Ceahlăul, iulie-septembrie 1971 (Anul 4, nr. 1043-1120)

1971-09-19 / nr. 1111

ANUL IV., NR. 1.111 I DUMINICA, 19 SEPTEMBRIE 1971 4 PAGINI 30 BANI PLENARA LĂRGITĂ CU ACTIVUL A COMITETULUI JUDEȚEAN DE PARTID Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU , Membrii Comitetului județean de partid și prin ei toți cei peste 47.000 de comuniști ai organizației județene, participanți la plenara lărgită de azi, tot cei ce desfășoară muncă politico-educativă, oamenii muncii din județul Neamț, își exprimă aprobarea deplină și totala adeziune față de programul de măsuri stabilit de conducerea partidului în vederea îmbunătățirii activității politice ideologice, creșterii capacității ei de mobilizare a maselor la infăptuirea politicii partidului, hotărîrea fermă de a milita cu consecvență pentru întărirea spiritului partinic, revoluționar, al întregii activități educative Dezbaterile din plenara noastră, ca și cele desfășurate în toate organizațiile de partid din întreprinderi și instituții, din municipiile, orașele și comunele județului, care au polarizat atenția opiniei publice din această parte a țării, au examinat într-un înalt spirit de responsabilitate partinică rezultatele obținute pînă acum pe tărimul activității ideologice și politico-educative, au relevat cu exigentă carențele și rămînerile în urmă existente, au investigat cu profunzime și multilateral modalitățile de a acționa in viitor pentru ridicarea pe o treaptă superioară a întregii activități consacrate formării și dezvoltării convingerilor comuniste, în deplină concordanță cu cerințele obiective ale dezvoltării multilaterale a României socialiste. Exigența comunistă, spiritul critic și autocritic, competența și luciditatea cu care au fost abordate problemele dezbătute atît în plenara de astăzi cît și în adunările generale și celelalte plenare ale organizațiilor de partid din județ, bogăția și concretețea planurilor de măsuri adoptate, demonstrează înțelegerea profundă de către membrii de partid, de către ceilalți oameni ai muncii a uriașei importanțe practice și valorii teoretice a măsurilor adoptate de partid — măsuri generate de exigențele exprimate în directivele Congresului al X-lea, de imperativele majore ale actualei etape de dezvoltare a societății noastre, care impune în mod obiectiv dezvoltarea conștiinței socialiste, formarea omului nou, o dată cu făurirea și perfecționarea bazei tehnico-materiale a noii orînduiri. Totodată, dezbaterile de astăzi, ca și adunările și plenarele precedente, măsurile adoptate demonstrează convingător că organizațiile de partid din județul nostru au înțeles profund și sînt hotărîte să înfăptuiască neabătut cerințele fundamentale ale programului de educare comunistă a tuturor celor ce muncesc, asigurînd creșterea rolului conducător al organizațiilor de partid in toate domeniile activității politico-educative, sporirea combativității revoluționare și a spiritului militant al întregii munci ideologice, politico-educative și culturale de masă. Vom face totul pentru sporirea rolului formativ al propagandei de partid, astfel incit aceasta să îndeplinească un rol crescînd în mobilizarea maselor la înfăptuirea politicii partidului, să stimuleze gîndirea politică vie a oamenilor, să-i ajute la înțelegerea evenimentelor, să dobîndească perspectivă clară pe baza concepției maroxist-leniniste asupra dezvoltării societății contemporane, să participe activ la înfăptuirea politicii interne și externe a partidului și guvernului, așa cum au subliniat magistral în Raportul la Congresul al X-lea, ca și în ampla Expunere programatică de la Consfătuirea din iulie cu activul din domeniul ideologiei și culturii. Bilanțul bogat în realizări cu care s-au încheiat cele 8 luni ale anului în industrie, stringerea la timp și fără pierderi a unei bune recolte de grîu, hărnicia sporită cu care se muncește în prezent în industrie și agricultură, în întregul județ. Sunt o concretizare a entuziasmului și spiritului revoluționar pe care l-au generat și îl dezvoltă măsurile elaborate de Dumneavoastră, însușite de întregul partid, sunt o nouă și grăitoare mărturie a unității celor ce muncesc din județul nostru in jurul partidului, a conștiinței și responsabilității cu care se înfăptuiește politica partidului, în numele comuniștilor, al tuturor celor ce muncesc în orașele și satele județului Neamț, participanții la plenară se