Argus, februarie 1942 (Anul 32, nr. 8639-8655)

1942-02-09 / nr. 8639

P's^ 11, ,t,, , , t,4 ■ AROI 1a8 ULTIME INFOI M V i li ül Noul regim al contractelor pentru lucrări publice și furnituri de Stat Monitorul Oficial din 7 Februa- rie publică următorul decret-lege, privitor la regimul excepţional al REZILIERE ȘI LICHIDARE A CONTRACTELOR EXISTENTE ART- 1. — Toate contractele de lucrări publice și furnituri încheiate de Stat, judeţ, comună, instituţiuni publice sau de utilitate publică, regii autonome, case speciale, administraţii comerciale sau direcţiuni generale cu buget propriu, în curs de executare, care nu au făcut obiectul niciunei forme de recepţie sau lichidare, încheiate până la publicarea prezentei legi, pot fi lichidate în starea în care se găsesc; în cazul când Statul sau autoritatea respectivă consideră inoportună continuarea lucrării sau furniturii, în cazul când continuarea lucrării sau a furniturii ar constitui o sarcină prea mare pentru Stat sau autoritatea contractantă şi în cazul când antreprizele şi furnizorii din cauza sporirii preţurilor şi a evenimentelor în curs nu au respectat programul contractual ori nu au putut termina lucrările sau furniturile în cadrul strict contractual, înţeleg prin contracte în curs atât contractele a căror termene nu au expirat, cât şi acelea a căror termene au expirat dar se găsesc în curs de executare datorită faptului că antrepriza a obţinut de la autorităţi prelungiri de termene. Contractele încheiate direct cu firme din străinătate sau cu reprezentanţii lor din ţară de către autorităţile sau instituţiunile enumerate la alin. prim nu sunt supuse lichidării. ART. 2. — In termen de 20 zile de la publicarea în Monitorul Oficial a prezentei legi, autorităţile şi instituţiile enumerate la art. 1 vor stabili care sunt contractele ce nu se realizează și ca atare trebuesc continuate, întocmind un tablou care va fi supus aprobării organelor tutelare. Acest tablou, odată aprobat înlăuntrul unui termen de 10 zile dela expirarea celui precedent, rămâne definitiv. Contractele neaproabte a fi continuate vor fi trecute într’un deosebit tabou; ele urmează a fi reziliate şi lichidate în condiţiunile arătate mai jos. Lichidările ART. 3. — In vederea lichidării, administraţiile vor institui în prealabil comisiuni de recepţie şi lichidare pentru lucrările executate, în conformitate cu dispoziţiunile contractuale şi legile în vigoare. Odată făcută această formalitate, administraţia intră în dreptul de a continua şi folosi lucrarea. Propunerile de lichidare însoţite de actele de recepţie şi lichidare şi de eventualele Contestaţii ale antreprizei, vor fi trimise unor comisiuni speciale arbitrale instituite prin deciziuni ministeriale de către departamentele la care se execută lucrările sau de către departamentele tutelare. ART. 4- — Comisiunile speciale arbitrale de lichidare vor avea următoarea compunere: a) Un preşedinte sau consilier de Curte de Apel desemnat de Ministerul Justiţiei, ca preşedinte ; b) Un reprezentant al Ministerului Finanţelor; c) Un reprezentant al autorităţii contractante; d) Un reprezentant al Camerei de Comerţ şi Industrie de la sediul Curţii de Apel respective; e) Un reprezentant al antreprizei. Odată cu numirea membrilor titulari ai acestor comisiuni vor fi numiţi şi supleanţii lor. Secretariatele acestor comisiuni vor fi asigurate prin îngrijirea administraţiilor sau instituţiunilor interesate. ART. 5. — Comisiunea specială arbitrală constatând hotărîrea Statului, a autorității sau instituțiunii contractante de a lichida o lucrare sau o furnitură, potrivit art. 1 și 2 din prezenta lege, va stabili condițiunile lichidării ținând seamă de următoarele criterii: 1. Pentru lucrările şi furniturile efectuate înainte de 15 Noembrie 1939, se va ţine seama de preţurile contractuale. 