Buletinul Oficial, aprilie-iunie 1973, Partea 3 (Anul 9, nr. 83-180)

1973-06-10 / nr. 156

2 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, partea a II-a, Nr. 156 capitalei sale, care poartă numele de Libreville, cuvintele : „Libertatea se naște din prietenie4* (Libertas ex amicitia nascitur). Aceste cuvinte sunt plăcute auzului dumneavoastră, obișnuiți cu armoniile latinității. Este adevărat că libertatea se naște din prietenie și că prietenia se dezvoltă în libertate. Un alt punct de identitate între Gabon și România este această mîndrie, acest simțămînt viu al demnității și independenței, pe care îl au atît popoarele africane cit și cel al dumneavoastră. Aceasta face ca eu să mă simt în mijlocul dumneavoastră într-o ambianță familiară44. în continuare, ambasadorul gabonez a spus : ,,îmi revine misiunea de a dezvolta punctele de contact atît pe tărîm cultural, cît și economic și îndrăznesc să sper că în această direcție mă voi bucura din partea Excelenței Voastre și a guvernului român de sprijinul cel mai binevoitor. Gabonul dorește să-și dezvolte patrimoniul cultural, în această privință experiența dobîndită de dumneavoastră în ultimii ani nu poate fi decit prețioasă. Pe plan economic, Gabonul, aflat în plină dezvoltare, este nu numai o țară agricolă și forestieră, ci și minieră. Manganul, uraniul și petrolul constituie, împreună cu lemnul și produsele industriei lemnului, principalele mărfuri de export 44. ..Am convingerea — a spus în încheiere ambasadorul Republicii Gabon — că perspectivele de schimburi comerciale și de cooperare tehnică și financiară între cele două țări ar putea căpăta într-un viitor apropiat o formă mai concretă". Luînd cuvîntul, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România a mulțumit călduros pentru salutul și urările ce i-au fost transmise din partea președintelui Republicii Gabon, căruia i-a adresat, la rîndul său, călduroase urări de sănătate și fericire. De asemenea, tovarășul Nicolae Ceaușescu a adresat poporului gabonez prieten urarea de a obține noi succese pe calea dezvoltării sale economice și sociale. „Poporul român — a spus președintele Consiliului de Stat — este profund interesat în asigurarea unui climat de pace și colaborare în lume, în promovarea largă între state a unor relații de tip nou, întemeiate pe principiile deplinei egalități în drepturi, respectării independenței și suveranității naționale, neamestecului în treburile interne și avantajului reciproc, pe nefolosirea forței sau a amenințării cu folosirea forței împotriva altui stat, pe respectarea dreptului fiecărui popor de a decide singur asupra destinelor sale, în țara noastră sunt bine cunoscute și se bucură de o înaltă apreciere eforturile depuse de poporul gabonez pentru consolidarea independenței naționale, pentru valorificarea resurselor sale naționale, în scopul dezvoltării economice și sociale și al îmbunătățirii condițiilor de muncă și de viață. Sîntem de părere că există toate condițiile ca relațiile politice, economice și culturale dintre România și Gabon să se dezvolte continuu, în interesul și avantajul reciproc al celor două popoare. In această ordine de idei, doresc să menționez că România acordă o mare atenție dezvoltării relațiilor sale cu statele independente din Africa și de pe alte continente, sprijină lupta lor pentru apărarea și consolidarea independenței naționale, pentru dezvoltarea de sine stătătoare, împotriva politicii imperialiste, colonialiste și neocolonialiste. Republica Socialistă România este solidară și acordă sprijin moral, politic și material luptei popoarelor din Angola, Mozambic, Guineea-Bissau, Namibia și din alte teritorii aflate încă sub dominația străină, pentru obținerea independenței lor și condamnă cu energie politica de apartheid și discriminare rasială dusă de cercurile conducătoare din Republica Sud- Africană și Rhodesia. Apreciem că o problemă fundamentală pentru pacea și progresul umanității este lichidarea stării de subdezvoltare și a decalajului economic existent între țările în curs de dezvoltare și cele industrializate. Lichidarea acestui decalaj impune, după convingerea noastră, mobilizarea eforturilor fiecărui popor pentru valorificarea resurselor naționale în interes propriu, lărgirea cooperării internaționale pe baze echitabile, precum și măsuri practice de sprijinire a acestor eforturi de către statele avansate44. în încheiere, tovarășul Nicolae Ceaușescu a spus, adresîndu-se noului ambasador gabonez : „Convins că activitatea dumneavoastră în România va servi cauza dezvoltării relațiilor de prietenie și colaborare dintre țările și popoarele noastre, vă urez succes deplin în munca de înaltă răspundere ce vi s-a încredințat și vă asigur că vă veți bucura de întregul sprijin al Consiliului de Stat, al guvernului român și al meu personal44. După înmînarea scrisorilor, președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, s-a întreținut într-o atmosferă cordială, prietenească, cu ambasadorul Republicii Gabon, Jean Firmin Ngondet. La solemnitatea prezentării scrisorilor și la convorbire au participat Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, și George Macovescu, ministrul afacerilor externe.