunt descentralizarea economică și financiară, depolitizarea administrației publice, susținerea tuturor proiectelor de importanță majoră ale municipiului Timișoara. Totodată, a fost semnat acordul dintre PNȚCD și PSD pentru reconciliere națională, în care se afirmă că vinovăția nomenclaturii comuniste și a celor din aparatul represiv trebuie recunoscută și condamnată public, în Piața Victoriei a avut loc un miting electoral de susținere a PSD, la care s-au adunat câteva sute de manifestanți anti-PSD. A fost nevoie de intervenția jandarmilor pentru despărțirea grupurilor de susținători. Un număr de 14 asociații, organizații și fundații din timiș i-au trimis o scrisoare deschisă primarului Ciuhandu prin care i-au reproșat că nu a consultat cetățenii înainte să folosească simbolurile municipiului „într-un conflict politic“. Manifestații de solidaritate cu protestatarii de la Timișoara au avut loc la București, Brașov, Cluj-Napoca și Târgoviște. Sâmbătă, 28 noiembrie • Președintele PSD, Mircea Geoană, și liderul parlamentar al minorităților, Varujan Pambuccian, au semnat un acord pentru susținerea social-democratului în cursa prezidențială. • Un tren de pasageri care făcea legătura între Moscova și Sankt Petersburg a deraiat provocând moartea a 26 de persoane. Anchetatorii Parchetului rus au anunțat că trenul a fost ținta unui atac terorist, dovadă fiind resturile unui dispozitiv exploziv pe care le-au descoperit. Aproximativ 30 000 de persoane au manifestat la Ljubljana, Slovenia, la apelul a șapte dintre cele mai importante sindicate, pentru a cere creșterea salariului minim și a apăra sistemul de pensii, pe care Guvernul vrea să îl reformeze. Duminică, 29 noiembrie , Cetățenii Elveției s-au pronunțat prin referendum în favoarea interzicerii construcției de minarete, cu peste 57% din voturi. Decizia a stârnit reacții din partea liderilor europeni, exprimând preocuparea în legătură cu încălcarea libertății religioase. • Pirații somalezi au capturat, în Oceanul Indian, un cargou grec cu 23 de marinari la bord, printre care și un român. • Fostul premier britanic Tony Blair a dezmințit informațiile potrivit cărora ar fi fost avertizat de un consilier juridic al Guvernului său că înlăturarea de la putere a lui Saddam Hussein era contrară legislației internaționale. • Manifestații și incidente care au provocat rănirea gravă a unei persoane au avut loc în Turcia, cu prilejul aniversării a 31 de ani de la înființarea Partidului Muncitorilor din Kurdistan (PKK). Referendum în Elveția, soldat cu multe reacții Miercuri, 2 decembrie • Președintele Traian Băsescu a promulgat Legea prin care Guvernul demis este abilitat să înainteze Parlamentului bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale și legea responsabilității fiscale. • Secretarul american de stat al apărării, Robert Gates, a declarat că cei 30 000 de militari suplimentari a căror mobilizare în Afganistan a fost decisă de președintele Barack Obama vor începe să sosească în teren în două-trei săptămâni. Oficialul american și-a exprimat totodată speranța că statele membre NATO vor trimite între 5 000 și 7 000 de militari suplimentari în Afganistan. • Emisarul SUA pentru Afganistan și Pakistan, Richard Holbrooke, a insistat, la Bruxelles, asupra faptului că termenul iulie 2011 anunțat pentru începerea retragerii militarilor americani din Afganistan este condiționat. Joi, 3 decembrie • La Palatul Parlamentului din București a avut loc confruntarea finală dintre cei doi candidați care se întrec în al doilea tur de scrutin al alegerilor prezidențiale, Traian Băsescu și Mircea Geoană. • Președintele rus, Dmitri Medvedev, și premierul italian, Silvio Berlusconi, s-au întâlnit, la Roma, pentru discuții privind cooperarea bilaterală și securitatea europeană, urmând să semneze 10 acorduri economice, cel mai important fiind gazoductul South Stream. Președintele Medvedev a precizat că Rusia este pregătită să