Arhitectura, 1954 (Anul 2, nr. 1-8)

1954-01-01 / nr. 1

★ ARHITECTURA ORGAN AL UNIUNII ARHITECŢILOR DIN R.P.R. ŞI AL COMITETULUI DE STAT PENTRU ARHITECTURĂ ŞI CONSTRUCŢII AL CONSILIULUI DE MINIŞTRI Un an de activitate S -a împlinit un an dela adoptarea Hotărîrii Comitetului Central al P.M.R. şi a Consiliului de Miniştri al R.P.R. cu privire la construcţia şi reconstrucţia oraşelor şi organizarea activităţii în domeniul arhitecturii. Analizând situaţia arhitecturii în regimul burghezomoşieresc şi realizările obţinute în acest domeniu în anii regimului de democraţie populară, Hotărîrea din 13 Noembrie 1952 a trasat căile de desvoltare ale arhitecturii în patria noastră, în cadrul măreţei opere de construire a socialismului — arătând atât sarcinile ce revin organelor de stat cât şi contribuţia ce trebue s’o aibă Uniunea Arhitecţilor la înfăptuirea acestor sarcini. Pe baza Hotărîrii, la 21 Decembrie 1952 a fost creată Uniunea Arhitecţilor din R.P.R., organizaţie de creaţie având sarcina să mobilizeze întreaga masă a arhitecţilor în opera de construire a socialismului, pentru ridicarea bunei stări a poporului nostru, pentru realizarea la timp şi la un înalt nivel artistic a clădirilor de locuit, a clădirilor social-culturale, pentru îmbunătăţirea activităţii de construcţie şi reconstrucţie a oraşelor. Uniunea trebue să sprijine eforturile pentru însuşirea realismului socialist ca metodă de creaţie, trebue să lupte pentru însuşirea moştenirii artistice naţionale, împotriva cosmopolitismului şi formalismului, pentru însuşirea preţioasei experienţe sovietice, pentru desvoltarea unei arhitecturi noi, socialistă în conţinut şi naţională în formă. Ea trebue să ducă o activitate susţinută de ridicare a nivelului ideologic şi profesional al arhitecţilor, de ridicare a măestriei lor artistice. In spiritul acestor directive Uniunea Arhitecţilor îndrumează pe membrii săi în activitatea de creaţie care contribue la realizarea programului vast trasat de plenara lărgită a C.C. al P.M.R. din 19 — 20 August 1953 în vederea ridicării continue a nivelului de trai al celor ce muncesc. In anul care a trecut de la înfiinţare, Uniunea Arhitecţilor a pus bazele existenţei sale şi şi-a început activitatea în vederea îndeplinirii sarcinilor ei, cu toate lipsurile ce mai există încă în această activitate, anul ce s’a scurs a marcat o serie de realizări. Ridicarea nivelului ideologic al membrilor ei a constituit una din preocupările de seamă ale Uniunii. Astăzi un mare număr de arhitecţi îşi însuşeşte teoria marxist-leninistă, în diverse forme de învăţământ ideologic, pentru a putea ridica pe o treaptă superioară creaţia lor. In sânul arhitecţilor a început să se desvolte în mai mare măsură lupta de opinii, discuţiile de creaţie ţinute la Casa Arhitectului asupra unor probleme şi lucrări de arhitectură — cum sunt problema locuinţelor (secţiuni-tip pentru diverse feluri de blocuri), problema arhitecturii agricole (arhitectura S.M.T.-urilor), problema sistematizării unor pieţe de arhitectură din Capitală, etc., au permis clarificarea unor probleme de principiu şi combaterea rămânerilor în urmă. Această activitate deosebit de importantă — fără de care nici o ştiinţă nu se poate desvolta şi prospera — a început să constitue şi preocuparea cercurilor Uniunii KPG . 1 19 5 4