Astra Dejeană, 1998 (Anul 5, nr. 1-4)

1998-02-01 / nr. 1

Culturadejeană la Nevoia omului de spiritualitate este o permanenţă a vieţii omului. Ea se poate manifesta şi prin dorinţa de participare la actul de cultură. Şi această dorinţă este, parcă, mai mare la cumpăna dintre ani. La un nou început, sufletul are nevoie de purificare şi de noi tării care să-l susţină pe drumul lung al unui nou an. Credem, în primul rând, că prezenţa în calendarul acestei perioade, de sfârşit şi început de an, a unora dintre cele mai mari şi frumoase sărbători creştine este de natură a înălţa sufletul omului, a-l aduce mai aproape de frumos şi bine şi a-l face mai bun. Luminoasele sărbători ale întrupării Mântuitorului şi Botezului Său, precum şi praznicele Sfinţilor Niculae, Vasile şi Ioan Botezătorul ne-au oferit, cu ajutorul slujitorilor Sfintelor Altare, slujbe luminoase, însoţite de cântări înălţătoare, binecuvântarea oamenilor şi a caselor cu apa sfinţită prin lucrarea Sfântului Duh, murmurarea continuă a refrenelor atât de dragi ale colindelor. Toate acestea, precum şi împodobirea sărbătorească a oraşului şi locuinţelor, urările care au curs din toate părţile, au făcut să amânăm pentru mai târziu greutăţile şi mizeriile vieţii cotidiene, să depăşim febra pregătirilor materiale de sărbători, pentru a-i oferi şi sufletului, hrana şi delectarea sa Şi, în modul cel mai firesc, sacrul s-a alăturat culturalului, singurele coordonate perene prin care trăieşte şi rămâne o naţiune. Activitatea culturală le-a adus dejenilor, în această perioadă, posibilitatea de a participa la concerte şi expoziţii, simpozioane şi conferinţe, la frumoase programe artistice. Vom nota, mai întâi, două expoziţii de icoane pe sticlă. Prima a avut loc la Casa de cultură şi a prezentat rodul muncii artistice a cercului de iconari de la Grupul Şcolar Industrial de Construcţii Montaj din Dej. Aceşti copii, nu o dată huliţi şi desconsideraţi de toată lumea, au dovedit că ştiu să se aplece cu măiestrie asupra frumosului, creindu-i din sufletul, mintea şi mâinile lor, cumpăna dintre ani continuând un aspect al artei populare atât de reprezentativ la noi. Iniţiatorii şi îndrumătorii acestei activităţi sunt demni de toată lauda. Cu acest prilej a fost lansată şi caseta de muzică religioasă a Monicăi Drăgan. A doua expoziţie s-a deschis la Galeria de Artă şi a cuprins icoane pe sticlă realizate de studentele Dana şi Dacian Tomşa. Interesul creatorilor şi a publicului pentru icoanele pe sticlă este explicat în programul de sală al expoziţiei, din care transcriem câteva rânduri:”în cadrul tuturor creaţiilor de artă populară românească, pictura pe sticlă se afirmă ca una dintre cele mai înalte şi mai originale forme prin care este exprimată frumuseţea încrestată în lumea reală şi imaginară. Icoanele pe sticlă, adevărate exponate ale tradiţiei şi statorniciei ţăranului român pe aceste meleaguri, câştigă chiar şi în prezent, întreaga noastră admiraţie datorită puternicei lor autenticităţi, umanismului şi farmecului decorativ”. Despre icoana pe sticlă, cele două creatoare şi expoziţia lor, au vorbit profesorii: Emil Lazăr, Mircea Panov şi Elena Szervaczius. Ambele expoziţii s-au bucurat de un public numeros. Ne-au reţinut apoi atenţia două concerte de colinde. Concertul corului Parohiei Ortodoxe II din Dej, dirijat de prof. Teodor Sechei a oferit, unei biserici arhipline, frumoase colinde compuse de: D.G. Kiriac, T. Popovici, Gh. Cucu, I.D. Chirescu, N.Lungu, T. Coste sau T. Sechei. Calitatea formaţiei şi frumuseţea repertoriului au oferit momente de încântare publicului spectator. Al doilea concert a fost tradiţionalul spectacol de colinde,ajuns la a XVIII-a ediţie, organizat de Casa Municipală de Cultură “G. Coşbuc” şi Despărţământul “Dr. Teodor Mihali” al Astrei. Spectacolul a reunit pe scenă 13 formaţii corale aparţinând şcolilor dejene, Casei de Cultură şi Despărţământului nostru. Acestor două