Amvonul, 1904-1905 (Anul 7, nr. 1-12)

1904-04-01 / nr. 1

AMVONUL 3 bună decât cea actuală, dacă se va ţine socoteală de gradul de cultură ce i se cere şi de greutăţile vieţei. In numerile viitoare, se va trata această cestiune din toate punctele de vedere, căutând a se dovedi că dreptatea este de partea preotului român. ------------------------------------ Comitetul. IN AŞTEPTARE.... Nimic nu î mi frământă mintea mai mult, decât gândul ce pururea mi-l Îndrept spre soarta preoţimei şi in special spre soarta preoţimei rurale. Am zis şi mai repet că în starea actuală în care se găseşte ţara noastră, nici un fel de ocupaţiune, mai bine zis, nici o branşă, nu este mai de neinvidiat de cât aceia de a fi cleric. Fără îndoială însă, că o astfel de stare nu poate fi de cât bolnăvicioasă, şi multe semne premergătoare ne face să căpătăm siguranţa, că in adevăr o stare bolnăvicioasă s’a întins şi caută a se întinde peste suflarea românească respectiv de biserica noastră naţională şi de clerul ei. Şi iarăşi fără nici îndoială, că în atare împrejurare tonul să dă de sus în jos. Căci, dacă cineva s’ar pogorî în straturile de jos ale societăţei româneşti ar constata că acolo credinţa este vie şi iubirea de biserică şi de clerul ei se manifestă în toată accepţiunea cuvântului iubire, şi rari, foarte rari sunt caşurile unde s’ar putea admite câte o mică escepţiune. Din contra cu cât ne suim în straturile aşa zise luminate, cultivate, civilizate, cu strângere de inimă trebue să constatăm contrariul. Dacă ne întrebăm de cauză ? Apoi, trebue fără îndoială, ca din mulţimea răspunsurilor să căutăm pe cât posibil a descifra adevărul. De bună seamă insă, în general vorbind, in nici un cas clerul nu poate fi făcut responsabil de unele scăderi ce se constată că există în societatea românească respectiv de credinţă, şi acei ce aruncă asemenea acuzaţiuni, o fac sau din ură sau din alte consideraţiuni personale. Eu personal nu -mi esplic însă un lucru : de unde să provie supărarea faţă de biserică şi de clerul ei, la acei ce eventual deţin puterea în ţara Românească? Căci ori