Ardealul Nou, 1952 (Anul 7, nr. 373-425)

1952-06-11 / nr. 420

Hotărăsc : Cap. I Aplicarea regulilor agrotehnice la întreţinerea culturilor şi protecţia plantelor Ministerul Agriculturii şi comitetele executive ale sfaturilor populare regionale, raionale şi comunale vor organiza, îndruma şi urmări aplicarea lucrărilor de întreţinere a culturilor stabilite în agrominim, şi anume: plivitul, complectarea golurilor constatate după răsărire, răritul plantelor, prăşitul la timp al tuturor prăşitoarelor, executarea a 5 praşile la bumbac şi cel puţin a 3 praşile la porumb, floarea soarelui şi cartofi, cârnitul şi ciupitul la bumbac, distrugerea vetrelor de cuscută, polenizarea artificială la secară, lucernă, porumb şi floarea soarelui, aplicarea îngrăşămintelor in timpul vegetaţiei, irigarea culturilor de legume şi bumbac irigabile, combaterea bolilor la pomi şi vii prin stropirea lor la timp. Comitetele de partid regionale și raionale și comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să ia toate măsurile pentru punerea in aplicare a regulilor agrotehnice. In acest scop, ele vor organiza prelucrarea acestor reguli la gospodăriile agricole de stat, SMT-uri, gospodării agricole colective, Întovărăşiri agricole, precum şi cu ţărănimea muncitoare şi vor urmări aplicarea lor efectivă pe teren, prin organele agricole din regiuni, raioane şi comune. wtttaad Cap. Organizarea strângerii . Ministerul Agriculturii, comitetele executive ale sfaturilor populare, directorii gospodăriilor de stat şi SMT, conducerile gospodăriilor colective şi ale întovărăşirilor agricole, gospodăriile anexe şi gospodăriile individuale sunt obligate să asigure: a) Recoltatul tuturor culturilor în conformitate cu prevederile regulilor agrotehnice. v . III recoltei și treerișului Organele agricole răspund de începerea recoltării cerealelor, care trebue făcută in stadiul de coacere în părgă. Pentru a înlătura pierderile prin scuturare la mazăre, rapiţă, muştar, ca şi la celelalte culturi leguminoase şi oleaginoase, recoltatul se va face cu cea mai mare grijă la începutul stadiului de coacere. Cap. II Măsuri pentru pregătirea recoltării cerealelor, leguminoaselor şi oleaginoaselor timpurii 1. Pentru ca recoltarea să se facă la timp. In bune condiţiuni şi fără pierderi, se vor lua următoarele măsuri: Ministerul Agriculturii si comitetele executive ale sfaturilor populare regionale sunt obligate să asigure ca SMT-urie, gospodăriile agricole de stat şi staţiunile experimentale: —să termine repararea şi pregătirea tractoarelor, batozelor, seceratorilor şi a tuturor celorlalte maşini necesare recoltării, desmirişitului şi treerişului, precum şi montarea parascânteilor la tractoare, motoare şi locomobile până la 15 Iunie 1952; — să formeze până la 15 Iunie a.c. ariile, cuplajele şi agregatele de secerat, treerat şi desmiriştit şi să organizeze schimbul de noapte pentru funcţionarea neîntreruptă a tractoarelor şi agregatelor în tot timpul campaniei de vară. — să se aprovizioneze cu carburanţii şi lubrefianţii necesari, astfel încât în depozite să fie in orice, moment rezerve pentru cel puţin 15 zile. — să introducă itinerariile şi graficele săptămânale de producţie pe brigăzi şi tractorişti şi să asigure respectarea strictă a normelor de muncă şi consum. — să asigure agregatele de combine cu combainteri şi personalul pentru deservirea lor, precum şi numărul necesar de mecanici de batoze, cel mai târziu până la 20 iunie. — ss 3 ia ajutor tehnic personalului batozelor din raza lor de acţiune, cu atelierele mobile de la SMT şi de la gospodăriile agricole de stat. — să se aprovizioneze cu sfoară şi cu alte materiale necesare recoltării, cel mai târziu până la 20 iunie. —să asigure folosirea integrală a mijloacelor mecanizate la prăşit şi recoltat, în scopul executării în bune condiţiuni şi la timp a lucrărilor. In mod special, SMT-urilor le revin următoarele sarcini:— să încheie până la 15 iunie a. c. contracte cu gospodăriile colective şi cu întovărăşirile noi organizate pentru lucrările de vară, treeriş, desmiriştit şi pentru lucrările de toamnă, potrivit planului de stat stabilit pentru SMT. ARDEALUL NOU 11 Iunie 1952 HOTÂRÎREA Consiliului de Miniştri al R. P. R. şi a C. C. al P. M. R. privitoare la întreţinerea culturilor, pregătirea şi executarea la timp a strângerii recoltei şi executarea planului de colectări pe anul 1952 Consiliul de Miniştri al Republicii Populare Române