Argus, mai 1938 (Anul 28, nr. 7514-7538)

1938-05-01 / nr. 7514

Duminică 1 Mai 1938 ARGUS 3 NOUI DOCUMENTE DESPRE ACŢIUNEA GĂRZII DE FIER Codreanu avea agenţi informatori la autorităţi, la instituţii şi la Marele Stat Major După cum se vede din documentele originale pe care le redăm mai jos precum şi din transcrierea lor fidelă, Zilinsky organizase un adevărat sistem de informaţie înlăuntrul instituţiilor de stat. Numeroase grupuri de informatori erau convocaţi de Zilinski, de la care primeau directive asupra modului de procedare în acţiunea de spionare a activităţii autorităţii de stat, în sectoarele sale cele mai riguros secrete, împotriva acelora cari ezitau să se facă părtaşi la această acţiune suspectă, şeful mişcării legioare, întrebuinţa presiuni morale, speculând sentimentul patriotic al acelora cărora el le dădea ordine să-l informeze. Astfel dacă informatorii nu răspundeau ordinelor lui Codreanu erau declaraţi trădători faţă de el. In schimb toţi informatorii erau declaraţi buni români dacă aduceau lui Codreanu, datele cerute şi care trebuiau să rămână secrete în arhivele instituţiilor de Stat. Se pune întrebarea unde trebuiau să lucreze aceşti informatori? Răspunsul este: La toate instituţiile publice. La Prefectura de Poliţie, la Siguranţa Generală a Statului, la Marele Stat Major al Armatei, la instituţii particulare importante, la fabrici, mari uzine, etc. Dar ce rost aveau aceste informaţii şi ce voia să afle Zilinski prin „Informatori’’ la Statul Major? Ce partid politic pentru o acţiune politică s’ar fi informat oare vreodată prin asemenea instrumente şi metode la instituţiile militare? Pentru o mai bună înţelegere a acestor lucruri, dăm mai jos textul ordinului lui Codreanu astfel cum s’a găsit în arhiva sa la CasaVerde. Documentul este semnat de sora lui Codreanu, Silvia Giurescu, pentru autenticitate. De asemenea aceste documente sunt semnate propriu de acei informatori care declară că au luat cunoştinţă de acest ordin. Documentele descoperite de autorităţile de siguranţă, arată că acţiunea de informare era şi mai C. M. L. Informatorii ai altor servicii particulare se vor prezenta în ziua de 26 iunie. Acest ordin se va ţine în toate cuiburile de către Şeful de cuib şi toţi membrii cuiburilor vor semna de luare de cunoştinţă. Ordinul astfel semnat mi se va aduce mie prin şefii de Secţie sau altor unităţi. Cei ce nu se vor prezenta, însemnează că voesc să înşele mişcarea, să ne vândă şi să ne trădeze-Se pot face servicii şi fără înşelăciuni şi fără vânzare de fraţi şi fără trădare şi fără călcare de jurământ. (ss) Corneliu Z- Codreanu Am luat cunoştinţă (ss) Indescifrabil CORPUL MUNCITORESC LEGIONAR Secţia C. F. R. CUIBUL RADU NEGRU C. F. R. 15 Iunie 1937 va stă ea lărgindu-şi câmpul şi în alte sectoare. Există documente constatând Informatori şi la instituţii ca I. A. R. Calea Ferată, S. T. R., etc. etc. Se va vedea la timp din alte documente ce vor fi înfăţişate, rezultatul acţiunii întreprinse de informatorii lui Codreanu, acţiune care a făcut ca numeroase acte să fie sustrase de la autorităţi şi predate „Gărzii de fier”. Toate aceste acte s-au găsit cu prilejul descinderilor efectuate de organele poliţieneşti la „Casa Verde" şi printre membrii ,,Gărzii“. COPIE DUPĂ ORDINUL CĂPITANULUI DAT CĂTRE LEGIONARI ŞI MEMBRII CUIBURILOR DIN CAPITALA. CĂTRE LEGIONARI ŞI MEMBRII DIN CAPITALA Toţi informatorii de la Poliţia Capitalei aflători în Cuiburi, sunt invitaţi să se prezinte la mine individual pentru a primi directive între 19—23 Iunie a. c. Informatorii agenţi ai Siguranţei, sau ai S. M. se vor prezenta în zilele de 24—25 Iunie. Informatorii