angajează ferm în fața partidului, a Dumneavoastră, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, să facă totul pentru ca întreaga muncă educativă, care se va desfășura într-un și mai înalt spirit militant, combativ, să contribuie din plin la promovarea în mase a ideologiei partidului, a politicii sale consecvent marxist-leniniste, a concepției clasei muncitoare despre lume și viață, a patriotismului socialist, să mobilizeze și mai mult hărnicia și entuziasmul celor ce muncesc pe aceste meleaguri la opera măreață de făurire a societății socialise multilateral dezvoltate, la construirea comunismului in scumpa noastră patrie. PLENARA LĂRGITĂ COMITETULUI JUDEȚEAN NEAMȚ AL P.C.R. în ziua de 18 septembrie a.c. a avut loc plenara lărgită cu activul a Comitetului județean de consacrată dezbaterii partid, sarcinilor ce revin organelor și organizațiilor de partid în lumina amplului program elaborat de tovarășul Nicolae Ceaușescu privind perfecționarea activității politico-ideologice, marxist-leninistă de educare a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, program a cărui îndeplinire va ridica la un nivel calitativ superior activitatea educativă din țara noastră, corespunzător cerințelor impuse de superioară pe care o etapa parcurge societatea noastră. La plenară au luat parte membrii Comitetului Jean de partid, aparatul judeacestuia, secretarii și locțiitorii secretarilor comitetelor de partid din întreprinderi și comune, membrii comisiei de propagandă și lectorii Comitetului județean de partid, conducătorii organizațiilor de masă și obștești, directorii instituțiilor de cultură și artă, lucrători în cadrul instituțiilor județene de învățămînt, artă și cultură, cadre cu funcții de răspundere care activează pe tărimul muncii politico-ideologice și cultural-educative de masă. Participanții au salutat cu căldură prezența la plenară a tovarășului Ioan Pățan, membru al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri. La plenară a fost prezent, de asemenea, tovarășul Constantin Vlad, membru supleant al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Academiei de Știinte Sociale și Politice, Vasile Belizan, adjunct al ministrului chimiei, Eugen Florescu, membru al biroului C.C. al U.T.C., redactor șef al ziarului „Scînteia tineretului", Ilie Lepădatu, adjunct de șef de secție la C.C. al P.C.R., reprezentanți ai presei centrale și radioului. Lucrările plenarei au fost deschise de tovarășul Angelescu, secretar al Ioan Comitetului județean Neamț al P.C.R. Informarea privind activitatea politico-ideologică și cultural-educativă desfășurată în județul Neamț în scopul dezvoltării conștiinței socialiste a maselor fost prezentată, din însărcinarea Biroului Comitetului județean de partid, de tovarășul Ștefan Boboș, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean de partid. Pe marginea informării prezentate și a proiectului programului de activitate privind îmbunătățirea activității politice și cultural-educative în scopul dezvoltării conștiinței socialiste a maselor în lumina recentelor măsuri adoptate de conducerea partidului, au avut loc dezbateri. Au luat cuvîntul tovarășii , Ioan Vlad, prim-secretar al Comitetului municipal Roman al P.C.R., președintele Consiliului popular municipal, Lie R. Ilie, secretarul comitetului de partid de la AFS Săvinești, Nicolae Bostan, președintele CAP Girov. Dumitru Onișor, tehnician, secretarul comitetului de partid de la Fabrica de ciment Bicaz, Gheorghe Grigore, prim-secretar al Comitetului județean Neamț al UTC, Gheorghe Bunghez, președintele Comitetului județean pentru cultură și artă, Ion Ioniță, secretarul Consiliului județean Neamț al UGSR, Nicolae Mocanu, maistru, secretarul comitetului de partid Ceahlău, Eugenia de la I. M. Livezeanu, directoarea Liceului „Calistrat Hogaș“ piatra Neamț, Nicolae Burtoi, secretarul comitetului de partid de la Uzina de țevi Roman, Angela Manole, tehniciană, secretara comitetului de partid de la Fabrica ,8 Martie" Neamț, general maior Piatra Ioan Luncan, Adina Pamfil Almajan, actriță la Teatrul rinieretului din Piatra Neamț, Jean Crăciun, inspector general al Inspectoratului școlar județean, Vasile Gherasim, prim-secretar al Comitetului municipal Piatra Neamț al P.C.R., președintele Consiliului popular municipal, Nicolae Ivancichin, locțiitorul secretarului comitetului orășenesc Tg. Neamț al P.C.R., directorul