Budapesti Hírlap, 1928. március (48. évfolyam, 50-75. szám)

1928-03-15 / 62. szám

’S NAPIHÍREK. Márciusi ifjak. Igazán véletlen volt, hogy ma, március 14-én azon a kis utcán ballagtunk ki a Dunapartra a barátommal, amelyben hajdanán a Pilvax­­kávéház állott Csöndes eső szemelgetett, mint nyolcvan évvel ezelőtt, március idusán. Kint, a térségen, a Petőfi-szobor körül né­hány kertészmunkás foglalatoskodott. Ástak, gereblyézek, fiatal facsemeték tövét kapar­­gatták. Készíthették, puhogatták az aszfaltbörtön­től megmenekedett kis, városi földdarabot, a budai hegyek mögül már közelgő kikelet alá. A nagy paloták zászlótlanul ácsorogtak még most is a hosszú víz partján, a délutáni borongásban. Körüljártuk a szobrot, elnézegettük a ta­vaszi munkálkodást és­­ leültünk egy padra, a szobor mellé . Régi falusi márciusok jutottak eszünkbe, mikor az érmelléki parókiával szemben a negyvennyolcas kör épületén reggel csak meg­jelent a kopottas zászló ... gondoltunk a lel­kes ünnepségekre, a díszebéd pohárcsengésére, a dalárda énekére, az egyetlen 48-as honvédre, aki minden évfordulón két szál gyertyát tett ki viskójának ablakocskájába, közibük helyez­ve Petőfi és Kossuth nemzetiszalagos, elsár­­gult képét... — Látod, mondtam, az igazi, szívből fa­­kadó ünnep volt, az a kis, falusi lelkesedés, s­bben a nagyvárosban huszonöt esztendő alatt nem láttam ennyi őszinte melegséget a ma­gyarok tavaszi ünnepén. — Igaz... most is alig van zászló a há­zakon ... jóformán csak itt, a szobor körül... de maga a város alig veszi észre ezt a napot. Nem látsz kokárdát, nem tudnak lelket önteni a mi nagy napunkba. Pedig ha valaha, most kellene éreznünk, mit jelent a múlt, a szent tradíció... Hallgatunk, tépelődünk, gondolkoztunk. Nemsokára két tányérsipkás ifjú telepedett a mellettünk levő padra. Szemük a szoborra tapadt és egyszerre csak hangos szóba kezdtek. Azt mondja az egyik: — Várjon lesz-e, lehet-e holnap ünnep az én kis városomban? ... A rab Erdélyben ... Sohasem felejtem el, mikor tizenötödikére írott versemet elszavaltam ... Édesapám hom­­lokon csókolt... Gyerek voltam és Petőfinek éreztem magamat. Felelte a másik: — Hej, haj ! Én meg Lőcsén énekeltem ilyenkor a honvédszobor előtt. Házunk volt a Körtéren. Hol van már az a szobor? Vájjon ki ütl a házunkban? Vájjon lesz-e még nagy, igazi márciusunk? Néha kétségbeesem ... még tán mi sem érjük meg ... Hallgattak. Egyszerre azt mondja az erdélyi fiú: — Lesz! — Honnan tudod ? — Érzem. — Ugyan... miből érzed? Ebben a robo­toló, zászlót­lan nagyvárosban? — Érzem! Nem tudom miért, de érzem! Magamban érzem, mint ahogy a föld megérzi a tavaszt... Te! Nekem valamikor az volt az álmom, a vágyam­, hogy olyan márciusi ifjú lehessek, olyan, mint a pilvaxbeliek . .... A háború alatt is mindig ez járt az eszem­ben, hogy majd eljön ez az idő, én is olyan leszek és ... és azután, hogy menekülnünk kellett­, egyre restelkedtem, hogy hová estem, hová estünk ettől... — Bizony — hová! Ezért nem értelek. Mi és most, a mi nagy reménytelenségünkben? Az erdélyi fiú fölállott. •— Látod, ez a