Ceahlăul, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 964-1040)

1971-05-04 / nr. 992

PARTIDUL COMUNIST ROMÂN organizatorul și conducătorul procesului de adincire a democrației socialiste Revoluția și construcția socialistă desfășurate sub conducerea Partidului Comunist Român au înfăptuit în țara noastră o profundă transformare a structurilor politice, economice și sociale, asigurînd participarea celor mai largi mase populare la conducerea societății. Esența democratică a orînduirii socialiste rezidă tocmai în faptul că poporul deține în mîinile sale puterea politică, este stăpînul mijloacelor de producție ce se fructifică în folosul său, care al propășirii materiale și spirituale a întregii națiuni, ia parte nemijlocit la stabilirea deciziilor de stat și-și făurește în mod conștient istoria. Problemele adîncirii continue a democrației socialiste se situează în centrul preocupărilor partidului nostru, constituie o latură esențială a procesului general de perfecționare a întregii noastre vieți sociale intensificat mai ales după Congresul al IX-lea al PCR. Măsurile și hotărîrile adoptate de Conferința Națională din decembrie 1967 și de Congresul al X-lea al partidului din iulie 1969 ca și Plenara din februarie a C.C. al PCR vizează, în toate elementele lor, perfecționarea sistemului și mecanismului democrației socialiste. Evoluția societății noastre în acești ani se caracterizează printr-un amplu proces de dezvoltare a democrației socialiste în viața de stat, economică și culturală. Constituția țării noastre consfințește principiile, drepturile și libertățile democratice fundamentale cucerite în anii puterii populare de oamenii muncii. Proclamînd că statul reprezintă puterea oamenilor muncii de la orașe și sate, Constituția României socialiste consacră ca principiu fundamental al activității statului socialist participarea maselor populare la exercitarea puterii, la conducerea treburilor statului. Pornind de la sistemul existent al democrației reprezentative, în care toate organele puterii de stat sînt alese direct de popor, partidul nostru a adoptat o serie de măsuri pentru perfecționarea funcționării organelor reprezentative — a Marii Adunări Naționale și a consiliilor populare. Preocupîndu-se de continua perfecționare a activității Marii Adunări Naționale, partidul nostru a adoptat la Conferința națională din 1967,măsuri pentru dezvoltarea activității legislative a parlamentului țării și creșterea rolului deputaților și comisiilor permanente în exeracitarea controlului asupra activității unor organe de stat centrale și în dezbaterea și adoptarea unor acte normative importante. In dezbaterea fiecărui proiect de lege este antrenată întreaga opinie publică, prin discutarea sa în presă, lara(Continuare In pag. a fi a) Constantin POTINGA, secretar al Comitetului județean Neamț al P.C.R.' 1 curier Ne vizitează turiști străini Includerea în circuitele internaționale a unor întregi zone din nordul Moldovei a condus la intensificarea vizitării meleagurilor nemțene de către turiștii străini. Circa 1.000 de călători de peste hotare au fost în acest an, chiar înaintea intrării în sezonul cald, oaspeți ai hotelului „Ceahlău". Odată cu primăvara au început să ne viziteze grupuri mai mari. Incepînd cu data de 4 mai, peste 300 de turiști din Belgia și Olanda vor vizita zona Bicazului și mănăstirile Văratec și Agapia, cu popasuri peste noapte la ospitalierul hotel pietrean. „Cotidian municipal“ Apărută sub egida Comitetului executiv al Consiliului popular municipal Piatra Neamț, gazeta cetățenească cu titlul de mai sus este destinată culegerii de opinii cu privire la gospodărirea și Înfrumusețarea orașului, evidențierii aspectelor pozitive, precum și combaterii atitudinilor negative fată de bunul public, de curățenia străzilor și localurilor, de