Ardealul Nou, 1952 (Anul 7, nr. 373-425)

1952-06-14 / nr. 421

htácpHnirco oMIgafiHor célrc stól — o datorie sfânta*) In lupta pentru construirea unei vieţi noi, socialiste, oamenii muncii din patria noastră dau viaţa, zi de zi, măreţelor sarcini prevăzute în planul cincinal şi in planul de electrificare, alcătuite din iniţiativa Comitetului Central al partidului şi a iubitului conducător al oamenilor muncii din ţara noastra, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Ceea ce cu ani în urmă puteam privi numai cu ochii minţii astăzi începe sa prindă viaţă. Pe întreg cuprinsul ţării răsar fabrici şi uzine noi, hidro şi termocentrale, construite pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii; unul după altul, sute şi mii de tractoare pornesc să brăzdeze ogoarele întinse ale patriei noastre, făcându-le să dea rod tot mai bogat; se ridică şcoli, institute de învăţământ de toate gradele, instituţii de ocrotire a sănătăţii, clocoteşte viaţă nouă în oraşe, din tot mai multe sate şi cătune sunt izgonite pentru totdeauna întunericul şi sărăcia. Viaţa a milioane de bărbaţi, femei şi copii începe a deveni mai bună, mai veselă. Cu sprijinul frăţesc al marii Uniuni Sovietice şi urmând glorioasa ei experienţă, constructorii socialismului din ţara noastră păşesc, cu încredere în victorie, pe căile larg deschise ale viitorului. Toate aceste minunate înfăptuiri sunt posibile, pentru că clasa muncitoare, aliată cu ţărănimea muncitoare, a smuls puterea politică şi principalele mijloace de producţie industrială din ghiarele capitaliştilor, trecându-se în mâinile celor ce muncesc; ele sunt posibile pentru că statul nostru de astăzi, statul democratiei populare, nu mai este statul vechi, al moşierilor şi capitaliştilor, ci este un stat al celor ce muncesc, un stat al clasei muncitoare şi al ţărănimii muncitoare în care forţa conducătoare este clasa muncitoare. Oamenii muncii au o atitudine plină de dragoste şi grijă faţă de interesele statului, căci interesele statului nostru sunt în întregime aceleaşi cu interesele poporului muncitor, pentru prima oară stăpân în ţara lui. întărirea statului de democraţie populară este cea dintâi condiţie pentru înflorirea patriei noastre, pentru realizarea planului cincinal şi a planului de electrificare, pentru ridicarea necontenită a nivelului de viaţă şi de cultură al celor ce muncesc la oraşe şi sate, pentru apărarea păcii şi independenţei naţionale, ameninţate de bandiţii imperialişti americani şi englezi. De aceea, îndeplinirea obligaţiilor către stat este o datorie sfântă, patriotică, o datorie dela care nimeni nu are dreptul să se sustragă. Hotărîrea guvernului şi partidului privind măsurile pentru consolidarea succesului reformei^ băneşti subliniază însemnătatea îndeplinirii obligaţiilor fiscale şi ^de colectare a produselor* agricole, a respectării termenelor de îndeplinire a acestor, obligații, ca o condiție de •bavă 3 pentru întărirea puterii de#cumparare a leului, pentru. mißtjrfătățirea traiului celor ce \«aricesc. îndeplinirea strictă a obligafiiîor" fiscale — plata la termen şi irrt întregime a impozitelor, precum şi îndeplinirea strictă a obligaţiilor de colectare — au o însemnătate deosebită şi pentrucă impozite şi colectările sunt pârghii puternice în mâinile staturii celor ce muncesc, spre a lovi în dementele capitaliste de la oraşe şi sate, spre a îngrădi posibilităţile chiaburilor de a jefui şi exploata, spre a îngrădi şi înlătura chiaburimea. Datorita ajutorului puternic şi necontenit dat de clasa muncitoare a siatului ei, ţărănimea muncitoare, situaţia materială a ţărănimii s-a îmbunătăţit considerabil, ceea ce constitue un însemnat succes al regimului de democraţie populară. Ţărănimii muncitoare i s‘au creat în felul acesta posibilităţi mult mai mari de a participa la întărirea economică a statului, la construirea bazei economice a socialismului. Cu toate acestea, ţărănimii muncitoare nu i s‘a cerut să participe în măsura posibilităţilor ei crescute la sporirea veniturilor statului, la desvoltarea economiei ţării pe calea socialismului. Aceasta a fost posibil pentrucă în partidul nostru s‘a manifestat o abatere de dreapta dela linia politică justă a partidului, abatere al cărei purtător principal este Vasile Luca, sprijinit de tovarăşii Teohari Georgescu şi Ana Pauker. Abaterea de dreapta a permis unui număr însemnat de gospodării chiabureşti să se sustragă