furcsa, hogy én és sokad- rnagam éppen mi», most érezzük ezt. Még nem tettem semmit, nem tettünk semmit és ment» tudom, hogy márciusi ifjú vagyok! Még pedig nemcsak tizenötödikén, hanem minden nap, minden órában. Valami örökös március él bennem és bennünk és meglásd, felgyűl benned is. Valami nagy tavaszvárás, amit nem lankaszt el a nyár és nem her­­vaszt el a tél és nem tarol le a fagy.... vá­lása a márciusnak... s van ebben valami misztikus erő... minden órában készenálló­­nak érzem magamat, valami nagy felvontság él a lelkemben, valami egyre azt súgja: vagy olyan, mint ők, te is márciusi ifjú vagy, mind azok vagyunk, minél többet szenve­dünk, annál inkább azok vagyunk! Ennyi csapásnak kellett jönni, hogy minden hónap márciusi erőt adjon belénk, hogy a csönd­ben, a szürkeségben is érezzük ezt, hogy tal­ponálló, váró magyarok lehessünk valameny­­nyien! Hidd el, én az vagyok , te is az vagy és mind­azok vagyunk, akik csak most hideg és szomorú szobákban várunk, várunk és egyre várunk! Ilyen hosszú tél erjeszti a nagy márciusokat... Az pedig el fog jönni! Az együtt munkás már rég letette az ásót s egyszerre váratlanul megszólalt: — Engedelmet istállók ... így kell annak lenni, ahogy az ifjút mondja! Én is székely fiú vagyok... A két tányérsapkás beszédbe eredt vele. Összemosolyogtunk a barátommal. — Több zászló van ebben a városban, mint látszik, mondtam. A két diák elköszönt, továbbmentek. A székely munkás fütyörészve ásogatta, puhogatta tovább a földet a Petőfi-szobor körül. Az eső csöndesen szemelgetett, mintha va­lami láthatatlan márciusi vetést érlelgetne... Myn. Budapesti Hírlap 1928 má­rtus TB. IBS. m.) Meghalt Benczúr Gyula özvegye. Könyvtárát a Nemzeti Múzeumnak hagyta Ma vettük a hírt, hogy Benczúr Gyulá­nak, a nagy magyar mesternek özvegye, született Boldizsár Piroska, tegnap dél­után 4 órakor elhunyt. Régóta betegeske­dett, de halála mégis mindenkit váratla­nul ért. Második felesége volt a festőművésznek, régebben osztályosa férje dicsőségének, később nemes ápolója nagy emlékének. Az ő zsenijének szentelte életét. Féltékeny őrzője volt Benczúr Gyula hírnevének, de azért soha sem avatkozott a Benczúr mű­vészetét vitató polémiákba, mert érezte, hogy férjének talentuma fölötte áll a napi viták zsivaján. A régi nagyasszonyok közé tartozott, akiknek lelkében csak m­a­­gaisztos eszmék éltek. A hazaszeretet, nem­zetünk múltjának ápolása volt főgondo­­lata férje zsenijének tisztelete mellett. Irodalmunkkal és történelmünkkel foglal­kozott nagy szeretettel, a Magyar Asszo­nyok Könyvtára címen jelentékeny könyv­tárat gyűjtött, melyet még életében a Nem­zeti Múzeum Széchenyi Könyvtárának ajándékozott. Hóman Bálintnak, a Nem­zeti Múzeum főigazgatójának közbejötté­vel Lukinics Imre, a Széchenyi könyvtár igazgatója kötötte meg vele három évvel ezelőtt az ajándékozási szerződést. A Ma­gyar Asszonyok Könyvtárán kívül számos kü­lfödi írónőnek munkáját, valamint tör­ténelmünk nagyasszonyainak, különösen az erdélyieknek levelezéseiről készített másolatgyűjteményt is a Széchenyi Könyv­tárnak