Argus, august 1926 (Anul 17, nr. 3982-4007)

1926-08-01 / nr. 3982

Datoriile Franţei în America , declaraţie a preşedintelui Goelidge ‘ provoacă îndigoare în Franţa LONDRA 30, (Rador). — Corespondentul din Paris al ziarului „Daily Mail“, anunţă potopul de indignare care s’a produs in Paris, din cauza declaraţiunei atribuită preşedintelui Coelidge, cu privire la agitaţia care s'a desfăşurat în Europa în favoarea anulării datoriilor de război, şi în urma cărei Statele-Unite nu vor putea să ratifice agrementul datoriilor de război până când Franţa nu va da dovezi sincere că acceptă condiţiunile prevăzute în acest agrement, denunţând totdeodată atitudinea manifestată de anumiţi cetăţeni ai săi". Cercurile oficiale din Paris nu dau crezare veracităţei acestei declaraţiuni însă atitudinea opiniei publice poate fi rezumată în articolul de fond al ziarului „Temps", care scrie: „Dacă cuvintele lui Coolidge sunt adevărate, ele constitue din partea mareinaţiuni, prietena noastră tradiţională care a luptat alături de noi în marele război, o încercare de a exersa o presiune pe care cel mai elementar respect pentru demnitatea noastră, nu va îngădui s’o tolerăm. Ziarul „Temps" adaogă:* „Dacă Franţa aprobă acest agremnet, nu mai este nevoe de dovezi speciale pentru sinceritatea intenţiunilor sale, căci Franţa nu şi-a retras niciodată cuvântul* In ce priveşte atitudinea manifestată de anumiţi cetăţeni francezi, ale căror păreri nu plac americanilor, Franţa — declară ziarul „Temps" — nu va da niciodată cea mai mică importanţă linei cereri de acest fel. BERLIN, 30. (Rador). — Ziarul „New YorkWorld“ scrie în editorialul său că încă acum şease ani America era privită drept salvatoarea lumei. Astăzi este arătată drept ţap ispăşitor, este moralmente izolată iar motivul ar fi politica Americei cu privire la datorii şi naţionalismul său în favoarea sistemului protecţionist. NEW-YORK 30. (Rador). — Ziarul „New York World" consacră editorialul său chestiunea datoriilor Interaliate. Impută administrației americane de a provoca prin exigența sa, izolarea morală a Statelor Unite. Conflictul minier din Anglia LONDRA, 30. (Rador). _ Secre tarul federaţiei miniere Cook, a declarat eri într'un discurs că presa, punerea privitoare la terminarea grevei miniere ar fi nejustă. Lupta va fi pierdută numai la ivirea foametei. PENTRU CONTINUAREA GREVEI LONDRA, 30 (Rador). — Delegarirea federaţiunei minierilor britanici va pleca Sâmbătă în America pentru a supune cazul minierilor în faţa trade-rationurilor americane ei a strânge fonduri pentru continuarea grevei. LONDRA 30. (Rador). _ La conferinţa delegaţilor minieri întrunită astăzi la Londra, s-a recomandat adoptarea memoriului care a fost supus guvernului prin intermediul asociaţiei industriale creştine. Acest memoriu care a fost aprobat de comitetul executiv al minierilor cuprinde şase puncte. Caracteristica sa este reîntoarcerea la lucru în comiţiimile de dinaintea grevei cu asistenţa guvernului pentru o scurtă perioadă, în cursul cărei se va negocia un nou aranjament naţional, iar la caz de neizbândă se va institui un organism arbitrar. Acest memoriu mai cuprinde propuneri pentru reorganizarea industriei. Se accentuează că dacă acest memoriu va fi aprobat de conferință, care va substitui propuneri mai pozitive, declarațiunilor negative, care s‘au opus în calea negocierilor din trecut, comitetul executiv va fi liber să urmeze directivele pe care le va crede mai prielnice. PARIS 30. (Rador). S'au produs tulburări la minele din Abertillery unde o mulţime de două mii oameni a luat o atitudine ameninţătoare când a observat că vagoanele de cale ferată au fost încărcate cu cărbuni de către amploiaţii administraţiei minelor. Trenul a fost atacat cu Pietre, o parte din sine au fost distruse. : - Pentru refacerea traosului PARIS, 30. — (Rador): Senatorul Mender, regele chocolatel a vândut unei societăţi