Ardealul Nou, 1952 (Anul 7, nr. 373-425)

1952-06-11 / nr. 420

H Iunie 1952 ARDEALUL NOU HOTARIRE A Consiliului de Miniştri al R. P. R. şi a C. C. al P. M. R. privitoare la întreţinerea culturilor, pregătirea şi executarea la timp a strângerii recoltei şi executarea planului de colectări pe anul 1952 (Urmare din pag. 2-a) vor lua măsuri pentru pregătirea lor, cel mai târziu până la 25 iunie. Locul ariei va fi astfel ales încât să se evite transporturile inutile. Treeratul se va face la arii, asigurându-se executarea lui intr'un timp scurt și fără pierderi. Gospodăriile de stat și gospodăriile colective vor treera pe arii separate. Culturile recunoscute pentru sămânţa de pe loiurile semincere vor fi clădite pe arii şi in stoguri separate, pe soiuri. Treeratul lor se va face separat de culturile comune, avându-se grijă ca diferitele soiuri să nu se amestece. îndată după treerat, seminţele vor fi condiţionate. Pentru treeratul grâului, secarei, orzului, orzoaicei, ovăzului, dughiei, borceagului, mazărei şi floarei soarelui, rapiţei, inului de ulei şi soiei, cultivatorii vor plăti deţinătorilor de batoze 7 la sută urum din recolta obţinută. Pentru lucerna şi trifoi se vor plăti 12 la sută, iar pentru orez 5 la sută, in regiuni ca: Timişoara, Arad, Bihor, Baia Mare, unde se obişnueşte treeratul cu echipe de muncitori plătiţi in natură, numărul de muncitori necesari garniturilor de treer se va asigura prin sindicatul de salariaţi agricoli. Muncitorii din aceste echipe vor primi pentru munca lor din partea producătorilor 4 la sută din cantitatea d ireerată. Mecanicii şi fochiştii de la garniturile de treer vor fi plătiţi în bani de către proprietarii batozelor conform contractului colectiv. Upşării vor fi plătiţi in bani sau in natură de către producători conform normelor stabilite de Uniunea Sindicatelor de Salariaţi Agricoli. Pentru depăşirea normei fixate pe side treer, mecanicii, fochiştii, tractoriştii, combinierii, coşarii şi batozarii salariaţi vor avea dreptul să primească prime în bani, care vor fi stabilite de Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole împreună cu Uniunea Sindicatelor de Salariaţi Agricoli, prime care nu vor depăşi 50 la sută din salariul lunar. Delegaţii de batoză care vor termina la timp treetatul şi vor trimite în întregime la bazele de recepție cotele obligatorii, plata în natură a lucrărilor SMT, uiumul de batoză și alte obligații ale producătorilor față de stat, vor avea dreptul la prime ca și cei prevăzuți la aliniatul precedent. 4. Ministerele, comitetele executive ale sfaturilor populare, instituțiile, întreprinderile de stat, cooperatiste şi particulare, care au spaţii potrivite pentru depozitarea cerealelor, vor lua măsuri pentru repararea, curăţirea, dezinfectarea şi deratizarea acestora până la 20 iunie, a. c. La fei vor fi reparate, curăţate, desinfectate şi puse in stare de funcţiune mijloacele de transport, vagoanele, şlepurile, bacurile, autocamioanele, etc., maşinile de recoltat, treerat şi condiţionat, precum şi sacii, cergile, prelatele şi orice alte mijloace de ambalare, până la 20 iunie a. c. Comitetele executive ale sfaturilor populare, regionale, raionale şi comunale vor lua măsuri ca până la 20 iunie a. c. gospodăriile individuale şi morile particulare să execute curăţirea şi desinfectarea tuturor, magaziilor, hambarelor, pătulelor, podurilor de case, şurilor, precum şi a sacilor, cergilor și prelatelor. 5. Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Agriculturii și Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole vor întocmi şi difuza până la 10 iunie a. c. instrucţiunile privind asigurarea pazei ariilor, magaziilor, a prevenirii şi combaterii incendiilor. Comitetele executive ale sfaturilor populare vor lua măsuri pentru asigurarea securităţii ariilor şi garniturilor de treer, prin organizarea de echipe de pază dintre ţăranii muncitori; vor înzestra ariile cu butoaie de apă, lăzi cu nisip, găleţi şi alte unelte necesare pentru intervenţii. Aratul terenului in jurul ariilor este obligatoriu. Unităţile de miliţie şi comandamentele de pompieri vor controla organizarea pazei şi a măsurilor de securitate luate la arii. 6. Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole şi comitetele executive ale sfaturilor populare vor numi împreună, la fiecare garnitură de treer, inclusiv la cele ale statului, un delegat de batoză, care are sarcina să reţină de la producător toate obligaţiile către stat provenind din cote obligatorii, plata in natură pentru lucrările făcute de SMT, restituiri de seminţe, diumuri şi cote restante. Toate produsele predate statului trebue să fie de bună calitate. 7. Comitetele executive ale sfaturilor populare şi Uniunea Sindicatelor de Salariaţi Agricoli vor lua măsuri ca toţi deţinătorii de batoze să asigure protecția muncii conform legilor în vigoare. 5. Ministerul Agriculturii și comitetele executive ale sfaturilor populare vor lua măsuri ca recoltarea laComitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole și comitetele executive ale sfaturilor populare răspund de organizarea şi executarea colectărilor şi a recepţionării cerealelor, precum şi de depozitarea şi conservarea lor în bune condiţiuni. Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale şi raionale împreună cu împuterniciţii regionali şi raionali ai Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole vor stabili pe baza planului de treeriş ritmul zilnic al colectărilor pe raioane şi comune. Până la 15 iunie a. c. vor lua măsuri pentru terminarea organizării bazelor de recepţie pentru cereale şi furaje, încadrarea lor cu personal permanent şi sezonier, înzestrarea cu utilajul necesar (cântare, trioare, selectoare, bascule, materiale pentru presarea fânului, etc.), precum şi cu toate imprimatele necesare recepţionării şi evidenţei produselor colectate. De asemenea, vor lua măsuri ca bazele de recepţionare să funcţioneze fără întrerupere între orele 5—21, organizând preluarea cerealelor în aşa fel încât producătorii să nu fie ţinuţi la bazele de recepţie. La silozurile şi magaziile unde se primesc cereale cu vagoanele, descărcarea şi inmagazinarea lor se vor face fără întrerupere. La bazele de recepţie se vor asigura şi pune la dispoziţia producătorilor maşinile de condiţionare a cerealelor, în cazul când acestea nu corespund condiţiunilor de primire. Comitetele executive ale sfaturilor populare regionale împreună cu împuterniciţii Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole şi directorii CRR vor repartiza comunele la bazele de recepţie, ţinând cont de capacitatea de înmagazinare a bazelor şi de ritmul de expediere. Comitetele regionale şi raionale de partid, Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, comitetele executive ale sfaturilor populare vor asigura terminarea colectării produselor agricole în cadrul termenelor prevăzute în legile de colectare și in contractele de culturi. Colectarea porumbului va fi organizată odată cu începerea culesului. Bazele de recepţie care sunt dotate cu pătule vor recepţiona porumbul şi în ştiuleţi, in măsura capacităţii pătulelor. Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole este obligat ca până la 1 August a. c. să termine repararea şi înzestrarea staţiunilor de decusculare cu aparatura şi materialele necesare şi să le pună în funcţiune, in vederea asigurării curăţirii seminţelor furajere. Întregul dium realizat la treer se va preda statului la preţurile stabilite prin Hotărirea ■ Consiliului de Miniştri Nr. 351/1952, în afară de grâu care se va plăti cu 0,35 lei kg. Comitetele executive ale sfaturilor populare comunale și colectorii Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole vor organiza zilnic convoaie de căruţe pentru transportul cerealelor de la batoze la bazele de recepţie. Convoaiele vor fi insoţite de un delegat al sfatului popular comunal. Delegatul de batoză şi delegatul comitetului executiv al sfatului popular comunal răspund de cantităţile şi de calitatea cerealelor trimise la bazele de recepţie. Podusele predate se vor plăti imediat la baza de recepţie. Producătorilor care nu predau produsele personal li se va face plata prin comitetele executive ale sfaturilor populare comunale, in decurs de 24 de ore de la predarea produselor, din sumele încasate de delegaţii de convoi, rnmânându-le şi adeverinţa de predare, turor culturilor să se termine la timp, spre a nu se stânjeni efectuarea insămânţărilor de toamnă. Comitetele executive ale sfaturilor populare sunt obligate ca pe baza adeverinţei de predare să descarce zilnic in registrul de predări pe cultivatorii care şi-au îndeplinit obligaţiunile faţă de stat. Directorii gospodăriilor de stat răspund pentru predarea şi transportarea la bazele de recepţie a produselor stabilite prin planul de predare, precum şi a surplusurilor de