Buletinul Oficial, iulie-septembrie 1974, Partea 3 (Anul 10, nr. 200-257)

1974-07-01 / nr. 200

2 BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, PARTEA a II-a, Nr. 200 Cei doi președinți au semnat o declarație, prin care se dă expresie hotărîrii lor de a crea un comitet comun de cooperare între Republica Socialistă România și Republica Arabă ESC și doi șefi de stat au subliniat că extinderea relațiilor economice între Republica Socialistă România și Republica Arabă Egipt contribuie la dezvoltarea economiei naționale a fiecărei țări, corespunde interesului poporului român și poporului egiptean, cauzei păcii și cooperării internaționale. Președinții României și Egiptului și-au exprimat, de asemenea, satisfacția față de evoluția ascendentă a relațiilor de colaborare culturală și științifică, în interesul reciproc al celor două țări și popoare. A fost subliniată importanța acțiunilor întreprinse pe linia cooperării științifice în domeniile petrolului, petrochimiei, agriculturii, construcțiilor, utilizării energiei nucleare în scopuri pașnice și s-a subliniat necesitatea de a se acționa pentru intensificarea și diversificarea acestor relații. Ambii președinți au apreciat necesitatea intensificării schimburilor culturale, pentru a face mai bine cunoscută cultura românească în Egipt, precum și civilizația veche egipteană și editura modernă a Republicii Arabe Egipt în România. In timpul vizitei, miniștrii de externe ai celor două țări au semnat un Acord de cooperare în domeniul turismului. Totodată, cele două părți vor avea în vedere ca în viitorul apropiat să se încheie o convenție de asistență juridică în cauze civile și familiale, precum și protocoale privind cooperarea în domeniile agriculturii și sănătății. Președintele Nicolae Ceaușescu și președintele Mohammed Anwar El Sadat au convenit să fie intensificate contactele și schimburile de vizite între organizațiile politice și obștești, pentru a asigura o mai bună cunoaștere între cele două popoare. Ei au evidențiat, în acest sens, semnificația deosebită a înființării în cele două țări a asociațiilor de prietenie românoegipteana, în cadrul schimbului larg de vederi, cei doi președinți au evocat mutațiile pozitive pe plan mondial, schimbarea raportului de forțe în favoarea reducerii tensiunii, a promovării păcii și progresului, subliniind că dinamica epocii contemporane demonstrează consolidarea crescândă a voinței popoarelor de a-și dedica eforturile dezvoltării economice și sociale libere, fără presiuni sau imixtiuni din exterior. Cei doi președinți au subliniat, de asemenea, că în prezent există condiții favorabile pentru statornicirea unor relații internaționale noi, bazate pe deplina egalitate în drepturi a tuturor statelor, respectul independenței și suveranității naționale, neamestecul în treburile interne, avantajul reciproc, abținerea de la folosirea forței sau a amenințării cu forța, inadmisibilitatea acaparării de teritorii prin forță sau pe orice alte căi, reglementarea pe cale pașnică a diferendelor, pe garantarea dreptului sacru al fiecărui popor de a fi stăpîn pe destinele sale, a dreptului fiecărei națiuni de a participa la rezolvarea problemelor internaționale de interes comun. Cei doi președinți au subliniat rolul și contribuția țărilor mici și mijlocii la instaurarea unui climat de pace, securitate și colaborare între toate națiunile și s-au pronunțat în continuare împotriva planurilor și politicii imperialiste, colonialiste și neocolonialiste de dominație. Președintele Nicolae Ceaușescu și președintele Mohammed ’Anwar El Sadat au reafirmat solidaritatea lor fermă și militantă cu lupta popoarelor arabe pentru consolidarea independenței naționale, pentru dezvoltarea economică și progres social, subliniind contribuția deosebită pe care acestea o aduc cauzei păcii și cooperării internaționale. Cei doi președinți au examinat problema Orientului Mijlociu și și-au exprimat profunda lor îngrijorare in legătură cu continuarea situației grave care persistă în regiune. Ei au subliniat că menținerea sub ocupație militară a teritoriilor arabe luate de Israel în 1967, prin utilizarea forței, generează o permanentă situație de încordare și de pericol de reluare a ostilităților militare. Prelungirea acestei încordări este de natură să aducă prejudicii eforturilor de pace care au loc în prezent. Cei doi președinți și-au exprimat convingerea că o pace justă și durabilă în Orientul Mijlociu, bazată pe Rezoluția Consiliului de Securitate nr. 