canadiene, insula Anticosti din golful Saint Laurent pentru suma de 500 milioane, care vor fi destinate pentru opera de refacere a francului. Marisolăd în China PARIS, 30■ — (Rador). Ziarul ,,Times“ anunţă din Tokio că din c Cauza inundaţiei consecutive şi a creşterei subite a răului Shishano 58 persoane s’au înecat şi S- au dispărut. Câmpiile de orez sunt distruse. Manifestaţiile contra străinilor la Paris BERLIN, 30 (Rador). -- Prefectul poliţiei din Paris a primit pe reprezentanţi de presă străini pentru a delibera asupra molestărei străini. Ior, Prefectul a rugat să se anunţe că turiştii au toată siguranţa de a vizita ParituL ntluvăratL Lupte civile in Rusia TROTSKI ARESTAT. — MARŞ ASUPRA KREMLINULUI LONDRA 30. (Rador).Cotidianul „Daily News“ primeşte din Riga confirmarea despre sciziunea sovietelor. Un mesagiu din Moscova anunţă că biuiroul postie ar fi luat în consideraţie arestarea lui Trotsky care proectase să înaninteze în marş spre ICremlin cu un regiment credincios. Conflictul dintre extremişti şi moderaţi, pare că va trebui să se sfârşească printr-o luptă sângeroasă. Importai făine! în Germania BERLIN 30. (Rador). — Consi. Hui Reichulm a adoptat ori ordonanţa guvernului privitoare la reducerea taxelor vamale pentru făină şi paste făinoase. Krassin ambasador la Londra LONDRA 30. (Rador). — Krassin va lua în Octombrie postul de ambasador al Londrei. Războiul civil in China LONDRA, 30 (Rador), ■— Corespondenţii de ziare din Shanghai anunţă că forţele expediţonare din Canton au înaintat în grabă spre nord şi au cotropit deja cea mai mare parte a Chinei meridionale. Localitatea Changsha în provincia Hunan a fost ocupată iar trupele din Canton înaintează spre Hankow. Este posibil ca Shanghai să fie în curând împresurat. Exploatarea loturilor model CE A DISCUTAT COMISIUNEA DE ATRIBUIRE A LOTURILOR MODEL La Ministerul de Agricultură, şî Domenii, s‘a întrunit ori dimineaţă sub preşedinţia d-luî D-Busuiocescu subsecretar de Stat al Agricultura, comisiunea pentru atribuirea loturilor model de judeţ şî regiuni agricole. Comisiunea este compusă din d-niî: Ionescu-Siseşti, C. Sachelaride, D- Căruntu, Nasta, dr- Q. Ionescu-Brăila, Traian Bulandra, Teodor Mândru şî N. Dăscălescu. S-a discutat asupra atribuirii rezervelor de pământ ale Statului din Basarabia, Cooperativelor Agricole îndeplinindu-se condiţiunile prevăzute în contractul tip şî regulamente. S‘a mai discutat şî asupra regulamentului de exploatare a acestor loturi model şî comisiunea a referat în sensul că aceste loturi model să se dea în arendă pe termen lung şî funcţionarilor publici specialişti în agricultură, sericicultură şi profesorilor dela şcolile de Agricultură.. Deoarece chestiunea modului de exploatare a loturilor model comportă o discuţiune mai largă, a rămas să se hotărască într-oviitoare şedinţa a Comiunei. " 3m 5? «5 gs Ultime Informatiuni ...ii? :——■ Buletin intern v. general Averescu va rămâne în Italia aproape întreaga lună August. D.sa va avea mai multe convorbiri cu oamenii politici italieni privitoare la legăturile economice și financiare dintre ambele târî. In cursul lunei Septembrie va pleca la Roma d. Manoilescu subsecretar de stat la Finanţe, care va desăvârşi acordurile încheiate, în vederea imediatei aplicări. La Ministerulde Interne a avut loc ori conferinţa cu prefecţii din Ardeal şi Banat. S‘a discutat situaţia personalului detaşat şî s‘au dat instrucţiuni în vederea unei mai bune administraţiuni.