Ceahlăul, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 964-1040)

1971-06-25 / nr. 1037

Vineri, 25 iunie 1971 Acordul global — sistem de retribuție avantajos stimulativ (Urmare din pagina 1cest sistem este modul în care se vor rezolva treburile de acum încolo, respectiv determinarea cu precizie a rezultatelor muncii fiecăruia, la cules. Pot apărea ștrandulări și aglomerări în perioada culesului, legate de treieratul florii-soarelui pe cooperatori sau grupe de cooperatori, de cîntărirea și depozitarea cartofilor și sfeclei de zahăr. Ne-am propus în acest sens, ca floareasoarelui s-o treierăm pe grupe de cooperatori, iar la sfecla de La Moldoveni, retribuția în acord global se aplică de mai multi ani în zootehnie. Consecința — oamenii s-au fixat pe posturi, și-au ridicat nivelul de pregătire, făcîndu-și din această muncă o adevărată profesie. Toți îngrijitorii obțin producții frumoase, cîștigă bine, avînd astfel satisfacții morale si materiale care-i leagă de interesele cooperativei. Incepînd cu acest an sistemul s-a extins și la cultura mare, respectiv la porumb, floarea-soarelui și sfecla de zahăr, principalele noastre culturi vegetale. Ca în majoritatea celorlalte grija cooperative agricole, prin consiliului de conducere suprafețele au fost repartizate pe ferme, brigăzi, echipe, pînă la fiecare om. Cointeresarea materială, face ca participarea la muncă să fie integrală. Vreau să mă refer la faptul că sistemul de retribuție în acord global nu este un sistem rigid ci solicită atenție și mobilitate în aplicare, dacă vrem să nu creăm inechități și nemulțumiri. Apar, pe parcursul anului muzahăr vom face cîntărirea recoltei pe oameni. In cazul în care bază de se va constitui o nouă recepție a sfeclei de zahăr la Baratca — bază a cărei necesitate a apărut încă din anii trecuți — pentru cooperativele agricole Bălănești, Talpa, Bîrgăoani, Ghigoești și Budești, vom putea transporta producția cu atelajele pentru fiecare cooperator în parte. Deci aplicarea corectă și eficientă a acordului global cere găsirea de soluții practice, pe care le căutăm și, prin străduință colectivă, le vom găsi. dificări ,de tehnologii minate de anumiți factori deterdependenți sau independenți de noi, pe care trebuie să le sesizăm și să procedăm în consecință. Exemplific cu cîteva cazuri din cooperativa noastră. Pe unele tarlale cu sfeclă de zahăr, din cauza atacului de rozătoare au apărut goluri neuniforme, astfel că producțiile nu vor mai oglindi efortul depus de oameni. Intenționăm ca, de la caz la caz, pe parcelele pe care — independent de voința cooperatorilor — nu se va putea realiza producția planificată, retribuția să se facă prin norme convenționale, astfel ca fiecare să fie retribuit cel puțin la nivelul planului. Aceasta nu exclude însă răspunderea individuală. Dacă scăderile de producție se vor datora uneori neîndeplinirii corecte a sarcinilor, se vor opera imputatiile corespunzătoare. De aici, concluzia că acordul global nu presupune eliminarea controlului ci intensificarea lui, pentru ca în orice moment să se știe cit si cum a lucrat fiecare. Și un alt exemplu. Pe tarlaua "Ceasa", prima prașilă la sfeclă nu s-a putut face mecanic ci manual, datorită terenului și condițiilor climatice neprielnice. Deci cooperatorii au depus eforturi suplimentare fată de cele stabilite inițial. Va trebui deci să găsim modalitatea de a retribui și această cantitate suplimentară de efort. Pe unele tarlale ,fie prin folosirea erbicidelor, fie datorită îmburuienării puternice determinate de excesul de umiditate, pot deveni necesare mai multe sau mai puține prafile decît cele stabilite prin plan. Și în acest caz este necesară aplicarea unor corective în domeniul retribuției. Datorită aglomerării lucrărilor într-o anumită etapă, peste 30 ha cu porumb au fost prășite de o echipă alcătuită perativei, din președintele comaparatul contabil, echipa de construcții și alt personal permanent. Este firesc ca pe această suprafață retribuția să nu se mai facă în acord global, ci pe bază de norme