susțină efortul american în Afganistan, prin garantarea tranzitului trupelor, proiecte economice și instruirea polițiștilor. Secretarul american de stat al apărării, Robert Gates Dezbaterea finală a candidaților, la Palatul Parlamentului ochi și urechi , în timp ce în iunie 2008, peste 100 000 de copii fuseseră lăsați de euronavetiștii români în grija rudelor, vecinilor sau statului, în vara acestui an, numărul lor a coborât la aproape 91 500, se arată într-un recent raport al Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copiilor, numărul românilor plecați la muncă în străinătate a scăzut de la aproape 70 000 de familii în 2008 la circa 65 000 în 2009 . Poliția Română a întocmit, în urma incidentelor electorale din primul tur al alegerilor prezidențiale, 666 de dosare penale în care sunt cercetate peste 1000 de persoane, 60 de cauze fiind deja înaintate parchetelor . Fostul gen. Victor Athanasie Stănculescu, încarcerat pentru a-și ispăși pedeapsa în dosarul Revoluției de la Timișoara, a confirmat participarea la primul spectacol-reconstituire al procesului soților Ceaușescu, „Ultimele ore ale lui Ceaușescu“, ce va avea premiera absolută la Teatrul Odeon din București, în 10 decembrie, și va fi urmată de discuții cu publicul * în primele 10 luni ale anului, Poliția Română a destructurat peste 200 de grupuri de crimă organizată, majoritatea fiind axate pe trafic de droguri și trafic de persoane . Două dintre cele mai de succes jucării din lume, păpușă Barbie și piesele Lego, vor fi prezentate pentru prima dată într-o expoziție unică, la Sala Dalles din București, între 27 ianuarie și 8 februarie 2010, la celebrarea a 50 de ani de la lansarea brandurilor. politicianul săptămânii Porfirio Lobo, președintele Honduras Porfirio Lobo, candidatul și în același timp președintele Partidului Național din Honduras, principala formațiune de opoziție și care militează pentru împăcare, a obținut victoria în alegerile prezidențiale, contestate și boicotate, desfășurate duminică. După anunțarea rezultatelor, Porfirio Lobo a promis un guvern de uniune națională pentru ieșirea din criza care paralizează țara de la lovitura de stat din 28 iunie și până în prezent. Partidul Național (dreapta) a fost învins în 2005 de președintele Manuel Zelaya, îndepărtat de la putere în iunie a.c., în urma unei lovituri de stat. Porfirio Lobo (cunoscut drept Pepe Lobo) s-a născut în 1946 într-o familie de politicieni și a absolvit Universitatea din Miami. Și-a început cariera politică încă de la 19 ani, fiind liderul organizației de tineret a Partidului Național. A fost președintele Congresului Național între 2002-2006. A mai candidat la alegerile prezidențiale în 2005. Iși va începe mandatul de președinte în 27 ianuarie 2010. Luni, 30 noiembrie . Primarul Sibiului, Klaus Johannis, a declarat că a acceptat propunerea de premier și că viitorul Guvern va fi unul politic, însă își rezervă dreptul de a face alegerea privind componența Executivului, menționând că el are o strategie de guvernare care va trebui armonizată cu partidele care îl sprijină. • Președinția suedeză a anunțat că liderii UE au decis eliminarea vizelor de călătorie, începând din 19 decembrie, pentru cetățenii din Serbia, Macedonia și Muntenegru. • Ministrul italian de externe, Franco Frattini, a spus că Guvernul Italiei este favorabil constituirii unei armate europene comune. • Parlamentul sârb a adoptat un proiect de descentralizare pentru Voivodina, prin care este acordată o mai mare autonomie acestei provincii. Marți, 1 decembrie • Ziua Națională a României a fost sărbătorită în toate orașele țării, cea mai mare paradă fiind organizată la Arcul de Triumf din București. Președintele Traian Băsescu a luat parte la videoconferința cu forțele participante la misiuni în teatrele de operații din Afganistan și Balcani, la Palatul Cotroceni. • Primul președinte al UE, Herman Van Rompuy, și-a început turneul prin țările