2. Pentru lucrările şi furniturile efectuate între 15 Noemvrie 1939 şi 22 Iunie 1941 se va putea acorda o sumă globală în raport cu diferenţele de preţ suportate de antrepriză la procurarea materialelor, transportul lor şi manopera. 3- Pentru lucrările şi furniturile efectuate după 22 iunie 1941 antrepriza va avea dreptul la diferenţele de preţ pricinuite de împrejurările războiului, diferenţe care se vor dovedi cu orice mijloace legale ţinându -se seama şi de dispoziţiunile legale în vigoare. 1. Administraţiunile vor prezenta comisiunii un raport detailat care va cuprinde variaţiunea preţurilor în epoca corespunzătoare, precum și propuneri în legătură cu despăgubirile ce ar putea fi acordate în conformitate cu urele"A leg". Cuantumul acestor despăgubiri care vor cuprinde sporurile de impozite, de taxe, de cheltueli generale, de regie, dobânzi și beneficii nu va depăși 25 la sută din valoarea lucrărilor executate după data de 15 Noemvrie 1939, calculată la contractelor de antrepriză pentru lucrări publice şi furnituri încheiate de către autorităţi, preţurile contractuale. Lucrările neterminate complet şi materialele aprovizionate spre a fi puse în lucru, când au fost plătite prin situaţii provizorii de plată sau când aparţin contractelor la care s-au dat aconturi vor fi plătite cu preţul lor de procurare, acordânduse antreprizei un spor de cost pentru pază, regie, beneficiu, etc. Acest spor nu va dpăşi 22 la sută din valoarea materialelor la data procurării. Antreprizele care din lipsă de prevedere şi diligenţă nu au aprovizionat şantiere cu materialele necesare şi nu au executat lucrările care se puteau executa în condiţiunile contractului, aducând pe această cale prejudicii administraţiilor, nu au dreptul la niciun fel de despăgubire. Toate instalaţiunile făcute şi utilajul adus pe şantier fie înainte, fie după 15 Noembrie 1939, în cazul când antrepriza renunţă să le ridice, vor fi plătite cu preţul de cost din momentul executării sau aducerii lor pe şantier, scăzându-se cota de uzură. ART. 6. — Cercetarea înaintea comisiunii arbitrale va urma şi hotărârea se va da, potrivit art. 348 și urm. din codul de procedură civilă din14 Martie 1940 împotriva deciziimilor comisiunii nu se poate face apel sau recurs. Revizuirea cotracteloflă existente ART. 7. — Toate contractele de lucrări sau furnituri pentru care potrivit art. 2 s’a hotărit nerezilierea şi continuarea lucrărilor sau furniturilor, sunt revizuibile în ceea ce priveşte termenul, preţul şi reducerea obiectului. ART. 8. — Nu vor fi supuse revizuirii preţurilor în condiţiunile prezentei legi: 1. Contractele încheiate pe bază de legi speciale. 2. Contractele la care caietele de sarcini prevăd revizuirea preţurilor şi modalitatea revizuirii. ART- 9. — Revizuirea preţurilor se va face ţinând seamă de următoarele criterii: 1. Pentru lucrările şi furniturile efectuate înainte de 15 Noembrie 1939 nu se va acorda niciun spor de preţ. 2. Pentru lucrările şi furniturile efectuate între 15 Noembrie 1939 şi 22 Iunie 1841 se va putea acorda o sumă globală drept despăgubire în raport cu diferenţele de preţ suportate de antrepriză la procurarea materialelor, transportul lor şi manoperă. 