Ateneu, 1983 (Anul 20, nr. 1-12)

1983-01-01 / nr. 1

CONFERINŢA NAŢIONALA A PARTIDULUI Un puternic impuls Hotăritor pentru înfăptuirea cu succes a cincinalului, anul debutează în tradiţia muncitorească a construcţiei socialiste, cu realizări strălucite pe calea atingerii obiectivului nostru fundamental, obţinerea unei noi calităţi a muncii şi a vieţii. In acest spirit, colectivele de oameni ai muncii de pe tot cuprinsul ţării raportează partidului cu justificată mîndrie patriotică, darea în folosinţă, la înalţi parametri calitativi, a noi şi noi obiective economico-sociale, a noi şi noi produse destinate satisfacerii plenare a cerinţelor economiei naţionale. La început de an, după editarea cîtorva numere din noua serie a revistei „ATENEU“ — pentru că aşa putem considera revenirea, începînd din mai 1982, la periodicitatea lunară — ne facem o datorie de onoare din a încerca să schiţăm în continuare unele direcţii ale activităţii noastre, desprinse din amplul program stabilit la Conferinţa Naţională a Partidului Comunist Român, pentru realizarea planului naţional unic de dezvoltare economico-socială, pentru îndeplinirea cu succes a cincinalului, a hotărîrilor Congresului al XII-lea al Partidului. Conştiinţa de gazetari comunişti, reflexivitatea lucidă a oricărui militant pe frontul teoretico-ideologic, ne angajează ireversibil în slujba unei pasionate tradiţii de elucidare a problemelor generate de evoluţia societăţii noastre, in raport cu transformările revoluţionare de pretutindeni, cu situaţia mondială . „Este necesar — arăta secretarul general al partidului, la Conferinţa Naţională — să ajutăm oamenii muncii să înţeleagă evenimentele, sensul evoluţiei sociale, faptul că întreaga dezvoltare internă şi internaţională confirmă cu putere justeţea concepţiei materialist-dialectice despre lume şi viaţă, că organizarea socialistă constituie singura cale de înlăturare a inegalităţilor, a asupririi unor popoare de către altele, a exploatării şi asupririi maselor populare, de realizare a unei societăţi mai umane, mai drepte, mai bune care să asigure tuturor cetăţenilor condiţii egale de muncă şi viaţă, care să permită afirmarea plenară a personalităţii umane, a fiecărei naţiuni“. Sub semnul acestor nepreţuite indicaţii, al tezaurului de idei şi recomandări programatice, cuprinse în opera tovarăşului Nicolae Ceauşescu, oglindim şi vom oglindi cu stăruinţă, în paginile revistei, concepţia românească asupra construcţiei socialiste, reprezentînd aportul partidului nostru la îmbogăţirea socialismului ştiinţific contemporan. Asemenea întregului front teoretico-ideologic şi politico-educativ, avem nobila îndatorire de a însoţi ilustrarea prin fapte concrete, a edificării multilaterale a noii orînduiri, cu demonstrarea peremptorie a realităţii că aceasta reprezintă aplicarea tezelor marxiste generale, la specificul şi particularităţile României moderne, contribuţia gîndirii colective a Partidului Comunist Român, a secretarului său general, la îmbogăţirea teoriei şi practicii revoluţionare. Transformarea unei ţări cu o economie înapoiată, aşa cum era România anilor ’40, într-o puternică dovadă a viabilităţii de necontestat a comunismului ca ideal şi totodată ca ştiinţă socială de vîrf — iată fundamentala contribuţie a partidului nostru, a oamenilor muncii din România, indiferent de naţionalitate, a conducerii de partid şi de stat în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la consolidarea prestigiului internaţional al ţărilor socialiste, a cauzei comunismului victorios. Includerea, în acest număr, a unor studii consacrate autogestiunii în întreprinderile socialiste, ştiinţei conducerii, conceptului de societate socialistă multilateral dezvoltată, umanismului revoluţionar, Festivalului naţional „Cîntarea României“, ca şi unor încercări pe marginea relaţiei dintre artă şi gîndirea social-politică revoluţionară, va