Buletinul Muncii, 1928 (Anul 9, nr. 1-12)

1928-01-01 / nr. 1-3

2 I. MATERIAL INFORMATIV ŞI STATISTIC măr de 766 cercetări, cu care prilej inspectorii s’au interesat şi de aplicarea măsurilor legale de ocrotire a muncii. Vizitarea întreprinderilor, deşi destul de activă, a fost totuşi împiedicată de diverse cauze, printre cari enumărăm : marea varietate a atribuţiilor inspectorilor muncii (aplanarea conflictelor individuale şi colective, controlul sindicatelor profesionale şi al unor persoane juridice, conducerea şi controlul oficiilor de plasare, controlul supuşilor străini, organizarea şi supravegherea şcolilor şi căminurilor de ucenici, executarea diferitelor lucrări statistice şi de biurou etc.), insuficienţa personalului de biurou, a organelor de control ajutătoare, dificultatea deplasărilor, izolarea sau depărtarea întreprinderilor de reşedinţa inspectoratelor, etc. Cum e şi firesc, vizitarea întreprinderilor a variat de la regiune la regiune. Inspectoratele având sediul în centre industriale importante sau în apropierea unor asemenea centre au la activul lor un număr mare de inspecţii. Astfel, inspectoratul din Bucureşti a putut vizita 4.541 întreprinderi, cel din Chişinău 2.653, cel din Cluj 213, cel din Ploeşti 137. In regiunile de inspecţie cu importanţă industrială mai redusă, numărul inspecţiilor a fost şi el mai mic. Atât din motive de economie bugetară cât şi din lipsă de timp, majoritatea inspecţiilor s-au făcut la întreprinderi situate în oraşele, sedii de inspectorate, aproape toate cu pronunţat caracter industrial şi comercial şi adesea odată cu deplasările necesitate de nevoi urgente ca : aplanarea unui conflict colectiv, încheierea unei convenţii colective de muncă etc. Gazul acesta se prezintă mai cu seamă pentru întreprinderile izolate sau îndepărtate, cum sunt cele miniere şi forestiere în genere. In cazurile când inspectarea întreprinderilor s’a făcut cu ocazia unor vizite având alt scop principal, cercetarea condiţiilor în cari se execută munca n’a putut reţine toată atenţia inspectorilor. Când însă vizitarea localurilor de muncă s’a făcut cu unicul scop de a se vedea chipul cum întreprinzătorii înţeleg să se conformeze legilor de proteguire muncitorească, inspectorii s’au silit să culeagă o serie de observaţii din cele mai importante şi să câştige totodată o utilă experienţă. Aceasta constituie în parte explicaţia numărului mare de vizite făcute de organele inspectoratului muncii din Chişinău, care în vederea aplicării legii meseriilor în Basarabia e nevoit să menţină un strâns contact cu întreprinderile supuse legii. Uneori, inspectorii muncii au vizitat, într-un scurt interval de timp, un mare număr de întreprinderi de acelaş fel din regiunea lor. Aceasta le-a permis să aibă cunoştinţe precise şi amănunţite asupra muncii din întreprinderile făcând obiectul anchetei. Cităm ca exemple: ancheta asupra muncii şi la domiciliu întreprinsă de inspectoratul Craiova, când s’au inspectat 83 ateliere, din cari 54 de croitorie bărbătească şi 29 de cizmărie; ancheta inspectoratului Chişinău asupra 87 ateliere de fierărie , ancheta