Argus, septembrie 1933 (Anul 23, nr. 6118-6143)

1933-09-01 / nr. 6118

Vinerii Septembrie 1933 ULTIME INFORMAŢI U N Buletin intern D-na şi d. Grigore Gafencu, subsecretar de stat la Ministerul de industrie şi comerţ, vor sosi azi la orele 9 dimineaţa, in Capitală venind de la Karlsbad. Eri dimineaţă a fost la ministerul de finanţe o conferinţă prezidată de d. V. Madgearu, ministru de finanţe la care au luat parte d-nii M. Ghelmegeanu, subsecretar de stat, Şt Stănescu, directorul general al Casei autonome a monopolurilor şi prof. L Tutuc, consilier technic al ministemlui de finanţe. In timpul conferinţei a sosit Şld. Savel Rădulescu, subsecretar de stat la ministerul de externe. S’au examinat diferite chestiuni în legătură cu conferinţa ce va începe la Paris pe Lina de 6 Sept * Eri dimineaţă s'a făcut la ministerul de industrie şi comerţ schimbul de scrisori intre guvernul român şi consorţiul german privitor li acordul încheiat. D. V. Madgearu ministrul finanţelor a convocat aseară la minister pe toţi administratorii financiari din Capitală. D. Madgearu le-a arătat că intensificarea încasărilor este imperios ceruta de realizarea execuţiei budgetare. Apoi d sg a ascultat expunerile făcute de administratori in vederea organizării serviciilor. • Ai! după amiază se întruneşte delegaţia economică a guvernului spre a lua în cercetare problema preţului Pâinii. Cu această ocazie se vor lua în studiu şi nouile oferte germane pentru cumpărare de produse româneşti prin compensaţie. * Aseară a avut loc la ministerul de finanţe o consfătuire între d-nii Virgil Madgearu, M. Ghelmegeanu şi Armand Calintescu. « D. Grig. Trancu-Iaşi, fost ministru, care a prezidat delegata română la Congresul internaţional de constabilitate de la Londra sosește în Capitală azi la orele 5 după amiază. Noul regim provizoriu al tarifelor internationale feroviare Direcțiunea generală a Regiei autonome c. f. r. a hotărât prelungirea până la data de 31 Octombrie 1933, a următoarelor tarife directe internationale 1. Tariful International partea 1 (uniform) valabil dela 1 Iulie 1931. 2. Tariful direct de mărfuri român-german, partea 11, valabil dela 1 Iulie 1931. 3. Tariful direct de mărfuri cehoslovac-român, partea 6, valabil dela 15 Noembrie 1931. 4 Tariful pentru expedierea animalelor vii, un trafic cehoslovacromân, partea II B, valabil dela 15 Aprilie 1932. 5. Tariful direct de mărfuri polono-român, partea I A şi II A,valabil dela 15 Septembrie 1931. 6. Tariful direct de mărfuri, cu porturile maritime Gdynia și Danzig, Împreună cu anexa cu taxe speciale, valabil dela 1 August 1931. 7. Tariful de cărbuni polon-român, valabil dela 1 Iulie 1932. 8. Tariful direct de mărfuri român-austriac, partea II A şi de animale, partea II B valabil dela 1 August 1931. 9. Tarifele directe de mărfuri român-austriac, partea II A şi de animale, partea FI B. La aceste tarife se percep și sporurile, prevăzute de ordinul No. 45.431. Totodată s’a mai dispus repunerea In vigoare, pe intervalul de timp dela 1 Septembrie și până la 31 Octombrie a. c., a următoarelor tarife directe in traficul jugoslav-român: a. Tariful direct de mărfuri român-jugoslav, partea 1, valabil dela 1 Noembrie 1931. b. Tariful direct de mărfuri rouân-jugoslav, partea 11, fascicola 1, valabil dela 1 Noembrie 1931. c. Tabela taxelor suplimentare de perceput pe lângă taxele tarifelor directe româno-jugoslave, publicată in suplimentul foii oficiale c. f. r. No. 1/35. Odată cu prelungirea tarifelor mai sus amintite, se prelungeşte şi valabilitatea