Apărarea Patriei, iulie-decembrie 1971 (Anul 27, nr. 27-52)

1971-09-15 / nr. 37

★ PENTRU PATRIA NOASTRĂ, REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA! ^ mmqk 9 MIERCURI 15 SEPTEMBRIE 1971 ^pripararca painci, ORGAN CENTRAL AL MINISTERULUI FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA „ P4GINI”, 1EU osesc Ia unități locotenenții promoției 1971 : un mesaj de primăvară la început de toamnă. Cei mai tineri ofițeri ai armatei populare debutează purtind vii Ii inimi îndemnul fierbinte ce le-a fost adresat de partid prin secretarul său general tovarășul Nicolae Ceaușescu. Comandantul nostru suprem, cuvintele de filială dragoste transmise de oamenii muncii, propriile angajamente asumate la emoționanta festivitate din august din Piața Eroilor în prezența a o sută de mii de cetățeni ai Bucureștiului și, prin intermediul radioului și televiziunii, în fața țării întregi. Acum, iată, vor face primii pași pe drumul deplinelor răspunderi de instructori și educatori, al împlinirii speranțelor și promisiunilor, al confirmării încrederii și rodirii învățăturii investite în ei. Pe acest drum, fiecare pornește cu o personalitate proprie în formare, și care se va adunei prin experiențe trăite și însușite, prin continuarea învățăturii, prin capacitatea de a recepționa și decanta sugestiile vieții, sfaturile, criticile, ideile, exemplele cadrelor cu mai multă experiență militară și de viață. Oricît de nuanțată și proprie va fi această personalitate, afirmate într-un anume fel de a fi, de a gîndi și a acționa, condiția ei primordială stă în valorile efective pe care le va dărui țării — ostași și subunități capabile să îndeplinească orice misiuni în pregătirea de luptă, pe frontul construcției economice sau, dacă apărarea patriei socialiste o va cere, pe cîmpul de bătălie. Asemenea valori se pot dobîndi numai și numai prin muncă — muncă de modelare a omului nou în spiritul programului educației comuniste elaborat de partid, muncă de călire a unui luptător stăpîn pe meseria armelor, muncă înțeleasă ca necesitate și creație. Și mereu înnobilată prin exigență și autoexigență, prin disciplină și inițiativă, prin deschidere spre nou și prin tărie în fața greutăților și servituților. Este o carieră aspră aceasta pe care și-au ales-o. O pot onora doar bărbații adevărați — puternici prin conștiința că slujesc sub un drapel pe care l-au cinstit eroii patrioți luminați și viteji, puternici prin idealurile înalte ale independenței și libertății României, ale socialismului și comunismului, puternici prin demnitatea și mîndria de ofițeri. Sînt, acestea, elementele caracteristice ale profilului noii promoții, precum sînt ale întregului corp de comandanți, activiști de partid, ingineri și tehnici educați de partid. De aceea e întemeiată convingerea că locotenenții care își încep acum activitatea vor străbate cu fruntea sus largul vieții ce li se deschide în față, vor trăi zi de zi sentimentul curat al mulțumirii pentru datoria dusă pînă la capăt ca ofițeri, ca activiști politici. Unitățile, colectivele ofițerești, plutoanele pe care le vor comanda îi primesc cu brațele deschise. A devenit un bun obicei ca ziua sosirii noilor cadre să aibă atributele unei frumoase sărbători ostășești. Aceasta își are importanța sar tinerii ofițeri își dau seama că intră într-o mare și bine sudată familie, că sînt prețuiți, iar amintirea primirii îi va însoți, poate, toată viața. Dar sărbătoarea va fi cu adevărat de bun augur dacă se va continua într-un alt plan : acel al grijii reale și permanente pentru integrarea acestor tineri pentru îndrumarea lor atât în problemele pregătirii de luptă și politice, ale disciplinei și ordinii, cit și în cele ce privesc traiul lor ; dacă întregul climat — de exigență, principialitate, apropiere sufletească, mod de stimulare, de îndreptare a greșelilor, de rezolvare a dificultăților — va aduce în munca și viața lor din cazarmă, de pe cîmpurile de exerciții și aplicații, din sălile de curs sau de ședințe culorile sărbătorești care o transformă in bucurie chiar în momentele de maxim efort. Subliniind cele de mai sus, nu facem decît să definim un capitol al experienței comandanților, organizațiilor de partid și U.T.C și una din liniile călăuzitoare ale armatei populare. Privite prin prisma locului și rolului ce-l ocupă azi tinerii ofițeri și în perspectiva a ceea ce vor fi peste ani, obligațiile ce incumbă factorilor de răspundere din subunități și unități sînt deosebite. Și trebuie satisfăcute deplin, cu spirit partinic. Stimați locotenenți ai promoției 1971, din partea tuturor militarilor, succes și spor la muncă 1 ‘ ■ : ; ' . IS Foto: ST. IONESCU ȘTIINȚELE SOCIALE -disciplina de bază informarea conștiinței socialiste înfăptuirea amplului program de măsuri adoptat de conducerea partidului în vederea îmbunătățirii activității politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii ridică în fața catedrelor de științe sociale din invățămîntul militar sarcini deosebite. Pîrghii de bază informarea concepției materialist-dialectice despre lume și viață, disciplinele sociale — cu o pondere însemnată în structura generală a învățămîntului militar— sînt chemate să contribuie mai activ decît pînă acum la pregătirea unor cadre militare cu o înaltă conștiință a datoriei, care trăiesc și muncesc în spiritul ideologiei și moralei clasei muncitoare, care nu cunosc interese mai presus decît slujirea devotată a patriei și partidului. Aflîndu-ne în preajma începerii unui nou an de învățămînt, ne-am deplasat în cîteva instituții militare de învățămînt pentru a afla și comunica cititorilor preocupările comandanților, organelor și organizațiilor de partid, ale lectorilor pe linia sporirii rolului formativ al disciplinelor de științe sociale INDICELE CALITĂȚII — CONȚINUTUL DE IDEI La Academia militară ne-am întreținut cu colonelul dr. Corneliu Soare, șeful catedrei de filozofie. — Din recentele documente de partid — ne-a spus colonelul Soare — am desprins că cel mai important și mai sintetic indicator al calității predării științelor sociale este conținutul de idei al acesteia. Cerințele de ordin științific și politico-ideologic, ale modernității și actualității, ale combativității și creativității, funcția educativă formativă a învățâmîntului se reabilizează în primul rînd prin conținutul prelegerilor și seminariilor, al manualelor și cursurilor, al tuturor activităților didactice. Conținutul de idei este expresia cea mai elocventă a orientării ideologice, partinice, a unui curs, exercitînd o puternică influență asupra formării ofițerilor elevi și elevilor din învățămîntul militar în spiritul filozofiei materialist-diabetice a partidului nostru, al ideologiei marxist-leniniste. Este firesc de aceea ca traducerea în viață a măsurilor preconizate de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru îmbunătățirea activității politicoideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii — In cuprinsul cărora predării științelor sociale i se rezervă un loc important — să solicite din partea noastră un efort susținut pentru ridicarea conținutului învățămîntului la nivelul înaltelor exigențe ale partidului. Desigur, fiecare disciplină, în raport cu obiectul său, cu problematica sa specifică, trebuie să găsească modalități și căi proprii pentru realizarea marilor sarcini pe care partidul i le pune în față- Eu mă voi referi la cîteva din preocupările actuale ale catedrei de filozofie din Academia militară. Ne-a preocupat și ne preocupă în continuare necesitatea de a reflecta în cursurile noastre progresele gîndirii filozofice contemporane, confruntările de idei de pe acest tărîm, problematica filozofică atît de bogată pe care o ridică știința și practica socială a epocii în care trăim, contribuția partidului nostru la afirmarea și dezvoltarea filozofiei marxiste. Ca orice ramură a cunoașterii, filozofia, în special cea marxistă, urmează drumul dezvoltării ascendente, iar epoca actuală este epoca unui salt de mari proporții în cunoașterea științifică, inclusiv în domeniul științelor filozofice. Aceasta presupune din partea noastră căutări și eforturi permanente de înnoire a programelor, de restructurare a tematicii, de proporționare cât mai corespunzătoare a temelor așa-zis clasice — care își păstrează importanța lor — cu cele noi, moderne, care răspund cerințelor actuale ale vieții sociale. Datorită eforturilor de perfecționare, în cursurile noastre o pondere însemnată revine în prezent problemelor determinismului, structuralității și teoriei sistemelor, umanismului, teoriei valorilor și filozofiei culturii, teoriei acțiunii umane, inclusiv bazelor filozofice ale științei conducerii, explicării rolului și funcțiilor sociale ale științei etc. Ne străduim — deși mai avem multe de făcut în această direcție — să evităm orice tentă de abstracționism, de teoretizare sterilă, să imprimăm conținutului expunerilor și discuțiilor un caracter militant, partinic, mai direct legat de formarea ideologică, culturală și profesională a cadrelor militare, de specificul vieții și activității forțelor armate. Mai ales că tematicile legate de viață, de necesitățile practicii, de profilurile pregătirii cadrelor se bucură de un mare interes din partea auditoriului nostru. Aș