producţie obţinute peste plan, conform articolului 17 din Hotărirea Consiliului de Miniştri Nr. 351/1952. Spaţiile disponibile pentru inmagazinarea de cereale ale gospodăriilor de stat vor fi puse, dela data de 20 iunie a. c. la dispoziţia Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, ca depozite pentru seminţe. Gospodăriile colective şi întovărăşirile agricole, ca şi gospodăriile anexe, vor preda produsele datorate, pe măsura literatului şi a culesului produsului respectiv, aceasta constituind pentru ele o îndatorire patriotică, împuterniciţii Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole şi şefii bazelor de recepţionare vor veghea ca cerealele recepţionate să îndeplinească condiţiunile fixate de lege. Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole răspunde de inmagazinarea separată a seminţelor pe fel de produse, soiuri şi grupe de culturi, păstrându-le în cele mai bune condiţiuni. Grâul de primăvară, secara de primăvară şi orzoaica, indiferent dacă sunt sau nu recunoscute de sămânţă, vor fi depozitate separat şi vor fi păstrate până la campania desămânţă ori din primăvara 1953. Pentru asigurarea în bune condiţiuni şi la timp a transporturilor de cereale de la bazele de recepţionare sezoniere la bazele de înmagazinarea, comitetele executive ale sfaturilor populare, împuterniciţii Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, împreună cu directorii centrelor de recepţionare, vor întocmi până la 20 iunie a. c. un plan detailat pe zile de mişcarea cerealelor în cadrul regiunii şi a mijloacelor de transport necesare, coordonându-l cu mijloacele de transport planificate trimestrial, conform Hotăririi Consiliului de Miniştri Nr. 57/1952. In acest scop, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile economice, altele decât cele de transport, vor pune la dispoziţia comitetelor executive ale sfaturilor populare regionale, contra plată, mijloace de transport. Pentru fiecare instituţie sau Întreprindere se va fixa volumul de transport repartizat pe zile. Combustibilul necesar va fi asigurat de comitetele executive ale sfaturilor populare regionale, iar piata combustibilului se va face de beneficiarii transporturilor. Comitetele executive ale sfaturilor populare sunt autorizate la cererea Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, să-i pună la dispoziţie temporar şi gratuit orice spaţiu de înmagazinare a cerealelor. In acest scop se vor identifica până la 15 iunie a. c. toate spaţiile de înmagazinare pentru depozitarea cerealelor. Magaziile şi depozitele de orice fel, indiferent de destinaţia lor anterioară, împreună cu terenurile şi anexele lor, ca: linii de garaj, rampe de încărcare, poduri bascule, etc., deţinute de Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole în baza Hotăririi CC al PMR şi a Consiliului de Miniştri Nr. 568 din 25 Mai.. 1950 şi Nr. 432 din 24 Mai 1951, sau sub orice altă formă, rămân mai departe în folosinţa provizorie şi gratuită a Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole. Centrele regionale de recepţionare vor lua măsuri pentru amenajarea acestor spaţii până la 20 iunie a. c. Cap. V Organizarea colectărilor, recepţionării, depozitării şi conservării produselor agricole vegetale «•3 Cap. IV Despre recoltarea furajelor, bumbacului, porumbului şi altor culturi 1. Recoltarea fâneţelor naturale se va face când dau în spic ierburile mai numeroase (ovăscior, păiuş de livezi, etc.), a lucernei în stadiul de îmbobocire, a trifoiului roşu la începutul înfloririi, a borceagului când înfloreşte măzărichea, iar a dughiei când dă spicul. 2. In vederea asigurării seminţelor de trifoi, lucerna, iarbă de Sudan, comitetele executive ale sfaturilor populare vor lua măsuri ca: a) Toţideţinătorii de culturi de lucerna şi trifoi semănate înaintea anului 1952 sunt obligaţi să rezerve cel puţin 50 la sută din ele, pentru producerea de seminţe. Această obligaţie priveşte: gospodăriile de stat, gospodăriile colective, gospodăriile individuale, gospodăriile anexe, etc., la afara culturilor semănate pe loturile zootehnice şi islazuri, din care se vor rezerva pentru seminţe cel puţin 30 la sută. b) Comitetele executive ale sfaturilor populare prin secţiile agricole, împreună cu împuterniciţii Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, vor lua măsuri să identifice aceste suprafeţe şi să încheie cu deţinătorii lor procese verbale, în care se vor stipula măsuri de întreţinere deosebită, pentru a se asigura recolte cât mai bune. a) Strângerea planului natural şi a plantelor furajere trebue să fie terminată până la strângerea recoltei de cereale şi executată conform minimului agrotehnic. Stuful şi rogozul din bălţi se vor recolta in mod organizat — sub conducerea comitetelor executive ale sfaturilor populare — tăierea lor făcându-se înainte de a le da spicul. Imediat după recultarea păioaselor se recomandă semănatul pentru ansilure de porumb, mei, sorg şi altele, pe acele suprafeţe care nu sunt destinate insămânţărilor de toamnă şi culturilor de plante contractate. 