hagyományozta. E levelek között különösen I. Apafi Mihályné, Bornemisza Anna és Teleki Mihályné, Veér Judith írásai nevezetesek. Benczurné régebben 2 kötetben névtelenül kiadta bethleni Beth­len Katának, először férjezett Haller Ist­vánná grófnénak, majd Teleki Józsefné grófénak nagy értékű önéletrajzát, leve­lezését, könyvtárának katalógusát, vég­rendeletét és a grófnéra vonatkozó irodal­mat. Sőt 20 évvel azelőtt fakszimile ki­adásban Bethlen Kata könyvtárkatalógu­­sát is publikálta. Most szó van az előbb említett lev­élmásolatgyűjtemény kiadásár­ról is. Minderről az érdemes munkásságról csak a beavatottak tudtak, mert Benczurné előkelő szelleme nem folyamodott a rek­lámhoz. Mióta férje elhuyt, teljesen vissza­vonult. Legfőbb gondja volt, hogy birto­kukon, Dolányban méltó sírboltot építsen neki. Nem kímélt ettől semmi költséget, nem egyszer nélkülözött, hogy a nagysza­bású síremlék költségeit elő tudja terem­teni. De a mű elkészült és most őt is oda­temethetik férje mellé, akit olyan na­gyon szeretett és megbecsült. — (Napimul.) 1928 március 15. Csütörtök. (A budapesti ifjúság kikiáltja a sajtószabadsá­got 1848-ban.) Római katolikus: Longin út. Protestáns: Kristóf. Görög-katolikus: Teodor. Izraelita: Adar 23. A Nap kél: 6 ó. 14 p. Nyug­szik: 18 óra 55 p. A Hold kél: 2 óra 27 p. Nyug­szik: 10 óra 38 perckor. Nyitalévő múzeumok: Nemzeti Múzeum ösz­szes tára 9—2-ig; Mezőgazdasági Múzeum (Szé­­chenyi-sziget) 10—1-ig; Szépművészeti Múzeum (Aréna-út 41.) összes gyűjtemény 10-től fél 2-ig; Iparművészeti Múzeum (Üllői­ út 33.) ösz­­szes osztályok 9-től fél 2-ig; Kereskedelmi Ipar­csarnok 9—12-ig; Ernst-Múzeum (Nagymező­­utca 8.) 9—2-ig; Erzsébet királyné emlék­múzeum (Királyi várpalota) 9—1-ig; Akadé­mia történelmi képcsarnok 10—1-ig; Földtani Múzeum (Stefánia­ út 14.) 10—1-ig; Akvinkumi Múzeum (Szentendrei­ út 7.) 9-től fél 2-ig; Báth György-Múzeum (Vilma királyné­ út 12.) 9- től fél 2-ig. A királyi várpalota termei meg­tekinthetők 10—1-ig. Az Országháza meg­tekinthető 10—1-ig. Nyitvalévő könyvtárak: Fővárosi nyilvános könyvtár (Gróf Károlyi­ u. 8.) 10—1-ig; Ipar­művészeti könyvtár (Üllői­ út 33.) 9—12-ig; Kereskedelmi és Iparkamara könyvtára (Sze­­mere­ u. 6.) 9—2-ig; Technológiai olvasóterem­ (­József-körút 6.) 9—12-ig; Vakok könyvtára (Ida­ utca 5.) 8—12-ig. Nyitvalévő kiállítások: Nemzeti Szalonban a Spirituális Művészek Szövetségének III. kiállí­tása, nyitva 9—2-ig; a Szépművészeti Múzeum­ban a Zichy Mihály-félé grafikai kiállítás, nyitva 10- től fél 2-ig; az Iperművészeti Múzeumban a Precópius-kiállítás ,nyitva 9-től fél 2-ig; az Iperművészeti Társulat állandó kiállítása (Andrássy­ út 69.) 9—2-ig; az Országos Képző­művészeti Társulat tavaszi tárlata a Műcsarnok­ban, nyitva 10—2-ig. 1918 március 16. Péntek: (Ohm György né­met fiziius született 1787-ben.) Római katolikus: Geréb­ek. Protestáns: Henriette. Görög­katoli­kus: Kleone. Izraelita: Adar 24. — A nap kél 6 óra 12 perckor, nyugszik 18 óra 07 perckor. — A hold két 3 óra 23 perckor, nyugszik 11 óra 31 perckor. Nyitvalévő múzeumai:: Nemzeti Múzeum állat- és növénytára 9—2-ig; Mezőgazdasági Múzeum (Széchenyi-sziget) 10—1-ig; Szép­művészeti Múzeum (Aréna-út 41.) modern kép­tár, modern szobrászat 10-től fél 2-ig; Ipar­művészeti Múzeum (Üllői­ út 33.) bútor- és fémoszátly 9-től fél 2-ig; Kereskedelmi Ipar­csarnok 8—6-ig; Ernszt­ Múzeuma (Nagymező­ u. 8.) 