menționa, de pildă, că ofițerii elevi ai facultăților de comandă și de stat major sînt atrași în mod deosebit de problematica teoriei acțiunii și a conducerii, deoarece ea le deschide noi perspective de înțelegere a rolului și activității comandantului, după cum ofițerii elevi și elevii facultăților tehnice caută să desprindă cu mai multe sensuri și semnificații din temele de scientică, de filozofie și sociologie a științei. Convorbire realizată de colonel C. SECAREANU (Continuare in pag. a II-a, In acest număr CONFRUNTĂRI ETICE (pag. a V-a) nu vizită la Expoziția semestrială de invenții și inovații organizată de M.F.A SPIRIT INVENTIV, ÎNDRĂZNEALĂ CREATOARE (pag a Vl-a) „Vom înfăptui neabătut insuflețitorul program de educare marxist-leninistă adoptat de conducerea partidului" În aceste zile continua să aibă loc ședințe și plenare lărgite ale consiliilor politice, consacrate dezbaterii amplului program de educare comunistă elaborat de conducerea partidului. Cu acest prilej, participanții la dezbateri relevă însuflețită adeziunea comuniștilor, a tuturor militarilor față de măsurile de o excepțională însemnătate teoretică și practică cuprinse în programul adoptat de Comitetul Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român și în expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la consfătuirea de lucru a activului de partid _din domeniul ideologiei. In același timp, ei își exprimă hotărîrea fermă de a imprima întregii munci politico-ideologice și cultural-educative din armată un caracter militant, combativ împotriva tuturor fenomenelor negative și a mentalităților retrograde. _ „ . Participanții la dezbateri analizeaza un spirit critic și autocritic, cu exigență comunista, activitatea desfășurată pînă în prezent, stăruind asupra lipsurilor, neajunsurilor și deficiențelor din muncă, asupra principalelor cai și modalități de înlăturare a acestora, pentru cultivarea unor înalte trăsături moral-politice tuturor militarilor, pentru mobilizarea lor la realizarea cu calificative superioare a sarcinilor pregătirii de luptă și politice, la înfăptuirea ordinului dat de Comandantul suprem al armatei. Totodată, se fac numeroase sugestii și propuneri menite sa asigure ridicarea activității ideologice și politico-educative la nivelul exigenței actuale, adoptarea unui stil de muncă dinamic, eficient, bazat pe cunoașterea temeinică a realităților, pe întărirea permanentă a legăturilor cu masele de militari. Pe baza experienței acumulate, a observațiilor critice exprimate și a propunerilor făcute se adoptă planuri de măsuri cuprinzătoare sortite să contribuie la călirea revoluționară a membrilor de partid, la dezvoltarea conștiinței socialiste a tuturor militarilor. Ia încheierea ședințelor și plenarelor lărgite, participanții adoptă telegrame adresate Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, în care se afirmă hotărîrea comandanților, organelor și organizațiilor de partid și ale U.T.C. din armată de a acționa cu fermitate pentru continua îmbunătățire a activității politico-ideologice și cultural-educative, pentru formarea unor luptători cu o înaltă conștiință revoluționară, gata în orice moment să apere cu bărbăție și credință scumpa noastră patrie.În pagina a 3-a , INSUFLENITORUL PROGRAM DE EDUCARE POLITICO-IDEOLOGICA ADOPTAT DE CONDUCEREA PARTIDULUI DINAMIZEAZĂ ÎNTREAGA ACTIVITATE DIN ARMATA 1 PRIMELE CADENȚE ALE UNEI VIEȚI DEDICATE DATORIEI Au trecut ani de cină nu mai avem ghiozdan și șapca de licean Totuși, ori ae cite ori vremea ne apropie de 15 ale lunii, acesteia retrăim cu nostalgie emoția începutului. O căutăm chiar. Zilele trecute ne-am numărat pentru cîteva ore printre elevii liceului militar „Dimitrie Cantemir“. ....Aleile strălucind în soarele arămiu al dimineții au prins din nou viață. Foșnetul discret al plopilor e interferat de vocile elevilor....In urmă doar cu cîteva ceasuri, pe peronul micii gări de munte irupeau din nou albul imaculat al vestoanelor și roșul aprins al vipuștilor , se întorseseră „cantemiriștii“ din vacanță. Ei urmărisem cu mîndrie defilînd în blocuri compacte, sincrone, la parada militară de la 23 August- Acordurile grave ale fanfarei nu s-au stins bine. Bucuria că au fost felicitați de însuși Comandantul suprem pentru ținuta ireproșabilă ce au dovedit-o la marea sărbătoare a țării e încă vie și răzbate în fiecare cuvînt care îți este adresat....