Astra Dejeană, 2015 (Anul 22, nr. 1-2)

2015-04-24 / nr. 1

ASTRA DEJEANĂ GÂNDURI CĂTR 25 de ani de la renaşterea Asociaţiunii ASTRA Pe aceste minunate meleaguri, unde Someşul Mic şi Someşul Mare îşi dau întâlnire, spiritul astrist a prins rădăcini adânci, încă de la înfiinţarea Asociaţiunii Transilvane pentru Literatura Română şi Cultura poporului Român, în 4-7 noiembrie 1861, la Sibiu. Aşa se explică faptul că în 1990, după coma comunistă a Asociaţiuniii ASTRA, la 18 ianuarie, s-a reaprins flacăra astristă la Dej, sub coordonarea luminatului şi regretatului cărturar, prof. Dan Mârza. Despărţământul ASTRA Dej a organizat de-a lungul vremurilor patru Adunări Generale, două înainte de 1950 , în anii 1882 şi 1910, şi două după revigorarea ASTREI în 1990, în anii 1992 şi 2004. Cea din 2004 a fost cea de a 100-a Adunare Generală a Asociaţiunii ASTRA. Ea a fost organizată exemplar de către Despărţământul ASTRA „Teodor Mihali”Dej, având în frunte pe continuatorul lui Dan Mîrza, neobositul preşedinte ec.dr. Radu GAVRILĂ. Adunările Generale ale Asociaţiuni ASTRA, pe lângă rolul de cunoaştere prin contact viu şi direct, de întremare sufletească, prin discuţiile şi schimburile de idei care au loc, lărgesc orizontul de activitate, deschizând largi ferestre spre lansarea de proiecte şi iniţiative noi. Suntem siguri că şi întâlnirea astristă din 24-26 aprilie 2015, chiar dacă nu este o Adunare Generală, va oferi, în final, noi mijloace eficiente de a ne apropia cât mai mult de sufletul românilor, pentru a-i îndrepta spre unitate,prosperitate şi o viaţă mai bună şi mai demnă. Chiar dacă este o întrunire omagială, dedicată împlinirii a 25 de ani de la reactivarea în legalitate a activităţii Asociaţiunii Astra, sperăm ca împreună să găsim răspunsuri o multitudine de întrebări: Care să fie modalităţile cele mai eficiente prin care să atragem atenţia guvernanţilor să oprească deromânizarea României şi transformarea ei în colonie? Care ar fi mijloacele culturale şi sociale prin care astriştii să contribuie la oprirea scăderii natalităţii şi ratei demografice în rândurile românilor? Cum trebuie să lucreze astriştii pentru a opri disoluţia sistemului de educaţie ? Care ar fi căile de urmat pentru a opri diminuarea sentimentului de patriotism ? Care să fie manifestările organizate în despărţăminte ? Cum să reorganizăm despărţămintele în care activitatea este mai redusă ? Care sunt căile de urmat pentru a-i învăţa pe români să se iubească şi să se respecte unii pe alţii. Pentru că dihotomia între fraţi este lucrul cel mai rău din lume „Toată împărăţia ce se dezbină întru sine se pustieşte şi toată cetatea sau casa ce se dezbină întru sine nu va sta”, spune Mântuitorul. Dar, poate cel mai important punct al discuţiilor, ar trebui să fie ce să facem pentru a-i trezi pe români din somnul adânc şi nepăsător la tot ce se petrece negativ în viaţa lor. I.P.S.S. Vasile Suciu, la Adunarea Generală a ASTREI, ţinută la Sibiu, în 1922, spunea că omul trebuie scuturat şi sculat atunci când doarme amorţit de egoismul păcătos şi de materialismul nimicitor de idealuri. Asociaţiunea ASTRA , prin membrii săi curaţi, trebuie să rămână mereu vigilentă şi să transmită această vigilenţă tuturor românilor. Mereu putem fi păcăliţi prin vorbe frumoase şi promisiuni apetisante pentru a fi menţinuţi în stare de slugi ai altora. Istoria ne învaţă că oricât s-ar vorbi de frumos, interesele tale nu ţi le apără nimeni. Se pare că vremurile pe care le trăim confirmă acest lucru. De aceea, facem apel conducătorilor ţării, tuturor politicienilor şi celor care au putere de decizie, mai mare sau mai mică, să fie atenţi să nu pierdem măcar avuţia lăsată moştenire de înaintaşi. Noi, modeştii lor urmaşi, suntem datori, ca adunându-ne toate puterile, să servim şi să apărăm acest neam, încercând să-l călăuzim pe cărările muncii cinstite şi prosperităţii. Manifestările Asociaţiunii ASTRA de la Dej nu sar putea desfăşura fără sprijinul celor care înţeleg rolul culturii în viaţa unui popor. Acestor minunaţi binefăcători le aducem cele mai sincere mulţumiri. Ne bucurăm mult că cele două biserici româneşti, Biserica Ortodoxă şi Biserica Greco- Catolică, sunt împreună cu noi. Asociaţiunea ASTRA trebuie să cultive, în continuare, credinţa că o politică este într-adevăr naţională numai dacă se face în spiritul dreptăţii, al respectului şi solidarităţii, căci numai acestea duc la buna înţelegere. Dorim ca lucrările acestei întâlniri astriste de la Dej să fie binecuvântate de Bunul Dumnezeu şi să însemne un nou pas înainte spre unitate, prosperitate şi progres, atât pentru toţi românii, cât şi pentru Asociaţiunea noastră. La a ei lucire, fraţi români /Din somn vă deşteptaţi,/Voi inimile vă-ncălziţi /Şi mintea luminaţi. Sibiu, 18 aprilie 2015 Preşedinte Asociaţiune ASTRA Prof.univ.drDumitru Acu Pag 3