altor servicii particulare, în ziua de 26 Iunie. Acest ordin se va ceti în toate Cuiburile de către Şefii de Cuib şi toţi membrii Cuibului vor semna de luare de cunoştinţă astfel semnat, mi se va aduce mie prin Şefii de Sectoare sau alte unităţi. Cei ce nu se vor prezenta, însemnează că voesc să înşele mişcarea să ne vândă şi să ne trădeze. Se poate face servicii şi fără înşelăciune şi fără vânzare de fraţi şi fără trădare şi fără călcare de jurământ. (ss) Corneliu Zelea Codreanu S. T. R. Secţia Ştefan cel Mare Cuibul Spada Căpitanului Corpul Muncitoresc Legionar Secţia de pregătire S’a cetit în Cuib luând cunoştinţă fiecare şi semnând propriu. (ss) Cojocaru Ioan Voiculescu O. Tomiţeanu Indescifrabil ’ Jertfa Legionară Sect. I. 6 CĂTRE LEGIONARI ŞI MEMBRII DIN CAPITALA Toţi informatorii de la Poliţia ?. (&/CUIM ) Capitalei, aflători în Cuiburi, sunt invitaţi să se prezinte la mine individual pentru a primi directive între 19-23 iunie a. c. Informatorii agenţi ai Siguranţei sau ai M. St. Major se vor prezenta în zilele de 24 Iunie-25 a. c. Informatorii altor servicii particulare, în ziua de 26 Iunie. Acest ordin se va ceti în toate cuiburile, de către şefii de cuiburi şi toţi membrii cuibului vor semna de luarea la cunoştinţă. Ordinul astfel semnat mi se va aduce mie prin şefii de sectoare sau alte unităţi. Cei ce nu se vor prezenta, înseamnă că voesc să înşele mişcarea, să ne vândă şi să ne trădeze. Se pot face servicii şi fără înşelăciune, şi fără vânzare de fraţi şi fără trădare şi fără călcare de jurământ. (ss) Corneliu Zelea Codreanu Luat la cunoştinţă Cuibul Radu Negru C. F. R. (ss) Indescifrabil. Şef de cuib. 2. (ss) Indescifrabil. 3. deplasat în provincie 4. (ss) Tănase Reviuc. 5. Detaşat la Braşov una lună 6. (ss) Stancu Stavăr, CĂTRE LEGIONARII ŞI MEMBRII DIN CAPITALĂ Toţi informatorii din Poliţia Capitalei, aflători în cuiburi, sunt invitaţi să se prezinte la mine, individual, pentru a primi directive, între 1 şi 20 Iunie. Informatorii agenţi ai Siguranţei, sau ai Statului Major, se vor prezenta în zilele de 24 şi 25 Iunie-Informatorii altor servicii particulare, în ziua de 26 Iunie. Acest ordin se va ceti în toate Cuiburile de către Şefii de Cuiburi şi toţi membrii vor semna de luare la cunoştinţă şi Ordinul astfel semnat mi se va aduce prin Şefii de Sectoare sau alte unităţi. Cei ce nu se vor prezenta însemnează că vor să înşele mişcarea ca să ne vânză şi să ne trădeze. Se pot face servicii şi fără înşelăciune şi fără vânzare de fraţi şi fără trădare şi fără călcare de jurământ-Luat cunoştinţă: Cuibul „Ap. Pavel’’ 22-VI.1937 1. I- Pâslaru 2. D. Tănăsescu 3- Sandi Olăroiu 4. Indescifrabil 5. Ştefan Georgescu 6- Vrânceanu 7- Indescifrabil. C. M. L. SPĂRGĂTORI DE FRONTURI S. E. T. ORDIN Către Legionarii şi membrii din Capitală. Toţi informatorii de la Poliţia Capitalei aflători In Cuiburi sunt invitaţi să se prezinte la mine INDIVIDUAL pentru a primi directive, între 19 şi 23 Iunie. Informatorii agenţi ai Siguranţei sau ai Statului Major se vor prezenta in zilele de 24 şi 25 Iunie. Informatorii altor servicii particulare, in ziua de 26 Iunie. Acest ordin se va ceti în toate Cuiburile de către Şefii de Cuiburi şi toţi membrii Cuibului vor semna. Ordinul astfel semnat mi se va aduce mie prin şefii de sectoare sau alte unităţi. Cei ce nu se vor prezenta însemnează că voesc să înşele mişcarea, să ne vândă şi să ne trădeze. Se pot face servicii şi fără înşelăciune, şi fără vânzare de fraţi, şi fără trădare, şi fără călcare de jurământ. Bucureşti, 18. VI. 1937 (ss) Corneliu Zelea Codreanu CUIBUL „SPĂRGĂTORII DE FRONTURI“ S. E. T. C. M. L. A luat cunoştinţă : 1. (ss) Cuzneţov Mihai 2. (ss) Popa N. Nicolae 3. (ss) Şerb. Ion 4. (ss) Vrabie Aurel 5. (ss) Daniil Ordeanu 6. (ss) Indescifrabil. „CUIBUL PAR. MOTA“ Secţia S. E. T. 1. Dumitru 2. Indescifrabil ” 5?. ” • • » 8. Dumitrescu Nicolae 9. Indescifrabil 10. Arizan Dumitru 11. Indescifrabil 12. Indescifrabil 13. Teodorescu Constantin. 