de la plata obligaţiilor către stat, să se sustragă efectelor politicii de limitare şi eliminare a chiaburilor. In acelaş timp s-a dat posibilitate unui număr mare de gospodării chiabureşti să se sustragă dela predarea cotelor de colectare cuvenite statului. Deasemeni pentru a slăbi puterea statului nostru, pentru a-i micşora veniturile, purtătorii abaterii de dreapta au aplicat politica fiscală în aşa fel încât au favorizat creşterea elementelor capitaliste la sate şi oraşe; o mare parte dintre chiaburi au fost trecuţi de către organele fiscale şi organele de colectare în categoria „mijlocaşilor”, dându-li-se astfel putinţa de a se sustrage efectelor politicii de îngrădire duse de statul de democraţie populară. Acestea toate au lovit în interesele statului celor ce muncesc, în aprovizionarea populaţiei muncitoare de la oraşe, în interesele desvoltării industriei noastre socialiste. Această a lovit în acelaş timp şi în interesele populaţiei muncitoare de la sate; într’adevăr ţărănimea muncitoare are interesul ca statul să fie puternic, ca industria socialistă să se desvolte, deoarece desvoltarea industriei este baza desvoltării întregii economii naţionale, deci şi baza creşterii bunei stări materiale şi culturale a ţărănimii muncitoare. Devierea de dreapta dăunează intereselor ţărănimii muncitoare. Numai politica justă, marxist-leninistă, a partidului satisface interesele vitale ale ţărănimii muncitoare. Îndeplinirea obligaţiilor faţă de stat este în interesul ţărănimii muncitoare, căci, pentru ca statul să-i pună la dispoziţie tractoare, unelte, pânzeturi şi alte produse industriale în cantitati mari, cu preţuri eftine — pentru că ţara să fie puternică pentru a apăra pacea şi viaţa noastră şi a copiilor noştri împotriva uneltirilor războinice ale bandiţilor imperialişti americani şi englezi, ţăranii muncitori trebue să lupte ca obligaţiile către stat să fie respectate cu sfinţenie, ca statul să fie cât mai puternic. Asigurarea îndeplinirii planului de colectări și de încasare a impozitelor cade în sarcina directă a organelor de stat, dar răspunderea politică pentru îdeplnirea acestor sarcinî de ’-V i.v * *) Articol de fond apărut în ziarul ^tâfăaian. Hr. 23101 din 10 Iunie. toate stoati ai Chmizeiului ke/iianul Vm Qmnn.* G ni C__/H IN CINSTEA ZILEI DE 23 AUGUST Succesele de până acum, imbold în luptai, pentru noi victorii Continuând întrecerea socialistă pornită In cinstea Zilei solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, muncitorii feroviari de la Depoul de locomotive Tg.-Mureş, au obţinut în cursul lunei Mai realizări însemnate. In lupta pentru, realizarea cât mai multor economii, factor de seamă în continua întărire a puterii de cumpărare a leului nou, brigada cincisutistă de la locomotiva Nr. 50.697 compusă din mecanicii Vajnăr Ştefan şi turcă Ioan şi fochiştii Bereczki Nicolae şi Barabás Iosif, a obţinut cele mai frumoase rezultate. Această brigadă a înscris în luna Mai în contul de economii al brigăzii suma de 8.925 lei, depăşindu-şi astfel cu 3.567 lei angajamentul luat. Mecanicii cinci sutişti Suciu Alexandru şi Novak Dionisie, împreună cu fochiştii Moldovan Simion şi Személy Gheorghe, în cursul lunei Mai aurealizat o economie de combustibil în valoare de 5.809 lei, cu 60 la sută mai mult decât angajamentul luat. Asemenea rezultate însemnate au obţinut şi mecanicii cinci sutişti Györgyi Vasile, Jakab Dionisie, Mihály Iosif şi alţii realizând în cursul lunei Mai economii la combustibil între 10 şi 47 tone de fiecare echipă de locomotivă. Metodele de muncă avansate ale stahanoviştilor şi feroviarilor sovietici sunt aplicate cu succes de muncitorii Depoului de locomotive din Tg.-Mureş. Prin aplicarea metodei sovietice Kuzneţov, de recondiţionare a scufelor, în luna Mai, la Depoul CFR Tg.-Mureş, au fost recondiţionate pile în valoare de 5.400 lei. Aplicarea metodei feroviarilor sovietici Lunin şi Papavin a făcut posibilă sporirea parcursului dintre 2 reparaţii generale cu 8 la sută faţă de norma tehnică, însufleţiţi de aceste succese, conştienţi că prin munca lor de zi cu zi aduc noi contribuţii în lupta pentru consolidarea succesului reformei băneşti, şi pentru a întâmpina ziua de 23 August cu noi realizări în întrecerea socialistă, muncitorii feroviari de la Depoul de locomotive din Tg.