şi Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român constată că insămânţările din toamna anului 1951 şi din primăvara anului 1952 s-au desfăşurat mai organizat şi într-un termen mai scurt decât in anul trecut, efectuându-se lucrări de calitate mai bună. Planul de Stat al însâmânţărilor a fost îndeplinit un termen, atât de gospodăriile agricole de stat, cât şi de gospodăriile agricole colective, de întovărăşirile agricole şi de gospodăriile ţărănimii muncitoare. Eşirea normală din iarnă a semănăturilor de toamnă şi buna desfăşurare a însâmânţărilor de primăvară au fost urmate de un timp neprielnic, care a împiedicat desfăşurarea in bune condiţiuni a lucrărilor de întreţinere a culturilor potrivit, normelor hotărite de guvern prin agrominim; in unele regiuni s-a impus reinsămânţarea unor culturi care au fost vătămate. Situaţia creată impune un efort deosebit, organizat şi susţinut in ce priveşte întreţinerea culturilor, recoltatul şi treetatul la timp, spre a se putea obţine roade bogate şi fără a se pierde niciun bob. Deasemeni, se impune să se ia toate măsurile organizatorice pentru îndeplinirea la timp şi integral a planului de colectări, deoarece astfel se va asigura hrana clasei muncitoare, materia primă pentru industria noastră socialistă prelucrătoare, crearea rezervelor de stat. Aceasta va contribui la sporirea circulaţiei mărfurilor între sat şi oraş, la întărirea alianţei clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare şi la sporirea continuă a puterii de cumpărare a noului leu. Consiliul de Miniştri al RPR şi CC al PMft atrag atenţia tuturor organizaţiilor de partid, comitetelor executive ale sfaturilor populare, organelor agricole şi de colectări, precum şi directorilor gospodăriilor agricole de stat, SMT-urilor, preşedinţilor gospodăriilor agricole colective şi întovărăşirilor agricole, precum şi tuturor gospodăriilor ţărăneşti, că desfăşurarea campaniei de întreţinere a culturilor conform agrominimului, strângerea recoltei la timp şi fără pierderi, precum şi îndeplinirea necondiţionată a planurilor de colectare a produselor agricole în termenele stabilite de lege au in anul acesta o importanţă naţională deosebită. Reuşita întreţinerii culturilor, strângerea la timp şi fără pierderi a recoltelor, precum şi îndeplinirea integrală a planurilor de colectări pe 1952 depind de preîntâmpinarea şi înlăturarea lipsurilor şi greşelilor săvârşite în 1951, de îmbunătăţirea muncii politice de lămurire a ţărănimii muncitoare asupra îndeplinirii sarcinilor ce-i revin, de organizarea temeinică a acţiunilor pe teren. îndeplinirea acestor sarcini constitue o înaltă datorie patriotică a fiecărui om al muncii de la sate şi oraşe. Ea va contribui la întărirea economică a patriei noastre, la întărirea frontului păcii in frunte cu marea Uniune Sovietică, la zădărnicirea planurilor războinice ale imperialiştilor americano-englezi. Pentru realizarea unei producţii agricole sporite, pentru îndeplinirea integrală a planurilor de colectări, pentru mobilizarea în muncă a tuturor organizaţiilor de partid şi de stat, a muncitorilor şi technicienilor din gospodăriile agricole de stat şi de la staţiunile de maşini şi tractoare, a membrilor gospodăriilor agricole colective şi întovărăşirilor agricole, precum şi a ţărănimii muncitoare, Consiliul de Miniştri al RPR şi CC al PMR — să stabilească până la 15 iunie a. c. volumul lucrărilor, normele de producţie pe campanie şi indicii de producţie pe tractor şi să repartizeze pe brigăzi batozele, secerătorile, discuitoarele şi toate maşinile necesare executării planului de lucru al brigăzii. — să deservească pe bază de contracte gospodăriile agricole colective, întovărăşirile, gospodăriile anexe şi ţărănimea muncitoare cu utilajele de irigat. Pentru asigurarea ajutorului agrotehnic, în gospodăriile colective şi in întovărăşiri, cadrele tehnice de la SMT şi raioane vor fi repartizate pe gospodării colective şi întovărăşiri, stabilindu-se fiecăruia răspunderea personală. Directorii SMT sunt obligaţi să întocmească, pe feluri de produse, situaţia lucrărilor executate pentru gospodăriile colective, pentru întovărăşiri, pentru gospodăriile anexe ale sfaturilor populare şi pentru ţăranii muncitori în toamna anului 1951, precum şi situaţia lucrărilor executate în primăvara 1952 — şi să le predea comitetului executiv al sfatului popular şi împuternicitului raional al Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, în