Biserica şi Şcoala, 1930 (Anul 54, nr. 5-52)

1930-02-02 / nr. 5

Intrat înainte de anul 1933 Trei Ierarhi. P. S. S. Episcopul nostru Grigorie poartă numele ierarhului Grigorie, care a păstorit biserica lui Oistos în vremuri extrem de grele, când vrăjmaşii religiei creştine voiau să distrugă învăţaturile evanghelice. Aproape sub povara unor vremuri şi împrejurări similare, se urcă în jilţul episcopiei noastre P. S. S. Episcopul Grigorie, când indiferentismul religios şi sectele trufaşe, îşi pun în aplicare forţele desnădăjduite, pentru a distruge grandioasele idei creştine, la lumina căror a crescut şi a biruit biserica şi neamul nostru. Munca fără preget şi ostenelele ce depune P. S. Sa pentru spulberarea sectelor şi fortificarea simţului religios, L au făcut stimat şi venerat de toţi cei ce-L cunosc. Acest fapt s’a observat mai cu temei în ziua de trei ierarhi, când P. S. Sa şi a prăznuit ziua onomastică, şi când Reşedinţa episcopeascâ a fost un adevărat pelerinaj. La parele 9 s’a oficiat sf. liturghie în bis. catedrală de I. P. C. părintele Arhim. Dr. I. Suciu, secondat de preotul Codreanu şi diaconii Lavru şi Măcinic. După Sf. liturghie publicul s’a îndreptat spre Reşedinţa episcopească. Saloanele de aici s’au dovedit prea înguste pentru a cuprinde publicul mare, care venise să-şi arate simpatia faţă de P. S. Sa Arhiereul Grigorie. Intre cei prezenţi am observat pe: d. V. Goldiş fost Ministru, gen. Iovanovici, general Vicşoreanu, Dr. Marten prefectul judeţului, Dr. Lazar subprefect, colonelii: Georgescu, Manafu, chestorul poliţiei Dr. Moga, rectorul Dr. T. Botiş, Arhimandriţii Moruşca şi Dr. Suciu, consilierii eparhiali: Păcăţean, Dr. Ciuhandu, Muscan, Stana, apoi păr. Olariu, Pârvu, Traia etc. Protopopii Dr. Cioroian, S. Seculin Dr. N. Popovici, Dr. Gh. Popovici, profesorii Şcoalei Normale de băeţi, A. Crişan dir. liceului „M. Nicoara“, Dna L. Crişan şi dr. A. Cornea ca reprezentante a Soc. naţionale ortodoxe a femeilor române, Cons. orăşenesc Popa, Dr. Coţoiu şi Dr. Pescariu, reprezentanţii Şc. de ucenici, dl I. Olariu preşed. corporaţiunii industriaşilor, dnii Crăcian şi Savonescu ca reprez. ai organizaţiei tineretului industriaş, a cărei patron este P. S. Sa, apoi reprezentanţii studenţilor în teologie şi alţi. Când s’a prezentat P. S. Sa în faţa publicului, a luat cuvântul rectorul Acad. teologice Dr. T. Botiş care a spus cam următoarele: In numele membrilor de la Cons. eparhial, a corp. prof. dela Acad. teologică şi Şcoala normală, a reprezentanţilor parohiei centrale din Arad, am prilejul fericit, Preasfinţite, de a Vă prezenta felicitările, urări de bine, omagiile, şi sentimentele de alipire şi veneraţiune. Biserica sărbătoreşte azi amintirea celor 3 ierarhi, cari sunt întruparea idealurilor creştine în veacurile zbuciumate ale creştinismului. In veacul al IV-lea când aceşti luceferi străluciau pe firmamentul ortodoxiei, păgânismul şi raţionalismul făceau cele mai desperate sforţări ca să învingă principiile evangheliei lui Cristos. Biserica creştină condusă de cei trei ierarhi iese biruitoare. Aceşti mari ierarhi ne-au învăţat că creştinismul învinge şi progresează nu numai prin ştiinţă şi literatură, ci mai presus de toate prin credinţă şi viaţă neprihănită. P. S. Voastră, aţi ajuns pe scaunul glorios al vrednicilor înaintaşi ai P. S. Voastre, unde aţi adus duh nou de premenire şi suflet curat în activitatea fecundă ce desvoltaţi cu cuvântul şi cu scrisul, pentru regenerarea eparhiei. Noi cei ce suntem mai aproape de P. S. Voastră, ştim să apreciem mai cu satisfacţie .