respectarea regulilor de conviețuire urbană. Gazeta „Gotidian municipal“ borarea poate deveni cu colacare stat largă a pietrenilor, invitați să trimită opinii, sugestii, articole, fotografii, o adevărată tribună de comportare civilizată, de ridicare a gradului urbanistic al municipiului reședință de județ. Pavilioane moderne Din celeouă pavilioane moderne care se construiesc în prezent in stațiunea balneoclimaterică Bâlțătești, primul — cu capacitate de 100 de locuri — este aproape gata. In el se introduce, zilele acestea, mobilierul, executat la MS. „Ozana“ Tîrgu Neamț. Gamerele conforte — frumos mobilate și bine dotate — mochetă, aparate de radio, băi cu duș etc. — vor fi puse la dispoziția solicitanților odată cu începerea noului sezon (seria pe bază de contracte). II 1 întregul județ întîmpinâ GLORIOSUL SEMICENTENAR cu fapte demne de mărețul jubileu Zile de muncă entuziastă Suplimentarea angajamentului inițial Redăm în rîndurile următoare cîteva succese care sînt revelatoare pentru activitatea desfășurată în întreprinderile Concretizînd cuantumul depășirilor de plan din primele două zile ale lunii mai, laminoriștii de la 16 țoli au produs cu 182 tone țevi mai mult, în timp ce lucrătorii de la tînărul laminor de la 6 țoli au înscris la același capitol 67 din județul nostru în cursul zilelor de 1 și 2 Mai, și care au fost închinate jubileului de la 8 mai tone țevi de diferite dimensiuni. Sunt rezultate care au permis un bun demaraj în această a doua lună a trimestrului și care au pus bazele depășirii indicatorului producției marfă cu 117 tone. Consemnăm cu plăcere importantele realizări cu care întreprinderile din cadrul Direcției județene de gospodărire comunală și locativă întîmpină marea sărbătoare a partidului, depășindu-și la toate obiectivele angajamentele asumate în cadrul întrecerii dintre județe pe primele patru luni ale anului. Pe direcție, angajamentul prevedea în această perioadă o depășire a volumului de prestații cu 2 milioane lei și s-au realizat 4.300.000 lei, economii suplimentare prin reducerea prețului de cost de 200.000 lei dar s-au realizat 230.000 lei, beneficii peste plan de 500.000 lei și s-au realizat 580.000 lei. Rezultate bune s-au obținut și la ceilalți indicatori : reducerea pierderilor de apă față de anul 1970, creșterea coeficientului de utilizare a parcului de autobuze, depășirea planului de prestații în construcții etc. Ca urmare a succeselor obținute pînă în prezent, întreprinderile de gospodărie comunală și locativă din județul nostru și-au suplimentat angajamentul, obligîndu-se să realizeze în acest an o depășire a platoului de prestări cu 12 milioane lei, în loc de 8 milioane lei ce stabilise inițial. Uzina de țevi Roman Fabrica „Zorile noi“ Piatra Neamț In ziua de 1 Mai, în timp ce o parte din salariații fabricii defilau prin fața tribunei oficiale, purtind pancarte pe care erau înscrise cifrele realizărilor de pînă atunci, o altă parte a colectivului se prezentase la locurile de muncă. In felul acesta, șantierele patriei au primit, peste prevederi, 87 mii bucăți cărămizi, 43 mii bucăți blocuri din beton și 16 mii bucăți țiglă. Fabrica de ciment Bicaz ' Cimentiștii bicăzeni au realizat în primele două zile ale lunii mai aproape 7.500 tone ciment, punînd în același timp la dispoziția fluxurilor următoare, o cantitate de 700 tone clincher elaborată peste sarcinile planificate. Pe lângă producția de 1.150 tone var, colectivul aceleiași unități a înscris pe graficul întrecerilor socialiste și depășirea cu 600 m. p. a planului la plăcile din azbociment și 200 metri la sortimentul tuburi. Ancro - festival de teatru Apropiatului jubileu i-a fost consacrat la Căminul cultural din Galu un microfestival de teatru al formațiilor de teatru din comuna Poiana Teiului — primul de acest gen organizat aici. Prefața