* Sosirea ministrului de interne Rakosi în Ardeal a pus în mişcare întreaga lume politică din acest ţinut. Se afirma că d. Rákosi după ce a văzut pe fruntaşii partidului maghiar, va căuta să aibă întrevedere şi cu oamenii politici români din Ardeal. D-l general Mircescu ministrude războiu a primit erî în audienţă pe ministrul Olandei- D-sa a lucrat deasemenea cu d. general Rudeanu la reorganizarea aviaţiei. Se desminte oficial ştirea unei schimbări în direcţiunea Teatrului Naţional din Bucureşti. * Asociaţia generală a corpuluididactic al şcoalelor de meserii, va ţine un congres la 22 şî 23 August în oraşul Râmnicul-Vâlcea. La acest congres va participa şî d. ministru al instrucţiune!, Petrovici. Se vordiscuta dezideratele privitoare la legea de organizare a învăţământului meseriilor, la recrutarea personalului administraţiei şi de control precum şî la întocmirea bugetului şî la alcătuirea comitetelor şcolare. Eri a avut loc la Casa Şcoalelor conferinţa inspectorilor generali aî învăţământului, sub preşedinţia d-lui ministru al instrucţiei. D-l ministru Petrovici a expus programul d-sale de activitate în vederea deschiderei noului an şcolar-Ministerul de războiu a hotărât să înfiinţeze noul sanatorii militare la Dorna, Slănic şî Călimăneşti-Căciulata. Deasemenea a hotărât să aducă îmbunătăţiri sanatoriilor existente. In acest scop se va destina o sumă de 20 milioane din vânzarea Hotelului Băilor, achiziţionat de curând la Sinaia. Intrarea în vigoare a noue taxe vamală la grâu Am anunţat la timp că, Consiliul defiiniştri in şedinţa ce a ţinut Miercuri seara, a hotărât reducerea taxei vamale de export la grâu cu 5.000 lei. Ministerul de Finanţe a luat hotărârea ca noua taxă vamală la export la grâu, să fie pusă în aplicare pe ziua de 5 August a. c. urmând a se da ordine în consecință tuturor punctelor wamris din fără. încasarea impozitelor din Ardeal IN SECŢIUNILE MINISTERULUI DE FINANŢE In cursul săptămânii viitoare, d. R. Lapedatu, ministru de finanţe, va întreprinde o serie de inspecţii printre administraţiile financiare din Ardeal şi Banat, spre a vedea la faţa locului modul cum se face încăsarea impozitelor. Aceste inspecţii vor dura toată luna August, cu mici intermitenţe. Printrun jurnal al consiliului de miniştri publicat în ,,Monitorul Oficial“ de orî s'a aprobat validarea transacţiunilor făcute asupra următorelor întreprinderi: Import al cărţilor ungureşti Ministerul de finanţe a trimis un ordin circular tuturor punctelor vamale din Ardeal şî Banat prin care le comunică că pe baza adresei Nr- 42967 S din Iulie a. c., a Direcţiunii Poliţiei 3 a Siguranţei Generale, Ministerul de Interne a fixat ziua de 15 August 1926, ca ultim termen până când se mai pot importa din Ungaria, cărţi de literatură sau ştiinţă, permise la intrarea şî răspândirea lor în ţară, prin dispoziţiunile anterioare. De la această dată, orice carte, care a trecut prin prealabila censură a Direcţiunii Presei din acel Departament poate fi importată numai prin societatea „Ady Endre", căreia i s'a acordat concesiunea exclusivă pentru introducerea şi răspândirea cărţilor ungureşti din Ungaria, în persoana d-luî Zoltán Franyo, preşedintele acelei societăţî, (Arad, str. Tudor Vladimirescu No. 11). Stabilirea preţului alcoolului din Basarabia CONSFĂTUIREA DE LA MINISTERUL DE FINANŢE Dri dimineaţa a avut loc la ministerul de finanţe o consfătuire prezidată de către d. Chr. Simionescu, secretar general al ministerului de finanţe şi la care au luat parte d.nii prof. Zaharia, directorul institutului de chimie, ing. Chr. Penescu, Hertes Mituleanu inspector general financiar, Roman Ionescu, directorul spirtoaselor şi dr. Muller din partea fabricanţilor de spirt din Basarabia S-a examinat chestiunea stabilirii preţului alcoolului în Basarabia din recolta anului 1326, până la data întrăriî în vigoare şi pentru Basarabia a nouei legi a băuturilor spirtoase, ceea ce se va întâmpla la 15 Septembrie a. c. Nu s’a ajuns însă la nici o hotărire, urmând ca această chestiune să fie discutată în continuare în şedinţa ce va avea loc azi dimineaţă la ministerul de finanţe. i Bara de la Sulina a scazut din nou BRAILA, 30 Iulie, |-Bara la Sulina este navigabilă cu 19 picioare. Dela C.F.R. OPERAŢIILE DE VĂMUIRE SE VOR FACE PRIN BIURDURILE C. F. R. In vedere că în staţiile de predare, după