convenționale, producția fiind rezultanta efortului unor oameni diferiți. Acestea nu sunt singurele modificări de situații care pot surveni pe parcurs. La toamnă, cînd va trebui să recoltăm mii de tone de produse, vor apare greutăți determinate de ritmul alert al transportului, de necesitatea eliberării urgente a unor suprafețe unde se amplasează grîul de toamnă, în aceste condiții ne va fi greu să stabilim cu exactitate cât a realizat fiecare om. Dar perspectivele fiind cunoscute, trebuie să găsim cele mai bune soluții pentru ca fiecare om să fie retribuit în funcție de munca depusă. Aceasta este condiția esențială a asigurării forței de muncă în anul viitor. Noul sistem presupune nu reducerea, ci intensificarea controlului muncii pe ogoare vtrnrinniiiiniri în niriiiniinirwri CEAHLĂUL Mașini la expozițiile internationale la Recent, au fost expediate de întreprinderea mecanică Roman, pentru expoziția internațională de la Moscova, 3 mașini moderne pentru prelucrarea lemnului. Este vorba de un strung pentru lemn, o mașină de rindeluit tip MRG8 și o mașină de șlefuit cu bandă orizontală tip MSBO. De reținut că, în urmă cu două zile, un alt lot de mașini a fost expediat în capi ti tala Malaeziei pentru expoziția internațională de la Kualatumpur. Amintim printre mașinile trimise un ferăstrău-panglică FP8, o mașină de aplicat adezivi MAA13, o mașină normală de frezat tip MNF10M și o mașină de rincheluit la grosime MRG. Luna viitoare, noi mașini vor fi trimise la expozițiile și tîrgurile internaționale de la Alger și Salonic. Instantaneu Piatra Neamț (Urmare din pagina I) STUPARITUL PASTORAL CONTINUĂ După ce în perioada înfloririi salcîmului 7 000 de stupi, proprietatea Asociației intercooperatiste apicole și a o sută de apicultori au fost deplasați la Ivești în județul Galați, unde s-a obținut în medie 10 kg miere de salcîm de fiecare stup jumătate din numărul familiilor . La Piatra Neamț se află închis pentru inventar, în perioada 24—20 iunie, magazinul alimentar nr. 34. Mărfuri similare se găsesc la magazinul alimentar cu autoservire nr. 75 din strada Bicazului. Vremea Vremea in general frumoasă, cu cer senin cină la noro. Vîntul va sufla slab la potrivit la început din nordvest, apoi din sud-est. Temperatura în creștere ușoară. Minimele vor oscila între 10 și 15 grade, iar maximele între 22 și 27 grade de albine au fost masate în zoana muntoasă a județului, pentru valorifica perioada înfloririi smeurei, iar cealaltă jumătate a fost adusă in jurul Romanului, la tei. Odată cu recoltarea primelor cantități de miere s-a început și predarea către stat a cantităților contractate. Pînă in prezent, Asociația județeană a crescătorilor de albine a preluat deja peste 10 tone din cele 85 tone miere pe care apicultorii din județul nostru le-au contractat în acest an. SPECTACOLE ALE ARTIȘTILOR AMATORI . Continuîndu-și turneele prin comunele din împrejurimi, formația de muzică ușoară a Casei de cultură din Bicaz — „RITM-‘71 — va prezenta sîmbătă, 26 iunie a.c., la Bisericani și Bistrița, două spectacole de muzică ușoară avînd ca soliști pe Puica Nistor, Mircea Mereuță și alții. 0 Duminică 27 iunie a.o. sala Casei de cultură din Roman va găzdui spectacolul de „Varietăți muzicale“ prezentat de formația de muzică ușoară a Casei de cultură printre soliștii vocali: Ana Ranicăi și Mariana Tebeica. GIMNASTELE PIETRENE — COMPORTARE MERITORIE LA CAMPIONATELE REPUBLICANE Recent s-au încheiat la Tîrgu Mureș întrecerile Campionatului republican de gimnastică modernă și sportivă pentru copii (categoriile MI—IV), la această competiție participînd, după cum v-am informat în cursul săptăminii trecute, și tinerele gimnaste ale Școlii sportive din Piatra Neamț, antrenate de prof. Georgeta Donici. Lotul celor 6 mici sportive — care au alcătuit cea mai tînără echipă participantă la actuala ediție a campionatelor (media de virstă — 10 ani și jumătate) — au reușit ca, în întrecerea cu cele opt formații partenere sa ocupe locuri satisfăcătoare în raport cu vîrsta, experiența competitională „vechimea“ în practicarea acessitei discipline. Astfel, în clasamentele generale pe echipe, gimnastele pietrene au ocupat locul al VII-lea la categoria a IV-a, exerciții cu panglică și fără obiect (73,20 puncte) și locul al VI-lea la ansamblu cu steaguri (7,75 puncte). La cele două categorii de exerciții, locurile I au revenit Școlii sportive nr. 1 București (cu 88,10 p și respectiv 9,30 p) , pe locurile IX s-au situat Liceul 10 Cluj (65,30 p) și, respectiv, „Unirea" Tîrgu Mureș (7,35 p). Dintre componentele lotului pietrean, o foarte bună impresie a lăsat eleva Ileana Sima, care a fost apreciată de președinta comisiei de gimnastică modernă a federației de specialitate drept o virtuală speranță, ca „gimnastă cu o deosebită expresivitate în mișcare“. Următoarea competiție la care vor participa sportivele pietrene va fi etapa finală a Campionatelor școlilor sportive (Brașov, 20 iulie). utili/nmr/M/firii înmi/tiiiriinm I l . Este evident pentru oricine , că asupra conștiinței oamenilor st au exercitat și exercită o influiență hotăritoare prefacerilor profunde din structura societătii noastre. ” Partidul Comunist Român, § pornind de la faptul că „modul de gîndire al oamenilor fi determinat în mare măsură este de Ș condițiile lor de viață și de muncă, de nivelul forțelor de fi producție și de caracterul relațiilor de producție ale societății“ s-a preocupat permanent de fi bunul mers al economiei, al Ș progresului material al țării, de continua perfecționare a ft tuturor laturilor organizării sociale, socotind acestea contribuții fundamentale la formarea și dezvoltarea conștiinței socialiste a poporului. In același timp partidul a desfășurat și desfășoară o vastă muncă ideologică și politi co-educativă ale cărei rezultate si practice sunt elocvente pentru oricine urmărește cum se îndeplinește programul de dezvoltare a României socialiste și în care se integrează organic § înnoirea spirituală a poporului, și idealul nou de viată al maselor. ^ In domeniu] dezvoltării conștiinței maselor niciodată nu vom putea spune însă pâ ,s-am făcut totul. Cu atît mai mult nu ft putem spune așa ceva acum, ți cînd în ciuda marilor noastre realizări mai avem încă iatîtea de îndeplinit. ” Consider de aceea că în § fata complexității sarcinilor economice și soficial-culturale pe care actualul cincinal nu le relevă, de primă însemnătate este îmbunătățirea stilului de muncă și în domeniul activității ideologice, și astfel incit educația, conștiința socialistă a maselor să aibă contribuții sporite față de trecut în dezvoltarea forțelor de producție și ridicarea niveluui de trai, în îndeplinirea răspunderilor ce decurg pentru fiecare om al muncii din programul dezvoltării multilaterale a orînduirii socialiste. ^ Conștiința socială, așa cum fi se cunoaște, este un domeniu extrem de vast. Ca formă ^ superioară de reflectare psihică și a realității, desemnînd latura ^ subiectivă a procesului social, ^ viața spirituală a societății, const știința socială socialistă cuprinde totalitatea ideilor, teoriilor, concepțiilor, sentimentelor, stărilor de spirit ale societății noastre. Dar aceste elemente de ordin ideologic și psihologia ft sunt de o mare diversitate : politice, filozofice, juridice, morale, artistice, științifice, religioase. De o însemnătate hotăritoare este în activitatea de educație Ș pentru sporirea în general a rolului conștiinței sociale, dezvoltarea continuă a conștiinței politice a maselor. 5 Aceasta pentru mai multe motive, între care menționăm cîteva I Ș X. Pentru că conștiința politică reflectă ideile și sentimentele oamenilor cu privire la clasa căreia îi aparține și cu privire la celelalte clase, cu privire la partidul sau organizația politică de care aparține și la alte organizații, cu privire la raportul oamenilor față de orînduirea socială și de stat, la relațiile dintre națiuni. 2. Pentru că în sfera ideologiei politice se formează programele politice de dezvoltare a societății noastre și tot in această sferă se asimilează spre a fi realizate, înfăptuite. 