15 Iunie 1937 D. M. L. SECŢIE ŞOFEURI CĂTRE LEGIONARI ŞI MEMBRII DIN CAPITALA Toţi informatorii de la Poliţia Calele de 24-25 Iunie a. c. Informatorii altor servicii particulare în ziua de 26 Iunie a. c. Acest ordin se va ceti în toate cuiburile de către şefii de cuiburi şi toţi membrii cuibului vor semna de luare la cunoştinţă. ,Ordinul astfel semnat mi se va aduce mie prin şefii de sectoare sau alte unităţi. Cei ce nu se vor prezenta însemnează că voesc să înşele mişcarea, să ne vândă şi să ne trădeze. Se pot face servicii şi fără înşelăciune şi fără vânzare de fraţi şi fără trădare şi fără călcare de jurământ. Corneliu Zelea Codreanu După informaţiile sosite în ultima săptămână, recoltele mondiale se arată satisfăcătoare, cu excepţie acolo unde timpul s’a menţiut friguros, şi a împiedecat normala desvoltare a semănăturilor. După ultimele rapoarte publicate de direcţiunea economiei rurale şi a statisticei din ministerul de agricultură argentineană, rezultă că cea mai mare parte a culturilor au avut de suferit de pe urma secetei, fapt care a provocat o vie îngrijorare în lumea comercială, cunoscut fiind că Argentina este una din cele mai mari ţări producătoare de porumb. Recoltele record ale campaniei anului 1937— 1938 se datoresc în bună parte creşterii suprafeţelor afectate cerealelor şi întrebuinţării de seminţe selecţionate dar mai cu seamă timpului favorabil începând de la primele lucrări pentru pregătirea solului pentru semănat până în momentul recoltării. Secţiunea de informaţii agricole a biroului de economie rurală din Statele Unite comparând suprafeţele însămânţate în anul acesta cu cele din anii precedenţi ajunge la concluzia că însămănţările sunt în creştere şi că deci cultura gramul a luat în ultimii ani o mare întindere. Ploile cu caracter aproape general au influenţat binefăcător recoltele, cu toate că frigul ce s’a anunţat în mai multe puncte ale Europei a oprit în loc, într’o oarecare măsură, procesul de desvoltare a semănăturilor. Institutul internaţional de agricultură de la Roma, pe baza informaţiilor primite,, socoteşte suprafaţa însămânţată cu grâu de iarnă în tot emisferul septemrienar ca fiind mai mare ca aceia însămânţată în cursul anului precedent-Se ştie, că aceasta a fost cea mai mare din câte s’au înregistrat până în prezent- suprafaţa însămănţărilor din Statele Unite,, U. R- S. S. şi tarile dunărene se pare că este o suprafaţă record şi depăşeşte considerabil mijlocia anilor 1932-1936. Făcând aceste constatări şi observând, pe de altă parte situaţia târgului mondial, Institutul internaţional de agricultură de la Roma lasă să se înţeleagă că producţia mondială de grâu nu va fi inferioară faţă de anii precedenţi, apropiata recoltă fiind marcată printr’o importantă supraproducţie, ceea ce va provoca fără îndoială un nou dezechilibru pe piaţa mondială a grâului. Pentru un moment, se poate constata că starea semănăturilor de iarnă este destul de neclară, mai cu seamă în Statele Unite, dar este satisfăcătoare în cea mai mare parte a Europei, în U. R. SS d in India și in Africa de Nord. MEMBRII CUIBULUI „DACOROMÂN“ 1. Mihail Moraru (ss) M. Moraru 2. Victor Stăteanu (ss) Victor Stateanu 3. Gheorghe Mateescu Camaradul G. Mateescu fiind plecat la Poiana Ţapului răspund eu pentru el precum că nu face parte din cei