3. Pentru lucrările şi furniturile efectuate după 22 iunie 1941, antrepriza va avea dreptul la diferenţele de preţ pricinuite de împrejurările războiului, diferenţe care se vor dovedi cu orice mijloace legale, ţinându-se seamă şi de dispoziţiunile legale în vigoare. ART. 10. — Revizuirea preţurilor unitare a devizului se va face pe baza preţurilor medii elementare din regiunea în care se execută lucrarea, existente în epoca corespunzătoare. Cu preţurile medii elementare se vor calcula preţurile unitare ale devizului pe baza analizei de preţuri întocmită de administraţii. Prin revizuire se va acorda antreprizei diferenţa în plus dintre preţurile unitare de la data revizuirii şi preţurile unitare corespunzătoare din analiza întocmită de administraţii. Preţurile revizuite se vor aplica numai pentru materialele ce se vor procura şi lucrările ce se vor executa după data revizuirii, conform programului de lucru-Propunerile pentru revizuirea preţurilor ale administraţiilor respective şi ale antreprizei, însoţite de actele respective, vor fi trimise unor comisiuni speciale arbitrale instituite prin deciziune ministerială de către departamentele la care se execută lucrările sau de către departamnetele tutelare. Reducerea obiectului și a termenului contractului se va face de comisiunea specială arbitrală pe baza actelor și a probelor ambelor * "aRT. 11. - Comisile speciale arbitrale vor avea următoarea compunere: a) Un preşedinte sau consilier de Curte de Apel desemnat de ministerul justiției, ca preşedinte;^ b) Un reprezentant al autorității contractante. . . c) Un reprezentant al antreprizei. Odată cu numirea membrilor titulari ai comisiunii, vor fi numiţi şi supleanţii lor. . . . Secretariatele acestor comisiuni vor fi asigurate prin îngrijirea administraţiilor sau instituţiunilor interesate. ART. 12. — Cercetarea înaintea comisiunii arbitrale va urma și hotărîrea se va da potrivit art 348 și urm. din codul de procedura civilă din 14 Martie 1900 împotriva hotărîrilor comsiunii nu se poate face apel sau recurs. ART. 13. — Nu se vor acorda sporuri de prețuri. , L .Contractelor. Ie, care antrepriza a plătit prețuri exagerate din neglijența sau din vina sa. 2. Contractelor în care antrepriza este în culpă. Contirade de lucrări sau furnituri viitoare ART. 14. — Pe toată durata aplicării legii de faţă, administraţiile şi instituţiile enumerate la art. 1, nu vor putea încheia contracte pentru executări de lucrări şi furnituri de materiale decât pe termen de cel mult 6 luni şi cu preţuri unitare fixe pe toată durata contractului. In cazuri excepţionale şi cu aprobarea Consiliului de miniştri se vor putea încheia contracte pe termen până la un an, cu facultatea pentru administraţie de a revizui preţurile unitare o singură dată şi numai după trecerea a şase luni de la contractare. Procedura de revizuire a preţurilor unitare se va prevedea în caietul de sarcini al lucrării. In cazul când nu se poate ajunge la un acord cu antrepriza asupra noilor preţuri pentru restul duratei contractului, administraţia are facultatea de a rezilia şi lichida contractul în condiţiunile prevăzute în această lege. ART. 15. — Contractele al căror termen de execuţie depăşeşte un an se vor încheia pe bază de legi speciale care vor prevedea procedura de revizuire a preţurilor unitare. ART. 16. — Orice angajare de lucrări publice sau furnituri trebue să se facă pe baza unui proiect care să cuprindă neapărat între piesele sale seria şi analiza preţurilor şi un program de lucru (repartiţie de