termenele prevăzute de Hotărirea Consiliului de Miniştri Nr. 351/1952. Vor urmări îndeaproape încasarea plăţii în natură pentru muncile executate de SMT la gospodăriile colective, la întovărăşiri, la gospodăriile anexe şi pentru ţărănimea muncitoare. Directorii SMT şi ai gospodăriilor de stat răspund de îndeplinirea cantitativă şi calitativă a sarcinilor de mai sus în termenele stabilite. Ei vor veghia ca utilajul să fie bine întreţinut şi cât mai raţional folosit. Ei trebue să ducă o luptă permanentă pentru economisirea combustibilului, a pieselor de schimb şi a altor materiale. Directorii adjuncţi politici de la SMT-uri şi de la gospodăriile de stat vor desfăşura o intensă muncă politică in vederea mobilizării tuturor muncitorilor şi tehnicienilor pentru executarea cantitativă, calitativă şi la timp a reparaţiilor, recoltatului, desmiriştitului şi treeratului. Directorii gospodăriilor de stat răspund de predarea integrală a produselor cuvenite statului. Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale, raionale şi comunale sunt obligate să acorde întreg ajutorul necesar gospodăriilor de stat, pentru a asigura forţele de muncă necesare campaniei de recoltare şi întreţinere a culturilor, iar Ministerul Agriculturii şi gospodăriile de stat sunt obligate să asigure cazarea, întreţinerea şi plata oamenilor. Ministerul Agriculturii şi comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi raionale vor controla şi verifica SMT-urile în ce priveşte realizarea cantitativă şi calitativă a reparaţiilor, repartizarea planului şi a inventarului pe brigăzi, asigurarea aprovizionării cu combustibil, lubrefianţi şi piese de schimb. Ministerul Agriculturii, prin trusturile regionale gostat şi comitetele executive ale sfaturilor populare regionale, va controla şi va verifica între 10—15 iunie a.c. pregătirea fiecărei gospodării de stat şi fiecărui SMT in ce priveşte repararea şi pregătirea mijloacelor necesare recoltării şi aprovizionarea cu combustibil şi lubrefianţi. Se va controla in permanenţă aplicarea regulilor agrotehnice de întreţinere a fiecărei culturi în parte. 2. Ministerul Agriculturii şi comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate să asigure in gospodăriile colective şi întovărăşiri recoltarea fără pierderi şi îndeplinirea planului de desmiriştit şi treeriş. In acest scop, gospodăriile colective şi întovărăşirile, — vor întocmi la timp planurile de muncă și vor lua măsuri pentru asigurarea participării tuturor membrilor la lucru, asigurând stricta respectare a normelor de lucru; — vor aplica măsurile agrotehnice înaintate; — vor asigura fondul de semințe de bună calitate, inmagazinarea și păstrarea lui in bune condiţiuni; — vor repara şi vor pregăti până la 15 iunie a. c. intreg utilajul necesar recoltării şi desmiriştirii, lucrare care trebue făcută imediat după recoltat; •— vor folosi maşinile şi uneltele proprii pentru scurtarea perioadei de recoltare şi înlăturarea pierderilor; — vor organiza desmiriştirea în 2—3 zile de la recoltare, a tuturor suprafeţelor şi vor asigura desfăşurarea neîntreruptă a treerişului. Predarea cotelor obligatorii şi plata în natură a muncilor SMT constitue o Înaltă îndatorire patriotică. Deaceea, imediat după recoltat şi treetat, toate gospodăriile colective şi întovărăşirile agricole Îşi vor îndeplini întocmai aceste obligaţiuni de prim ordin. Se recomandă consiliilor de conducere ale gospodăriilor colective să asigure evidenţa şi calcularea precisă şi la timp a zilelor-muncă făcute de membrii gospodăriilor colective, în funcţie de volumul şi de calitatea lucrărilor. 3. In vederea executării campaniei de strângere a recoltei, desmirişlitului, treerişului, condiţionării şi colectărilor in cel mai scurt timp şi fără pierderi, toate gospodăriile individuale, precum şi gospodăriile anexe ale ministerelor, instituţiilor centrale, întreprinderilor economice de stat şi cooperatiste, gospodăriile anexe ale sfaturilor populare sunt obligate să aibă in bună stare de funcţionare întregul inventar agricol până la 15 iunie a. c. Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale, raionale și comunale sunt obligate: — să organizeze funcţionarea neîntreruptă a tuturor atelierelor de reparat, întocmind planuri de lucru concrete pe zile și pe ateliere; — să identifice și să oblige pe proprietarii de batoze, locomobile, tractoare, motoare, secerători-legători şi secerături simple, selectoare, trioare şi vânturători, precum şi orice mijloace de transport necesare recoltării, să facă toate reparaţiile necesare până la 15 iunie a. c. şi să se aprovizioneze cu piesele de schimb şi cu carburanţii necesari pentru funcţionarea neîntrerupta a maşinilor pe tot timpul campaniei. Aceeaşi obligaţiune o au şi u: : Mile cooperatiste care poseda aste de maşini. — să întocmească planul de folosire a atelajelor în aşa fel încât strângerea recoltei să se facă la timp, fără ca executarea lucrărilor de întreţinere a celorlalte culturi să sufere întârzieri. Ministerul Agriculturiişi comitetele executive ale sfaturilor populare regionale vor controla periodic. Înainte de începerea campaniei, cum au fost aduse la îndeplinire sarcinile mai sus arătate. Comitetele executive ale sfaturilor populare vor lua măsuri ca recoltarea legumelor să se facă pe măsură ce ajung la maturitatea comercială, pentru a se evita astfel pierderile Unităţile contractante sunt obligate să recepţioneze la punctele de primire şi la timp producţia contractată de la gospodăriile de stat, gospodăriile agricole colective, întovărăşirile agricole şi gospodăriile agricole individufide. Comitetele executive ale sfaturilor populare vor organiza recoltatul cartofilor timpurii şi semitimpurii, interzicând recoltarea cartofilor de toamnă înainte de a ajunge la maturitate. b) Grâul, secara, ovăzul şi orzul se vor lega în snopi şi se vor clădi în stoguri, în rânduri drepte, pentru a se putea face imediat desmiriştitul. c) Spicele rămase după secerat se vor strânge in mod obligatoriu odată cu strângerea snopilor. d) Dealungul căilor ferate, clăile se vor aşeza la o distanţă de cel puţin 40—50 m., iar terenul recoltat dintre calea ferată şi clăi se va ara imediat. e) Desmiriştirea şi arătura adâncă se vor executa in conformitate cu prevederile agrominimului. Se va asigura funcţionarea neîntreruptă a combinelor, luându-se măsuri organizatorice in acest scop;i se va supraveghea îndeaproape funcţionarea lor, în aşa fel încât să nu spargă şi să nu lase boabele in paie. Transportul cerealelor la uscat trebue făcut fără întrerupere. Comitetele executive ale sfaturilor populare vor lua măsuri ca toţi deţinătorii de batoze înzestrate cu trioare să le pună în funcţie permanent, pentru înlăturarea corpurilor străine din cereale şi pentru buna lor sortare. La ariile la care batozele nu au trioare proprii să se asigure selectoare, trioare sau vânturători, cu care să se condiţioneze cerealele. Deasemeni, se vor asigura cântare verificate. Pe lanurile recoltate cu combinele, paiele se vor face şire la margine, ca să se poată executa desmiriştirea. Se vor repara şi se vor pune în funcţiune toate uscătoriile existente in gospodării, silozuri şi baze de recepţionare. Ministerul Agriculturii şi Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole vor lua măsuri pentru mărirea şi folosirea optimă a capacităţii de uscare a cerealelor. Se obligă directorii gospodăriilor de stat şi se recomandă preşedinţilor gospodăriilor colective să recepţioneze de îndată terenurile recoltate, iar după recepţionare să treacă imediat la efectuarea desmiriştitului. 2. Comitetele executive ale sfaturilor populare vor lua măsuri ca în gospodăriile de stat, in gospodăriile colective, în întovărăşiri şi la ariile comunale, treeriştii să înceapă nu mai târziu de 5 zile după începerea secerişului. Mazărea, rapiţa, muştarul se vor treera obligatoriu în primele 3 zile după recoltare şi direct din ian, luându-se toate măsurile pentru a se evita spargerea boabelor sau lăsarea lor in paie. Deţinătorii de mazăre, precum şi deţinătorii de fasole gărgăriţată vor trata producţia obţinută în primele 8 zile după recoltare cu sulfură de carbon, DDT sau nitroxan agricol, potrivit cu instrucţiunile Ministerului Agriculturii. Inul de ulei, macul, semincerii de sfeclă de zahăr şi sfeclă furajeră şi plantele medicinale se vor treera, cu precădere, imediat ce s-au uscat bine, iar producţia realizată se va condiţiona cât mai repede. Treeratul grâului, secarei, orzului, ovăzului, borceagului, liniei, trifolienelor de semințe din coasa I-a se va face in termenele fixate pentru fiecare regiune în parte, iar al trifolienelor din coasa a Il-a se va termina cel mai târziu la 15 oct. a. c. 3. Comitetele executive ale sfaturilor populare vor fixa până la 15 iunie a.c., în fiecare comună, locurile unde vor fi organizate ariile și .CContinuare în pag. 3-a)