concerte li s-a adăugat un al treilea, organizat în sala mare a Primăriei, de către primarul municipiului Dejec, Alexandru Man. Este vorba despre excepţionalul concert al Cvartetului Transilvan al filarmonicii clujene. Cvartetul, renumit în ţară şi străinătate, a susţinut un program Mozart, Dvorak, T. Grigoriu. Acest concert, de înaltă clasă, cu totul deosebit în peisajul cultural dejean, a fost cel mai frumos cadou pe care primarul Dejului îl putea oferi concetăţenilor săi cu prilejul Anului Nou. Noul an a început, conform tradiţiei astriste dejene, sub semnul lui Eminescu şi Unirii Principatelor. “EMINESCIANA ’98" şi aniversarea Unirii de la 24 ianuarie au oferit iubitorilor de cultură o conferinţă, un simpozion şi două programe artistice adecvate. Şi, cei interesaţi au fost mulţi, spre încântarea organizatorilor. De multă vreme n-a fost atâta lume la o asemenea manifestare culturală. Se poate spune, deci, că la cumpăna dintre ani, cultura dejeană a oferit dejenilor programe de calitate. S-a dovedit, o dată în plus, că la Dej se poate face cultură de înaltă clasă. Și s-a mai văzut că asemenea manifestări îşi au publicul lor, numeros, interesat, avizat. Iar faptul că, la ora la care scriem aceste rânduri, despărţământul Astrei şi Colegiul Naţional “Andrei Mureşanu” au în pregătire noi numere ale publicaţiilor lor, că acelaşi despărţământ are trei volume de versuri sub tipar, că tot el împreună cu Casa de Cultură au în pregătire aniversări, comemorări, festivaluri, că aceeaşi Casă de cultură pregăteşte un turneu în străinătate, dovedesc că factorii responsabili din cultura dejeană sunt aplecaţi spre lucrul de valoare, bine gândit şi bine făcut. Singura problemă majoră şi stringentă pare a fi faptul că Muzeul Municipal a rămas tară sediu!! Or, tară muzeu nu se poate. El este pagina scrisă de istorie şi se ştie că doar “scripta manent”. Altfel, 1998 are perspectiva unui an bogat în acţiuni culturale, spre înălţarea sufletească a noastră, a tuturor, întru împlinirea noastră spirituală. Dan MÂRZA Publicaţie trimestrială editată de Despărţământul “Dr. Teodor Mihalin Dej al ASTREI ANUL V, nr.1(13), februarie 1998, 24 pagini ISSN 1224-0222 FELICITĂRI ŞI MULŢUMIRI Cu ocazia sărbătorilor Crăciunului şi Anului Nou, ne-au trimis felicitări pe adresa despărţământului nostru şi a redacţiei publicaţiei noastre: IPS dr. Nicolae Corneanu, mitropolitul Banatului (preşedinte de onoare). Cristea Sandu Timoc (secretar general) - Asociaţia "Astra Română” pentru Banat-Porţile de Fier şi românii de pretutindeni. Timişoara; ec. Alexandru Man - primarul municipiului Dej: conf. dr. Dumitru Acu - preşedintele ASTRA. Sibiu: prof. Felicia Cărăuş - Sibiu; prof. dr. Ion Buzaşi - directorul Colegiului Pedagogic "Gh. Şincai”, membru al Comitetului Central al Astrei. Blaj; prof. Mioara Tipuliţă - preşedinta Secţiunii muzicale a Astrei. Sibiu; Ilie Călian - redactor şef al ziarului "Adevărul de Cluj”; prof. univ. Alexandru Husar, Iaşi Muzeul Civilizaţiei Populare Tradiţionale “ASTRA”, Sibiu; prof. univ. dr. ing. Octavian Bologa - preşedintele Despărţământului Central Sibiu; prof. Gheorghe Căpitan - preşedintele Despărţământului “Vasile Goldiş”, Arad; prof. Silvia Pop - preşedinta Despărţământului "T. Cipariu”, Blaj; ec.dr. Nicolae Trifoiu - secretarul Despărţământului Cluj-Napoca; prof. Areta Moşu- Ţîrdea - preşedinta Despărţământului "M. Kogâlniceanu”, Iaşi; prof. Sever Ursu - preşedintele Cercului Astra Maieru, jud. Bistriţa-Năsăud; prof. Aurel Ursu (preşedinte); prof. Miron Simedrea (secretar) - Despărţământul Orăştie; prof. Vasile Albu - preşedintele Despărţământului Şomcuta Mare. Tuturor, sincere şi calde mulţumiri pentru aprecierile făcute şi urările de viitor. Tuturor, linişte şi pace în suflete, realizări şi împliniri, împreună cu expresia sentimentelor noastre de stimă şi consideraţiune. Prof. Dan Mărza Preşedintele Despărţământului “Dr. Teodor Mihali ” Dej al ASTRA