3. Fiind expresia cea mai concentrată a relațiilor și intereselor economice, reflectînd nemijlocit baza economică, conștiința politică exercită o înrîurire vitală asupra intregii vieți sociale, asupra economicului — a cărei expresie concentrată este, cum Benin, — dar și asupra spunea vieții spirituale, asupra conștiinței morale, juridice, asupra filozofiei, științelor sociale, artelor. 4. Pentru că conținutul principal al conștiinței politice socialiste îl constituie ideile socialismului științific, și în aceasta își află votamentul profund expresia deal poporului nostru față de cauza socialismului multilateral dezvoltat și de comunism, convingerea în justețea liniei politice a Partidului Comunist Român, încrederea nestrămutată în relațiile care se dezvoltă între clasele sociale din țara noastră, între toți oamenii muncii de pe pămîntul românesc, fără deosebire de naționalitate. Pentru că în sfera conștiinței politice se află conținutul atitudinii poporului nostru față de celelalte state și națiuni din lume. 5. Pentru că în România socialistă conștiința politică integrează năzuințele și experiența maselor care făuresc în mod conștient socialismul dezvoltat multilateral. 6. Paralel cu dezvoltarea întregii noastre orînduiri Partidul Comunist Român a conceput și promovează un vast program de perfecționare a democrațieiocialiste. Firește, acest fapt este în strînsă legătură cu stadiul avansat de dezvoltare a conștiinței socialiste a maselor. In același timp el presupune continuarea dezvoltării pe un plan superior, multinivelar și pluridimensional a conștiinței politice. In mod practic pot beneficia efectiv și autentic valoros de largile drepturi democratice mai ales acei oameni cu un nivel politic ridicat, cu un orizont de cultură larg. Am subliniat aceste cîteva aspecte de ordin teoretic, mai ales pentru a puncte de vedere propune citeva privind coordonatele de conținut ale conceptului de conștiință politică în dorința unei contribuții la o cit mai justă utilizare a acestei noțiuni în masă în actualitatea cultura de politicoeducativă, în legătură cu care viața afirmă o serie de imperative. Găsesc strict necesar sporirea eficienței muncii pentru de educație ca activitatea ce o desfășurăm în scopul dezvoltării conștiinței politice să fie prevăzută într-un paragraf special al planurilor de muncă. Aceasta ia legătură cu specificitatea conținutului manifestărilor de organizat ca și a unora din formele, metodele și mijloacele necesare în acest scop. Teza aceasta nu exclude cîtuși de puțin faptul cunoscut pentru oricine că educația politică se realizează și prin Intermediul celorlalte forme de manifestare ale conștiinței sociale. Dacă în ce privește activitatea celor 70 de comitete comunale de partid și a unor instituții culturale sătești această orientare a prins și s-a dovedit deosebit de rodnică, nu putem spune același lucru despre organizarea prin plan a activității politicoeducative într-o serie de unități industriale și cluburi. După opinia noastră principalele sfere de conținut ale activității politico-educative ar trebui să fie următoarele : a) Informarea maselor cu privire la ideile socialismului științific, cunoașterea și aprofundarea de citre acestea a marxism-leninismului, ideologia clasei muncitoare. b) Informarea maselor în scopul cunoașterii și aprofundării tezelor teoretice elaborate de P.C.R. în procesul aplicării creatoare la condițiile concret istorice ale României a învățăturii marxîst-leniniste, cu privire la activitatea politică, ]n construcția economică și culturală, cu privire la toate domeniile vieții noastre sociale. c) Popularizarea și explicarea largă, în scopul asimilării și îndeplinirii lor, a directivelor de partid și de stat, a documentelor congreselor și plenarelor CC al PCR, a hotărîrilor de partid și de stat, a documentelor congreselor organizațiilor social-politice din țara noastră care își desfășoară activitatea sub conducerea Partidului Comunist Român. d) Abordarea politică a problemelor activității economice — ca