trebui continuată şi îmbogăţită, în numerele următoare, cu reliefarea importanţei istorice a noii revoluţii agrare, cu accentuarea dialogurilor critice contemporane, cu dezbaterea aprofundată a viziunii partidului nostru asupra problemelor păcii şi dezarmării, ale educaţiei materialist-ştiinţifice, ca şi ale unor concluzii relevate de cercetarea ştiinţifică aplicată şi fundamentată, de experienţa transpunerii în viaţă a politicii Partidului Comunist Român, pe diferite tărâmuri ale economiei naţionale. Anul acesta trebuie să fie decisiv şi pentru organismele educativ-formative din ţara noastră, în sensul desfăşurării acelei activităţi susţinute — de care vorbea tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Conferinţa Naţională — menită să ducă la ridicarea nivelului politico-ideologic al cadrelor, la formarea conştiinţei socialiste a maselor, la înarmarea poporului cu mijloacele luptei revoluţionare pentru dreptate şi egalitate socială. In acest an al marilor răspunderi să fim mai conştienţi ca oricînd de capacitatea dinamizatoare a ideilor comuniste, de adevărul transformării lor în forţe materiale atunci cînd cuprind masele. V 1,9 Q03 „A“ Fertilitatea şi valoarea conceptului de societate socialistă multilateral dezvoltată Definind, pe baza transformărilor de esenţă care au avut loc, noua etapă pe care o parcurge ţara noastră ca etapă a făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, Partidul Comunist Român a pus în circuitul teoriei şi practicii revoluţionare contemporane un nou concept marxist în centrul căruia se află ideea de multilateralitate. Aflîndu-se la temelia Programului P.C.R., adoptat de Congresul al XI-lea, acest concept este însuşit astăzi de întregul partid şi popor ca obiectiv programatic fundamental al etapei actuale şi al perspectivei nu prea îndepărtate. Profunzimea şi semnificaţiile majore pe care le degajă îl impun ca deosebit de fertil şi novator în mişcarea marilor idei constructive ale contemporaneităţii, în dezbaterile şi confruntările actuale pe tema atît de mult „frămîntată“ a problematicii dezvoltării în epoca noastră. Valoarea conceptului constă în aceea că defineşte strategia dezvoltării globale a societăţii româneşti, procesul revoluţionar în etapa sa maturizată superioară, dincolo de care se deschid perspectivele trecerii treptate la comunism. El reflectă adecvat conţinutul, obiectivele şi direcţiile, sensul şi finalitatea, calitatea şi specificul dezvoltării socialismului pe noua sa treaptă de evoluţie. „Dacă am fi spus că obiectivul de viitor este pur şi simplu dezvoltarea socialismului — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu —, nu am fi dat o orientare clară pentru activitatea partidului şi statului , aceasta s-ar fi putut înţelege în sensul că este suficientă realizarea unei puternice dezvoltări economice a ţării, ceea ce cred că nu corespunde pe deplin obiectivului nostru fundamental. Noi ne propunem să asigurăm o dezvoltare multilaterală a societăţii, înflorirea tuturor laturilor vieţii sociale, atît a economiei cît şi a ştiinţei şi culturii, perfecţionării conducerii, formarea omului nou, promovarea eticii şi echităţii socialiste. De aceea considerăm pe deplin corespunzătoare etapei istorice actuale formularea ca obiectiv fundamental al partidului făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate“. Avînd la bază structura, calitatea şi specificul realităţilor româneşti, strîns legate de tendinţele fundamentale şi dinamica vieţii internaţionale contemporane, conţinutul şi direcţiile dezvoltării cristalizate în conceptul de societate socialistă multilateral dezvoltată evidenţiază valoarea acestui concept în unitatea unui dublu sens : cel particular, naţional — avînd în vedere geneza şi aplicabilitatea concretă a conţinutului şi direcţiilor dezvoltării stabilite în Programul partidului şi hotărîirile Congresului al