lucru) indicat în linii generale, program care după adjudecare va fi detailat de întreprindere. Dacă antrepriza nu respectă repartiţia de lucru stabilită întârziind lucrările, fără a fi intervenit cazuri de forţă majoră, administraţia poate rezilia contractul încheiat. ART. 17. — Dispoziţiunile legii nr. 81 din 1941 se abrogă pe data publicării legii de faţă. Contracte de lucrări sau Util existente Mâine se va distribui brânză şi caşcaval Subsecretariatul de Stat al Aprovizionării Armatel şi Populaţiei Civile face cunoscut că Luni 9 Februarie 1942, se va distribui populaţiei din Capitală, brânză telemea şi caşcaval la preţurile maximale prin cooperative şi magazinele de brânzeturi. Cantităţile rămase nevândute se vor putea vinde şi în ziua următoare. Convocarea producătorilor de cartofi, ceapă şi zarzavaturi Subsecretariatul de Stat al Aprovizionării Armatei şi Populaţiei Civile, invită pe toţi producătorii de cartofi, ceapă, şi zarzavaturi care îşi desfac produsele pe piaţa Bucureştiului, să ia parte la consfătuirea ce va avea loc în ziua de Duminică 15 Februarie ora zece, în localul Academiei de Inaim studii comerciale şi industriale din Bucureşti piaţa Benito Mussolini, fostă piaţa Romană. Domnii producători sunt cu insistenţă rugaţi să nu lipsească de la această întrunire, urmând a se pune bazele producţiei anului acestuia, prin stabilirea unui plan, a cunoaşterii nevoilor acelor producători spre a se uşura sarcina obţinându-se prin aceasta o aprovizionare normală a Caritatei. DEPOZITARI CARI AU PRIMIT LEMNE DE FOC Subsecretariatul de Stat al Aprovizionării Armatei şi Populaţiei Civile face cunoscut populaţiei Capitalei depozitarii ce au primit lemne de foc în ziua de 6 Februarie a. c. şi care urmează a fi distribuite contra cost în mici cantităţi, pentru a satisface cât mai multe cereri: C. A. P. S. Eliade In Vii nr. 11 (invalizi, funcţionari, posesori de bonuri 75.000 kgr.; Sabotino Saboi, Călăraşi nr. 128 15.000 kgr.; Depozitele C. F. R. (pt. funcţionari) 30.000 kg. G. Ivănescu, Câmpineanu nr 15 15000 mii kgr.; C. A. P. S. (Filaret pentru instituții 90.000 kgr. Reevaluarea activului întreprizerilor Mărfurile reevaluate nu pot micşora veniturile impozabile pe exerciţiul viitor Ministerul de Finanţe aduce la cunoştinţa întreprinderilor comerciale şi industriale că în cazul când, aplicând Decretulege pentru stabilirea unui regim fiscal tranzitoriu al majorărilor de capital prin reevaluarea activului, ele îşi vor majora capitalul, şî prin reevaluarea mărfurilor ce comercializează potrivit art. II din Decretulege menţionat, reevaluările respective de mărfuri nu vor diminua şî veniturile impozabile ce se vor stabili pentru exerciţiile viitoare şi nu vor influenţa impunerile pentru acest exerciţiu. Independent dacă mărfurile au fost reevaluate sau nu, veniturile impozabile pe exerciţiile viitoare vor fî determinate potrivit dispoziţiunilor legii contribuţiunîlor directe, luându-se în considerare valoarea iniţială a mărfurilor. Potrivit Decretului-lege din 15 ianuarie 1942, majorarea de capita va fî ţinută în seamă numai la fixarea amortismentului, rezervelor , rentabiltăţii capitalului. Prelungirea termenului pentru subscrierea la împrumutul Reîntregirii Mîsteml Finanţelor, face cunos-da posibilitate ceter cari dîn client că a prelungit termenul de subverse motive au întârziat de a-ţi înscriere la împrumutul Reîntregîriîdeplîni obligaţiunea faţă de ţară, până la 1 Martie 1942, pentru a sa- Prețul de subscriere în tot cursul tîsface numeroasele