luarea mărfurilor în primire, calea ferată este răspunzătoare ca şi în tot cursul transportului până la destinaţiune, direcţiunea generală a dispus ca pentru mărfurile supuse vămuirei, operaţiile de vamă, atât în staţiunile de predare cât şi în cursul transportului se vor efectua numai de către biurourile de vămuire c. f. r. Nu se va mai admite sub nici un cuvânt amestecul în astfel de operaţiuni a expeditorilor particulari. Părţile vor avea însă dreptul să-și îndeplinească și prin intermediul scrisorei de trăsură de la cassă. •■ Preţul spirtului cumpărat de Stat pentru Basarabia In virtutea disposiţiunilor legei asupra avizelor monopolului din Basarabia, ministerul de finanţe a dat eri o decisiune, prin care se institue o comisiune care va avea să stabilească preţul cumpărării spirtului de către stat dela fabricele de spirt din Basarabia, pentru trebuinţele monopolului pe anul 1925-1926. Comisiunea se va compune din d-nii: Dr. Al Zaharia profesor universitar, Penescu-Gherth, vicepreşedintele Camerei de Comerţ din Bucureşti, Mueler Ca delegat al fabricanţilor de spirt din Basarabia, Chr. Simionescu, director general în ministerul de finanţe, G. Miliţeanu, inspector financiar, iar ca secretar al comisiunei, d-l Roman Ionescu, subdirector. Comisiunea de mai sus s'a întrunit orf dim. la ministerul de finanţe, începând lucrările, pe care le va continua în şedinţa de azi. Circulaţia tramvailor după linii, noaptea începând de la 1 August a. c. pe toate liniile electrice vor circula vagoane şi după ora 23:30 (11 la noaptea). Orarul acestor vagoane va fi aratat detailat prin afişe luminose instalate la intersecţia B-dului cu Str. Academiei şi la staţiile de tramvai de la Sft. Gheorghe şi Teatrul Naţional, în zilele de sărbătoare, în ajunul lor sau când circulaţia va necesita vor circula vagoane şi în plus peste cele arătate de ora, însă în aceleaşi limite de timp.’ Toate aceste vagoane pentru a se distinge de celelalte vor avea în interior lampa din mijloc roşie iar farul de jos din faţa vagonului, verde. In ultima lor cursă sau la retragere ele vor avea acest far roşu. Tariful pe aceste vagoane începând de la ora 23.30 va fi unic şi anume: 8 Iei pentru clasa II-a şi 10 lei pentru clasa 1 pe orice distanţă. Abomaentele sunt valabile și în acest timp suplimentar de circulație. Mâine începe să funcţioneze serviciul de viramente la Banca Naţională Condiţiile şi modul de întrebuinţare După cum am anunţat la timp, Banca Naţională a României aduce la cunoştinţa publicului că cu începere de mâine 1 August a. c. înfiinţează un serviciu de viramente. Acest serviciu are menirea ca în starea actuală a greutăţilor ce se întâmplă cu manipularea numerarului şi cu lipsa lui să înlăture, dacă nu total, dar cel puţin In mare parte aceste greutăţi. Serviciul mai prezintă avantajul pentru titular că îi permite ca In mod gratuit să depună viramente şi să primească vărsăminte de cine şi cum se poate cont ile Cine doreşte să devină titularul unui cont curent de virament trebue să adreseze o cerere în scris Băncii Naţionale a României, Serviciul viramentelor. Poate deveni titular al unui cont de virament orice persoană particulară sau întreprindere comercială, industrială şi financiară, cu condiţiunea ca aceasta să aibă firma înscrisă. Contul de virament se poate deschide şi autorităţilor. Titularul, care locuieşte în altă localitate decât acele unde Banca îşi are sediul, trebuie sau să-şi indice un domiciliu în acea localitate, sau să declare că pe spesele sale înţelege să stea în legătură cu Banca prin corespondenţă. După aprobarea cererii, solicitatorul trebuie să dea o declaraţie de participare, declarând că a luat cunoştinţă de condiţiunile cerute de Bancă şi că le acceptă în totul, depunând totodată specimenele de semnaturi autorizate să semneze valabil pentru titular. Deschiderea şi utilizarea contului de virament este