Casei de cultură din Tg. Neamț, Teodor Leonte, maistru, secretarul Comitetului de partid de la Șantierul I construcții Piatra Neamț, Gheorghe Ciobanu, profesor la Liceul nr. 2 din Roman, Ioan Pocovnicu, secretarul comitetului de partid de la platforma forestieră Piatra Neamț, ing. Pavel Petru, președintele CAP Făurei și Constantin Potîngă, secretar al Comitetului județean Neamț al P.C.R. Atît informarea prezentată cit și participanții la discuții au examinat într-un înalt (Continuate In pag. a 11-a) tru Propunerile de măsuri penîmbunătățirea activității politico ideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, făcute de secretarul general al partidului, ca și ampla expunere a tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural educative, au produs și în rîndul organizației noastre județene de partid al tuturor oamenilor muncii, ca de altfel al întregului popor, un profund ecou Interes fiind primite cu legitimbilitate cu maximă responsasocial-politică. După ce s a relevat că dezbaterea documentelor, a măsurilor adoptate de conducerea partidului a prilejuit pentru biroul Comitetului județean de partid, pentru toate organele și organizațiile de partid, pentru organizațiile de masă și obștești o profundă și exigentă analiză a contribuției colective și personale la îndeplinirea programului trasat de Congresul al unui activității X-lea în domeideologice, politico-educative și culturale de masă în raport s-a subliniat că această autoanaliză, care a mers de la organele județene și pînă la organizațiile de bază, a confirmat pe deplin și la scara județului Neamț justețeatarul aprecierii făcută de secredrept general al partidului că, rezultat al profundelor transformări petrecute în existența socială, al uriașei activități fășurate politico-educative despre partid, în țara noastră s-au obținut rezultate deosebit de importante în lărgirea orizontului cultural, în ridicarea nivelului politic și ideologic, în formarea conștiinței socialiste a celor ce muncesc. Rezultatele valoroase obținute în economia județului în cincinalul precedent secvente în acest sens. sunt e- Pentru rodnicia activității din 1970 județul nostru a fost de două ori distins cu Ordinul Muncii clasa 1. In cele 8 luni care au trecut din acest an, planul a fost depășit, la principalii indicatori economici, dîndu-se în plus, pînă acum, din angajamentul anual majorat, la producția globală peste 230 milioane lei. In agricultură muncitorii și țăranii au produs anul costă acesta cea mai mare remedie de grîu la hectar din istoria județului. Și celelalte culturi se prezintă bine, anunțîndu-se o recoltă bună de porumb, cartofi, sfeclă ș.a. Ar fi să se înțeleagă neștin (Text prescurtat) ți fie realitatea dacă cineva ar crede că în aceste fapte de muncă, în aceste rezultate economice nu am vedea oamenii, pe muncitorii, țăranii, intelectualii, pe producătorii bunurilor materiale, cu conștiința lor înaintată, cu elanul lor revoluționar, cu devotamentul lor fată de politica partidului pe care, considerînd-o propria lor politică, o înfăptuiesc cu atîta responsabilitate și demnitate. In același timp, sub conducerea Comitetului județean de partid, s-au inițiat și organizat numeroase acțiuni politiceeducative : învățămîntul de partid s-a desfășurat cu fiecare an ce a trecut la un nivel tot mai bun, așezămintele culturale au obținut rezultate din ce în ce mai bune, în adunările generale lărgite ale organizațiilor de partid, comuniștii au atras atenția asupra faptului că, seama de cerințele etapei ținînd actuale a construcției socialiste, de marile obiective care ne stau în față pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, este absolut necesar să luăm măsuri energice pentru ridicarea combativității revoluționare și spiritului militant, partinic, al întregii activități politico-ideologice și de educație comunistă a maselor desfășurate de toate organele și organizațiile de partid, de stat, de masă și obștești. Dintre numeroasele activități desfășurate în domeniul activității ideologice și cultural-educative de masă, în raport au fost enumerate repetatele analize în biroul sau secretariatul Comitetului județean de partid, în plenarele sale, numeroasele acțiuni de schimb de experiență, consfătuiri, sesiuni de referate și comunicări etc. Preocupări de acest fel există în tot mai mare măsură la comitetele municipale de partid