tuturor ordinelor date in legătură cu aceste tarife. Rămân abrogate numai tarifele directe de mărfuri român-ungar şi tariful de cărbuni român-cehoslovac. Cu această ocazie, direcţia generală c. f. r. tine să specifice că la tariful direct de mărfuri românaustriac, partea 11 A și de animale partea II B se va percepe sporul de 29 la sută, la taxele tabelei A, pentru toate punctele de frontieră și 15 la sută, la taxele tabelei B, pentru punctul de frontieră Decebal. Acest spor nu se aplică la taxele tarifului No. 1 c„ din tariful direct român-austriac, partea II A. De asemenea se vor respecta şi toate restrictiunile de francare şi de grevare cu taxe a transporturilor, restricţiuni ce au fost in vigoare la data abrogarei tarifelor. Judiciare (ILFOV) FALIMENTUL SOCIETĂŢII „STRUGURELE”? La secţia I a Trib. de Comerţ, în Camera de Consiliu, urma să se judece ori, în conformitate cu *art. 697 din condica de comerţ, cererea de declarare în stare de faliment, a Soc. Anon. „Strugurele”, prin administratorul său delegat Carol Pascal. Cererea fusese formulată după ce Societatea ceruse lichidarea judiciară și concordat preventiv din care fusese decăzută. Tribunalul a amânat cauza la 6 Septembrie pentru a fi citat noul administrator delegat — d. Gheorghiu — la sediul nou al Societăţii din Str. Caragea Vodă No. 8. FRAUDELE DELA GARA DE NORD Secţia III a Tribunalului, In complectul d-lor Lazaroneanu şi Sachelarie, în urma concluziunilor d-lui procuror Alevra, a respins ori cererea de eliberare formulată de Dumitrache Mihail, coautor al delapidărilor prin falsurile săvârşite de casierul de la Gara de Nord, Mihail Constantin, însuşindu-şi împreună suma de 1.027.000 lei. ACHIZITORI INCORECŢI D, procuror Misir a înaintat cu acţiune publică la cabinetul 6 de instrucţie pe Sigismund Abramovieci, zis Alexandrescu din str. Banu Mărăcine No. 31 şi Martian Hugo din acelaş Stradă No. 14, care fiind în serviciul unui pretins ziar, in calitate de achizitor, au furat din biurourile patronului lor un chitanţier reuşind să-şi însuşească astfel cea. 38.000 lei împreună cu Mayer Wohlsteller din Str. Carol No. 67, ce nu a putut fi încă descoperit de poliţie. Acţiunea Publică încadrează delictele săvârşite în art 322, 323, 332, 333, 309 al. 3 şi 40 c. p. Citiţi „Argus“ Prelungirea termenului pentru înscrierea firmelor „Monitorul Oficial“ din 30 August crt., publică jurnalul cosiliului de miniştri, prin care s-a încuviinţat ca termenul acordat prin legea pentru înfiinţarea unui registru al comerţului pentru înmatricularea firmelor de către comercianţi şi societăţile comerciale, să fie prelungit, pentru ultimă dată până la 30 Septembrie 1933. Valorificarea cerealelor CONSFĂTUIREA DELA MINISTERUL AGRICULTUREI PENTRU CONSTRUIREA DE SILOZURI Dri dimineaţă a fost la Ministerul Agriculture! sub preşedinţia d-lui Voicu Niţescu, o consfătuire la care au participat şi d-nii Galce şi Gologan. S’a discutat chestiunea construirea silozurilor In legătură cu valorificarea cerealelor. Se vor construi silozuri încăpătoare In toate marile centre de desfacere a cerealelor in vederea depozitărei stocurilor ce se vor cumpăra de stat conform programului stabilit de guvern. In aceste silozuri se vor depozita şi cerealele particularilor pe bază de warante in condiţiile fixate de Banca Naţională. Orale închidere a gheretelor de fructe In vederea încurajării desfacerii fructelor, urmărindu-se totodată popularizarea acestui aliment atât de util. In urma intervenţiilor Direcţiunei Viticulturii, Ministerul