Arhitectura, 1961 (Anul 9, nr. 1-6)

1961-01-01 / nr. 1

★ OBIECTIVUL PRINCIPAL în anul 1961 urmează să se construiască o suprafaţă locuibilă de 1,1 milioane m2, adică circa 37 000 de apartamente. Aceasta reprezintă o creştere de peste 20% faţă de rezultatele anului 1960. «Pentru asigurarea îndeplinirii acestei sarcini , arată tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej , vor trebui eliminate lipsurile care s-au manifestat In 1960. Vor trebui stabilite din timp amplasamentele noilor construcţii şi asigurate proiectele, folosind cele mai reuşite şi economicoase proiecte-tip. In ultimii ani s-au ridicat multe clădiri frumoase, care au fost construite intr-un ritm rapid şi care se bucură de aprecierea meritată a oamenilor muncii. Cu toate acestea, mai sînt incă deficienţe îndeosebi la calitatea finisajelor şi a instalaţiilor interioare. Trebuie pornit cu toată hotârîrea la îmbunătăţirea substanţială a calităţii finisajelor şi a lucrărilor de instalaţii din locuinţe, pentru a construi apartamente durabile, frumoase şi confortabile. Pentru realizarea acestor sarcini, întreprinderile producătoare de materiale de instalaţii şi finisaj, de tîmplărie de binale să treacă grabnic la îmbunătăţirea calităţii şi lărgirea sortimentului acestor materiale, întreprinderile de construcţii trebuie să organizeze şcoli de pregătire a muncitorilor şi tehnicienilor în toate specialităţile lucrărilor de instalaţii şi de finisaj, care să dispună de ateliere proprii de însuşire a cunoştinţelor profesionale, organizînd în acelaşi timp practica elevilor pe şantiere. Organele locale de partid şi comitetele executive ale Sfaturilor populare trebuie să asigure folosirea chibzuită a fondurilor pentru construcţia de locuinţe, urmărind realizarea şi predarea în termen a noilor apartamente, să acorde totodată grija necesară problemelor legate de calitatea construcţiilor, în aşa fel încît, în 1961, să se construiască cu mijloace echivalente locuinţe mai bune, mai confortabile». In sectorul proiectării, organizarea mai bună a muncii trebuie să ducă rapid la reducerea duratei de întocmire a proiectelor de construcţii industriale şi socialculturale şi la îmbunătăţirea calităţii lor. Ridicarea productivităţii muncii proiectanţilor, folosirea pe scară largă a celor mai bune şi mai economice proiecte tip şi adaptarea celor existente, lărgirea cooperării intre institutele de proiectare, reprezintă mijloace importante pentru realizarea şi depăşirea planului de proiectare, asigurarea din timp a şantierelor cu documentaţia tehnică, scurtarea timpului de proiectare şi de execuţie. O sarcină permanentă pentru proiectanţi este aceea de a da o mai mare atenţie creşterii confortului locuinţelor. Un rol deosebit în obţinerea acestui însemnat obiectiv îl are spiritul creator, iniţiativa proiectanţilor în adoptarea celor mai reuşite soluţii de plan, constructive şi de finisaj al construcţiilor, soluţii care să asigure o bună funcţionalitate, durate reduse de execuţie şi un aspect arhitectural cît mai plăcut. Această sarcină trebuie strîns legată de cea a reducerii costului de deviz al lucrărilor, de obţinerea unui cost redus pe fiecare apartament, prin folosirea în proporţii însemnate a materialelor locale, a materialelor uşoare de zidărie şi a înlocuitorilor materialelor de construcţii deficitare, micşorarea cheltuielilor de regie şi organizare a şantierelor, prin creşterea simţitoare a gradului de industrializare a lucrărilor de construcţii şi, îndeosebi, prin extinderea pe scară largă a folosirii prefabricatelor şi mecanizării. De o deosebită importanţă pentru continua îmbunătăţire a calităţii construcţiilor şi reducerea costului lor este justa soluţionare a problemelor de sistematizare urbană şi teritorială. Rezolvarea în ansamblu a complexelor de construcţii de locuinţe, raţionala folosire a terenului, utilizarea dotărilor existente cu apă, electricitate, canal etc., precum şi construirea intensivă pe terenurile libere centrale, influenţează direct modul de satisfacere a necesităţilor de trai ale oamenilor muncii, mai ales în condiţiile, încă existente, ale oraşului vechi — construit prin încălcarea oricăror reguli de sistematizare — moştenite de la regimul burghezo-moşieresc. Succese importante au fost obţinute şi în această direcţie de arhitecţii noştri. Dar ele trebuie continuate, urmărindu-se rezolvarea în întregime a problemelor pe care le pune condiţionarea reciprocă între noile construcţii şi vechiul oraş, în condiţiile dezvoltării industriei şi creşterii continue a numărului populaţiei centrelor urbane. O mare importanţă o are reducerea duratei de realizare a lucrărilor. Pentru aceasta e necesară adoptarea unor soluţii de execuţie rapide, utilizarea pe scară largă a mecanizării, prefabricării elementelor de construcţie şi preuzinării, a cofrajelor de inventar etc. Introducerea unor materiale de calitate