9—4-ig; Erzsébet királyné emlékmúzeum (Királyi várpalota) 9—1-ig és 3—5-ig; Aka­démia Goethe-szoba 10—12-ig; Akadémia tör­ténelmi képcsarnok 10—1-ig; Földtani Múzeum (Stefánia-út 14.) 10—1-ig; a királyi várpalota termei megtekinthetők fél 10-től 3-ig; az Or­szágház megtekinthető 9—4-ig. Nyitvalévő könyvtárak: Fővárosi nyilvános könyvtár (Gróf Károlyi-u. 8.) 9—7-ig; Akadé­mia könyvtára (Akadémia-u. 2.) 3—7-ig; Egye­temi könyvtár (Ferenciek-tere 5.) 9—2-ig; Egyetemi olvasóterem (Ferenciek-tere 5.) 9-től 7-ig; Iparművészeti könyvá­r (Üllői­ út 33.) 10—1-ig és 3—1-ig; Kereskedelmi és Ipar­kamara könyvtára (Szemere u. 6.) 9—2-ig; Sta­tisztikai Hivatal könyvtára (Keleti Károly­ u. 5—­7.) 10—1-ig; Széchenyi-könyvvár (Múzeum­­körút 14.) 9—4-ig; Technológiai olvasóterem (József-körút­ 6.) 9—2-ig; Vakok könyvtára (Ida-u. 5.) 8—12-ig; Erzsébet Népakadémia könyvtára (Német-u. 40.) 5—8-ig; Állatkerti könyvtár (Állatkert) 8—2-ig. Nyitvalévő kiállítások: Nemzeti Szalonban a Spirituális Művészek kiállítása, nyitva 9—5-ig; a Szépművészeti Múzeumban a Zichy Mihály­­féle grafikai kiállítás, nyitva 10-től fél 2-ig; az Iparművészeti Múzeumban a Procopius-kiállítás, nyitva 9-től fél 2-ig; az Iparművészeti Társu­lat állandó kiállítása, nyitva 9—2-ig (Andrássy­­út 69.) ; az Országos Képzőművészeti Társulat tavaszi tárlata a Műcsarnokban, nyitva 10-től 2-ig. Miniszterek fogadnak: A miniszterelnök, a külügyminiszter, a pénzügyminiszter és a nép­jóléti miniszter előzetes bejelentés alapján. A vallás- és közoktatásügyi miniszter 12—2-ig. Bezzegh-Huszágh­ Miklós rendőrfőkapitány fogad 12—2-ig. Slóman Bálint, a Nemzeti Múzeum főigazga­tója fogad 12—2-ig. — (Az időjárás.) A Meteorológiai Intézet jelenti: Az északnyugati nagy légnyomás elsza­kadt a grönlandi hideg tömbről. Súlypontja Skandinávia fölé került és befolyása Közép­­európa időjárására mindinkább növekedni fog. Az északról emelkedő lenyomás folytán a föld­közitengeri alacsonynyomású alakulat jelentő­sége csökkenőben van. Anglia nyugati partjai­ban depresszió, körvonalai mutatkoznak. Ha­ Vezető gazdatiszti állást keres akadémiát végzett 44 éves róm. kat. nős, 24 évi elsőrendű uradalmi gyakorlattal. Ló, szarvasmarha, sertéstenyésztésben. Rizs, komló, kender és cukorrépa termelésben és nagy tógazdasági gyakorlattal. Magyar, német, szerb, tót nyelveket írásban és szóban. Kitűnő referenciák. Szives megkereséseket KOMOLY GaZDA jeligére továbbit a kiadóhivatal. n . ERÉNYI BÉLA gyógyszerész Abbázia legszebb pontján, a Südstrandon a tengerpart szélén. Pálmás kert. Fé­nyes konyha. Cukor-, vese- és gyomorbajosoknak szi­gorúan diétás koszt, összes komfort. Legalkalmasabb hely napkura, fekvőkura és légkura használatára. A leg­szebb reggeliző hely a ten­gernél, rózsás és pálmás kertben verőfényes nap­sugár mellett. Teljes napi penzió már 30 líráért is. Prospektust is küld. ' zánkban az idő borult vagy ködös. Csapadék csak jelentéktelen mennyiségben fordult elő és a hőmérséklet alacsonyabb a normálisnál. Időjel­zés: Egyelőre jobbára borult idő, helyenként csapadékkal. Később inkább derült és száraz idő valószínű, erősebb éjjeli faggyal.