vizaţi mai sus. Şeful Cuibului (ss) M. Moraru C. M. L. CUIBUL ARCAŞUL Către legionarii şi membrii din Capitală Toţi informatorii de la poliţia Capitalei — aflători în cuiburi sunt invitaţi să se prezinte la mine individual pentru a primi directive între 19 şi 23 Iunie a. c. Informatorii agenţi ai Siguranţei sau ai Marelui Stat Major se vor prezenta în zilele 21 şi 25 Iunie 1937. Informatorii altor servicii particulare în ziua de 26 Iunie 1937. Acest ordin se va citi în toate cuiburile de către şeful de cuib şi toţi membrii vor semna de luare la cunoştinţă. Ordinul astfel semnat mi se va aduce mie prin şefii de sectoare sau alte unităţi. Cei ce nu se vor prezenta înseamnă că voesc să înşele mişcarea, să ne vândă şi să ne trădeze. Se pot face servicii şi fără înşelăciune şi vânzare de fraţi şi Continuare în pag. 4 a Debuşee favorabile pentru produsele româneşti Fata de constatările făcute până în prezent, posibilităţile noastre de export în viitor trebuesc îndreptate, în afară de Germania, mai mult spre Italia, care de când cu „bătălia“ grâului a ajuns să-şi satisfacă din propriile recolte trebuinţele interne. Totuşi pentru grâul şi toate produsele româneşti Italia rămâne unul din cele mai favorabile debuşeuri, mai cu seamă pentru oleaginoasele de care dispunem, întrucât industria uleiurilor vegetale a luat o mare extindere în această ţarăîndreptarea exportului nostru către Italia s’ar uşura simţitor dacă s’ar putea conveni la un acord comercial pe bază de tarife combinate pe calea ferată şi pe apă, aşa după cum sunt în fiinţă cu celelalte ţări balcanice şi mai ales cu Bulgaria, Iugoslavia şi Ungaria. Aceste state profită din plin de pe urma înlesnirilor la mijloacele de transport, prin încărcări avantajoase de marfă din interior până la staţiile terminus ale Italiei-Avantagiile ar fi cu atât mai mari pentru noi cu cât Italia, îndepărtată de noi cu cel mult opt zile pe calea mării, deţine o flotă de comerţ destul de însemnată, capabilă să desvolte simţitor traficul nostru cu această ţară. Problema plăţilor O piedică însemnată în calea intensificării raporturilor comerciale cu Italia, este fără îndoială actualul sistem de plăţi. Ar fi de dorit ca noua convenţie ce se tratează să înlesnească un schimb de mărfuri fără zăbava pe care o pricinueşte sistemul clearingului. Imobilizările de capital dăunează extrem de mult comerţului de cereale, mai cu seamă la noi, unde creditele sunt foarte reduse- Doleanţele exportatorilor de cereale Valorificarea actualei recolte depindă numai de măsurile ce va lua guvernul în acest scop- Recolele ce vom avea în viitoarea campanie, care se desfăşoară destul de favorabil în celelalte ţări agricole, vor da posibilitatea unui nou avânt exportului nostru de cereale. El însă va trebui din vreme încurajat de către au-ttorităţile în drept, bineînţeles prin olfenirea mijloacelor de transport, prin oferirea de credite convenabile şi prin acordarea de condiţii avantajoase pentru intrepozitare. Ţara noastră trebue să ajungă în situaţia de a putea exporta în medie circa 5 milioane tone de cereale anual, dacă ţinem seama că în anii cu recoltă bună, exportul Vechiului Regat se cifra la circa 3 milioane tone anual, intrând în fără circa 700 miioane lei aur anual. In actuala situaţie exportul nostru de cereale este stânjenit de faptul că prin preţurile minimale suntem peste paritatea mondială, aşa că puţinele exporturi ce se mai fac sunt îndreptate mai mult spre Germania, care oferă preţuri peste preţul internaţional. Cercurile exportatoare sunt la aşteptarea hotararei oficiului de valorificare, fiind vorba ca în prima şedinţă ce va avea loc să