Muncii, Sănătăţii şi Ocrotirilor Sociale apreciind acest lucru, a aprobat ca magazinele şi gheretele de fructe să fie deschise tot timpul în zilele de Duminică şi sărbători legale, la fel cu cofetăriile şi bomboneriile, care singure până acum s-au bucurat de un asemenea tratament. ARGUS ncheerea acordului comercial romano-Mtm Efica orele 12 a. m. s-a semnat, la Ministerul de Industrie şi Comerţ, de călare d-nii ministru V. V. Ţiţlea şi secretar general Cezar Popescu din partea României şi d-nii Arciszewski, ministrul Poloniei şi consilierul comercial Refulaţii din partea Poloniei, acordul comercial polono-român pentru care s’au urmat in ultimele săptămâni intensive negocieri. Acordul a fost încheiat pentru perioada până la finele anului in curs cu posibilitate de prelungire şi prevede contingente de import reciproce, apreciabile. CE CUPRINDE CONVENŢIA România a obţinut contingente pentru articolele sale de export pa piaţa poloneză, în special pentru: fructe proaspete Şi uscate, seminţe şi turte oleaginoase, piei, celuloză, etc. etc. Poloniei ii s’au acordat contingente In primul rând pentru materiile prime şi semifabricatele de cari are nevoe industria noastră, huilă şi cox, zinc, fire textile, tuburi pentru industria petroliferă, precum şi pentru câteva fabricate. Acordul nu prejudiciază convenţia de comerţ in vigoare Intre cele două ţări, el tinde numai să normalizeze şi înviereze schimbul de mărfuri reciproce care în ultimul timp a avut de suferit din cauza restrictiunilor de import intervenite de o parte şi de alta. Importanţa acordului încheiat Decoraţiile d-lui ministru Arczizewski După semnarea noului acord intervenit d. M. Arczizewski, ministrul Poloniei la Bucureşti a binevoit să facă următoarele declaraţiuni despre importanţa acordului încheiat. ,dimul acord economic semnat astăzi reprezintă pentru România şi Polonia o intensificare a raporturilor economice dintre aceste două ţări, raporturi cari s’au resimţit foarte mult în ultimul timp, din cauza diferitelor restricţiuni economice prin aplicarea regimului contingentării. Acordul încheiat constitue o inovaţie in materie de reciprocitate economică In sensul că fixat cote de import pentru ambele ţări. Prin noul regim fixat exportul României in Polonia va fi aproape dublat faţă de cifrele anului precedent şi va permite pătrunderea cu uşurinţă pe piaţa poloneză a strugurilor, fructelor, turtelor oleaginoase şi a altor produse româneşti. Deşi exportul României în Polonia a fost aproape dublat, totuşi exportul României se va menţine aproape la aceleaşi cifre ale anului trecut, insă va da Posibilitatea semifabricatelor şi firelor de tot felul să fie introduse pe piaţa românească. În afară de aceste cote fixe decise prin acord se mai pot stabili şi cote suplimentare, după necesităţi. Acordul de mai sus este valabil până la 31 Decembrie 1933 el putând fi prelungit în mod automat. D. ministru Arczizewski şi-a încheiat declaraţiile exprimând convingerea că acordul economic încheiat va fi un pas In Plus în bunele relaţiuia existente Intre Româna și Polonia. B. Modificarea convenţiei de clearing cu Ungaria Aseară s-a ţinut la ministerul de industrie o conferinţă preliminară in vederea tratativelor ce încep azi dimineaţă cu reprezentanţii maghiari pentru modificarea convenţiei comerciale de clearing în vigoare între România şi Ungaria. Au luat parte d-nii V. V. Trea, Cezar Popescu secretar general al departamentului, Petre Ioan directorul general al C. A. P. S. şi d. Mătăsaru ataşatul nostru comercial