Astra Dejeană, 1997 (Anul 4, nr. 1-4)

1997-02-01 / nr. 1

SPONSORII, CULTURA, RELIGIA ŞI MORALA Omagiu la generozitatea Sponsorilor ASTREI/’96 Ca şi religia, ca şi morala, CULTURA îşi are un perimetru distinct de sacralitate, deschis tuturor deopotrivă, în care, (purtaţi de nobile intenţii) o dată intraţi devenim noi înşine purtători de cultură sau, mai bine zis personaje culturale. Umanizarea noastră prin cultură, prin religie şi prin morală, este un fapt sacru prin el însuşi. Rolul actului de cultură, care şi-a dobândit de mult notorietatea, nu se cere explicat. Prezenţa sa - ca valoare intrinsecă - în viaţa şi existenţa noastră îl vom simţi cu toţii în calitate de participanţi - ca protagonişti sau ca simpli degustători - la realizarea actului de cultură când, simţurile dimpreună cu gusturile noastre estetice, ies din starea de latenţă în care, timpul prezent, prin binecunoscuta-i agresivitate - atât de ostilă culturii - tinde să-i anuleze mesajul. lată circumstanţele în care Astra dejeană şi slujitorii ei de suflet şi-au desfăşurat activitatea în ’96 şi au păşit în '97. Convinşi de importanţa şi menirea Astrei, de asociaţie eminamente culturală, se cere apreciat efortul făcut pentru a salva, prin perpetuare, acţiuni culturale şi ştiinţifice, care s-au fixat în memoria publică şi în conştiinţa participanţilor. Am în vedere Festivalul de muzică religioasă "Ton Căianu Valahul”, concertul anual de colinde şi obiceiuri de iarnă, programul prezentat în "Zilele Astrei”, acordarea premiilor anuale ale Astrei, dezvelirea unei efigii cu chipul marelui Eminescu prin care am marcat trecerea poetului prin Dej, editarea Anuarului Astrei, simpozioane și sesiuni de comunicări, urmate de momente artistice dedicate sărbătorilor, momentelor şi personalităţilor din istoria naţională şi universală, editarea publicaţiei trimestriale "Astra Dejeană", întâlniri cu oameni de ştiinţă şi de cultură, organizarea de spectacole de teatru cu piese scrise de către membrii Astrei etc. Efortul astriştilor dejeni, de a da un conţinut temeinic şi cât se poate de serios acţiunilor culturale şi ştiinţifice organizate, nu era posibil de înfăptuit fără generozitatea unor oameni care, înţelegând şi chiar simţind suferinţa în care se află cultura şi, mai mult decât atât, menirea pe care aceasta o are în modelarea "consumatorului”, au acceptat să se înscrie pe lista sponsorilor noştri, acordându-ne în ’96 suma de 4.120.000 lei şi produse în valoare de 9.640.850 lei, gest în faţa căruia, pe lângă mulţumirile pe care le datorăm, adăugăm prosternarea noastră. Şi, pentru că spaţiul tipografic nu ne îngăduie mai mult, îi vom nominaliza în ordinea mărimii sumei cu care au contribuit şi apoi, a valorii produselor acordate: R.A.L., S.C. "Refrabaz”, S.C. ”Rhcona”, Salina Ocna Dejului, S.C. ”Napolact”, Primăria, S.C. ’Tlea Impex”, S.C.. "Frulex”, S.C. ”Forestin Impex”, S.C. ”Alpa”, S.C. ”Lavanduli”, Cabinet "Avocat Dulămiţă”, S.C. ”Clarus”, S.C. ”Mortel”, S.C. "Hatos”, S.C. "Anelina Impex”, S.C. “Prod-Elco Impex”, S.C. “Metas”, S.C.”Moritex”. Au contribuit cu produse: S.C. "Someş”, S.C. "Editura Lumina”, S.C ”Sompan”, S.C. "Roba Service Horticol” şi S.C. "Silcomar”. Dacă cultura este şi religie şi morală, atunci religia şi morala este şi cultură. Aşa cum antichitatea elenistică s-a salvat prin cultură, cea romană şi bizantină prin edicte iar cea egipteană prin regi şi cultul lor pentru piramide, salvarea neamului nostru nu se poate face decât tot prin cultură şi printr-o minuţioasă organizare socială în care, pe prim plan să se situeze omul cu nevoile sale materiale şi spirituale. Degringolada în care se află principalele instituţii ale statului este consecinţa firească a nesocotirii culturii luată ca un tot în plămădirea personalităţii umane. Cine participă la acţiunile culturale şi ştiinţifice ale Astrei dejene se poate socoti mai bogat, mai stăpân pe sine şi mai util pentru societate. Aşadar, mesajul nostru este Salvarea prin Cultură! Ştefan MIHUŢ MULŢUMIRI Tuturor celor care ne-au trimis felicitări cu ocazia sărbătorilor Crăciunului şi Anului Nou: IPS Nicolae Corneanu, Mitropolitul Banatului (preşedinte de onoare), prof. univ. Eugen Todoran (preşedinte), Cristea Sandu Timoc (secretar general) - Asociaţia “Astra Română pentru Banat şi Porţile de Fier, Timişoara; conf. dr. Dumitru Acu, preşedintele Astra, Ştefan Munteanu, secretar - Sibiu; Ioan Maniţiu, preşedintele Reuniunii Culturale Naţionale a Meseriaşilor Români - Sibiu; ec. Alexandru Man - primarul municipiului Dej; prof. Felicia Cărăuş - secretar I al Astra, Sibiu; dr. Corneliu Bucur - director general al Muzeului "Astra”, Sibiu; Ilie Călian - redactor şef "Adevărul de Cluj"; prof. Sever Ursa - directorul Muzeului "Cuibul visurilor” Maieru, jud. Bistriţa-Năsăud; prof. univ. dr. ing. Octavian Bologa - preşedintele Despărţământului Central al Astrei Sibiu; prof. Gheorghe Căpitan - preşedintele Despărţământului Arad al Astrei; prof. dr. Dumitru Protase - preşedintele Despărţământului Cluj al Astrei; prof. Areta Moşu - preşedinta Despărţământului Iaşi al Astrei; prof. Aurel Ursu - preşedintele Despărţământului Orăştie al Astrei; prof. Vasile Albu - preşedintele Despărţământului Şomcuta Mare al Astrei; prof. Gelu Todoruţ - preşedintele Despărţământului Vişeu de Sus al Astrei; ing. Maria Moraru - Blaj, le adresăm calde mulţumiri împreună cu cele mai alese gânduri şi urări de bine. Prof. Dan Mârza PREŞEDINTEJJÎ. DESPĂRŢĂMÂNTULUI "Dr. T. MIHAll ” ______________ Dej al Astrei___________ ÎN SUMAR \ • De-ale şcolii \ • Cărţile dejenilor \ • Dicţionar Astra in memeoriam: Nicolae Apetrei * Astra Lăpuşană - cercul de la Gîlgău O istorie culturală a Dejului în date Români someşeni înfrăţiţi în Spiritul Eminescu Despre sabia şi mantia încoronării lui Carol cel Mare • Centenar Tudor Vianu • File de jurnal de Mircea Ponov • Cărţile astriştilor • Revista presei • Bloc notes cultural