fixeze prima pe perioada 10 Mai—10 luni». In tot cazul dacă in scurtă vreme nu se dă o rentabilitate mai mare exportului nostru de grâu, ne vom vedea în situaţia de a poseda la apariţia nouei recolte o cantitate însemnată de grâu vechi ; Vânzările de porumb : Se vorbeşte că în una din şedinţele delegaţiei economice a guvernului se va autoriza o a treiatranşă de export pentru porumb, eventual şi pentru Germania, dat fiind faptul că posedăm încă însemnate cantităţi înmagazinate. Vânzările merg satisfăcător şi dacă se va acorda un nou contingent pentru export, se crede că ele se vor intensifica, în laurul producătorilor şi a economiei generale a ţării. Piaţa oleaginoaselor In anul 1937 cultura de floarea, soarelui a dat o recoltă mijlocie, cea mai mare parte din acest produs fiind exportat în Italia, de altfel cea mai bună piaţă pentru desfacerea acestui produs Insă regimul de plăţi a dăunat foarte mult exportatorilor noştri, întrucât aceştia n’au putut încasa nici până în prezent contravaloarea exporturilor făcute. Sunt exporturi făcute cu 3—4 luni în urmă cari nici până în prezent n’au fost lichidate. In schimb exportatorii români au vărsat contravaloarea la Banca Naţională a Italiei în contul BNR, primind confirmarea respectivă, totuşi conturile n’au fost lichidate până în prezent. Se înţelege că în asemenea condiţiuni, exportatorii români,, sunt extrem de strâmtoraţi prin lipsade credite Trebue să mai ţinem seama de faptul că tranzacţiile cu Italia sunt cele mai avantajoase, aceasta fiind singura ţară care se interesează şi este amatoare de produsele româneşti. Condiţiile de plată sunt însă cu totul dezavantajoase pentru exportatorii noştri. Aceiaş situaţie este şi pentru seminţele de dovleac Seminţele de in şi cânepă sunt aproape inexistente pe piaţă, deoarece am avut o recoltă foarte slabă, aşa că nu s’a putut face export. In ceea ce priveşte răpită, în anul 1937 am avut o recoltă mulţumitoare, majoritatea exportului făcându-se în Italia şi Anglia. Toate disponibilităţile au fost exportate, aşa că până la noua recoltă nu se mai pot găsi cantităţi de răpită pentru cumpărători. Turtele se exportă intens în toată Europa, dar mai cu seamă în Danemarca şi Anglia. Plăţile cu aceste două state sunt satisfăcătoare T. Arghir TABEL de toţi membrii cuibului ce au luat cunoştinţă de ordinul Căpitanului din 15 iunie 1937 Numele şi Pronumele Instituţia în care lucrează Semnătura 1- Moşteanu C. D-tru II Soc. Sarai de Auto (ss) Moşteanu D 2. Tănăsescu Romulus Arsenalul Aeronautic (ss) Rom. Tănăsescu 3- Moşteanu C. Marin Arsenalul Aeronautic (ss) M. Moşteanu 4. Moşteanu C. Gh. Aviaţia militară (ss) Gh. Moşteanu 5. Moşteanu D-tru I Soc. Distribuţia (ss) Moşteanu D-tru 6. Bratu I. Ion Soc. Sarai de auto (ss) Ion Bratu Aceşti membri au luat cunoştinţă de ordinul Căpitanullui din 15 iunie 1937- 15.V-1937- CUIBUL 13 Ianuarie 1937 Secţia C. F. R. CĂTRE LEGIONARII ŞI MEMBRII IN CAPITALA Toti informatorii de la Politia Capitalei aflători în cuiburi sunt invitati să se prezinte la mine individual pentru a primi directive între 19—25 Iunie. Informatorii, agenţi ai Siguranţei sau ai St. M se vor prezenta în zilele de 24—25 Iuniesame* r'«£^ * / SS 13 Zotruorfe j .Citi. Uflts.T-n^fha.a-.iilvi:- .. .t... ^ Şeful Cuibului (ss) Moşteanu D-tru (ss) C- Z. C. Săptămâna^ cerealelor Piaţa internaţional^. Grevaţi în calea exportului nostru de cereale în Italia. Rezervele de oleaginoase au fost epuizate pitalei, aflători în Cuiburi sunt invitaţi să se prezinte la mine individual pentru a primi directive intre 19 Si 33 Iunie 1937. Informatorii agenţi ai Siguranţei sau ai St. M. se vor prezenta în zi-