Arhitectura, 1951 (Anul 2, nr. 4-12)

1951 / nr. 4

PREMIUL DE STAT SI LAUREAŢII PREMIULUI DE STAT In baza referatului Comitetului pentru acordarea Premiului de Stat al R.P.R., Consiliul de Miniştri al R.P.R., în şedinţa din 8 Martie 1951, a hotărît să acorde Premiul de Stat şi titlul de „Laureat al Premiului de Stat, unui număr de oameni de ştiinţă, ingineri, tehnicieni, artişti şi scriitori pentru lucrări de o deosebită valoare efectuate în anul 1949. S-au acordat două categorii de premii de Stat: premiul clasa I, constând din 500000 lei, şi o medalie de aur şi premiul clasa II constând din 200000 lei şi o medalie de argint. Acordarea premiului de Stat şi a înaltei distincţiuni de „Laureat al Premiului de Stat”, unui însemnat număr de muncitori, tehnicieni şi ingineri din toate ramurile de activitate, ştiinţifică şi tehnică, arată în modul cel mai evident deosebita preţuire de care se bucură ştiinţa şi tehnica în ţara noastră. Deosebit de semnificativ este faptul că printre cei premiaţi se găsesc numeroşi inovatori şi raţionalizatori din fabrici şi uzine: strungari, turnători, electricieni, cazangii, mecanici, etc., cari prin priceperea şi munca lor susţinută au dus o contribuţie însemnată în desvoltarea activităţii tehnice în ţara noastră. Asemenea succese se datoresc în primul rând noilor condiţiuni de muncă, pe care Partidul şi Guvernul le-au creat, oamenilor muncii. In trecut, atât activitatea ştiinţifică cât şi cea tehnică se desfăşurau în interesul clasei exploatatoare. Aceasta beneficia de toate avantajele de pe urma inovaţiilor şi perfecţionărilor introduse în practică, iar autorii acestor realizări nu primeau o recompensă în raport cu eforturile depuse şi rezultatele obţinute. De cele mai multe ori, din motive de ordin pur comercial, rezultatele studiilor ştiinţifice şi al aplicaţiunilor practice erau ţinute secret, pentru a putea fi folosite, numai în interesul capitaliştilor. Lucrările premiate de către Comitetul pentru premiere pe anul 1949, se caracterizează, în primul rând, prin aceea că ele reprezintă noul aspect al activităţii ştiinţifice, tehnice, culturale şi artistice din ţara noastră. In plus, o bună parte din aceste lucrări au adus soluţiuni practice unor probleme tehnice legate de planul de producţie al întreprinderilor noastre. Activitatea de studii, cercetări şi perfecţionări tehnice se desfăşoară în prezent pe linia marilor probleme puse de construirea noii orânduiri sociale în ţara noastră. Se au în vedere numai acele probleme, prin soluţionarea cărora se poate obţine o lărgire a bazei economice a ţării şi o ridicare a nivelului tehnico-ştiinţific a oamenilor muncii din Institute, laboratoare, fabrici şi uzine. Iar la baza acestei activităţi stă o armonioasă îmbinare a teoriei cu practica, aceasta din urmă mergând pe linia îmbunătăţirii continui a condiţiunilor materiale şi culturale ale masselor populare. Sectorul arhitectură nu a fost distins cu premiul de Stat pe anul 1949 pentru nici una din lucrările prezentate. Aceasta nu înseamnă însă că acest sector nu a avut realizări interesante. Neacordarea premiului de Stat pe 1949 a acestui sector se datoreşte faptului că arhitectura noastră încă nu-şi găsise linia justă de creaţie în cadrul marilor transformări sociale petrecute în ultimii ani la noi în ţară. Se poate spune că ea a continuat să meargă pe vechia linie a concepţiei idealiste, după care forma de prezentare primează asupra conţinutului, iar acesta este desprins de realităţile vieţii sociale. In ultimul timp, în decurs de aproape un an şi jumătate, s’a putut observa la arhitecţii noştri o tendinţă hotărîtă de a rupe cu trecutul şi a deschide perspective noi în arta construcţiilor, ţinând seama de nevoile reale ale ţării, care se reflectează în marile lucrări cuprinse în Planul Cincinal şi Planul de Electrificare. In noua orientare a artei arhitecturale, un rol de seamă revine Institutelor de Proiectare, unde problemele din această ramură, studiate în colective de specialişti, pot fi soluţionate în conformitate cu principiile ce stau la baza societăţii noastre actuale.