Arhitectura, 1962 (Anul 10, nr. 1-6)

1962-01-01 / nr. 1

arhitectura § _ I; ' 'Щ1. • ■ 1 1 ■ \ ANUL X Nr. 1 (74) 1962 « 4. 1 . Ш 1 a Ne găsim la începutul celui de al treilea an al planului sesonal de dezvoltare a economiei naţionale, care va deschide o nouă pagină de realizări importante în opera de desăvîrşire a construcţiei socialismului în ţara noastră. Este un prilej bine venit pentru a face unele consideraţii asupra activităţii noastre din anii ce au trecut şi să întrezărim perspectivele care se deschid în faţa noastră. înfăptuirea cu succes a marilor sarcini trasate de cel de al lll-lea Congres al P.M.R. confirmă în mod strălucit justeţea politicii partidului şi forţa lui mobilizatoare în opera de industrializare socialistă a ţării. în cadrul efortului general al oamenilor muncii din ţara noastră, arhitecţii, alături de ceilalţi lucrători din construcţii au înregistrat de asemenea însemnate succese, menite să asigure construcţiile necesare producţiei în continuă dezvoltare, îmbunătăţirea condiţiilor de locuit şi ridicarea nivelului de viaţă al oamenilor muncii. în cei doi ani care s-au scurs de la începerea desenatului s-au realizat peste 71 000 de apartamente din fondurile statului în oraşe, numeroase construcţii industriale şi clădiri social-culturale. In viitorul apropiat, volumul investiţiilor va creşte simţitor în domeniul construc ţiilor civile şi industriale, în conformitate cu directivele Congresului al lll-lea al P.M.R. Pentru îndeplinirea sarcinilor însemnate în domeniul construcţiilor, arhitecţii au un rol important; elaborînd pe baza unor studii temeinice proiectele construcţiilor şi coordonînd activitatea colaboratorilor de specialitate, arhitecţii trebuie să asigure concordanţa deplină a funcţiunilor clădirii cu necesităţile care le generează, aspectul plăcut şi economia de mijloace, să urmărească execuţia de bună calitate. Un asemenea rol îl poate îndeplini numai arhitectul cu o bună pregătire multilaterală. Arhitectul zilelor noastre trebuie să fie un element activ, capabil să stăpînească mijloacele tehnice şi artistice specifice arhitecturii, un bun cunoscător al procesului complex de producţie şi de viaţă care se desfăşoară în lucrările arhitecturale realizate. în acest scop este necesară desăvîrşirea continuă a pregătirii profesionale şi ideologice a arhitectului, cunoaşterea problemelor concrete ale noului proces de viaţă pe care-l trăieşte poporul nostru muncitor în condiţiile socialismului, identificarea sa cu ţelurile şi lupta poporului. în proiectele lor, arhitecţii întruchipează procesul de producţie şi de viaţă în forme concrete, în soluţii funcţionale, folosind mijloacele tehnice şi estetice cele mai adecvate. Asigurarea desfăşurării acestui proces de viaţă şi de producţie prin cele mai corespunzătoare mijloace tehnice şi estetice — aceasta constituie sarcina principală a arhitecţilor. Se poate afirma că în ultimii ani, orientaţi de către partid înspre rezolvarea sarcinilor lor principale arhitecţii, împreună cu ceilalţi constructori, au obţinut succese importante în domeniul realizării construcţiilor civile şi industriale, precum şi în sistematizarea oraşelor din ţara noastră. în acest sens se pot cita ca exemple locuinţele noului ansamblu din piaţa Palatului R.P.R., locuinţele de pe calea Griviţei din Bucureşti, locuinţele din Braşov şi alte oraşe, în care s-au asigurat locatarilor condiţii de locuit confortabile; microraionul în curs de realizare în cartierul Ţiglina-Galaţi, care asigură deservirea socialculturală a locatarilor; ansamblurile de odihnă confortabile şi plăcuţe de pe litoral; ansamblurile de cămine studenţeşti de la Bucureşti şi Cluj, importantele construcţii unicate cu sala Palatului R.P.R., Circul de stat şi pavilionul Expoziţiei economiei naţionale, precum şi numeroase alte construcţii şi ansambluri.