cereri noul deiuncî Februarie este de 4500 lel subscriere ce se prezintă șî pentru apentru un titlu de 5000 lei. Bunurile şi imobilele pendinte biserica ortodoxă română se încadrează in art. 16 din legea timbrului Articolul 16, punctul 4, litera a şi b din Legea Timbrului prevede scutirea de impozit pe echivalent a bunurilor imobiliare şi mobiliare aparţinând Statului, Comunelor, Judeţului, precum şi bunurile mobiliare şi imobiliare aparţinând stabilimentelor de utilitate publică, subvenţionate de Stat. In acest text se încadrează bunurile şi imobilele mănăstirilor, parohiilor, urbane şi rurale, pendinte de Biserica Ortodoxă Română, subvenţionate de Stat, fiind vorba de averea Bisericii dominante, iar nu de fracţiuni de culte religioase. Excepţiunea din acelaş articol, punctul 4, litera c, priveşte şi se încadrează cultele religioase: catolic, protestant etc. pentru care scutirea este limitată până la lei un milion valoare, imobilele parohiilor rurale şi până la valoarea de lei trei milioane imobilele parohiilor urbane. In cazul că s-au făcut de către organele fiscale impuneri de acest fel veţi ataca, cu apel actul impunerii, bazându-vă pe Interpretarea justă şi legală a articolului 16 aşa cum am specificat mai eva. Dacă însă sa pierdut dreptul de apel, veţi interveni pe cale administrativă direct la Ministerul de Finanţe, Direcţia Timbrului, pentru anularea impozitului şi amenzii, dacă aceasta s'a aplicat. Clasificarea morilor insalubre 4 Monitorul Oficial din 7 Februarie 1942 publică următoarele deciziuni: Morile cu motor electric se clasifică în rândul Industriilor insalubre, de cl. II dacă sunt situate la sate și la cl. III dacă acestea sunt situate la oraşe sau municipii. 0*6 Morile ţărăneşti cu valţ, acţionate de un motor electric şi cu explozie, se claSîfxă în rândul îndur* trîTior Insalubre de cl. II dacă sunt sîtuate la sate sau comune, îar la cl. III dacă acestea sunt situate Ia oraşe sau municipii* .«»0,,'i*iî'h:î ^s?. carei tragere are loc la 15-16 Februarie pregintii ŞAUSE MĂRITE urnă ele câştig, deoarece au eşit dîn câştiguri multe la clasele anterioare, iar umărul lozurilor participante au scăzut. DECI CUMPARATI-VA LOZURI NOUI sau PRESCHIMBAŢI-VÂ PE CELE VECHI PE CLASE Valorificarea fructelor şi a legumelor Ministerul Agriculturii şi Domeniilor se va îngriji şi în anul acesta de o mai bună valorificare a fructelor şi legumelor. Pentru întocmirea planului de lucru necesar Ministerului trebuie să cunoască anumite date şi astfel toţi proprietarii şi comercianţii en-gros, care prelucrează sau comercializează cantităţi de legume sau fructe mai mari de la vagoane, trebuie să comunice Ministerului următoarele date : Numele şi adresa proprietarului sau firmei, în ce fel valorifică fructele sau legumele; capacitatea maximă de fabricaţie sau de desfacere, celei de produse prelucrează şi ce rezultă din prelucrare. Datele de mai sus trebuiesc trimise până la 16 Februarie Ministerului de Agricultură şi Domenii — Direcţia Viticulturii şi Horticulturii, B-dul Domniţei No. 1, Etaj III. BULETIN INTERN D. Constantin Cantumiari, a fost numit administrator la Banca Naţională, cu începere de la 10 Februarie 1942, pe termen de 4 ani. Se aduce la cunoştinţa publicului că s-a ridicat delegaţia de control nr. 1161 d-lui Jean St. Bolintineanu, care îndeplinea serviciul de controlor în Ministerul Economiei Naționale. Scăderea unor impozite pentru stricăciunile de război. Monitorul Oficial din 7 Februarie 1942, publică următorul decret lege: ART. 