242, necesită retragerea completă a forțelor armate israeliene din toate teritoriile arabe ocupate, asigurarea deplină și neîntîrziată a drepturilor naționale legitime ale poporului palestinean, precum și garantarea dreptului la existență pentru toate statele din zonă, în interiorul frontierelor lor recunoscute pe plan internațional. Cei doi președinți au scos în relief faptul că evenimentele care au avut loc după luna octombrie 1973 au creat condiții noi, favorabile, în direcția realizării unei păci drepte și durabile în Orientul Mijlociu. Ei au subliniat că realizarea acordurilor militare de dezangajare, atît în Sinai, cît și pe înălțimile Golan, reprezintă un prim pas semnificativ în această direcție. In același timp, cei doi președinți au exprimat o mare îngrijorare față de atacurile militare repetate lansate recent de către forțele armate israeliene împotriva populației civile din Liban, acțiuni care constituie o violare flagrantă a suveranității acestui stat, precum și o piedică în calea eforturilor îndreptate spre stabilirea unei păci drepte și durabile în Orientul Mijlociu. Cei doi șefi de stat au subliniat importanța Conferinței de pace de la Geneva, organizată sub auspiciile O.N.U. Ei au fost de acord că și alte țări iubitoare de pace pot, de asemenea, să-și aducă o contribuție constructivă în procesul găsirii de soluții pentru garantarea unei păci juste și durabile în Orientul Mijlociu. Cei doi șefi de stat au fost pe deplin de acord că o pace dreaptă și durabilă în Orientul Mijlociu nu poate fi realizată fără a se ajunge la o soluție echitabilă în problema palestineană. De aceea, ei au subliniat necesitatea participării depline și independente a reprezentanților poporului palestinean la lucrările Conferinței de la Geneva, considerînd că trebuie depuse toate eforturile pentru a crea condițiile necesare ca aceștia să poată participa la conferință. Ei au fost de acord că Organizația de Eliberare a Palestinei este singurul reprezentant legitim al poporului palestinean. Președintele Nicolae Ceaușescu a adus elogii eforturilor susținute depuse personal de președintele Mohammed Anwar El Sadat pentru trecerea la reglementarea pașnică și dreaptă a conflictului. Președintele Mohammed Anwar El Sadat a adus elogii activității susținute a președintelui Nicolae Ceaușescu pentru reglementarea politică, justă și durabilă a situației din Orientul Mijlociu. Cei doi președinți și-au exprimat hotărârea lor de a acționa și în continuare cu perseverență pentru a se ajunge la soluții echitabile, care să conducă la instaurarea unei păci juste și durabile în Orientul Mijlociu, in interesul țărilor și popoarelor din regiune, al tuturor țărilor și popoarelor. Ei au hotărît să mențină contacte permanente în acest domeniu, să procedeze la consultări bilaterale ori de câte ori este nevoie. Președintele Nicolae Ceaușescu și președintele Mohammed Anwar El Sadat au scos în evidență contribuția importantă a statelor africane la cauza păcii, libertății și cooperării între națiuni. Cei doi președinți au apreciat rolul Organizației Unității Africane în apărarea cauzei păcii și în eliminarea agresiunii, rasismului și colonialismului. Cei doi șefi de stat au subliniat hotărîrea fermă a țărilor și popoarelor lor de a acorda, în continuare, întregul lor sprijin politic, diplomatic, moral și material mișcărilor de eliberare națională din Angola și Mozambic, în lupta lor dreaptă pentru recîștigarea libertății și independenței naționale. Cei doi președinți au salutat cu profundă satisfacție victoriile Partidului African al Independenței din Guineea-Bissau și Insulele Capului Verde și proclamarea ca stat independent a Guineei- Bissau. Președintele român și președintele egiptean și-au exprimat speranța că recentele schimbări din Portugalia vor accelera victoria finală a mișcărilor de eliberare națională și vor lichida ultimele rămășițe ale colonialismului pe pămîntul african. Cei doi președinți au reafirmat poziția țărilor lor de condamnare fermă a politicii de discriminare rasială și apartheid dusă de regimurile rasiste în Africa de Sud, Zimbabwe și Namibia, exprimînd hotărîrea țărilor lor de a continua să sprijine în mod ferm Declarația Organizației Națiunilor Unite cu privire la acordarea independenței tuturor țărilor și popoarelor care mai sînt sub jugul colonial. Cei doi președinți au efectuat un larg schimb de păreri în legătură cu situația actuală din Europa și au recunoscut importanța Conferinței general-europene pentru securitate și