Buletinul Oficial, martie-decembrie 1971, Partea 2 (Anul 7, nr. 1-13)

1971-10-26 / nr. 10

326 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, partea a ll-a, Nr. 10 Ședința este deschisă la ora 9 de către tovarășul Ștefan Voitec, președintele Marii Adunări Naționale, asistat de tovarășii Ilie Murgulescu și Gheorghe Necula, vicepreședinți, precum și de tovarășii Aurelia Dănilă și Ion Mărgineanu, secretari ai Marii Adunări Naționale. Tovarășul președinte al Marii Adunări Naționale, Ștefan Voitec . Stimate tovarășe și stimați tovarăși deputați. Reluăm lucrările sesiunii. Sînt prezenți 438 deputați. Tovarășul deputat Ion Mărgineanu, secretar al Marii Adunări Naționale, este invitat să dea citire procesuluiverbal sumar al ședințelor din ziua de 21 octombrie 1971. După citire, procesul-verbal sumar este supus votului Marii Adunări Naționale și aprobat în unanimitate. La Ordinea de zi , Proiectul de lege cu privire la gospodărirea fondurilor fixe, resurselor materiale și aprovizionarea tehnico-materială. Are cuvîntul tovarășul Mihai Marinescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. Tovarășul Mihai Marinescu, vicepreședinte al Consiliului de Miniștri . Tovarășe și tovarăși deputați. Vă rog să-mi dați voie să vă prezint din însărcinarea Consiliului de Miniștri, spre dezbatere și adoptare, proiectul de lege cu privire la gospodărirea fondurilor fixe, resurselor materiale și aprovizionarea tehnicomaterială, act normativ fundamental pentru un vast ansamblu de probleme de mare importanță pentru viața economică și socială a țării. Parte integrantă a complexului de măsuri inițiate de partid în domeniul organizării, conducerii și planificării economiei, la baza căruia stau hotărîrile adoptate de Conferința Națională și de Congresul al X-lea al partidului, noua reglementare răspunde unor cerințe obiective ale stadiului actual de dezvoltare a societății noastre socialiste, angajată ferm pe drumul ritmurilor înalte de creștere economică, de sporire a eficienței în toate domeniile de activitate. Elaborarea proiectului de lege din inițiativa și sub îndrumarea directă a secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, printr-o consultare largă cu cadre de specialiști din întreprinderi, centrale industriale, ministere, organe locale de partid și de stat, conferă prevederilor acestui document un caracter profund realist, izvorît din studierea atentă și amănunțită a fenomenelor care se manifestă în privința gospodăririi fondurilor fixe, a resurselor materiale, în procesul de aprovizionare și desfacere. Adoptarea unui act normativ menit să determine creșterea preocupărilor pentru gospodărirea mai eficientă a fondurilor materiale, de toate categoriile, se impunea cu precădere, avînd în vedere efectele favorabile ce se pot obține pe această cale la dimensiunile actuale și viitoare ale economiei. Cantitățile de resurse materiale supuse prelucrării, care sînt în prezent de ordinul a 100 milioane tone anual numai la materii prime de bază, fac ca îmbunătățiri chiar de proporții mici în economisirea resurselor materiale să determine efecte însemnate, concretizabile în bunuri cu valori de ordinul miliardelor de lei anual. Este, de asemenea, demn de relevat faptul că o analiză efectuată recent cu privire la gradul de folosire a unor capacități de producție industrială a evidențiat, pentru anul 1971, rezerve echivalînd cu o producție anuală de peste 30 miliarde lei. Atribuțiile și responsabilitățile precise care se stabilesc cu privire la gospodărirea fondurilor fixe sînt cu prisosință justificate de faptul că, în multe cazuri, lipsa de grijă, de atenție permanentă pentru utilizarea, întreținerea și repararea corespunzătoare a unor capacități de producție a determinat întreruperi și avarii, cu efecte nefavorabile care s-au resimțit în multiple sectoare de activitate, au generat greutăți în aprovizionarea economiei cu anumite produse. Pentru a preîntîmpina astfel de situații, ministerelor, centralelor industriale, întreprinderilor le revine obligația de a asigura pentru fiecare secție, instalație, utilaj, încărcarea rațională a capacităților în depline condiții de siguranță, organizarea științifică a producției și muncii, o aprovizionare continuă, ritmică, precum și grija permanentă pentru întreținerea, revizuirea și repararea fondurilor fixe, asigurarea cadrelor calificate, corespunzător complexității tehnice a lucrărilor pe care le execută. Urmărind întărirea substanțială a disciplinei în acest domeniu, în lege sînt stabilite sarcinile de control pe toate treptele ierarhice, este instituită inspecția, prin Ministerul Aprovizionării Tehnico-Materiale și Controlului Gospodăririi Fondurilor Fixe, asupra modului cum sînt utilizate și întreținute mașinile, utilajele și instalațiile. Preocuparea pentru o mai bună folosire a mijloacelor fixe creează pentru ministere, centrale, întreprinderi, obligația de a fundamenta propunerile de aprobare a noilor obiective pe care le prezintă prin studii aprofundate privind atît modul de utilizare a capacităților existente, posibilitățile de sporire a producției prin eliminarea locurilor înguste și modernizarea fondurilor fixe, cît și asigurarea certă și în perspectivă, prin contracte de lungă durată, a bazei de materii prime, precum și a desfacerii producției, atît pe piața internă cît și la export. Trebuie să devină o regulă în economia noastră de a nu trece la realizarea de noi capacități atîta timp cît nu au fost epuizate posibilitățile de folosire integrală a potențialului existent. In domeniul atît de important al gospodăririi resurselor materiale, proiectul de lege prevede sarcini deosebite în privința utilizării raționale și valorificării superioare a acestora, dezvoltării și diversificării bazei interne de materii prime, combustibil, materiale înlocuitoare, gospodăririi cu grijă de către fiecare organizație socialistă a fondurilor materiale care îi sînt puse la dispoziție. Aplicarea acestor măsuri trebuie să devină o preocupare de prim ordin în activitatea economică, un criteriu de apreciere a capacității cadrelor de conducere în fiecare unitate. Deși în ultimii ani s-au înregistrat în aceste direcții progrese de netăgăduit, totuși economia noastră dispune de rezerve mari , normele și normativele de consum și de stoc sînt încă largi, ciclul de înnoire, perfecționare și modernizare a produselor industriale este în general lung, ducînd la menținerea în fabricație a unor produse cu consumuri materiale ridicate. Iată de ce consider foarte importante sarcinile privind stabilirea de norme și normative de consum și de stoc cu fundamentare tehnico-economică, la nivelul 2