europene cu Slovenia, după care s-a deplasat în Italia și apoi în Portugalia, la ceremonia de intrare în vigoare a Tratatului de la Lisabona. • Președintele SUA, Barack Obama, și-a anunțat, de la Academia militară West Point, strategia pentru Afganistan care vizează, printre altele, consolidarea efectivelor cu 30 000 de militari. Lisbom. Primul președinte al UE, Herman Van Rompuy Vineri, 4 decembrie . Premierul rus, Vladimir Putin, a sugerat, joi, că ar putea candida la alegerile prezidențiale din 2012 și că va reflecta la această opțiune. Prim-ministrul rus a făcut această declarație cu ocazia maratonului televizat anual, pe care el însuși l-a instaurat pe vremea când era președintele țării, în cadrul căruia a răspuns în direct întrebărilor adresate de concetățenii săi. • Deputații germani (Bundestag) au votat pentru prelungirea cu 12 luni a angajamentului armatei germane în Afganistan, fără a mări plafonul de 4 500 de militari. Textul trebuie aprobat și de reprezentanții landurilor federale din Bundesrat, ceea ce, apreciază analiștii, nu lasă loc de îndoieli, deoarece conservatorii cancelarului Angela Merkel sunt majoritari. • Președintele francez, Nicolas Sarkozy, îl primește, la Palatul Elysee, în cadrul unui dejun de lucru, pe primul președinte al Uniunii Europene, Herman Van Rompuy, care a început un turneu în capitalele europene. Herman Van Rompuy, desemnat de șefii de stat și de guvern din cele 27 de state membre în cadrul Consiliului European extraordinar din 19 noiembrie, și-a preluat oficial funcțiile la 1 decembrie, odată cu intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona. • Guvernul italian, reunit în Consiliu de miniștri, a aprobat, joi seara, trimiterea a 1000 de militari suplimentari în Afganistan anul viitor. Italia dispune de 2 800 de militari în Afganistan. Ministrul de externe Franco Frattini a precizat că „limita maximă“ pentru prezența trupelor străine în Afganistan este „2013, sfârșitul mandatului“ președintelui afgan, Hamid Karzai. • Kosovo și Franța au semnat, la Priștina, acorduri pentru combaterea traficului de persoane și readmisia imigranților clandestini. Documentele au fost semnate de ministrul kosovar de interne, Zenun Paraziti, și de ministrul francez al imigrației, Eric Besson. Franța s-a numărat printre primele țări care au recunoscut independența Kosovo. Justiția chineză a pronunțat cinci noi pedepse cu moartea în urma revoltelor interetnice violente din luna iulie, din regiunea Xinjiang, care s-au soldat, potrivit bilanțului oficial, cu 197 de morți. La începutul lunii noiembrie, nouă persoane au fost executate. agenda evenimentelor 5.12-11.12.2009 SÂMBĂTĂ • în Italia se organizează manifestații împotriva șefului Guvernului italian, Silvio Berlusconi: „No Berlusconi Day“ • Expiră Tratatul privind reducerea arsenalelor strategice (START-1), semnat la 31 iulie 1991, de URSS și SUA. LUNI • în Republica Moldova au loc alegeri prezidențiale • Conferință internațională privind schimbările climatice (Copenhaga, 7- 18) • NATO organizează o reuniune a țărilor care participă la Forța de Asistență și Securitate Internațională în Afganistan (Bruxelles). MARȚI • Vizita primului președinte UE, Herman Van Rompuy, în Estonia și Lituania (8-9) • Vizita în Germania a premierului ucrainean Iulia Timoșenko (Berlin). MIERCURI • Mircea Geoană, președintele Senatului, și Roberta Anastase, președinta Camerei Deputaților, participă la Romanian Prayer Breakfast, la Palatul Parlamentului • La Bonn are loc Congresul Partidului Popular European (9-10). JOI • Are loc ceremonia de decernare a Premiului Nobel pentru Pace, distincție obținută la 9 octombrie de președintele american, Barack Obama (Oslo) • Este programată reuniunea șefilor de stat și de guvern din țările membre ale UE (Bruxelles, 10-11). VINERI • Conferință regională privind securitatea, organizată de Institutul Internațional pentru Studii Strategice (Manama, Bahrain, 11-13).