Piatra Neamț, Roman, la cele orășenești de la Bicaz și Tîrgu Neamț, la multe comitete de partid comunale : Trifești, Vînători, Rădcești, Bodești ș.a. Dar dacă în planul Comitetului județean de partid, al celor municipale și orășenești și al unui număr sporit de comitete comunale se constată preocupări constante în direcția conducerii competente și eficiente a muncii politico- ideologice și tive, nu putem cultural-educaspune același lucru despre unele comitete comunale și mai ales despre cele din comunele Borca, Grințieș, Dămuc, Bahna, Mărgineni, Icușești, Urecheni și mai multe organizații din unele cooperative agricole de producție, din unități forestiere și chiar din unele școli din județ. Va trebui, așa cum recomandă conducerea superioară a partidului nostru, să muncim mai bine pentru a asigura o promovare corespunzătoare în mase a ideologiei partidului nostru, a politicii sale marxistleniniste, o continuă creștere a combativității împotriva influențelor burgheze, a mentalităților retrograde, străine principiilor eticii comuniste și a spiritului de partid. In propaganda noastră va trebui să înfățișam mai mult ca pînă acum marile realizări obținute de poporul român — să se vorbească despre rolul conducător al clasei muncitoare, să se cultive sentimentul de respect față de muncă și mai ales fată de munca fizică, de producătorii bunurilor materiale. Dar, creșterea rolului conducător al organelor și organi* * (Continuate in pag*.all-a)" INFORMAREA biroului Comitetului județean de partid prezentată de tovarășul Ștefan Boboș VIZITA TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU în județul Caraș-Severin In cursul zilei de sîmbătă, 18 septembrie, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășii Maurer, Manea Ion Gheorghe Mănescu, Ilie Verdeț și Maxim Berghianu a continuat vizita de lucru în județul Caraș-Severin. De la reședința județului se pleacă la primele ore ale dimineții. Cetățenii Reșitei, care pe tot parcursul vizitei de vineri au înconjurat cu multă căldură și dragoste pe conducătorul partidului și statului, au dat din nou străzilor „Cetății de foc" imaginea specifică marilor sărbători, prin entuziastele și strălucitoarele manifestări populare. In aplauzele și uralele mulțimii, coloana de străbate centrul orașului, mașini îndreptîndu-se spre Caransebeș. Vizita secretarului general în municipiul Reșița, prilejuită și de împlinirea a 200 de ani de activitate industrială neîntreruptă pe aceste meleaguri, dialogul fructuos cu activiști de partid și de stat, cu cadre de conducere din economia județului, cu muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderile municipiului, indicațiile date reprezintă un puternic factor mobilizator pentru activitatea viitoare a reșițenilor, pentru dezvoltarea continuă, multilaterală a județului Caraș-Severin. ... Caransebeș. In aceeași atmosferă entuziastă, plină de căldură, conducătorii de partid și de stat străbat arterele principale ale orașului. Aproape întreaga populație a venit în întîmpinarea tovarășului Nicolae Ceaușescu. Prin aplauze și urale, oamenii muncii își exprimă nețărmurita bucurie de a avea în mijlocul lor pe conducătorul partidului și statului, dragostea și recunoștința față de conducerea partidului și statului pentru grija ce ie-o poartă Tovarășul Nicolae Ceaușescu, ceilalți oaspeți sunt invitați să viziteze noua uzină în care procesul de producție se desfășoară concomitent cu lucrările de construcții și montaj. La intrare se află o imensă pancartă pe care este înscrisă urarea „Bine ați venit în mijlocul nostru, iubiți conducători de partid și de stat“. Muncitori și muncitoare joară pe oaspeți și le înconoferă buchete mari de flori. Sunt de față ministrul industriei construcțiilor de mașini, Ioan Avram, primul secretar al Comitetului orășenesc Caransebeș al P.C.R., Nicolae Magda, și colectivul de conducere al uzinei. Vizita în întreprindere începe cu o prezentare a profilului unității și a stadiului de strucție. Prin intermediul conunor grafice și machete, torul uzinei, ing. Vasile direcUscat, arată că, în final, întreprinderea va produce anual 66.000 tone construcții metalice pentru hale industriale și pentru alte nevoi ale economiei naționale, precum și diferite ansamble sudate dru construcția de mașini. penîn prezent, uzina este intrată parțial în funcție pentru o capacitate anuală de 20.000 tone. Se vizitează prima