superioară — oţel-beton torsionat şi cu profil periodic şi alte materiale eficiente — a unor materiale noi — materiale şi obiecte sanitare de mase plastice, plăci aglomerate — va duce la mărirea rezistenţei construcţiilor şi totodată la un aspect estetic al finisajelor şi al interioarelor. Constructorilor le revin sarcini deosebite în lupta pentru ridicarea calităţii lucrărilor executate. De munca lor depinde în ultimă analiză execuţia rapidă, soliditatea, aspectul, rezistenţa în exploatare a construcţiilor realizate. Constructorii trebuie să facă faţă unui volum mare de investiţii prevăzut pentru anii viitori : planul de 6 ani prevede construirea a peste 180 de noi fabrici şi uzine şi a unei suprafeţe locative totale de peste 9 000 000 m2, echivalentă cu circa 300 000 apartamente. Acest volum pune în faţa constructorilor răspunderi deosebite, cerînd eforturi sporite pentru creşterea ritmului de execuţie, folosirea eficientă a utilajelor şi în special, pentru creşterea nivelului calitativ al construcţiilor, pentru îmbunătăţirea substanţială a calităţii finisajelor şi a lucrărilor de instalaţii. Acest lucru îl pot realiza prin folosirea în practica de şantier a unor procedee noi, avansate, printr-o atentă supraveghere a execuţiei, prin folosirea tuturor rezervelor existente pe şantiere. Sectorului de construcţii îi mai revine — alături de scurtarea termenelor planificate şi de creşterea nivelului calitativ al construcţiilor — şi sarcina de a reduce preţul lor de cost. Aceasta se poate realiza printr-o mai bună gospodărire a materialelor de construcţie, prin reducerea consumurilor specifce — îndeosebi la metal, ciment şi cherestea — prin creşterea productivităţii muncii şi a indicilor de folosire a utilajelor, prin reducerea cheltuielilor pentru lucrările de organizare a şantierelor şi a cheltuielilor de regie. Sprijinul colectivelor de muncă din fabricile şi uzinele producătoare de materiale de construcţii are un rol important în realizarea sarcinilor privind îmbunătăţirea calităţii construcţiilor. In momentul de faţă, în ţara noastră numeroase fabrici de materiale de construcţii sunt profilate special pentru fabricarea unor materiale noi, rod al cercetărilor ştiinţifce din ultimii ani, care prezintă caracteristici de rezistenţă şi aspect calitativ superioare materialelor clasice, în faţa colectivelor din întreprinderile industriei materialelor de construcţii stă sarcina de a îmbunătăţi continuu calitatea materialelor de construcţii şi instalaţii şi de a lărgi sortimentul cu produse care au dovedit, în timpul cercetării şi experimentării, caractere deosebite de calitate şi ieftinătate. în fabricile de materiale de construcţie trebuie introdusă pe scară industrială producţia unor materiale cu eficienţă economică sporită, ca : cimenturi superioare şi cu rezistenţe iniţiale mărite, blocuri ceramice cu goluri, corpuri ceramice pentru planşee, plăci termo- şi fonoizolatoare, noi modele de armături, obiecte şi instalaţii tehnico-sanitare, feronerie etc. Trebuie continuată cercetarea şi experimentarea unor sortimente noi de materiale de construcţii şi de instalaţii ieftine şi cu calităţi superioare, care să asigure o eficienţă tehnică-economică sporită şi un aspect plăcut. Planul de producţie la materialele de construcţie şi de instalaţii de primă necesitate trebuie depăşit, pentru a se asigura şantierelor cantităţi sporite de ciment, geamuri armate şi şlefuite, carton asfaltat, tuburi de presiune din fontă, prefabricate din beton armat, ţigle ceramice, fâşii autoclavizate, radiatoare, convectori, băi, armături şi obiecte pentru instalaţii tehnico-sanitare, feronerie etc. Paralel cu această creştere trebuie realizată şi reducerea preţului de cost al producţiei tuturor materialelor de construcţii şi de instalaţii peste sarcina planificată, prin creşterea indicilor de folosire a utilajelor, scăderea consumurilor specifice de combustibil şi energie, extinderea mecanizării proceselor de producţie cu volum mare de muncă, reducerea cheltuielilor de regie şi a celor de desfacere. Lupta pentru ridicarea calităţii construcţiilor constituie astăzi obiectul principal pe care trebuie să-l urmărească arhitecţii, inginerii proiectanţi, inginerii constructori, maiştrii şi muncitorii de pe şantiere, inginerii, tehnicienii şi muncitorii din fabricile de materiale de construcţii. Prin efortul lor comun, ei trebuie să dea viaţă sarcinilor trasate prin Directivele Congresului al lll-lea al Partidului, punînd iniţiativa lor creatoare, întreaga lor putere de muncă, în slujba satisfacerii la un grad sporit de exigenţă, a necesităţilor de trai şi culturale ale oamenilor muncii, construind locuinţe frumoase, confortabile şi ieftine, ridicînd noi obiective industriale şi socialculturale, transformînd faţa oraşelor şi satelor ţării, pe măsura societăţii noastre noi şi a epocii de construire a socialismului.