XII-lea pentru realităţile ţării noastre şi cel general, internaţional — avînd în vedere necesitatea obiectivă şi valabilitatea prezenţei multilateralităţii în orice situaţie concretă de realizare a saltului istoric calitativ de la socialism la comunism. Prin conţinutul său, conceptul de societate socialistă multilateral dezvoltată defineşte, înainte de toate, etapa superioară, maturizată a socialismului în România. Această etapă va cuprinde cîteva cincinale a căror realizare va pregăti condiţiile economico-sociale şi spirituale de trecere la comunism, va afirma sub toate aspectele superioritatea socialismului, România devenind şi sub aspect economic — nu numai social-politic — o ţară dezvoltată. Conceptul de societate socialistă multilateral dezvoltată exprimă în esenţa sa unitatea şi intercondiţionarea dialectică a tuturor laturilor sau domeniilor de bază ale edificării noii orînduiri : construirea unei economii avansate, bazate pe o industrie şi agricultură modernă ; afirmarea în toate domeniile a calităţii şi eficienţei ; dezvoltarea ştiinţei, învăţămîntului şi culturii; desfăşurarea revoluţiei ştiinţifice şi tehnice în toate ramurile activităţii sociale ; creşterea bunăstării materiale şi spirituale a oamenilor ; înfăptuirea repartiţiei bunurilor în spiritul principiilor de echitate şi dreptate, a autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii ; perfecţionarea relaţiilor de producţie şi a întregului sistem de organizare şi conducere a vieţii sociale, a democraţiei socialiste ; formarea omului nou şi a umanismului revoluţionar ; dezvoltarea conştiinţei socialiste a maselor şi generalizarea principiilor şi normelor eticii şi echităţii socialiste, în Programul P.C.R., hotărîrile Congresului al XII-lea, documentele Conferinţei Naţionale şi opera secretarului general al partidului, aceste laturi sau domenii sunt elaborate în profunzimea conţinutului lor sub forma detaliată de direcţiile în care va acţiona partidul pentru înfăptuirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pentru a „asigura afirmarea principiilor socialiste in toate sectoarele vieţii economico-sociale, manifestarea tot mai deplină a personalităţii umane, îmbinarea armonioasă a intereselor personale cu aspiraţiile generale ale întregii societăţi. Aceasta va marca (Urmare în pag. 4) Ion IUGA CU PRILEJUL ÎMPLINIRII A 50 DE ANI DE ACTIVITATE REVOLUŢIONARĂ Şl AL ANIVERSĂRII ZILEI DE NAŞTERE A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, îl URAM DIN TOATA INIMA VIAŢĂ LUNGA ÎN FRUNTEA PARTIDULUI Şl STATULUI, PUTERE DE MUNCA PENTRU PROSPERITATEA ROMÂNIEI SOCIALISTE Şl TRADIŢIONALUL LA MULT AN! ! IMN Peste însemnele trecerii, aici la răspîntiile visului silabele anilor ţi-au durat chipul, mereu viitor numele tău. întîrzie munţii, zăpezile de-ntîi, inimi aproape de inimi cimpiile, stelele, şi dorul ...şi marea şi veacurile — harfele somnului şi treizeci, bătrîne orologii adiind sonor ca-n hol de adieri de seară aripa timpului veşnic te-nfăşură blind, ţară. Victor MITOCARU NUMELE PATRIEI ianuarie lasă cămaşa fierbinte a zilei aproape de oameni istoria sprijină tăcerea de munţii în uniformă de paznic lumina ştie pe de rost drumul spre casă vremea cu rostul ei cîştigat prin lumină adînceşte denumirea oraşului spun că nu există cuvîntul român fără mine dacă numele patriei nu şi-ar lăsa deasupra numele sfînt dacă pămîntul nu şi-ar învăţa numele lui de pămînt dacă numele meu n-ar da drumul izvoarelor spun că fără cuvîntul român nu există o vorbă curată cum fără cer şoimul nu mai joacă vreun rol iată o dimineață înaltă spală de-ntuneric fereastra un surîs de copil aprinde ideea de zbor Victor MUNTEANU !-----------------------------1 ! '•...."-01- - ----------------------- ÎN ACEST NUMĂR: — Teze și concepte pentru practica socială — — Critică și istorie literară ■— Teatru — Muzică — Literatură universală — S. F. — Arhiva Ateneu