­­ (Vízállás.) A földmivelésü­gyi miniszté­rium vízrajzi osztálya jelenti: A Duna Duna­­penteléig apad, lejjebb árad. Alacsony vízállásu. Mai vízállások: Passau 178, Stein mínusz 63, Komárom 232, Budapest 174, Baja 158, Mohács 178, Barcs mínusz 39. A Tisza végig árad. Ala­csony vízállásu. Lapunk legközelebbi száma a csütörtöki márciusi ünnep miatt szombaton reggel jelenik meg. — (.4. észt követ a kormányzónál.) A kormányzó ma déli 12 órakor ünnepi­es kihallgatáson fogadta Tofer Károly észt köztársasági rendkívüli követet és megha­­talmazott minisztert. A követ átnyújtotta megbízólevelét és elődjének visszahívó-le­­velét. Az ünneplés szertartáson közremű­ködött Walkó Lajos dr. külügyminiszter és Vértessy Sándor dr., a kabinetiroda főnöke.­­ (Estély a miniszterelnöknél.) Bethlen István gróf roiniszterelnök és felesége szer­dán este fél 9 órakor a miniszterelnöki palo­tában ebédet adtak, amelyre hivatalosak vol­tak: Cesare Orsenigo apostoli nuncius, Stir­­cea Traján román követ és felesége, Palk­er Vaclav cseh-szlovák követ, Itright Buttler amerikai követ és felesége, Vasa József nép­jóléti és munkaügyi miniszter, Mayer János földmivelésü­gyi­ miniszter, Herrmann Miksa kereskedelemügyi miniszter és felesége, Ber­­zeviczy Albert v. b. t. t., a Magyar Tudo­mányos Akadémia elnöke, felsőházi tag és felesége, Harkányi János báró v. b. t .t., felsőházi tag és felesége, Bentinek Carlos hollandiai ügyvivő, Vukotic István, a szerb­­horvát-szlovén királyság budapesti követsé­gének ügyvivője, és felesége, Károlyi Gyula gróf és felesége, Khuen-Héderváry Sándor gróf rendkívüli követ és meghatalmazott mi­niszter, a külügyminiszter helyettese, és Khuen-Héderváry Gézáné, Széchenyi Géza gróf és felesége, In­key József báró és fele­sége, Zichy Rafaelné grófné, özv. Bornemisz­­sza Gyuláné báróné, Teleki Jenőné grófné, Pelényi János követségi tanácsos és felesége, Haller Margit grófnő, Apor Gábor báró kö­vetségi tanácsos és Bethlen András gróf. A dűnét a miniszterelnökség összes termeiben fogadás követte, amelyre meghívást kaptak a budapesti diplomáciai kar tagjai, a minisz­terek, a magyar kir. honvédség, a legfőbb bíróságok, a legfőbb állami hivatalok kép­viselői, továbbá a politikai, tudományos, mű­vészeti, irodalmi és társadalmi élet köréből számosan, úgyszintén a bel- és külföldi sajtó képviselői.­­ (A főváros Washingtont ünnepli az amerikai Kossuth-szoborért.) Március 15-én délelőtt 11 órakor a székesfőváros rendez a Washington-szobornál ünnepet, amely­nek az a célja, hogy köszönetet mondjon az amerikaiaknak a Kossuth-szobor fel­állításáért. Az ünnep alkalmával a székesi főváros koszorúját Ripka Ferenc dr. fő­polgármester helyezi el.