la Budapesta. In vederea acestor tratative au fost desemnaţi in comisiunea mixtă romăno-ungară, prin decizie ministerială d.r.n. Cezar Poposicu secretar general la industrie, ca preşedinte, Emil Marian dir. Inst. Naţ. de Export, G. Caranfil consilier economic al ministerului de externe, Petre Ioan director general al C. A. P. S., Ştefan Dumitrescu delegatul Băncii Naţionale, I. Mătăsaru ataşatul nostru comercial la Budapesta, iar ca experţi: d-r.ii Al. Costinescu preş. asp. industrilor forestiere din România, Mătăsaru director la soc. Steaua Română, I. Popp reprezenta exportatorilor din Ardeal, Schreiber directorul soc. exportatorilor de lemne de foc. Şedinţele se vor ţine sub preşedinţia d-lui ministru al industriei şi comerţului. Călătoria agenţilor , ceferişti Direcţiunea generală dr. a hotărât ca agenţii ceferişti cari vor îi prinşi călătorind cu trenurile personale pe distanţele unde sunt trenuţi curse de persoane, să nu mai fie trimişi in judecata comisiuniior de disciplină, ci să fie pedepsiţi cu o amendă egală cu 15 la sută din salariul pe o lună. Totodată, li se va pune în compt și costul biletului pe distanța parcursă. Hotărârile luate de Consiliul Casei Muncei C. F. fr. Marţi între orele 4 şi 6 d. a. s-a ţintit, sub preşedinţia d-lui Ed. Mirto ministrul comunicaţiilor, şedinţa obişnuită a consiliului de administraţie al Casei autonome dr. Luându-se în discuţie chestiunea îngrijirii tuberculoşilor, consiliul a aprobat deschiderea unui credit de un milion şi jum. lei, necesar reparaţiilor şi amenajărilor ce urmează să se facă sanatoriului T.B.C. „Ruginoasa“, pentru punerea lui cât mai nevitorizator în funcţiune. Acest sanatoriu, care va corespunde, sub toate punctele de vedere, ultimelor descoperiri ştiinţice in tratarea tuberculozei, va fi primul sanatoriu pentru căutarea acestei crude boale, al Casei muncii c. i. r. DEPOZITUL DE MEDICAMENTE şi FARMACIE Consiliul a aprobat să se ţină licitaţie pentru construirea unui depozit de medicamente şi laborator, a căror necesitate a fost simţită de de multă vreme. In această clădire se va instala şi o farmacie, pentru deservirea personalului c. f. r. din cartierul ,, Steaua”. S-a mai aprobat să se ţină de urgenţă licitaţia pentru procurarea de medicamente chirurgicale, necesare instituţiei Casei Muncii c. f. r. DIVERSE INSTALAŢII Consiliul a aprobat rezultatul licitaţiei ţinută pentru furnizarea şi montarea ascensoarelor, necesare spitalului Casei Muncii, din strada Witing. S-a mai aprobat, ca liceul Aurel Vlaicu, din cartierul Steaua — clădirea veche, cât şi aripa nouă — sa fie înzestrat cu calorifer. In urma măsurilor luate, dacă timpul se va menţine bun, noua aripă a liceului Aurel Vlaicu se va termina in actuala campanie de lucru. Orere de audienţă pentru marele public şi personalul şi pensionarii c. f. r., la directorul general al Casei Muncii au fost fixate în fiecare Marţi şi Vineri, de la ora 12—1 d. a. Agitaţia cerealiştilor din Brăila BRAILA. 30. — In urma ştirilor apărute privitoare la reducerea tarifului la C. F. R., pentru porumb, grâu şi orz destinate exportului, prin aplicarea tarifului 33 în loc de 25 D., cerealiştii brăileni sunt neliniştiţi. In adevăr reducerile prevăzute în noul tarif protejează în mod vădit numai portul Constanţa, pe când porturile dunărene sunt desavantajate. Aceasta determină ca tot traficul să se îndrepte numai spre portul Constanţa. Asociaţia cerealiştilor din Brăila a convocat la o întrunire pe cerealiştîi locali în birou d-lui Alexandru Georgescu, secretarul Asociației, unde se vor lua hotărâri importante în această chestiune. Combaterea şomajului german BERLIN 30 August (prin telefon). — Societatea de finanţare a lucrărilor publice, care sunt prevăzute prin programul de combatere a şomajului, a acordat un nou credit de 25 milioane de mărci pentru construcţia canalului de la Darmstadt la Elba şi pentru alte lucrări din diversele ținuturi ale Reichului. 