Biserica şi Şcoala, 1937 (Anul 61, nr. 1-52)

1937-01-03 / nr. 1

Pag. 2 BISERICA ŞI ŞCOALA Nr. 11 Ian. 1937 Nr. 8354/1936. P. C. D Iconam Stavrofor Dr. Gheorghe Ciuhandu Constiler-referent eparhial Arad Părintele Simeon Stana. Ni-a cerut, ca pe data de 1 Ianuarie 1937 să-l absolvăm de la redactarea organului eparhial „Biserica şi Şcoala“. L-am absolvat, aducându-i mulţumiri pentru osteneala şi zelul cu care a redactat foaia timp de 15 ani încheiaţi. încredinţăm redactarea foaiei cu începere de la 1 Ianuarie 1937 Prea Cucerniciei Tale. Ţinem cu acest prilej să- Ţi arătăm pe scurt dorinţa Noastră în ceea ce priveşte conţinutul unui organ oficial de publicitate. Socotim că, pe lângă inserarea porţii oficiale, organul oficial va trebui să fie: Cronica fidelă a vieţii religioase-morale din eparhie, precum şi a evenimentelor religioase de interes obştesc pentru Biserica noastră; Seismograful tuturor preocupărilor de interes local şi obştesc bisericesc, punând în discuție probleme şi dând soluțiuni potrivite. Loc de întâlnire spirituală pentru toți care vor să comunice sau să ceară informaţii de procedură pastorală, unde experienţa se va înbina în mod armonios cu ştiinţa teologică; O şcoală de gândire ortodoxă; Vatră caldă duhovnicească, în jurul căreia să se adune talentele din Clerul nostru, înzestrate cu darul gândirii luminoase şi al scrisului lămurit. Pe deasupra aş mai cere, ca tot ce se va scrie aici să fie rupt din inimă, să fie viu, actual şi de interes pentru toţi cei torii. Prea Cucernicia Ta mânueşti condeiul timp de aproape 40 de ani şi ai o reputaţie de scriitor bisericesc. De aceea Noi suntem convinşi, că vei da organului eparhial chiar mai multă viaţă decât am schiţat Noi mai sus. Curăţenia vieţii P. C. Tale nu poate inspira decât curăţenie scrisului şi gândului ce-l vei desfăşura de acum înainte în acest ogor. Noi Invocăm ajutorul şi binecuvântarea lui Dumnezeu peste activitatea redactorului şi a colaboratorilor săi în pragul celui de al şaptelea deceniu. Cu arhierească binecuvântare. Arad, în 10 Decemvrie 1936. * Andrei Episcop* Nr. 10494 Bis. Sibiu, 14 XII 1936. Prea Cucernice Părinte Cu multă plăcere am luat act de încredinţarea de a redacta organul oficial Biserica şi Şcoala al Eparhiei de Dumnezeu păzite a Aradului. Suntem convinşi, că organul oficial sub conducerea P. C. Tale va continua să fie un amvon al sfintei Evanghelii, aprinzând în sufletul cetitorilor flacăra apostolatului luminat Cu arhiereşti binecuvântări: 1 NICOLAE arhiepiscop şi mitropolit. Cuvânt redacţional de Iconom Stavrofor Dr GH. CIUHANDU consilier-referent eparhial Organul eparhial „Biserica şi Şcoala“ intră, cu numărul de faţă, în al şaptelea deceniu de viaţă. Deodată cu aceasta, pe umerii mei se aşază grija redacţională, cu care mă cinsteşte aşa de mult încrederea Prea Sfinţiei Sale Părintelui Episcop. La o zi ca cea de astăzi, când un trecut de şase decenii se îngemănează — printr’un nou condeiu redacţional — cu dorinţi arhiereşti şi cu nădejdi de mai bine, gândul meu se îndreaptă, recunoscător, cătră cel de mai nainte osârduitori redactori din trecut, în ogorul duhovnicesc şi cultural al eparhiei Aradului dimpreună cu colaboratorii lor. Dacă aş fi avut mai mult răgaz în faţa acestei încredinţări — pentru care şi aci mulţumesc Prea Sfinţiei Sale — din prilejul jubilar al acestei reviste m-aş fi gândit şi la o relevare cuviincioasă a operei frumoase, săvârşită de redactorii înaintaşi, şi colaboratorii lor. Relevări de acest fel ar fi însemnat nu numai un tribut pios, datorit înaintaşilor, ci şi un îndemn cătră cei de acum, cari vom avea să continuăm lucrarea lor. Dar ceea ce a fost, fizic este imposibil ca tribut de recunoştinţă, rămâne o datorie ce, sperativ, nu va întârzia prea mult de a se realiza.1) * Dar şi până atunci, chestiunea esenţială este aceasta : să ne dăm seama, ce şi cum avem de lucrat Am deja o făgăduinţă de examinarea amănunţită a rostului cultural, îndeplinit de revistele bisericeşti de la Arad, până inclusiv 1936. * In Februarie 1932, la „Ziua Presei* am ţinut o conferenţă sub egida „Ateneului Popular* de aici despre începuturile publicisticei bisericeşti la Arad (Publicată, ca fragment în revista „Hotarul“ No. 3—4 din 1933, şi reprodusă de revista „Piatra de Hotar* din 1936, pag. 10—22) Ea privea mai ales revistele arădane „Speranța“ (1869 — 71) a teologilor arădani şi „Lumina“ (1872—75) organul eparhial din acea vreme.