condiţionată de depunerea unei garanţii minime, care deocamdată este fixată de Bancă astfel: Titularii particulari lei 5060; titularii comercianţi şi industriaşi cu firma înscrisă lei 10030; bănci lei 30000; bănci participante la Casa de compensaţie lei 50000. Cu ocazia încheerilor semestriale se va stabili garanția minimă lutindu-se de bază totalul sumelor retrase din contul de virament, după următoarea scală: Până la lei 5.000.000 o garanţie de 2%, minim lei 5000; de la 510 milioane o garanţie de 1,8% insă lei din orice parte a ţării, să îşi păstreze în cea mai mare siguranţă numerarul disponibil, iar cei ce au un depozit în devize streine şi în valută forte, pot să-şi mobilizeze acel depozit, obţinând un credit utilizabil pe cale de virament. Operaţiunile de virament se vor efectua în mod nelimitat atât în Centrală cât şi la sedii. Serviciul va funcţiona deocamdată în Centrală, iar data la care va începe funcţionarea în provincie se va anunţa uiteriijr. obţine deschiderea unui viramente 10000; dela 10—20.000.000 o garanţie de 1.6%o minim lei 20000; dela 20—30.000.000 o garanţie de 15%o minim lei 35.000; dela 30—40000000 o garanţie de 14%o, minim lei 50000; dela 40.000.000 o garanţie de 1.3%o minim lei 60.000; renta 50000000 o garanţie de 1,2%o minim lei 70000. De această garanţietitularul nu va putea dispune atât timp cât contul va fi deschis, şi nu este restituită titularului sub nici un motiv, decât după închiderea contului. La deschiderea contului, titularul primeşte un carnet de cecuri de casă (albe), un carnet de cecuri de virament (roşii) şi un carnet de cont curent, în care partea dreaptă (creditul) este ţinut de Bancă iar partea stângă (debitul) este ţinut de titular. Acest carnet trebue prezentat pe cât posibil zilnic şi obligator la facerea fiecărui vărsământ. In orice caz, cel puţin odată pe lună pentru verificare. La 30 Iunie şi 31 Decembrie toate aceste carnete sunt depuse la Bancă spre a fi închise. Cecurile de casă albe vor fi făcute la purtător, prezentatorul cecului tind considerat proprietarul de drept. Titularul cunoscând această condiţiune, i se pune în vedere că Banca este îndreptăţită dar nu obligată ca să cerceteze identitatea prezentatorului cecului. Cecurile cercetate, greşit complectate sau scrise cu cerneli diferite sau de mai multe mâini, nu sunt admise. Titularul este obligat să păstreze cu îngrijire formularele de cecuri. Banca nefiind responsabilă pentru pagubele ce ar rezulta din pierderea sau sustragerea acestor cecuri, cum și din falsificarea lor, prin neglijența acestuia. Contul curent de virament inglobează toate celelalte conturi cari erau deschise până acum la Banca Naţională, cu excepţiunea conturilor curente pe depozit. Titularul unui cont curent pe depozit poate avea şi cont de virament. Contul de virament dă titularului posibilitatea de a face să treacă la creditul contului său. a) Vărsămintele făcute de dânsul sau de alte persoane pentru contul său. b) Sumele primite prin viramente dela alți titulari. c) Valoarea cupoanelor, dividentelor şi taurilor cari eventual ar fi plătite de bancă. d) Sumele provenite din cont, imprumuturi de depozite și alte dispozițiuni decasare. e) Disponibilul rezultat din mobl. Uzarea prin cecuri de virament sau cecuri speciale, a depozitelor indevize sau valută streină forte, ce eventual ar avea la Banca Naţională a României. f) Orice alte sume ce ar avea de încasat de la Banca Naţională. Asupra acestui disponibil titularul va putea dispune: 1. Prin cecuri de virament (roşii) făcând să se treacă din contul său în contul altui titular o sumă de bani. Când titularul emite mai multe dispoziţiuni ele vor putea fî trecute pe o listă, emiţăndu-se un singur cec de virament pentru totalul lor. Cecurile de virament sunt nominative şi ele nu pot fi nici îndesate nici cedate. 