3 întrebuinţarea unui ulei prost cauzează reparaţii costisitoare Şoferul inteligent întrebuinţează STANDARD MOTOR OIL a cărui calitate este garantată economie de 50 Iei care cauzează o pa-gubă de 1000 lei este de fapt cea mai mare risipă. întrebuinţarea unui ulei bun împiedică reparaţiile costisitoare ale automobilului, realizându-vă astfel economii importante. De aceea, automobilistul înţelept şi încercat întrebuințează Standard Motor Qil. STANDARD REPREZENTANT GENERAL PENTRU ROMÂNIAI AGENŢIA AMERICANĂ S. A. — Calea Victoriei No. 126, Bucure?»! 'n bidon at pecetluit America un nou episod senzaţional In relaţiile austro-germane VIENA, 30 (Rador)*— In cursul nopţii trei naţional socialişti s’au prezentat la închisoarea din Innsbruck, unde era deţinut conducătorul hitlerist Hofer, arestat cu prilejul atentatului săvârşit la 12 Iulie împotriva d-lui Steidle. Ei au atacat doi gardieni pe care i-au cloroformat. După ce au pus mâna pe ei, au eliberat pe Hofer, fugind cu automobilul. Autorităţile au dispus imediat închiderea graniţelor, jandarmii au descoperit automobilul lângă Gries, în apropierea frontierei italiene şi au deschis tecul asupra automobilului. Cei patru ocupanţi au părăsit maşina şi au fugit în pădurea apropiată. Jandarmii şi numeroase patrule de soldaţi cercetează întreaga regiune. Urmele de sânge găsite în automobilul părăsit indică rănirea unuia dintre agresori. O vie emoţie domneşte în întreaga Austrie şi în special în Tirol în legătură cu acest nou atentat naţional-socialist, de o îndrăzneală neobişnuită, nunică o serie de detalii privitoare la lovitura care a dus la eliberarea din închisoare a naţionalsocialistului Hofer. Un automobil părăsit a fost descoperit la o distanţă de o oră de graniţa italiană. In acest automobil au fost descoperite mai multe granate de mână, revolvere şi un pistol Mauser. Deasemenea, s-a găsit un triptic pentru Germania, Elveţia şi Italia. In culoarele închisorii a fost găsită o baionetă însângerată şi o liotă de cloroform. * Raportul poliţiei constată că truitura s’a produs fără sgomot, cu o repeziciune iumitoare, agresorul doborând doi gardieni, pe directorul închisorii şi pe soţia acesti, care a refuzat să le remită cheile închisorii. Unul dintre gardieni , recunoscut printre agresori pe sit naţional-socialist, eliberat de. p oft rând din mediaşi închisoare. Poliţia a organizat razii în toată regiunea, dar agresorii nu au putut fi găriţi până acum Starhemberg la d. Mussolini VIENA 30 (Rador). — Ziarul „Neues Wiener Tageblatt" anunţă că prințul Starhemberg, conducătorul Heimwehrului austriac, a plecat astăzi cu avionul la Roma, unde va face o vizită dlui Mussolini. * ROMA, 30. (Rador). — Prințul Stahrenberg, conducătorul Heimwehrului şi d. Reichl, directorul Propagandei pentru căile ferate austriace, au sosit la Roma cu avionul. Cu acest prilej, presa italiană subliniază că viitorul Austriei independente se sprijină în mare parte pe forţele conduse de prinţul Stahrenberg. Problema ar fi deci ca sprijinul acestor forţe să fie asiurat guvernului Dollfuss şi mai cu seamă politicei de independenţă a Austriei. Pe