festivalului a constituit-o expunerea „Gloriosul nostru partid", Pantelimon prezentată de prof. Naghi. Pe scenă au evoluat apoi formațiile de teatru din Petru Vodă (cu comedia „Mireasa cu mașina“ de Hans Kehrer), Poiana târgului (cu dramatizarea după Ion Creangă — „Catiheții din Humulești“ de I. Mironescu) și Galu (cu piesa „Diplomația doamnei Escu“ de Constanța Marin). Manifestarea s-a bucurat de o frumoasă primire din partea publicului local. La sfîrșitul acestei săptămini, pe scena aceluiași camin cultural va avea loc un nou festival comunal, rezervat formațiilor coregrafice. I- I -I _____ Combinatul de îngrășăminte azotoase Piatra Neamț, unul din pivoții chimiei nemțene, este construit în anii puterii populare ca urmare a politicii de industrializare socialistă promovată de Partidul Comunist Român. Fotografia noastră vă înfățișează un aspect exterior din cadrul acestui gigant al industriei chimice. la finele primului trimestru din acest an constructorii de mașini unelte din Roman au avut din nou satisfacția raportării unor importante depășiri la principalii indicatori de plan. Ni se pare suficient de semnificativ pentru a susține cele arătate, dacă relevăm doar faptul că planul producției marfă a fost depășit cu 4 la sută, producția marfă vîndută și încasată cu aproape 1 ® la sută, iar cheltuielile la 1.600 lei producție marfă fabricată au fost reduse în aceeași perioadă cu 7,6 lei. Ea export depășirile sarcinilor inițiale sunt evaluate la aproape 110 mii lei valută. „Rezultatele acestea, arăta tovarășul Gheorghe Dimitriu, șeful serviciului planificare, au solicitat din plin eforturile colectivului nostru, mai ales și pentru faptul că planul inițial a fost majorat în ultimă instanță cu 6 milioane lei, din care 2 milioane pentru primul trimestru*. Nimeni nu se poate îndoi de meritele constructorilor de mașini romașcanî. Tocmai aceste considerente ne determină — și nu fără justificare — să ne întrebăm dacă zestrea tehnică și timpul de lucru al muncitorilor nu puteau fi folosite cu rezultate mai bune, dacă fluxurile tehnologice nu puteau fi mai bine încărcate, pe scurt dacă rezultatele economice nu puteau fi și mai mari decât cele realizate. Am căutat răspunsul la aceste întrebări cu ocazia unui raid întreprins acolo unde se hotărăște soarta și dimensiunile tuturor cifrelor de bilanț. In secția mecanică grea am intîlnit o veche cunoștință, maistrul Zaharia Pricop. — Sectorul pe care îl vedeți, îmi spune maistrul arătîndu-mi cele mai mari mașini din Întreprindere, reprezintă am putea spune: „vioara întlia” pentru tot procesul de producție. Fiind vorba de mașinile conducătoare, în funcție de care, de altfel, se stabilește chiar și planul de producție al întreprinderii, se înțelege că modul în care ne îndeplinim sarcinile determină ritmul de lucru al celorlalte sectoare. — A propos, cum stați cum planul ? — Avem deja un substanțial avans față de graficul întocmit de serviciul „producție" în funcție de comenzile primite. Astfel, am atacat deja un lot de „mașini normale de frezat" ce erau prevăzute pentru trimestrul trei, lotul de mașin „GPG-25“ prevăzut pentru ultima parte a acestui trimestru, iar la lotul de circulare universali ce urmau să fie terminate în totalitate la sfîrșitul lunii mai, am uzinat deja 80 la sută din repere. Adresăm apoi aceeași întrebare omului din mijlocul procesului de producție, din secția a doua prelucrări mecanice: maistrul principal Gheorghe Cazacu . Pînă la mijlocul lunii aprilie, am executat peste 50 la sută din planul de uzinaj care ne revine pentru luna curentă. Sîntem în avans cu execuția reperelor de la loturile GSO, MI 5, CUM 3 etc. Ceea ce mai avem de făcut de acum înainte se referă la unele repere mai complicate, care necesită un timp mai indelungat si o manoperă mai mare. Am transpus, în fine, tema