Arhitectura, 1952 (Anul 3, nr. 1-12)

1952-01-01 / nr. 1-2

SĂ SPRIJINIM REFORMA BĂNEASCĂ Hotărîrea Consiliului de Miniştri şi a Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, cu privire la reforma bănească şi la reducerile de preţuri a fost primită de milioanele de oameni ai muncii din ţara noastră cu neţărmurită bucurie şi cu un sentiment de adâncă satisfacţie, înfăptuită în interesul celor ce muncesc, lovind puternic elementele capitaliste, chiaburii şi speculanţii, reforma bănească constitue un rezultat strălucit al luptei noastre pentru îndeplinirea Planului de Stat, un pas serios înainte pe drumul ridicării nivelului de trai al oamenilor muncii. Reforma bănească a dovedit încă odată tăria Statului nostru de democraţie populară, superioritatea orânduirii noastre de Stat şi economice asupra putredului regim capitalist. In timp ce în Apus domneşte inflaţie, mizerie, şomaj, criză, în, timp ce moneta ţărilor capitaliste se devalorizează şi masele muncitoare din Statele Unite şi ţările marshalizate, Anglia, Franţa, Italia, Grecia, Iugoslavia, etc., îndură suferinţe îngrozitoare de pe urma politicii de război şi mizerie dictată de miliardarii americani, ţara noastră are azi o monetă nouă, puternică, o monetă cu putere de cumpărare mai mare, cu un curs bazat pe valuta cea mai stabilă din lume, rubla sovietică, un sistem bănesc ce se sprijină pe întreaga bogăţie şi putere a economiei ţării, pe volumul crescând al mărfurilor produse, pe industria şi agricultura noastră in desvoltare. întărirea sistemului nostru bănesc este rezultatul desvoltării economice a ţării, rezultatul creşterii necontenite a producţiei industriale şi agricole, rezultatul cuceririlor politice ale regimului de democraţie populară. Ea e rezultatul marilor succese obţinute de clasa muncitoare în lupta pentru industrializarea socialistă, rodul abnegaţiei şi patriotismului cu care sutele de mii de muncitori, funcţionari şi tehnicieni muncesc şi luptă în întrecerea socialistă, rod al marelui ajutor frăţesc pe care ni-1 dă Uniunea Sovietică, marea noastră prietenă şi aliată. In timp ce economia ţărilor imperialiste este stăpânită de goana înarmărilor, de inflaţie şi şomaj, în lagărul socialist se desfăşoară o grandioasă activitate de întărire a economiei şi de ridicare a bunei stări a poporului. Această muncă creatoare este expresia politicii de pace a Uniunii Sovietice şi a ţărilor de democraţie populară. „Niciun stat, spune tovarăşul Stalin, n’ar putea desfăşura în toată amploarea sa lucrări de desvoltare a industriei, de ridicare a unor noi construcţii uriaşe, de reducere sistematică a preţurilor mărfurilor de larg consum, cheltuind pentru aceasta zeci şi zeci de miliarde din bugetul său şi totodată să desfăşoare pregătiri de război“. Reforma bănească înfăptuită la noi este tocmai expresia acestei politici de apărare a păcii, de desvoltare a economiei, de ridicare a nivelului de trai, material şi cultural, al poporului muncitor, politică dusă cu consecvenţă de Statul nostru. Puterea politică şi economică a statului nostru se bazează pe predominanţa absolută a sectorului socialist în industrie şi transporturi, pe creşterea sectorului socialist în agricultură şi comerţ, pe monopolul de Stat asupra comerţului exterior, pe un sistem financiar şi de credit pus în slujba Statului. Datorită acestor factori, s’a putut înfăptui reforma bănească, reformă devenită necesară în urma apariţiei unor fenomene nesănătoase ce frânau desvoltarea economică a ţării, în urma manevrelor elementelor capitaliste de la oraşe şi sate, care urmăreau să lovească în economia naţională şi să pricinuiască lipsuri materiale poporului muncitor. Pentru lichidarea acestei stări de fapt şi în opoziţie cu ce se petrece în ţările capitaliste, unde cursa înarmărilor duce la inflaţie, la devalorizare, reforma noastră bănească a ridicat cursul banilor noştri faţă de celelalte valute, a întărit puterea lor de cumpărare, servind avântul economiei noastre pe drumul construirii socialismului, ridicând nivelul de trai al oamenilor muncii. ,,Revoluţia noastră, spune tovarăşul Stalin, este singura revoluţie care nu numai că a sfărâmat cătuşele capitalismului şi a dat poporului