cerință a înțelegerii necesității de a privi propria activitate prin prisma direcțiilor generale de dezvoltare laterală a țării elaborate multide partid. In legătură cu aceasta sîntem de acord întrutotul cu punctul de vedere exprimat de un autor că „în formarea și dezvoltarea conștiinței politice capătă o pondere tot mai mare însușirea cunoștințelor economice" Cu cît aceste cunoștințe vor fi mai complexe și mai profunde cu atît mai mult fiecare om al muncii va înțelege implicațiile cu caracter politic ale activității economice și de producție concrete ale sale și ale unității în care lucrează. e) Informarea largă a opiniei publice cu privire la realizările poporului în anii construcției socialiste, înfăptuind politica PCR, cu privire la semnificațiile profunde de interes istoric ale acestor realizări, este, de asemenea, un domeniu vast al activității politico-educative. f) Aprofundarea principiilor politicii externe internaționaliste a PCR și a statului nostru, pe baza informării largi cu privire la politica noastră externă și pe baza interpretării în spiritul acestor principii a evenimentelor internaționale actuale — nu poate lipsi nici unui program, științific elaborat, al culturii de masă. g) Informarea opiniei publice cu privire la realizările dobîndite, sub conducerea partidelor marxist-leniniste, de către popoarele tuturor țărilor socialiste, cu privire la activitatea și tezele elaborate de celelalte partide comuniste și muncitorești din întreaga lume, este, de asemenea, după părerea continui noastră, un factor de politico-educativ dintre cele mai importante. h) Menționez în aceeași ordine de idei activitatea de informare a comuniștilor, a celorlalți oameni cu mișcarea de idei din lumea contemporană de pe pozițiile unei argumentate combativități comuniste, luîndu-se atitudine critică față de orice manifestări care contravin intereselor clasei muncitoare, intereselor noastre naționale, împotriva oricăror manifestări ale anticomunismului. i) Popularizarea, în scopul cunoșterii de către mase, îndeosebi de către tineri, a bogatelor tradiții democratice, revoluționare, comuniste, din țara noastră, a istoriei glorioase de luptă a Partidului Comunist Român, ca și a tradițiilor mișcării comuniste și fi muncitorești internaționale. S j) Subliniez, de asemenea, și funcția politico-educativă a participării maselor la conducerea funcția tuturor treburilor țării, § formativă a realizării, ^ a trăirii efective de către popor și a largilor democratice drepturi și libertăți › oferite de orîn ^duirea socialistă. Iată cum vedem noi, într-o manieră deosebit de sintetică, § dar cuprinzătoare, categoriile § de bază ale conținutului activității de dezvoltare a conștiinței politice socialiste a maselor. O asemenea abordare, complexă, multilatterală a conținutului activității de dezvoltare a conștiinței politice mi se pare esențială pentru ori cine concepe, organizează și se desfășoară munca educativă ‚ pentru formarea și dezvoltarea ^ conștiinței socialiste a oametnilor muncii, indiferent despre care sistem sau subsistem ^ al culturii de masă ar fi vorba. ft Teme din aceste zone fundamentale de conținut, n-ar trebui cred, să lipsească din nici un unul din programele politico- si educative care se vrea cu de 3 ori pe măsura exigentelor exst primate de partid și de mase, care se vrea in modul instrum meritelor capabile să organiizeze munca de educație în mod științific. Congresul al X-lea a atras cu ft deosebită pregnanță atenția propagandei să-și sporească funcția formativă: în Raportul C.C. al P.G.R. prezentat Con- Agreșului, tovarășul Nicolae Ceaușescu spunea: „Rolul fi muncii de propagandă este de a a stimula gîndirea politică vie a oamenilor, de a-i ajuta să-și si explice desfășurarea evenimentelor și să adopte o poziție justă față de ele, să dobîndească o fi perspectivă clară pe baza concepției marxist-leniniste asupra dezvoltării societății contemporane, să participe activ la în făptuirea politicii interne și extteme s partidului și guvernului“ (subl. ns.). In