1. — Prin derogare dela prevederile titlului I, cap. I şi VIII din legea pentru aşezarea contribuţiunilor directe asupra veniturilor, din impozitele directe aşezate asupra veniturilor explorărilor agricole, exercitate de proprietari sau de arendaşi se va scădea partea de impozit corespunzătoare diminuării veniturilor din cauza pagubelor provocate de măsurile de ordin militar luate în vederea războiului sau de acţiunile de rfzboiu dacă producțiunea n’a fost asigurată. ART. 2. — Scăderile prevăzute de articolul precedent se vor acorda din impozitele anului In care a avut loc paguba. Când impozitele respective au fost achitate în total sau in parte, sumele respective sau restul de scăzut, se vor scădea din impozitele anului următor. Scăderile respective se vor acorda în condiţiunile şi cu procedura prevăzută de art. 95, 96 şi 97 din legea pentru aşezarea contribuţiunilor directe asupra veniturilor. ART. 3.- Terenurile virane rămase în urma dărâmării sau degradării proprietăţilor clădite din cauze de război, sunt scutite de impozitele directe pentru exerciţiul în care a avut loc dărâmarea sau degradarea şi exerciţiul următor. Pentru terenurile virane din teritoriile eliberate se menţin dispoziţiunile art. III, pct. 2 alin. 2 din Decretul lege pentru stabilirea unui regim fiscal tranzitoriu în Basarabia și Bucovina de Nord. ART. 4. — Orice dispozițiuni contrarii prezentului decret-lege sunt și rămân abrogate. PREŢUL DE VÂNZARE AL MĂLAIULUI Subsecretariatul de Stat al Aprovizionării Armatei Şi Populaţiei Cirile aduce la cunoştinţa populaţiei Capitalei că s’au distribuit suficiente cantităţi de mălaiu la brutării, băcănii şi mori, astfel ca toţi consumatorii să găsească din destul acest produs, oricând va fi cerut. Morile din Capitală şi suburbane sunt obligate să distribuie mălaiul şi în zilele de Duminică şi sărbători. Preţul de vânzare al mălaiului la mori, pentru angrosişti a fost fixat de lei 13,60 kgr., iar preţul de vânzare la detainati s-a fixat la lei 16 keg. ílsm Marmeluca preparata din FRUCTE $! ZAHAR vinde INSTITUTUL NATIONAL al COOPERAţIEI EN-GROS (de la 20 kg. in sus) CU PREŢUL DE: 95 Lei kilogramul melange 115 Lei kilogramul de prune, mere şi căpşuni 130 Lei kilograamul de caise Vânzarea se face din depozitele: 1. Sergent Nuţu IO (Dealul Spini, tei. 2. Inginer Tăcu 28 (Filaret,«L AMATORII DIN PROVINCIE pot cumpăra marmeladă, aceleaşi calităţi dela agenţiile Institutului Cooperaţiei din est-7?' 'es TIMIŞOARA - ALBA-IULIA — BRAŞOV — CRAIOVA - BRAILA - GALAŢI - IAŞI - CERNĂUŢI — GURA HUMORULUI — CHIŞINĂU—BĂLŢI-TIGRINA— ISMAIL—Constanța 307.893-48.16) fiere CARNE DE VACA şl de PORC Găini afumate şi congelate bine pregătite şi spornice la gătit se pot găsi In fiecare zi IN COOPERATIVELE: „RANDUIALA” Str. Brezoianii nr. 29 „CUŢITUL DE ARGINT“: Piata Naţiunii „CUŢITUL DE ARGINT“: Str. Mitropolitul Grigorie nr. 59 „FUNCŢIONARII PUBLICI": Bulevardul Brătanu nr. 3 FUNCŢIONARII PUBLICI“: Piaţa Amzei ochiul 6 „REÎNTREGIREA“ Bulevardul Filantropie« nr. 69 , „CERUL“: Splaiul Unirii nr. 5 Preţul pentru găini afumate : 175 lei kgr. la en gros de la 10 buc. 198 lei kgr. la detail Preţul pentru găini congelate: ISO lei kgr. en gros si 170 lei detail nu se poate găsi in fiecare zi insă Eapa INSTITUTUL NAŢONAL AL COOPERAŢIEI a pus în vânzare Vanzarea în fiecare zi dela orele 3 12 dim. şi 14 — 19 p. m. DEPOZITUL CALEA PLEVNEI Nr. 46 în cantităţi dela 20 Kgr. în sus sa Se vindea în Februarie IS41 cu 40 lei kilogramul ACUM CEAPA numai cu 14 lei kilogramul