3. Comitetele executive ale sfaturilor populare, prin secţiile agricole, sunt obligate: să organizeze strângerea şi folosirea buruenilor din lanuri şi vii, a frunzelor, precum şi a resturilor din grădinile de zarzavat, bostănării, etc., care se vor folosi ca nutreţ verde murat, sau uscat. 4. Recoltarea bumbacului, sfeclei de zahăr şi de nutreţ, cartofului, porumbului, cânepei şi inului de fuior se va face in conformitate cu prevederile cuprinse in regulile agrotehnice pentru principalele culturi, regulile agrotehnice pentru cultura bumbacului si regulile agrotehnice tipărite ca anexe la contractele de culturi. Cap. VI Organizarea fondului de stat a seminţelor de sol 1. Ministerul Agriculturii va lua măsuri pentru recunoaşterea culturilor de seminţe de cereale, leguminoase, uleioase, textile şi legume din loturile semincere şi din cultura mare de la ICAR, din gospodăriile de stat, gospodăriile colective și gospodăriile anexe ale instituţiilor și întreprinderilor de stat. Recunoaşterea culturilor se va face potrivit instrucţiunilor și la termenele stabilite de Ministerul Agriculturii. Unităţile la care se va face recunoaşterea sunt obligate sa prezinte certificate de origină ale culturilor. 2. Sunt supuse predării obligatorii la fondul de stat al seminţelor de soi seminţele elită şi ameliorate de la staţiunile ICAR, seminţele de soi înmulţirea a II-a şi surplusul seminţelor de soi la înmulţirea I-a, dela gospodăriile raionale producătoare de seminţe. Se interzice folosirea acestor seminţe în alte scopuri decât acela al însămânţării loturilor raionale din gospodăriile de stat, gospodăriile colective şi întovărăşirile agricole, cu excepţia acelor necorespunzătoare standardelor de stat, care vor fi predate la fondul de cereale al statului. Seminţele de soi din înmulţirea II-a se vor distribui pentru loturile semincere, conform planului întocmit de Ministerul Agriculturii, contra schimb, după barem, cu un plus de 10% spor de calitate, ce se va achita în natură de către gospodăriile colective, întovărăşirile agricole şi ţăranii muncitori individuali. Cerealele obţinute în schimb se vor preda la fondul centralizat al statului. Recepţionarea, depozitarea, reînoirea şi schimbul acestor seminţe se va face după un plan întocmit de Ministerul Agriculturii împreună cu Comitetul de Stat pentru colectarea produselor agricole, prin întreprinderea de stat pentru producerea și valorificarea semințelor. Fondul de stat al semințelor de rezervă, se asigură de Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, conform planului întocmit împreună cu Ministerul Agriculturii, în care scop Comitetul de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole va organiza un serviciu special de seminţe, cu un număr de 78 specialişti, în cadrul schemei actuale. întrebuinţarea fondului seminţelor de asigurare a statului se face numai cu aprobarea Consiliului de Miniștri, la propunerea Ministerului Agriculturii. Cap. VII Sarcinile altor ministere, instituţii centrale de stat, întreprinderi economice de stat şi cooperatiste, în campania de recoltare, treeriş şi colectare Pentru realizarea în bune condiţiuni a campaniei de recoltare, desmiriştit, treeriş şi colectare, depozitare şi conservare, se trasează ministerelor, instituțiilor centrale de stat, întreprinderilor economice de stat și cooperatiste, următoarele sarcini: 1. Ministerul Finanțelor, prin RRPR va pune la dispoziția Ministerului Agriculturii și Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, în timp util şi conform planului, creditele necesare, fondurile de salarii pentru plaţa personalului sezonier de la bazele de recepţie ale Comitetului de Stat pentru Colectarea Produselor Agricole, asigurându-se salarizarea acestora cu începere de la 10 iunie a.c. (Continuare în pag. 4-a)