contextul general al preocupărilor noastre de a spori și funcția formativă a întregii culturi de masă necesită să subliniem fertilitatea preocupărilor și pentru factorul politic. Aceasta , în legătură cu rolul deosebit de formativ al politicului. Un orizont politic întemeiat și pe tezele și principiile de bază B ale partidului nostru luminează toate formele de manifestare fii ale conștiinței sociale, determistrînd o orientare politico-ideo logică științific fondată înt toate problemele vieții sociale. ( -------------- | *) Comunicare prezentată la S Sesiunea din aprilie a.c. organizată de Comitetul județean de partid pe tema 1 „Conținut, 11 forme, metode și mijloace în 5. activitatea de dezvoltare a conștiinței politice a meselor". ft în ajutorul celor care desfășoară muncă politico - educativă și culturală de masă Unele aspecte ale teoriei și practicii dezvoltării conștiinței politice socialiste a maselor Constantin POTÎNGĂ, secretar al Comitetului județean Neamț al P.C.R. V WWWtl * Pag. 3 mite Ce spun părinții ? Minorii Gîțu Eugen (str. Anton Pann, blocul 6, ap. 6), Vîrlan Constantin (str. Smirodava nr. 14) și Enache Constantin (str. Veronica Micle, nr. 6), din Roman, au pătruns noaptea, prin escaladare, în clădirea școlii generale nr. 7. Au fost surprinși de paznicul contractual, care a anunțat miliția, năreală Nopțile de hoiale odraslelor n-au dat niciodată de gîndit părinților ? Consecințele nesupravegherii sînt, după cum se vede, costisitoare. Doi vinovați Cu citva timp în urmă, Eupan Ioan, din Borlești, a fost internat în spital cu diagnosticul „fractura brațului sting“. Circulînd cu bicicleta pe raza comunei Roznov s-a angajat în traversarea șoselei prin dreptul unei căruțe fără să se asigure, timp în care autovehiculul 21 Nț 1004 condus de Florea Ioan, l-a lovit cu farul din față, proiectîndu-l pe asfalt. Vina aparține și șoferului, care a circulat cu microbuzul ■ cu defecțiuni tehnice la sistemul de frinare, ne puțind opri la timp pentru evitarea accidentului, î în ultimele 48 ore • Tărîță Vasile din Tîrgu Neamț, str. 30 î decembrie nr. 27 și I Șurubaru Ion din Roman, salariați la Uzina de I țevi, au fost sancționați ( conform prevederilor * Decretului 153/1970 cu amenzi contravenționale * 1300 lei) pentru acostarea de persoane. 9 In seara zilei de 23 iunie, C. Bendreș, tractorist rutierist la secția IAS I Dumbrava — Timișești, * conducînd sub influența I alcoolului pe drumul com lunal Răucești—Ungheni, I a oprit tractorul intr-un vîrf de pantă. Coborînd de la volan tractorul s-a pus în mișcare din cauza trepidațiilor. C.B. a încercat să se urce pe * tractor pentru a*l opri, timp în care a fost lovit de remorcă, proiectat I in șanț și accidentat mortal. întreprinderea pentru producția și valorificarea legumelor și fructelor județul Neamț recrutează candidați pentru meseriile de : VÎNZĂTOR, PREPARATOR conserve și LĂCĂTUȘ frigotehnist. Se primesc tineri absolvenți a 8—10 clase elementare între 15—18 ani. înscrierile se fac pînă la 3 iulie 1971. Informații suplimentare se iau de la biroul personal, telefon 13014, 13015, 13016. SCOALA PROFESIONALA LUPENI str. Viitorului nr. 27 jud. Hunedoara telefon 210 ANUNȚĂ că face înscrieri la cursurile de zi pentru meseria de mecanizatori, mineri cu durata de școlarizare de trei ani pentru absolvenții școlii generale de 8 ani și de doi ani pentru absolvenții școlii generale de 10 ani. Candidații nu susțin examen de admitere. Admiterea se face direct pe bază de teste. Testele constau din întrebări elementare, sau exerciții simple pentru verificarea cunoștințelor de cultură generală și pentru orientarea profesională. înscrierea pentru admitere se face pînă la 5 iulie 1971 la sediul școlii pe baza unei cereri scrise însoțite de următoarele acte : — Certificat de naștere în original și copie. — Certificat de absolvire a școlii generale în original, sau adeverința de promovare a clasei a VIII-a. — Certificat medical. Informații suplimentare se primesc direct de la secretariatul școlii, zilnic de la orele 7—15; !