Buletinul Oficial, ianuarie-iunie 1968, Partea 1 (Anul 4, nr. 1-84)

1968-01-05 / nr. 1

BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, PARTEA I, Nr. 3 HOTARÎRI ALE CONSILIULUI DE MINISTRI HOTARIRE privind reglementarea schimbului unor bunuri de consum cu alte ţări şi înfiinţarea întreprinderii de stat pentru comerţul exterior „Mercur“, sub îndrumarea şi controlul Ministerului Comerțului Interior Consiliul de Miniștri al Republicii Socialiste România hotărăște: Art. 1. — în cadrul acordurilor comerciale încheiate de Republica Socialistă România, Ministerul Comerțului Interior încheie convenții sau protocoale cu ministere de comerţ interior şi organe similare din alte ţări pentru operaţiuni de export şi import avînd ca obiect schimbul de bunuri de consum repartizate fondului pieţei. Art. 2. — La cererea sa, se autoriză Uniunea Centrală a Cooperativelor de Consum să încheie protocoale şi contracte cu organizațiile centrale cooperatiste din alte ţări pentru operațiuni de export și import avînd ca obiect schimbul de bunuri de consum repartizate fondului pieței. Mărfurile care fac obiect de schimb intercooperatist de bunuri de consum potrivit prevederilor prezentei hotărîri se stabilesc de Uniunea Centrală a Cooperativelor de Consum cu acordul prealabil al Ministerului Comerțului Interior și al Ministerului Comerțului Exterior. Art. 3. — Coordonarea întregii activități privind schimbul de bunuri de consum, pe ansamblul comerțului socialist, revine Ministerului Comerțului Interior, în acest scop : a) listele cuprinzînd mărfurile repartizate pe ţări, care vor face obiectul schimburilor de bunuri de consum cu alte ţări, se vor stabili de Ministerul Comerțului Interior, cu acordul prealabil al Ministerului Comerţului Exterior, concomitent sau după convenirea contingentelor din protocoalele comerciale anuale sau de durată încheiate de Ministerul Comerţului Exterior cu alte ţări ; b) pentru listele suplimentare cuprinzînd disponibilităţile de mărfuri pe ţări, ce vor apare ulterior stabilirii listelor de la lit. a, la propunerea Ministerului Comerțului Interior, Ministerul Comerțului Exterior își va da acordul în termen de cel mult 15 zile ; c) mărfurile care vor forma obiect de export în cadrul schimburilor directe de bunuri de consum vor proveni din : — stocurile cu mişcare lentă din reţeaua comercială ; — disponibilităţile din fondurile de mărfuri repartizate pieţei interne ; — folosirea unor capacităţi de producţie neutilizate pentru care există asigurată materia primă necesară sau din capacităţi anume create, de la care se pot obţine astfel de mărfuri în condiţii avantajoase şi pentru care nu există posibilităţi de export în cadrul planului de comerţ exterior ; d) mărfurile repartizate de Consiliul de Miniştri vor putea forma obiectul schimburilor directe numai cu avizul Comitetului de Stat al Planificării; e) mărfurile care vor face obiect de import în cadrul schimburilor de bunuri de consum vor trebui să contribuie la aprovizionarea populaţiei, completînd resursele şi diversificînd sortimentele pieţei interne. Art. 4. — Se înfiinţează întreprinderea de stat pentru comerţul exterior „Mercur“, cu sediul în Bucureşti, sub îndrumarea şi controlul Ministerului Comerţului Interior, întreprinderea de stat pentru comerţul exterior „Mercur“ se organizează şi va funcţiona potrivit normelor legale privind organizarea şi funcţionarea întreprinderilor şi organizaţiilor economice de stat şi va avea ca obiect operaţiuni de export şi import privind schimburi de bunuri de consum repartizate fondului pieţei. Art. 5. — Operaţiunile de export şi import avînd ca obiect schimbul de bunuri de consum repartizate fondului pieţei se vor efectua pe baza autorizațiilor de import-export eliberate de Ministerul Comerțului Exterior. Art. 6. — Contractarea mărfurilor prevăzute în protocoalele sau convențiile de schimburi de bunuri de consum care figurează și în contingentele înscrise în acordurile comerciale încheiate de Ministerul Comerțului Exterior va fi efectuată concomitent sau după acoperirea cu contracte a contingentelor respective de întreprinderile de ..comerț exterior din subordinea Ministerului Comerțului Exterior. Contractarea mărfurilor de export şi import în cadrul schimburilor de bunuri de consum se va face ţinînd seama de principiile şi de nivelul de preţuri practicate în relaţiile de comerţ exterior. Pentru mărfurile care formează obiect de export şi import în cadrul planului de comerţ exterior şi care vor face şi obiectul schimburilor de bunuri de consum în aceleaşi condiţii de calitate, sortiment şi ambalaj, întreprinderea de stat pentru comerţul exterior „Mercur“ din subordinea Ministerului Comerţului Interior, nu va practica preţuri mai mari la import sau mai mici la export decît cele practicate de întreprinderile de stat pentru comerţul exterior din subordinea Ministerului Comerțului Exterior, cu țara respectivă. Pentru mărfurile care vor prezenta diferenţe calitative de sortiment şi de ambalaj față de mărfurile care formează obiect de export şi import în cadrul planului de comerţ exterior, preţurile vor fi adaptate în mod corespunzător de către întreprinderea subordonată Ministerului Comerţului Interior, cu consultarea Ministerului Comerţului Exterior. Ministerul Comerţului Exterior prin întreprinderile de stat pentru comerţ exterior va acorda asistenţă tehnică de specialitate şi de documentare comercială şi de preţuri întreprinderii de stat pentru comerţul exterior subordonate Ministerului Comerţului Interior. Art. 7. — Decontările la operaţiunile de export și import pentru schimbul de bunuri de consum se vor face prin Banca Naţională a Republicii Socialiste România într-un cont special, pe baza normelor existente, pentru activitatea de comerț exterior. Diferențele rezultate între sumele realizate din vânzarea în Republica Socialistă România a mărfurilor din import și prețul complet al mărfurilor exportate se vor înregistra într-un cont special, denumit „Cont evidență la schimbul de bunuri de consum“. Soldul favorabil al diferențelor de preț se va vărsa la bugetul statului. Art. 8. — întreprinderea de stat pentru comerţul exterior „Mercur“ are obligaţia de a asigura, la finala 3