Almanah Enciclopedic Contemporanul - Realitatea Ilustratȃ, 1987

în formă de cuante de energie, conform ecuației E = nbV, Karl Landsteiner din Austria identifică în 1901 tipurile A, B și O de sînge. în anul 1914 se descoperă ca prin adăugarea nitratului de sodiu în sîngele proaspăt extras se evită coagularea sa. Prima transfuzie este realizată în 1935 la Londra, de către H.L. Marriot și A. Kekwich. Bernard Faustus, dirn Chicago utilizează pentru prima dată, in 1937, donatorii vii de sînge. Mai tîrziu, în 1940, Landsteiner și A.J. Wiener descoperă factorul sanguin Ri. Energia geotermică este descoperită în 1904, cînt niște ingineri italieni au găsit lîngă Lardarella, în Toscana, Italia, o formă economicoasă de generare a energiei electrice, prin folosirea de vapori care se ridicau din puțurile unor zone speciale ale pămîntului. în prezent, folosindu-se acest gen de energie, se produc în Larda milioane de kilowați-oră pe an. Această energie este astfel întrebuințată în alte părți ale lumii. Astfel, în Islanda ea este folosită pentru încălzirea locuințelor; în Kenya servește la incubarea puilor, iar în Noua Zeelandă, California și Mexic, pentru a genera energia electrică. Termenul de hormon a fost introdus în 1905 (pentru a desemna secrețiile glandelor endocrine) de către Ernest H. Starling, discipol de seamă a lui sir Edward Sharpey Scafer, decan al fiziologiei engleze. în anul 1891, medicul englez George Redmayne Murray, trata pentru prima dată boala cunoscută sub denumirea de Myxedema (formă comună de hipotiroidism) cu un extract de glandă tiroidă, în imagine — progesteronul în formă de cristal. Cardo da Vinci. In 1907, Paul Cornu reușește în Franța să se ridice de la sol cu aparatul său timp de cîteva secunde, în 1938, în Germania se realizează primul zbor de lungă durată în elicopter. Pe de altă parte, în 1923 spaniolul Juan de la Cirvo inventează un „autogirio“, conceput ca un mecanism de desprindere și aterizare independent și sigur. Pînă în prezent elicopterul a fost utilizat în multiple scopuri, ca vehicul de transport și de mărfuri, în operațiuni de salvare și pentru uzul militar. în martie 1906, la Montesson, lîngă Versailles, inventatorul român Traian Vuia (1872—1950) — reușește să facă primul zbor din lume, cu un aparat care folosește numai forța motorului — deci fără catapultare. Era o premieră mondială, care avea să stea la baza construirii tuturor tipurilor de avioane fabricate mai tîrziu. Evenimentul este consemnat în toate enciclopediile de specialitate din lume. în anul 1910 Alexis Carrel începe activitatea sa în cultura țesuturilor și demonstrează că un țesut poate supraviețui separat de organul de la care provine dacă primește o hrană adecvată. Astfel se inițiază transplantul de țesuturi, și organe în organismul uman. în 1912, Carrel primește Premiul Nobel. Teoria atomică a fost fondată în 1904 de J.J. Thompson. în 1911, Sir Ernest Rutherford descoperă printr-o bombardare cu particule alfa nucleul atomic. O poetă româncă, Elena Văcărescu, începe să strălucească la Paris în luna mai 1886, cînd îi apare volumul Chants d'aurore — 44 de poezii pe 120 de pagini. Ediția a doua este tipărită în toamna aceluiași an. La propunerea poetului Leconte de Lisle scriitoarea va fi premiată de Academia Franceză. Un al doilea premiu din partea acestei prestigioase instituții îi va mai fi acordat Elenei Văcărescu în anul 1900, pentru următoarele patru volume de proză și de poezie apărute tot la Paris. Născută în 1866, a fost o stea de primă mărime pe firmamentul intelectual al Parisului pînă în 1947, cînd s-a stins din viață. David Wark Griffith (1875—1948), regizor și pionier al industriei cinematografice, dezvoltă în 1915 tehnicile ce acordă filmului formă artistică, între 1908 și 1913 el a realizat 400 de scurt-metraje. Secțiunea longitudinală a creierului uman amintește de „Arborele Vieții". Conceptul de bază al elicopterului datează din timpul lui LeePrima interpretă a baletului „Lacul lebedelor" a fost, în 1906, Anna Pavlova, balerină rusă care a studiat la Școala imperială din Petesburg. în 1913, ea pleacă la Londra,unde își formează o companie. în Statele Unite, va efectua un turneu de cinci ani. Anna Pavlova este balerina ce a îmbinat arta dansului cu interpretarea personală și poezia, dînd un nou sens repertoriului clasic de balet. Teoria relativității a fost prezentată în 1916 de fizicianul de origine germană Albert Einstein (1879-1955). In anul 1921, Einstein primește Premiul Nobel pentru Legea fotoelectrică și pentru activitatea sa în domeniul fizicii teoretice. în 1933, pleacă în S.U.A., unde inițiază fabricarea bombei atomice. îngrozit de puterea distructivă a acesteia, experimentată pe viu la sfîrșitul celui de al doilea război mondial, se dedică în ultimii ani de viață eforturilor umanitare. La Tîrgu Jiu, este inaugurat în 1937 ansamblul sculptural brâncușian, alcătuit din Coloana infinită, axă care leagă, parcă, pămîntul și cerul, ghirlandă de elemente folclorice românești, Poarta sărutului, o ideogramă a dragostei și fecundității, și Masa tăcerii, simbol sublim al apropierii spirituale între semeni și al reflecției adînci. Marele artist Constantin Brâncuși sintetiza în această operă fără egal viziunea sa umanistă și novatoare, exprimată, dealtfel și prin alte creații cu o substanță filosofică și estetică originală, esențializată. în 1920, scena franceză adopta o mare interpretă, Sarah Bernardt (1844—1923), actrița a cărei voce extraordinară părea a fi aceea a unui „clopot de aur" și a cărei interpretare sensibilă i-a adus o reputație mondială. Debutul lui Panait Istrati (1884—1935) a fost, poate, cel mai răsunător din cîte s-au cunoscut în literatura universală. ie