Și iată-i, din nou, de astă-dată în uniforme albastre. Mai sînt cîteva zile pînă la redeschiderea cursurilor și toate pregătirile sînt în toi. Elevii gradați sînt în sălile de curs sau la cîmpul de instrucție : ei vor trebui să conducă programul zilnic al subunităților de elevi din anii lor sau din anii mai asti. Pe aleile dintre pavilioane se precipită grupuri — grupuri de elevi, purtind in brațe vrafuri de caiete, rechizite, hărți rulate strins, instrumente de laborator. Oriunde te intorc, vioiciune, tinerețe, hărnicie molipsitoare. Sălile de curs, dormitoarele, laboratoarele și-au regăsit Printre cantemiriști in prag de nou an școlar iarăși prompt, neîntîrziat, rostul fiecărui lucru așezat la locul lui. E o efervescență ce nu îngăduie irosirea vremii. Totuși, în răstimpuri, reflecțiile, gindurile de viitor prind glas.... Și cind ești in anul IV, ca elevul-plutonier major lori Ababei le gindești mai ales la cele două încercări pe care trebuie să le treci cu bine , examenul de bacalaureat și admiterea la școala de ofițeri. Vrea să devină ofițer de marină. E visul tinărului căruia in urmă cu un an i se acorda cinstea de a deveni membru al Partidului nostru Comunist Locotenent-major I. VRINCEANU (Continuare in paga II-a) Ei, băieți, cum vă simțiți în prima zi de școală 1 Foto: M. POJOGEANU EVEnimenTELE INTERNE ÎN CENTRUL POLITICII PARTIDULUI, OMUL CU CERINȚELE SALE MATERIALE ȘI SPIRITUALE Viața economică, politică, socială a țării — mai dinamică și efervescentă ca oricînd — a înregistrat și în aceste ultime șapte zile momente care subliniază din nou preocuparea partidului, a secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, pentru asigurarea tuturor condițiilor propice făuririi pe pămîntul României a societății socialiste multilateral dezvoltate. In Capitală, în prezența conducătorilor de partid și de stat, și-a deschis larg porțile pentru sute și sute de mii de vizitatori din toate colțurile țării cel de-al V-lea Pavilion de mostre, care prin cele peste 70 000 de modele demonstrează în modul cel mai grăitor marile progrese realizate în dezvoltarea și perfecționarea producției bunurilor de larg consum, capacitatea oamenilor muncii care lucrează în acest important sector al economiei naționale. In întreaga țară, în ședințele de lucru ale activelor județene din agricultură a continuat dezbaterea sarcinilor menite să pună în valoare toate rezervele de care dispune agricultura noastră socialistă în scopul creșterii producției. Pe baza îndrumărilor cuprinse în Scrisoarea adresată de tovarășul Nicolae Ceaușescu comitetelor județene de partid, organelor și organizațiilor de partid din agricultură, consiliilor populare județene, comunale, direcțiilor agricole, uniunilor județene ale cooperativelor agricole de producție, tuturor lucrătorilor și specialiștilor din unitățile agricole de stat, țăranilor cooperatori, participanții la ședințe analizează amhănunțit, cu responsabilitate comunistă, în spirit militant și exigent posibilitățile de care dispun, stabilesc măsurile concrete politice și tehnico-organizatorice pentru desfășurarea cu succes a actualei campanii agricole de toamnă, pentru obținerea unei recolte bogate în anul viitor. Tot în aceste zile au loc, în prezența tovarășilor din conducerea partidului, a unor vechi membri de partid, activiști din anii ilegalității, plenarele lărgite cu activul comitetelor județene de partid iar în ministere, instituții centrale, uniuni de creație plenare lărgite ale comitetelor de partid consacrate dezbaterii problemelor activității politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii in lumina programului de acțiune adoptat de Comitetul Executiv al C C. al P.C.R. pe baza propunerilor prezentate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului Ne-am oprit numai la aceste trei momente, considerîndu-le dominante în viața țării și cuprinzătoare a laturilor celor mai importante ale ei. Desigur, semnificația unor asemenea acțiuni, a căror arie și profunzime sînt de amploare unică în viața țării, este multiplă și relevă în primul rînd ce uriașă însemnătate pentru dezvoltarea României socialiste o au hotărîrile Congreselor al IX-lea și al X-lea ale partidului, spiritul înnoitor, descătușător al tuturor energiilor creatoare ale celor ce sînt stăpinii și beneficiarii mijloacelor de producție, generat de congresele amintite, de stilul de muncă al secretarului general al partidului. In rîndurile de față am vrea să insistăm numai asupra uneia dintre trăsăturile comune ale celor trei momente citate, și anume, preocuparea neabătută a partidului pentru tot ceea ce privește condițiile de viață materiale și spirituale ale poporului, pentru ridicarea nivelului de trai, pentru întemeierea mai deplină a activității cotidiene a fiecărui cetățean pe principii hărniciei, cinstei, onoa(Continuare in pag. a Vili al