Albina, 1922-1923 (Anul 21, nr. 1-52)

1922-04-23 / nr. 14-15

253 « Albbina» darie foarte frumoasă — toți «fețe» (persoane) foarte plăcute și primitoare. Deja o vreme însă, în camera lor fiind, ofițerul rus începe «a bagiucuri» pe Moldoveni. Și-atunci el, «padparucicub (sublocotenent) Ghinculov — și-aduce bine aminte acum ! — s’a repezit la camarad și l-a întrebat răstit și repede: — Măi, ți-a plăcut preotul? — Plăcut. — Dar nevasta, copiii, familia și gospodăria lor ? — Da. — Găzduirea noastră ? — Da. — Atunci, află, porc di cațap ci ești, că tăți și tute în Moldoveni și moldovinești? Și i-a dat două palme. De ce-a făcut atunci așa, jură «polcovnicul», că abia acum începe să 'nțeleagă... Se știe că, în general, stradele satelor n’au nume. Este un rău și ar fi bine să se introducă și aci obiceiul din orașe. Iată ce zice revista «Lamura in privința aceasta: NUMELE STRADELOR. — Pentru a trezi mereu în mintea mulțimii pe cutare sau cutare erou al culturii ori al măririi naționale, s’a dat și se va da stradelor și piețelor de oraș, numelor lor. Emitr’asta ceva educativ. Strada Eminescu, Caragiale, Ion Creangă, Strada Baba Novac, Preda Buzescu, Hatmanul Arbore, Piața Cuza- Vodă, Regele Ferdinand I și altele. Aceasta trebue să se facă și la țară. Fiecare uliță și ulicioară din sat ar trebui să poarte un nume în legătura apropiată cu oamennii, faptele și viața satului. De pildă in Golești s’ar da fiecărei uliți numele unuia din Golești, al boerilor Leurdeni, al învățătorului Dinu, al cutărui soldat erou ori al cutărui călător vestit care a poposit cândva la curtea ospitalieră a Goleștilor. E intr’asta o adevărată trezire la viață a figurilor mari din trecut, cari altfel se uită ori se sting în memoria poporenilor. Școala n’ar uita niciodată să amintească până la sfârșit numele legate de viața satului ei. La orașe ar trebui revăzute numirile tuturor stradelor și piețelor și date cele ce trebue să fie. Ce ne face să păstrăm încă numiri ca: Minotaur, Scorpiei, Gândacului, Vestei, Soarelui, Labirint, Liniștei, Viitorului, Esculap și altele ca acestea-O comisie compusă din istorici și literați ar putea să întocmească tablouri de nume, rămânând ca Primăriile să dea fiecărei strade pe cel mai potrivit din cele alese.