hală de producție intrată în funcțiune. Ea ocupă o suprafață de aproximativ 45 000 mp pe care sunt amplasate utilaje moderne, purtînd în marea lor majoritate marca unor uzine constructoare de mașini din țară. Tovarășul Nicolae Ceaușescu discută cu muncitorii asupra unor probleme legate de procesul de producție, de condițiile de muncă și de viață, se interesează de stadiul îndeplinirii primelor sarcini de plan, și recomandă constructorilor de mașini să aibă tot timpul în atenția lor folosirea rațional a mașinilor cu care lucrează, a suprafețelor destinate procesului tehnologic, în vederea sporirii productivității muncii și a producției de construcții metalice. — Aveți posibilități, spune tovarășul Nicolae Ceaușescu, să depășiți producțiile planificate. In legătură cu construcții care vor viitoarele întregi uzina la următoarele etape de dezvoltare din actualul plan cincinal — alte 5 hale de producție, o fabrică de oxigen cu o capacitate de 250 metri cubi (Continuare In pag a alla) Vedere generală a Uzinei de fibre sintetice Săvinești. C. SCARLAT ^ aiasimiB In toate cooperativele agricole să se însilozeze cantități cît mai mari de furaje! Pentru o furajare corespunzătoare a animalelor în timpul iernii, este necesar ca în această perioadă să se însilozeze cantități cît mai mari de furaje verzi — porumb siloz, colete de sfeclă, coceni de porumb pentru boabe, alte plante ierboase care, datorită ploilor abundente din ultima vreme, s-au dezvoltat puternic pe suprafețe întinse. S-a dat indicația ca, pentru fiecare taurină existentă în efectivele cooperativelor agricole, să se realizeze în medie cîte cinci tone de siloz. Sarcina de plan pe județ se cifrează la 140.000 tone, sarcină perfect realizabilă în funcție de resursele vegetale existente. Deși ne aflăm la sfîrșitul celei de a doua decade a lunii septembrie, se constată însă că s-a însilozat foarte puțin, respectiv 7.285 de tone, ceea ce reprezintă abia ceva mai mult de 5 la sută din sarcina globală. S-au făcut unele eforturi lăudabile într-un număr de cooperative — Dochia, Costișa, Doljești, Gherăești, Secueni, Drăgănești, Păstrăveni Timișești — unde s-au însilozat deja cantități de ordinul a sute de tone, dar în foarte multe altele campania aceasta fie că n-a început, fie că a demarat foarte timid. Bunăoară, la Filioara, Petricani, Bodeștii de Sus, pînă vineri — conform operativei Direcției generale agricole — nu se însilozase nimic. Principalele cauze care (Continuare în pag. a IV-a) I Citiți în pagina a IV-a - --------------------------------| Micile „codițe“ ale constructorului generează j S j mari necazuri locatarilor ; | însemnări pe marginea unei adunări... ratate B ! SPORT !I I Curier REALIZĂRI PRIN MUNCA PATRIOTICA La îndeplinirea și depășirea angajamentului anual al Consiliului popular județean Neamț privind realizările prin acțiuni patriotice, o contribuție importantă au adus și comunele de pe raza județului. în comuna Dobreni, de pildă, s-au planificat pentru anul în curs acțiuni patriotice în valoare de circa 1,8 milioane lei. Mobilizați de comitetul comunal de partid, de deputații din cadrul consiliului popular, locuitorii comunei au reușit ca, pînă la ora actuală, să realizeze Prin acțiuni de muncă patriotică lucrări în valoare de 2,1 milioane lei. Dintre acestea enumerăm : regularizarea cursului de apă a pîrîului Horaița pe lungime de 1,5 km, construcția a 2 km. de noi drumuri etc. De asemenea, tineretul din comună a făcut un însemnat număr de ore de muncă patriotică la construcția complexului cultural sportiv din centrul comunei. AEROTERME PENTRU ÎNCĂLZIREA HALELOR Halele de păsări, maternitățile pentru animale trebuiesc încălzite în timpul iernii pentru crearea unui microclimat corespunzător dezvoltării normale a produșilor. încălzirea se realiza pînă de curînd fie prin lemnelor, fie prin combustia folosirea de combustibili lichizi, ceea ce implica un volum mare de cheltuieli și eforturi pentru transport. Prin străduința creatoare a specialiștilor de la Stațiunea de mecanizare a agriculturii Ștefan cel Mare (director — ing. Ion Constantinescu) au fost construite și experimentate aeroterme care au ca sursă de energie curentul electric. Asemenea aeroterme funcționează deja cu rezultate bune la crescătoriile de păsări de la Dragomirești și Costișa. Se intenționează instalarea unor aeroterme similare și în alte unități zootehnice.