2) Prin cecuri de casă (albe) când vrea să obţină numerar, Cecurile de casă pot fi şi barate, dar în acest caz ele nu sunt plătite cu numerar, ci tratate ca cecuri de virament. Cecul, barat prezintă marele avantagiu că nefiind plătit în numerar se poate stabili oricând persoana beneficiară. Bararea cecului se face prin două linii paralele trase pe fata acestuia între care se înscrie clauza ,,regularea prin cont“. Cecurilebarate însoțesc dispozitiunile date de titular pentru achitari, liberări de efecte sau ordine de plată. Titularul după cerere va mai putea obţine din partea Băncii „certificarea“ cecurilor de casă, făcăndiale plătib de la prezent în orice sediu lal el. In acest caz, valoarea lui se blochează pe un termen de 30 zile în care timp ,cecul certificat“ trebuie să se prezinte la vreun ghişeu al Bănci, Banca nu admite ca pe formularele de cecuri să se facă nici o altă adnotare de persoane, sau alte detalii. Pentru uniformizare şi rapiditate, se cere ca, în operaţiunile de virament, titularii să utilizeze numai formularele date de Bancă. Titularii în nici un caz nu vor putea emite cecuri peste disponibilul ce-l au. Neobservarea, acestor dispoziţiuni atrage pe lângă alte măsuri şi închiderea din oficiu a contului de virament. Avizarea cecurilor nu este necesari Titularii sunt răspunzători de buna păstrare a cecurilor şi obligaţi ca în caz de pierdere sau sustragere a formularelor să anunţe imediat in scris Banca. Asemenea se va proceda şi cu cecurile anulate. Formularele de cecur vor fi complectate clar, fără a da naştere la confuziuni. OPERAŢIUNILE SERVICIULUI DE VIRAMENTE Operaţiunile serviciului de viramente se împart în două grupe mari: 1. Operaţiunile de casă (încasări şi plăţi). 2- Operaţiuni de scripte (viramente între conturi) . Prin urmare operaţiunile ce nu fac să joace un cont devirament (local sau extern) nu privesc acest serviciu. A. Operațiuni de casă sunt: [Vărsămintele pentru titularii de conturi din aceiași localitate, pot fi făcute de titularul contului sau de orice alte persoane. Pentru vărsămintele efectuate Banca nu emite alt act decât viza pe carnetul de cont curent, când vărsământul e făcut de un titular, sau suma foii de vărsământ, dacă operaţiunea e făcută de o persoană străină. Când vărsământul e efectuat prin poştă, sau pe orice altă cale, Banca înregistrează suma, nefiind însă ţinută să confirme primirea ei sau să libereze adeverinţe speciale. Când vărsămintele sunt efectuate pentru conturi din alte localităţi, procedarea este la fel ca şi pentru conturile din aceiaşi localitate. B- Operaţiuni de scripte (viramente între conturi) sunt: a) Viramente pentru conturi în aceiaşi localitate care pot fi primite de la titulari de cont de virament. Se mai poate prezenta spre a fi trecut în cont: cecurile barate, recipisele la vedere, mandatele la ordin, ordinele de plată, cupoanele, dividendele și titlurile ce se plătesc de Bancă, sumele provenite din împrumuturile pe efecte publice, cum şi valoarea efectelor remise Băncii spre încasare Şi pentru această operaţiune Banca nu emite alt document decât viza din carnetul de cont curent, dacă operaţiunea e făcută de un titular, sau suşa foae de vărsământ, dacă operaţiunea e făcută de o persoană străină. Operaţiunile, propriu zis, de virament între titularii de conturi, atât pe aceiaşi piaţă cât şi din întreaga ţară, NU SUNT SUPUSE LA NICI O TAXA SAU COMISION- Se exceptează viramentele telegrafice la cari se percepe costul telegramei. Rezultă deci, că se fac GRATUIT : a) Viramente între titularii de conturi din aceiaşi localitate. b) Viramente între titularii de conturi din alte localităţi. c) Vărsămintele făcute atât în localitate cât şi în alte sedii de orice persoană pentru titular de cont. d) Plata cecurilor de casă când ea este efectuată de sediul unde titularul îşi are contul. Vor fi supuse la plata taxelor şi cupoanelor fixate de Bancă, toate celelalte operaţiuni, cum sunt : a) Ordine de plată în alte