de altă parte însă, trebuie ca Heimwehrul să fie menţinut în afară de cadrele armatei. Intr’adevăr, se pare că în cursul întrevederilor dela Riccione, d. Mussolini s’a opus la transformarea acestor forte într'o adevărată rezervă a armatei, care ar fi determinat fie o sporire a efectivelor austriace peste limita permisă de tratate, fie suprimarea unei părt din Heimwehr. In ce privește pe d. Reichl, călătoria sa e în legătură cu proiectata intensificare a schimburilor camerciale italo-austriace. * VIENA, 30 (Rador). — Prefectura de poliţie din Innsbruck co Anglia va lua o hotărâre în conflictul austro-german] LONDRA, 30 (Rador). — MacDonald este așteptat să se întoarcă la Londra Lunea viitoare. Profitând de prezenta sa la Londra și de înapoierea ministrului de externe sir John Simon, guvernul britanic va tine Martea viitoare un consiliu. Consiliul de miniştri va examina o serie de probleme printre cari viitoarea Adunare a Societăţii Naţiunilor, călătoria la Washington a lui sir Frederick Leith Ross, situaţia asirielor din Irak şi relaţiile comerciale anglo-sovietice. Serviciile ministerului de Externe au studiat in absenţa miniştrilor de resort problemele Germaniei, a situaţiei din Austria şi a propagandei hitleriste în aceasta țară. Consiliul, bazându-se apel pe informaţiile trimise*, va avea a se pronunţa a supra atitudine! sale. " Este probabil că misiunea d-la Leith Ross la Washington va avea un caracter preliminar, primând a deschide noul negociemi în chestiunea datoriilor de fondi boiii. Faţă de situaţia generată cercurile iniţiate nu manifestăm optimism deosebit cu privire lfi şansele negocierilor ce vor avea loc la Washington. D. Goebbels expune înfăptuirile regimului hitlerist DANZIG, 30 (Rador). — Agenţia „Wolff" anunţă: automobiliştii germani la înapoierea lor din raidul organizat în Prusia orientală, cu ocazia aniversării dela Tannenberg, s’au oprit în localitate. întreg oraşul a fost pavoazat cu drapele hitleriste. S-au ţinut mai multe discursuri. Primul a vorbit d. Greiser, vice-preşedntele Senatului, care a amintit schimbările intervenite în oraşul liber Danzig de la venirea la putere a naţional-socialiştilor. Intre altele oratorul a spus : „Danzigul păstrează caracterul german şi germanii nu pierd speranţa că odată îşi vor redobândi libertatea”. D. Goebbels, ministrul gazdei Reichului, în discursul sie a arătat că „Germania este obligată să se apere împotriva contlotului pus la cale de evrei din diferite state, în contra unei. Aceştia pierzând poziya din Germania, caută acum să ducă o campanie de defălmar® impotriva Reichului”. \ K In cursul celor şase luni de guvernare, a continuat d. Goebbels, au fost reangajat! două mH de m o, meri şi am reuşit să curăţim pi®* vinci! întregi de flagelul şomajului Am distrus partidele marxist® Internaţionale, dând poporului încredere în el însuşi şi devotament pentru ideia naţională. Familia da Habsburg revendică averile confiscate in diverse ţări VIENA, 30. (Rador). — Ziarele anunţă că arhiducele Maximilian de Habsburg, fratele fostului împărat Carol de Habsburg, a sosi la Viena pentru a pregăti împreună cu avocaţii săi intentarea celui mai mare proces civil din timpurile modern©. Lucrând în numele său şi al celor şase membrii din familia Habsburg, arhiducele va cere justiţiei din diferitele ţări succesoare ale imperiului austro-ungar, fie restituirea mobilelor şi imobilelor pe care el le socoteşte că au fost confiscate ilegal, de compensaţii financiare pe care le evaluează la un miliard șiling*