Bilete de Papagal, 1928 (Anul 1, nr. 1-232)

1928-08-05 / nr. 154

Duminică 5 cu bilele apar zilnic No.1542 lei Director P. ARGHEZI PROPAGANDA Deșteptându-se dis de dimineață, omul de stat se supuse datoriilor cotidiana, pe care din spirit de organizație le-a grupat în timpul primelor două ore de existență zilnică, între 6 și 8. Colaborând cu spiritul de organizare ,spiritul de economie bine înțeleasă, o singură femee face totul până la sosirea medicului, care controlează de șapte ori pe săptămână elasticitățile viitorului ilustru cadavru și funcțiunile bășicii. Baia. Durează 18 minute la temperatura de 25 de grade, urmată de duș răcitor. Masajul se efectuează în 22 minute, urmat de o aplicare electrică, bună pentru artere și ramificațiile lor, până acum, 40 de minute. Un aparat măsoară volumul capului, dacă sa umflat în urma surmenajului din ajun. Alt aparat, în formă de rezervoriu, continuat printrun tub de cauciuc de 150 cm., slujește la ieșirea, cu ajutorul apei calde, a materialelor post-alimentare, omul de stat fiind, încă din fragedă tinerețe, dificil în a scoate bunurile sale. Este locul să observăm planul inteligent după care natura a construit pe individ, cu două strîmtori, una la gât și alta la punctul final, o înghițitoare și o desghițitoare. Intre aceste două puncte extreme, alimentele și viața circulă libere. Principiul a fost aplicat la societate și Stat. încă de mult, cetățeanul este slobod între două constrângeri, înscrierea în rolul comunei și plata impozitelor. In primele 120 de minute personalitatea fără pereche în istorie sfârși cu ale fizicului, luându-și cafeaua cu lapte, și purcese la cele ale intelectului, de care țin marile datorii. Ei trebuie să facă zilnic câte ceva, pentru ca într un spațiu de timp de 200—300 de ani, poporul să devie foarte mulțumit. De aceeaș natură cu eternitatea, lunile și anii lui nici nu se socotesc; calcularea programului său aplicat începând cu „generațiile viitoare“, singurele care interesează de fapt. Un om de Stat trăiește între trecut și viitor pe de-a ntregul, neputând să dea prezentului altceva decât binevoitoarea sa prezență meditativă. Trecutul e obârșia, tradiția și viitorul, linia de unde pornim înainte. Iată de ce un adevărat părinte al Statului și al Politicii desconsideră asfaltul, valuta, prețul mărfurilor, mersul trenurilor și chiar alegerile de Cameră și Senat, ele sunt destinate unei părți momentane din nație, nu nației vecinice și durabile. In vederea veacurilor viitoare indiferența față de clipă și de instantaneu este o formă a generalizării și a contemplațiunii sintetice. Zilele actuale pot interesa pe oamenii mici, pe aceia care trăiesc din firimiturile evenimentelor și se uită în permanență la ceasornic. Aceste ființe, asemenea țânțarilor, trăiesc în lumina provizorie a lămpii cu fitil, lipsite de ceea ce se numește ..anvergură“. Clipa pentru omul din rasa conducătorilor e o sămânță microscopică a evului istoric: o vântură și o spulberă. După cafeaua cu lapte, omul mare se gândi cum se pot complica mai fericit lucrurile simple pentru a fi sustrase banalului și desordonatului empirism — și ceru dosarele, în care se oglindește adevărul cu diversele lui laturi de Stat. Voia să capete răspuns la o întrebare ce-l torturase toată noaptea: câte găini sunt pe județ și deci în toată țara, ca să afle tirajul exact al ouălor anuale. Rezultatul fu foarte îmbucurător, cifrându-se la mai multe milioane. Utilizând materia primă gratuită, a cojilor care se aruncă, cetățeanul va putea fi învățat fără cheltuială datoriile lui sfinte, prin ștampilarea celor cinci precepte de bază, la cate redusese Șeful cateehismul așteptărilor naționale. Este cu neputință ca din cinci, unul să nu rămâne asimilat și să nu obsedeze conștiința, la fiecare ou cojit în farfurie. In ziua ceea primul pas a și fost făcut, interzicându-se consumarea ouălor jumări și ochiuri la capaci și comandându-se zece mii de ștampile de cauciuc. T. Arghezi