localităţi, date de titulari, în folosul persoanelor ce nu au cont de virament. b) Orice altă operaţiune ce Banca ar executa pentru titulari, către alte persoane cari nu au asemenea conturi. Banca nu onouează cecurile şi dispoziţiunile titularilor a căror sold este proprii sau dacă titularul este în încetare de plăţi. Contul de virament nu este producător de dobândă, nu poate române la nici un caz descoperit, iar disponibilul lui garantează Băncii pentru orice fel de operaţiuni PREZENTAREA LA PLATA ŞI RETRAGEREA DIN CIRCULAŢIE A CECURILOR Prezentarea la plată, sau retragerea cecului din circulaţie trebuie să fie făcută în termenul prescris de codul de com. Plata cecurilor de casă se efectuează numai de sediul in care titularul îşi are contul. Un cec odată emis nu mai poate fi retras din circulaţie de către titular, decât numai după trecerea termenului legal de prezentare. Totuş pentru cecurile avizate ca Pierdute sau sustrase, Banca va putea la prezentare, se refuze plata şi să oprească cecul anunţând în acelaş timp pe titularul contului, sau poliţia dacă va fi nevoie. Anularea cecurilor se poate face numai după prescripţiunile cod, de com. Titularul care a dat o dispoziţie de virament sau persoana care a efectuat un vărsământ pentru contul unui tiular, fie din localitate, fie din alte localități, poate cere în scris sediului Bănci la care s'a dat dispozițiunea, anularea, viramentului sau vărsământului în schimbul unei taxe speciale. Anularea poate fi efectuată numai în cazul când dispozitiunea locală, nu a fost înregistrată la partidă, sau în cazul când dispozitiunea este pentru altă localitate, numai dacă avizul nu a fost expediat. LISTA DE TITULARI Serviciul de virament va întocmi şi ţine la curent o listă de toţi titularii ce au asemenea conturi. Această listă se va distribui gratuit titularilor, şi ţine la dispoziţie, contra cost, celorlalte persone interesate. DISPOZIŢIUNI DIVERSE In afară de cazurile speciale prevăzute mai sus ,,BANCA NAŢIONALA“, poate decide închiderea unui cont curent de Virament ori când va crede de cuviinţă şî mai ales atunci când titularul nu s'a conformat condiţiunilor stabilite de bancă. Pentru această măsură Banca nu este ţinută să dea nici o justificare sau să arate vreun motiv. Toate obiecţiunile şi pretenţiile ce s'ar putea invoca privind operaţiunile de virament, se prescriu în termen de trei ani, socotiţi cu începere de la finele anului în care a avut loc operaţiunea. BANCA NAŢIONALA nu e răspunzătoare pentru deranjamentele şi întârzierile provenite din cauză de forţă majoră în operaţiunile de virament. BANCA NAŢIONALA îşi mai rezervă dreptul să introducă modificările ce va crede cu cale în funcţionarea acestui serviciu, iar cari vor fi valabile faţă de terţele persoane numai după 15 zile de la data afişărei lor în localul băncei. Lucrările pentru începerea funcţinărei acestui serviciu fiind terminate, se aduce la cunoştinţa publicului doritor şi instituţiunilor financiare, comerciale şi industriale, cari vor să devină titularul unui cont curent de virament, că cererile pentru deschiderea de cont şi condiţiunile, se pot obţine în orice zi intre orele 8,1 la BANCA NAŢIONALA A ROMNIEI“, serviciul de viramente, str. Eugeniu Carada No. 4 Bucureşti. Corn se poate crea şi folosi disponibilul contului de virament i Exportul lemnelor rotunde de mine INSTRUCŢIUNILE MINISTERULUI DE FINANŢE Ministerul de finanţa a trimis la ordin circular tuturor punctelor vamale prin care se comunică ca referindu-se la ordinile circulare No. 112152 din 30 Aprilie 1926, ministerul de finanţe a admis ca la exportul lemnelor de mine rotunde, limita de lungime să nu mai fie 7 m., ele putând fi de orice lungime, cu singura condiție ca grosime (diametru) măsurată la 3 jum. metri, de la capătul cel 0*°s, către vârf, să nu întreacă 22 c. m. Pentru cele cu lungimea sub 7 m. diametrul se va măsura la jumătate i