aceleiași discuții în secția montaj, unde l-am întîlnit pe maistrul Dumitru Maftei. — Fiind ultima fază a procesului de fabricație al mașinilor unelte, in secția montaj se regăsesc sincopele de ritm din toate celelalte secții de producție. Menționez însă că în ultima vreme ritmicitatea producției s-a îmbunătățit mult. Dacă mă întrebați cum stăm cu planul care ne revine vă ,ot spune că sîntem deja în avans. Din păcate însă acest avans este cam fragil... Ne oprim aici deocamdată cu relatările pentru a atenționa pe cititori de faptul că, urmărind răspunsurile primite, pot constata că depășirile despre care vorbeau cei trei interlocutori sînt din ce în ce mai „subțiri". Ținînd cont că tocmai în baza avansului care mai rămas în finalul procesului de fabricație își găsesc expresia depășirile sarcinilor de plan ale întreprinderii, am căutat să aflăm în continuare care sunt cauzele „pierderilor de avans”, în ultimă instanță a pierderilor de producție. Iată succint răspunsurile primite de la aceiași conducători de producție. — Sunt perioade: începe maistrul Zaharia cînd nu avem scule și dispozitive în secție deci pur și simplu, nu avem cu ce lucra. Uneori chiar da P. TOFAN (Continuare In nan a 111-a) Sincopele de ritm înseamnă pierderi de producție în toate unitățile agricole întreaga atenție efectuării la timp și în cele mai bune condiții a lucrărilor de întreținere a culturilor începute încă de săptămîna trecută în unele unități, lucrările de întreținere a culturilor au continuat în ciuda timpului nu totdeauna favorabil. Conștienți că în condițiile climatice specifice acestui an cu temperaturi cu precipitații ridicate în iarnă, puține și temperatură succesul scăzută In primăvară, recoltei depinde în mare măsură de promptitudinea cu care se execută lucrările de întreținere a culturilor și combaterea dăunătorilor, cooperatorii din Horia au trecut, așa cum ne informează ing. Constantin Borcea, la efectuarea prașilei pe cele 30 ha cu chimion și 8 ha cu ceapă, urmînd ca, imediat ce terenul se mai zvîntă, să se continue prima prășilă la cele 50 ha cu ceapă, sfeclă de zahăr etc. Lucrările de întreținere a culturilor au început și la CAP Hoisești unde, încă de la sfîrșitul săptămînii trecute, se efectuase deja prima prașilă la mac. „In ambele cooperative agricole din comuna Dobreni, ne informează secretarul comitetului comunal de partid, Micșunel Buczuk, 695 de elevi au participat la privitul grîului, lucrare care a fost efectuată pe 145 ha din cele 500 planificate. Totodată, s-au luat toate măsurile ca paralel cu începutul campaniei de întreținere a culturilor, întreaga suprafață de prășitoare să fie repartizată pe braț de muncă, ceea ce asigură în noile condiții de retribuție. De baza acordului global, efectuarea la timp și în cele mai bune condiții a tuturor lucrărilor de întreținere". La C.A.P. Tîrgu Neamț unde pînă la prima prasilă a porumbului nu există altă cultură prăsitoare, în aceste zile se desfășoară importante acțiuni de combatere a dăunătorilor. Astfel, pe întreaga suprafață de 50 ha cultivată și in fuior s-a efectuat prăfuirea contra puricilor, iar la mazăre s-a aplicat tratamentul corespunzător împotriva gărgăriței. O atenție deosebită trebuie acordată în aceste zile efectuării lucrărilor de întreținere pe suprafețele cultivate cu sfeclă de zahăr, în special în cooperativele agricole de producție unde această cultură deține o pondere însemnată cum ar fi CAP Trifești cu 350 ha, Miron Costin cu 250 ha, Săbăoani peste 400 ha etc. Paralel cu aceste lucrări, este necesar ca, în următoarele zile, în unitățile restante să se termine însamîntatul porumbului pe ultimele suprafețe, în cooperativele situate în zona de deal și submontană cum ar fi CAP Oniceni, Bâlțătești etc. Citiți în pagina a IV »a lucrările plenarei C.C. al PIIU. In pag. a HI»a SPORT n