-Mureş s-au angajat în cinstea celei de a 8-a aniversări a eliberării naţională a României de sub jugul fascist, să depăşească sarcina de plan pe întregul an la tren/km. calatori cu 5 la sută, la tren/km. marfă cu 10 la sută şi să depăşească parcursul zilnic al unei locomotive la trenuri de călători cu 5 la sută în medie. Reducerea consumului specific este o preocupare de seamă a colectivului de muncă de la Depoul din Tg.-Mureş. In cinstea măreţei zile de 23 August, colectivul şi-a luat angajamentul să reducă consumul specific cu 10 la sută faţă de norma stabilită. Prin buna organizare a muncii, prin extinderea metodelor de muncă ale stahanoviştilor şi feroviarilor sovietici şi prin desvoltarea şi mai largă a mişcării cincisutiste, feroviarii de la Depoul din Tg.-Mureş, şi-au luat angajamentul să mărească productivitatea muncii cu 7 la sută. In realizarea cu succes a angajamentelor luate de colectivul de muncă al feroviarilor de la Depoul CFR Tg.-Mureş, un rol de seamă îl va avea introducerea „planului financiar de producţie al locomotivei”, ce se află în prezent în studiu pentru a fi aplicat. DIN TOATE COLŢURILE REGIUNII /_____________________ Noi succese în aplicarea iniţiativei stahanovistului Nicolae Vasu Cu câteva săptămâni în urmă, brigada de tâmplari dela IPEIL Reghin, condusă de Miko Vasile, s’a hotărît să aplice iniţiativa stahanovistului Nicolae Vasu, dela uzinele „Mátyás Rákosi”, pentru o mai bună folosire a maşinilor. Sprijinită de organizaţia de bază şi de conducerea întreprinderii, brigada de tâmplari în frunte cu Miko Vasile a obţinut în luna Mai rezultate însemnate. Dacă înainte de introducerea acestei iniţiative cea mai mare depăşire a planului a fost de câte 6—10 la sută, în cursul lunei Mai, datorită aplicării iniţiativei stahanovistului Nicolae Vasu, brigada de tâmplari şi-a depăşit sarcinile de plan cu 20 la sută. BARTHA DEZIDERIU coresp. Premierea fruntaşilor şi evidenţiaţilor în producţie Zilele trecute, a avut loc într-un cadru festiv premierea muncitorilor, tehnicienilor şi funcţionarilor de la Regionala PTT Mureş, care au contribuit în mod deosebit la obţinerea Steagului Roşu al Producţiei în cadrul întrecerii socialiste iniţiate de Ministerul Poştei şi Telecomunicaţiilor şi Uniunea Sindicatelor de Transport şi Communicaţii, pe cel de al doilea semestru al anului 1951. Au fost premiaţi cu câte 200— 700 lei un număr de 77 muncitori, tehnicieni şi funcţionari. După festivitatea premierii, salariaţii Regionalei PTT Mureş şi-au luat angajamentul ca să muncească pe viitor cu un şi mai mare elan pentru a obţine noi succese în muncă. In încheiere s-a adresat tovarăşului inginer Valter Roman, ministrul Poştei şi Telecomunicaţiilor, o telegramă cuprinzând angajamentele salariaţilor Regionalei PTT Mureş, BARTA PETRE coresp. Corespondenţii scot la lumină mârşăviile chiabureşti In măsura desvoltării regimului nostru de democraţie populară, a înaintării sale pe calea socialismului, tot mai puternic creşte ura ţărănimii muncitoare faţă de elementele chiabureşti. Corespondentul nostru Raţiu Mihai ne informează despre uneltirile chiaburilor Sugar Augustin din satul Sărmăşel, care a fost demascat de către ţăranii muncitori şi apoi dat în judecată pentru acţiunea sa duşmănoasă de nepredare a cotelor către stat. Nici chiaburul Micu Tertureanu până în ziua de 16 Mai nu şi-a predat cotele, de cereale,si trâgându-se de a preda statului 130 kg. grâu precum şi 120 kg. carne de porc. Faţă de acest duşman înrăit Comitetul Executiv al Sfatului Popular are datoria să ia de urgenţă măsuri. Deasemenea Sfatul Popular al acestei comune va trebui să revizuiască activitatea administratorului Rusu Victor, de la presa de ulei, care favorizează chiaburii, ca pe Moraru Iacob şi Banta Iosif, făcându-le rând la presă când vor şi de câte ori vor, iar pe ţăranul sărac Negruţiu Ioan îl poartă pe drum cu săptămânile în şir până să-i facă rând. Corespondentul nostru Mihail Ţâră, din comuna Ideciul de Sus ne semnalează o altă acţiune duşmănoasă săvârşită de chiaburul Sălăgean Ioan, din Idicel-sat, care nici până astăzi nu şi-a împrăştiat gunoiul pe câmp, sabotând prin aceasta buna reuşită a recoltei. Corespondentul Rusu Aron ne comunică că în comunele Urmeniş şi Uniş, datorită vigilenţei membrilor de partid şi a altor ţărani muncitori au fost demascaţi şi daţi în judecată pentru că au sabotat predarea cotelor chiaburii Roman Ioan, Szabó Dominic din Ulieş, şi Căşvan Simion, Pop Octavian, Greab Simion, Căsvan Grigore din Urmeniș.